Huis kopen

Discussion in 'De lounge' started by Pepijnn, Aug 11, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

Jul 8, 2015
    1,835
    368
    83
    Female
    Vriend en ik zitten sinds kort te denken aan het kopen van een huis. We hebben tot nu toe altijd gehuurd, dus we hebben er totaal geen ervaring mee.

Het idee vinden we allebei best eng. We zijn echt nitwits wat betreft financiën en hebben nog nooit zo'n grote aanschaf gedaan (we hebben bijvoorbeeld ook geen auto). Maar er komt vrij onverwachts een derde, wat nogal oploopt in de kosten. Daarnaast is onze huur vrij hoog en we denken dat het kopen van een huis voordeliger is en daarnaast heb je aan het einde iets, in plaats van dat je geld 'weggooit'.

We hebben deze week een gesprek met een hypotheekadviseur. Wat zijn belangrijke dingen die ik moet vragen en weten? Ik heb er dus 0,0 verstand van en ben me een beetje in aan het lezen, maar hoop dat mensen hier wat tips en advies kunnen geven.

Daarnaast zijn we ook rond aan het kijken op Funda (aaaah leuk!! ik ben zo'n muts die gelijk in wil gaan richten) en wil graag weten waar we op moeten letten, wanneer we een huis gaan bezichtigen. Wat is belangrijk?

Hopelijk zijn er hier mensen die me wat op weg kunnen helpen :)

2. Manque

Manque Niet meer actief

Allereerst: hebben jullie studieschuld? Want die kun je tegenwoordig niet meer zo gemakkelijk verborgen houden als vroeger en de schuld telt wel mee voor de hoogte van je hypotheek. Je kunt het nog wel verbergen, maar dan moeten maanden van tevoren de terugbetaling aan de DUO gaan stopzetten zodat hij niet op je rekeningafschrift te zien is (er zijn banken die afschriften van al je rekeningen van de afgelopen 3 maanden willen zien). Maar ik raad af om hem te verbergen, want het heeft invloed op je Nationale Hypotheekgarantie als je daar later nog aanspraak op wil maken.

Heb je nog andere schulden? Denk ook aan creditcards e.d. Handig om hier een overzicht van te hebben voordat je aan het gesprek begint. Ook handig om jullie loonstrookjes, jaaroverzichten en belastingaangiftes erbij te hebben. Vaak kan de adviseur dan ter plekke een berekening voor jullie doen.

De website van Vereniging Eigen Huis vond ik heel handig om een overzicht te krijgen van hoe zo'n koop in zijn werk gaat en waar je allemaal op moet letten. Als je lid wordt van VEH kun je ook een redelijk goedkope bouwtechnische keuring laten uitvoeren. Dit is handig bij de prijsonderhandeling.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Wij zitten nu ook in het koopproces. We zijn het eens over de prijs van het huis, offerte voor de hypotheek is aangevraagd en we zijn de hele papierwinkel op orde aan het krijgen. Best veel werk!

3. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,158
    35,818
    113
    Mijn tip is om goed rekening te houden met de kosten die komen kijken bij het onderhoud van een eigen huis. Dat hebben wij echt onderschat. We hebben dit huid 6 jaar en er zit al zeker 30000 aan onderhoud in. Dus neem ook mee in je berekeningen.

4. Manque

Manque Niet meer actief

Wow! Wat heb je allemaal moeten doen dan?

5. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

Jul 8, 2015
    1,835
    368
    83
    Female
    Mijn studieschuld is afbetaald, die van vriend bijna. Ik geloof dat hij nog een jaar moet. Maar dat is iets van 70 per maand, dus goed te doen. Verder geen schulden.

Wat leuk dat jij er ook mee bezig bent, spannend!

Suus, wow wat een bedrag! We willen graag een huis dat maximaal een jaar of 50 oud is, ik heb niet zulke goede ervaringen met oude huizen. Maar goed, dan kun je alsnog pech of geluk hebben natuurlijk.

We hebben op het moment een goede buffer, dus wat dat betreft is er geld. We willen een deel hiervan gebruiken, zodat we een lagere hypotheek kunnen nemen.

6. annelie566

annelie566 Niet meer actief

Ik wil je als tip meegeven dat je niet moet kijken naar wat je maximaal kunt lenen aan hypotheek maar aan wat je maximaal kwijt wilt zijn aan maandlasten :). Denk dat het voor veel mensen verleidelijk is, zien wat voor een mooie hoge hypotheek je kunt krijgen maar pas op dat je de maandlasten dan ook nog kunt ophoesten.

7. annelie566

annelie566 Niet meer actief

Oh en ik geloof dat ze bij schulden x4 het maandbedrag doen. En bij een studieschuld kijken wat het oorspronkelijke bedrag was.

8. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

Jul 8, 2015
    1,835
    368
    83
    Female
    Ik heb al gekeken op deze site: https://www.hypotheker.nl/zelf-berekenen/hoeveel-kan-ik-lenen/

Nu is dit natuurlijk niet helemaal correct, maar de uitkomst aan maandlasten op die site is al 200 euro p/m lager dan wat we nu kwijt zijn aan huur! Dus wat betreft denk ik dat het wel goed komt :)

9. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

Jul 8, 2015
    1,835
    368
    83
    Female
    Vriend had een schuld van 12.000 euro en dat is nu nog geen 1000. Zouden ze dat echt meenemen ja? Het is zo'n klein bedrag. En we verdienen beide best prima.

Daarbij zijn studieschulden toch hele logische schulden? In tegenstelling tot andere schulden.

10. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,158
    35,818
    113
    Ons huis is pas 30 jaar oud, dus niet een super oud huis. Hier komt ie:
    Nieuwe beschoeiing in de tuin a 5000 euro
    De elektriciteit bleek beneden in de keuken compleet verkeerd te zijn aangelegd, keuken eruit, alles opnieuw a 10000
    Toen begon de badkamer te lekken in de nieuwe keuken en kon die eruit, zelfde verhaal, ook verkeerd aangelegd, 8000 euro.
    Lekkage in de bijkeuken, dak vernieuwen 2000 euro en dan natuurlijk nog het gewone onderhoud, zoals verven etc.

En mocht je denken dat dit onder verborgen gebreken valt niet dus, want we konden niet aantonen dat se vorige bewoner hier van op de hoogte was.

11. Manque

Manque Niet meer actief

En het was ook niet gezien bij de bouwtechnische keuring?

12. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,158
    35,818
    113
    Nope. Dat is maar oppervlakkig, elektriciteit ligt onder de oppervlakte, dus zullen ze wel niet kunnen zien? Ik heb geen idee hoe het kan.

13. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

Jul 8, 2015
    1,835
    368
    83
    Female
    Jeetje wat een pech!

14. 1986Lynn

1986Lynn Fanatiek lid

Sep 3, 2009
    2,636
    379
    83
    ..
    Wat leuk 😄
    Wij hebben pas een huis gekocht,
    Krijgen in oktober de sleutel..

Je zou er voor kunnen kiezen om die studieschuld nu ineens af te lossen,
    Gezien het nog een relatie laag bedrag bedraagt. Wij hebben ook beide een studieschuld, dit had geen invloed op onze hypotheek, maar dat komt omdat we maar de helft opnemen van het bedrag wat we maximaal zouden kunnen.

Als je nog wat meer wilt weten, stuur maar even een privé bericht.

15. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

Jul 8, 2015
    1,835
    368
    83
    Female
    Ja, dat stelde ik ook al voor aan hem (heb ik zelf ook gedaan) maar vriend wil dat niet. Hij betaalt het ook van zijn eigen rekening. (We hebben een gezamenlijke rekening, maar daarnaast ook een eigen, waar we een klein deel op zetten)

Nog een belangrijke vraag:
    Hebben jullie een hypotheek op 1 of 2 inkomens? Op 1 inkomen kunnen we zo weinig krijgen, daar is echt geen normaal huis van te kopen hier in de stad. Maar ja, op 2 inkomens is weer heel dom, hoor ik overal. Hoe doen anderen dat?

16. Nacho

Nacho Fanatiek lid

Jun 3, 2015
    2,369
    9
    38
    Female
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik zou de hypotheek maximaal zo hoog doen als een van jullie kan betalen. Dat is wat anders dan een hypotheek op een inkomen. En even uitrekenen wat er zou gebeuren als een van beiden werkloos raakt.

Ik geloof trouwens niet dat kopen per se goedkoper is dan huren. De hypotheekrente gooi je net zo goed over je schouder weg bij wijze van spreken. Als je veel wil aflossen heb je ook weer gelijk hoge maandlasten.

Goed laten voorlichten dus :)

17. jara

jara Bekend lid

Sep 4, 2006
    878
    4
    18
    Op twee inkomens is helemaal niet perse dom, je moet kijken wat de maandlast wordt en of je dat van 1 salaris zou kunnen betalen als t (tijdelijk) nodig is. Wij hebben ook op twee inkomens gekocht maar kunnen nog wel terug in aantal werkuren/salaris als dat nodig mocht zijn. Het is niet handig als je maximaal werkt en het huis moet verkopen als er iets verandert in je werksituaties.

18. Manque

Manque Niet meer actief

Ligt er aan... Mijn man is ondernemer en kan weinig hypotheek krijgen hoewel hij ruim het dubbele per maand binnen brengt als ik. We hebben een hypotheek die wel op beide inkomens is, maar niet aan de max en mindering vanwege studieschuld. Mocht ik mijn baan verliezen, kunnen we nog makkelijk de vaste lasten betalen.

19. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,147
    23,230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Wij op 2 inkomens, maar mocht 1 van ons de baan kwijtraken, kunnen we er nog blijven wonen. En hebben een erg goede arbeidsongeschiktheidsverzekerning. De kans dat we allebei onze baan kwijtraken is echt nihil. Voor die kleine kans ga ik niet kleiner wonen.

20. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Ik wilde net dit topic openen :)

Wij hebben morgen een bezichtiging. Huis uit 1960. Weten nu al dat er niks in zit qua keuken ed, maar dat is niet zo'n probleem, wij zijn idd bang voor onderhoudskosten.
    Man kan alles zelf, dus dat scheelt weer maar goed wanneer je alle kozijnen moet vervangen ofzo...

Ik werk niet, wel van plan wanneer dl2 6 maanden is. Nu dus op 1 inkomen gerekend.

Ook vraag ik me af wat bijvoorbeeld notariskosten zullen zijn, en of de gemeentelijke belastingen hoger worden.

Hypotheker gaf aan dat studieschuld niet per see mee gerekend hoeft te worden, eigen verantwoordelijkheid of je dat nog kunt afbetalen.

Wanneer wij kopen op 1 salaris worden onze maandlasten 175 euro lager dan wanneer we hetzelfde type huis huren...

Share This Page