eventueel juridische stappen ondernemen, wie heeft advies hierover?

Discussion in 'De lounge' started by Supi, May 2, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Supi

Supi Fanatiek lid

Sep 12, 2011
    1,523
    8
    38
    Noord-Holland
    Ik ben samen met anderen in mij straat al een tijdje met de gemeente ook omdat ze bussen voor de kaasmarkt bij ons in de straat toeristen willen laten instappen en uitstappen.
    Na de gemeente commissie toegesproken te hebben en in de krant te hebben gestaan waarom we dat niet willen heeft de gemeente contact met mij gezocht voor een gesprek en of ik voor mezelf sprak of ook voor anderen.

Nu ben ik bijna iedereen in onze straat afgeweest (bewoners en ondernemers) en wat bleek ik was de enige die er wat van wist omdat ik het in de krant had gelezen. Zeg maar dat 95% van de straat niet wil.
    Uiteindelijk zijn nog 2 ondernemers meegeweest naar het gesprek met de gemeente en we moesten wel genoegen nemen met een proef en de belofte dat bussen niet voor de woningen en winkels komen te staan.
    Hier zijn we nog niet tevreden over want het word gewoon een grote chaos in de straat(vorig jaar was het tijdelijk wegens herinneringen richting van de plek waar de bussen nu nog staan.)
    Vorig jaar stonden er bussen voor onze voordeur op de stoep niet echt lekker dus.

Gezien het feit dat er gemiddeld zo'n 60 bussen elke vrijdag langs komen rijden ( en binnen 5 jaar wil de gemeente het toeristenkaart verdubbeld hebben, dus ook de bussen) zijn wij bang voor schade aan de woning door het extra zware verkeer door de straat en waardevermindering van onze woning.
    De meeste woningen zijn koopwoningen in de straat.

Kunnen we hier wat juridisch mee als de gemeente niet naar ons luisteren wil?
    Zelf weinig verstand van juridische mogelijkheden en of het überhaupt te winnen valt zonder al te veel geld kwijt te zijn.

Uit krantenartikels blijkt al dat ze geen alternatieven zoeken maar het gewoon bij ons die proef doen en dan na evaluatie met bewoners /ondernemers verder kijken . Dus zal het wel gewoon gebeuren. Wij willen dat ze een andere definitieve plek zoeken waar ook de groei van toeristen geen probleem zal zijn.
    De gemeente vind het nu wel mooi want dan lopen de toeristen door de hele binnenstad en kopen meer. Dus bewoners en ondernemers van onze straat worden hier de dupe van.

Sorry voor het lange verhaal, hopelijk is het een beetje duidelijk en niet al te chaotisch;)

2. Joycey

Joycey Niet meer actief

Even een afspraak maken met het juridisch loket; dan weet je het zo. Daar geven ze je advies op maat of verwijzen ze je door naar een expert. Als je geen geld hebt, kun je bij de gemeente een document aanvragen waarbij je minder geld hoeft te betalen voor een advocaat. Waar je voor sommige advocaten 220 euro per uur betaald, betaal je dan eenmalig een bedrag (ik geloof iets van 120-150 euro) en dan gaat de advocaat voor je aan de slag.

3. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

Sep 18, 2008
    5,406
    138
    63
    Female
    Heb je een rechtsbijstandverzekering? Misschien wil die wel helpen want het is een geschil.

Persoonlijk zou ik er geen genoegen mee nemen. Ik woon in een straat waar veel verkeer is, mijn aquarium is door zijn stelpoten gezakt door het trillen wat veroorzaakt word door de zware tractoren en vrachtwagens. Ik zou er niet aan moeten denken dat er ook nog zoveel bussen langsrijden. Reken maar op erg veel overlast.

4. penseel

penseel Niet meer actief

In Delft het zelfde probleem heb tien jaar in een staat gewoond waar de bussen zelfs parkeerde. Maar moet zeggen nooit geen last van gehad..

Woonde vlak bij de delfse markt. Nieuwe kerk.

5. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,092
    7,843
    113
    Je zult hier echt juridisch advies bij moeten inwinnen. Er zijn denk ik twee mogelijkheden.

Een: het is vergunningsplichtig en je maakt bezwaar tegen de vergunning, tot aan de raad van state toe.
    Twee: je wacht af en als je schade hebt aanje huis of waardevermindering dan k!aag je de gemeente aan voor onrechtmatige daad. Maar dan moet er wel echt sprake zijn van schade.

Beide zijn lastig. Ik zou gaan voor een derde optie en dat is zorgen dat je goede contacten krijgt binnen de gemeente, een contactpersoon krijgt, en gaat overleggen over opties. Het probleem is namelijk een in de NIMBY categorie, we willen wel toeristen maar we willen niet dat ze in mijn straat instappen want dan heb ik overlast. Maar als ze een straat verderop instappen hebben die weer last. Dus een rechter doethier niet zo snel wag mee, overleg en communicatie is denk ik je beste optoe.

6. Maev

Maev VIP lid

Dec 4, 2014
    6,071
    5,553
    113
    Het laatste idd.
    Overigens Ts ik maak uit je verhaal op dat er al eerder een periode sprake is geweest dat ze bij jullie stopte, in principe is de 'proef' dan overbodig. Ze kunnen de proef dan wel gebruiken om evt gevolgschade in kaart te brengen. Dat hebben ze waarschijnlijk vorige keer niet gedaan. Wat je zou kunnen vragen is om een bouwtechnisch rapport van de gesteldheid van de woningen etc voor de proef en tijdens. En daarnaast een onderzoek voor geluid, luchtkwaliteit etc. Probeer collectief een zaak aan te spannen als je er een moet aanspannen, en maak ook kenbaar aan je straatgenoten dat wanneer ze nu geen bezwaar maken ze waarschijnlijk veel meer moeite hebben om bijv 'planschade' te verhalen.

Share This Page