Nav het andere topic over vrienden als voogd aanstellen, heb ik eigenlijk ook ff een vraagje! Wij hebben nog steeds niks geregeld. Eerst wilden we mijn zwager en schoonzus vragen, maar nog geen paar maanden later gingen zij uit elkaar. Toen mijn ouders, die zijn ondertussen ook uit elkaar. Het zusje van mijn man willen we niet als voogd, mijn broertje met zijn vriendin ook niet. Het liefst zou ik mijn oudste broer en zijn vriendin vragen! Daar heb ik echt een goed gevoel bij. Maarja nu het volgende. Die zijn onlangs ook al gevraagd als voogd voor mijn nichtje (dochter van mijn jongste broertje). Is het niet een beetje raar als ik dan ook mijn broer vraag?? Maar aan de andere kant is dat ook mijn enige optie.
Zelf vindt ik dat niet raar hoor dat je dat zou vragen. Als dat de enige persoon is waar jullie het juiste gevoel bij hebben dan moet je dat gewoon doen!
mijn broer is ook voogd van alledrie mijn kinderen mocht ik samen met mijn partner komen te overlijden.we hebben er ook expleciet in het testament bijgezet dat ze niet naar onze ouders mogen en als ze toch niet bij mijn broer mogen (om wat voor reden dan ook) dat ze bij elkaar moeten blijven tot ze 18 zijn. dit duurt totdat mijn oudste dochter (nu 17) 21 is. dan ga ik mijn testament laten veranderd om haar aan te stellen. zij wil als het nodig is mijn jongste zoon adopteren als ze daar oud genoeg voor is.mijn middelste zoon (15) heeft een dusdanige handicap dat hij rond die tijd op een begeleid kamerwonen project zou moeten zitten, daarmee zijn we druk bezig al. ik ben op mijn beurt voogd van hun oudste dochter. hun hebben er wel voor gekozen 2 verschillende te kiezen.
Ik zou het ook gewoon vragen. Hoe groot is nou de kans dat zowel jullie, als je jongste broertje + vrouw overlijden? Misschien is het wel handig om dan een 2e optie op te geven, vrienden bijvoorbeeld, of toch 1 van de zussen/broers. Toen wij onze voogden vroegen (schoonzus+man), vertelden ze dat ze pas ook waren gevraagd door haar beste vriendin.
Je ouders aanstellen lijkt mij sowieso niet praktisch, zij zijn natuurlijk al een stuk ouder en zijn zij dan nog in staat om kinderen op te voeden?
Wij hebben hier wel mijn ouders aangesteld, omdat zij op dit moment de beste optie zijn. Mocht er wat veranderen in hun of onze situatie, waardoor dit niet meer zo is, dan gaan we het opnieuw bekijken. Mijn advies is dus: kies voor dit moment je beste optie. Je kunt niet in de toekomst kijken en mocht er wat veranderen, pas je het aan. Ik zou het gewoon vragen. Hij kan dan zelf altijd nog aangeven of hij zich daar prettig bij voelt (lijkt me een enorme eer, maar goed, wie ben ik ). Degene die je in je testament aangeeft als voogd, hoeft overigens niet per se degene te zijn die de kinderen ook daadwerkelijk in huis neemt. In principe neemt diegene de taak op zich om de juiste opvangplek voor de kinderen te vinden, dat kan dus ook bij iemand anders van de familie of vrienden zijn. Dat legde de notaris ons uit.
maakt niks uit toch, je gaat er toch niet vanuit dat jullie en je broertje en schoonzusje komen te overlijden. Nooit met zn vieren op vakantie gaan trouwens Bij ons is het ook zo, wij hebben mijn zusje en zwager gevraagd, zij zijn ook door de broer van mijn zwager gevraagd. Lijkt mij voor hen pas moeilijk als ze zelf kindertjes krijgen, wie vragen zij dan???
Wat mijn ouders destijds gedaan hebben is een vriendin van hun aanwijzen die als het moment daar was zou kijken wat dan de beste oplossing zou zijn (afhankelijk van mijn leeftijd in overleg met mij) het was dus niet zo dat ik automatisch bij haar zou komen wonen. Dat vind ik eigenlijk niet zo'n slechte oplossing, omstandigheden kunnen veranderen, het broertje of zusje dat je nu nog te jong vindt zou over 10 jaar misschien best een prima thuis kunnen bieden, terwijl je ouders die het nu prima zouden kunnen over 10 jaar misschien iets mankeren of er misschien wel niet meer zijn.... Zelf hebben we nog niks geregeld, meest logische is toch mijn ouders ondanks leeftijd, daar is ze het meest 'thuis'. Schoonouders leven niet meer, ik heb geen broers of zussen heb ik niet en schoonfam woont aan de andere kant van het land en bovendien....beste mensen maar hun manier van opvoeden is heel anders dan de onze.
Tja, het blijft moeilijk!! En idd, wat is de kans dat we allemaal overlijden en mijn broer met twee kinderen zit! Het gaat ook meer om het idee, dat ik weet dat er niet met haar heen en weer gesleept wordt, mocht er ons iets overkomen! Ik ga het er met mijn man gewoon over hebben en dan gaan we het gewoon vragen denk ik! Hij kan altijd nog nee zeggen en zegt hij ja, dan is het in orde!!