Wat kan de evt oorzaak zijn?

Discussie in 'De lounge' gestart door MoederK, 24 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MoederK

MoederK Fanatiek lid

19 jan 2009
    1.833
    46
    48
    Hoi, hoi!

ik drop mijn vraag even hier... Kijken wat jullie ervan denken.

Wij hebben een kat. Was altijd een binnenkat maar sinds zo'n half jaar laten we hem ook af en toe buiten.
    Hij komt eigenlijk alleen in de achtertuinen van onze buren. (hele rij)De meeste buren hebben nog geen schutting om hun tuin (nieuwbouw). Achter onze huizen is alleen een open veld. Onze kat blijft eigenlijk nooit lang buiten. Hoogstens een half uur achter elkaar. Als we weg zijn of slapen is hij sowieso binnen, we hebben geen kattenluik.

Tot zover evt nuttige info.

Zo'n 2 maanden terug had hij opeens bloed aan zijn voorpootjes. Bleken die extra nageltjes (die iets hoger op het pootje zitten) helemaal weg te zijn en was dus een wondje. (beide pootjes)
    Is gelukkig weer langzaam geheeld.

Gisteren zag ik opeens dat alle nagels van zijn achterpoten kapot zijn. De nageltjes zijn helemaal weg of versplinterd. (geen idee hoe ik het anders moet noemen) Zijn pootjes zelf zijn gelukkig niet beschadigd.

Kan dit gewoon gebeuren door rondwandelen/evt ergens opspringen???

Vind het namelijk toch wel vreemd.

2. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    He jakkes, als hij gewoon gezond is kan ik me niet voorstellen dat dat van het lopen/spelen/klimmen ed komt.

Het klinkt mij meer id oren alsof iemand die nageltjes eruit heeft getrokken.

Is er niet ergens een hoge betonnen muur of zo waar hij tegenaan omhoog springt wat hij dan net niet red en naar beneden "glijdt"?

3. MoederK

MoederK Fanatiek lid

19 jan 2009
    1.833
    46
    48
    Vind het ook maar raar ja...

Dat van een muur of schutting dacht ik eerst ook maar hij heeft niets aan de voorpootjes.

Aangezien hij altijd binnen heeft gezeten springt hij eigenlijk ook nooit. Op een tuintafel (die hogte) wel maar hij struint hier gewoon achter door de tuinen en door het veld en zodra ik hem roep is hij er ook meteen. Is nog niet helemaal gewend buiten dus "durft" nog niet zoveel.

Sommige nagels zijn helemaal weg en is bij de aanzet beetje beschadigd en sommige nagels zie je nog een klein stukje van maar dan helemaal versplinterd.

4. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Werk zelf als dierenartsassistente en meestal zien we bij aanrijdingen afgesleten/afgescheurde nagels. Maar aangezien de kat verder niets heeft lijkt me dit niet waarschijnlijk. Maar ik denk eerlijk gezegd ook niet dat iemand ze eruit trekt want dat laat een kat niet gauw gebeuren zonder er zonder kleerscheuren vanaf te komen. (Er even vanuit gaande dat je bang bent voor een kattenhater in de buurt)

5. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Klinkt gewoon alsof ie ergens vanaf gegleden is waar ie geen grip op had, kan vanalles wezen. Bijv als ie geprobeerd heeft op een schuurtje te springen maar dat net niet gered heeft.

6. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Pin me er niet op vast, maar dacht ooit eens gehoort te hebben dat sommige katten dit gaan doen bij gebrek aan bepaalde vitamines..

7. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.798
    9.314
    113
    Gelderland
    Onze kater heeft dat ook 2 keer gehad.maar hij had hierbij wel een wond dus schijnbaar( bijna) aangereden. Die wond kwam pas later goed opzetten omdat hij ging ontsteken. Met die wond zijn we naar de dierenarts gegaan en toen zei dat ook zijn nagels afgesleten waren.. Kijk hem verder even goed na in zijn/ haar vacht. Anders kan het idd van een muurtje ofzo zijn. Ik heb wel eens gedacht aan een iniminiecamera'tje om zijn nekje te hangen..

8. Ellenore

Ellenore Fanatiek lid

13 mei 2008
    2.035
    0
    0
    Yep, dacht ik ook meteen. Houd hem de komende tijd in de gaten hoe vaak hij zijn pootjes likt/bijt.

9. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Bijt de kat niet zelf aan de nagels?

10. MoederK

MoederK Fanatiek lid

19 jan 2009
    1.833
    46
    48
    Bedankt voor jullie reacties.

Aangezien ik in de ziektewet zit ben ik veel thuis dus zie onze kat bijna de hele dag.
    Hij bijt nooit aan zijn pootjes. Af en toe wast hij zich. Ligt vooral te slapen.. ;)

Kan vitaminegebrek ook als hij dieetvoer (van dierenarts) tegen blaasgruis krijgt? Lijkt me dat zo'n voer toch voldoende moet zijn.

Er is hier nergens een muur waar hij tegenop kan/wilt springen. Ook wilt hij nooit bij mensen in de tuin komen.
    Vanuit onze slaapkamer (ook vanuit onze tuin) heb ik de kat al een aantal keren gevolgd en het enige wat hij doet is hier achter langs de huizen lopen en overal ruiken en vogeltjes bekijken.
    Hij is het niet gewend om hoog te springen dus probeert dit ook niet. Dat laatste weet ik natuurlijk niet 100% zeker maar er zijn hier van alle huizen in de rij maar een paar die een schutting hebben en de meeste van hun hebben ook nog een hond dus lijkt me sterk dat hij in hun tuin probeert te komen.

En mocht het daarvan zijn, dan moeten de nagels van zijn voorpootjes toch ook beschadigd zijn??

Ik denk niet meteen aan iets ergs hoor maar vind het gewoon vreemd.
    In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Hij moet binnenkort toch weer naar de dierenarts voor spuitje dus zal eens vragen wat zij ervvan denken

11. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Hier ook ervaring mee helaas, de kat van lijn moeder ook. Inderdaad aanrijding. Ze zetten zich dan schrap op de weg en de nageltjes gaan kapot....

Deel Deze Pagina