Heeft er misschien iemand ervaring met gelijk gaan kolven, ik wil graag borst voeding gaan geven, maar wil het liever niet aan de borst, dus denk dat ik gelijk ga kolven. Kan dit? En heeft daar iemand ervaring mee? Ik hoop dat jullie die ervaringen met mij willen delen.
Dat kan, is echter een stuk minder leuk Je moet dan een goede kolf huren (een profi-exemplaar) om je voeding goed op gang te krijgen en om de paar uur kolven. Na een tijdje kun je met een 'gewoon' kolfapparaat af wat je kunt kopen in de winkel. Wil je iets vertellen over de reden waarom je niet live wilt voeden of liever niet?
Nou ik denk dat ik het gewoon niks vind, zit tussen mijn oren denk ik en ikvind het erg belangrijk dat de vader ook kan voeden.
Kolven is echt een heel gedoe, zeker als je dat fulltime doet Ik weet bijna zeker, dat als je je kleintje in je handen hebt, dat je het gelijk weer vergeet dat je dacht dat je borstvoeden niet fijn zou vinden. En je kunt tussendoor kolven, zodat je vriend af en toe een flesje kan geven. Maar de eerste weken willen ze echt vaak en lang drinken, dus niets is zo handig om hem/haar even aan te leggen. Werkt het snelste! En met kolven krijg je vrijwel nooit een volledige voeding, dus je moet over het algemeen meer kolven om 1 voeding bij elkaar te krijgen. Ook in de nacht... En papa kan ook andere fijne dingen doen met jullie kindje! Vooral in de eerste weken, slapen ze in de nacht nog slecht. Dus mijn vriend lag 's nachts met ons zoontje, huid op huid, lekker op de bank te knuffelen en te slapen. En mijn vriend doucht altijd met ons zoontje, is een beetje hun ding! Maar als je het echt niet wilt, zou ik zeker gaan voor een goede dubbelzijdige kolf (na eerst de eerste paar weken een professionele gehuurd te hebben om je borstvoeding op gang te krijgen). Ik zou er eerst eentje huren, en als je die prettig vindt, deze dan kopen. Ik heb een dubbelzijdige kolf van ameda, en kolf dan in 10 minuten beide borsten leeg (tegenover 40 minuten met een enkelzijdige kolf). Via deze site kun je deze kolf eerst huren, en dan eventueel kopen als deze bevalt (of weer terugsturen als hij niet bevalt): Medische Artikelen Maar je hebt ook goede van Medela (iets duurder) of van philips (veel duurder ). Houdt er ook rekening mee, dat je kolven moet leren. Dus in het begin zal je er weinig melk uit krijgen of erg lang moeten wachten op een toeschietreflex. Dus in het begin zou het wel handig zijn als je wel borstvoeding geeft, omdat je ws niet genoeg voeding af zal kunnen kolven. Succes met je keuze! Maar ik zou de geboorte even afwachten Het antwoord komt dan vanzelf.
Hmm ik zou me goed voorbereiden op zowel het fulltime kolven als het zelf voeden en dan na de bevalling kijken waar je voor kiest. Mijn ervaring (maar ik wilde al graag voeden) is dat het héél bijzonder is als zo'n piepklein mensje helemaal uit zichzelf gaat zoeken naar de borst (en met een vastberaden blik, haha bijna lachwekkend bij zo'n humpie). Hier zijn we met 4 weken begonnen met fles oefenen. Mijn vriend heeft toen dagelijks een flesje gegeven. Hij lag overigens ook iedere avond zonder shirt met baby in luiertje op zijn buik (dekentje erover). Als baby sliep dan, want anders lag die bij mij aan de borst Succes in je keuze, bereid je goed voor op beide opties en beslis dan
Hoi! Ik weet niet of het je helpt, maar ik herken wat je zegt. Voor ik zwanger werd, stond borstvoeding me ook echt enorm tegen! Misschien ook omdat je het in het openbaar weinig ziet en ik ook niemand kende die het deed. Maar eenmaal zwanger wilde ik toch ook het beste voor mijn kind en dat wil jij ook, je zegt immers dat je dan wilt gaan kolven. Mijn ervaring is dat het me erg meeviel. De eerste week had ik superweinig, ik dacht dat dat aan mij lag. Het drinken ging ook niet super. Ik kolfde in het begin ook professioneel en had de eerste sagen na twintig minuten tien ml! De verpleegsters dolenthousiast eb ik vond het maar raar. Ik had me van tevoren niet ingelezen en dacht dat het allemaal vanzelf wel goed zou komen. Nu weet ik dat dit allemaal volkomen normaal was, het werd vanzelf meer, en het maagje van je baby is de eerste dagen nog maar zo klein dat tien ml ook echt genieg voor hem is. Langzaam maar zeker drinkt hij meer en wirdt zijn maagje groter. Na een week had mijn kind het geleerd en kon hij echt goed drinken, en was de voeding dus ook meer. Als ik nu midden in de nacht moet voeden vind ik het zo relaxed dat ik dat halfslapend liggend in mijn bed kan doen, ipv zonder kenEn in in een ijskoude keuken een fles te moeten maken. En als mijn kind verdrietig is, is bv het ultieme troostmiddel. Ik zou niet weten wat ik zonder moest. Persoonlijk vind ik bv geven dus echt supermakkelijk. En ik heb makkelijk praten, want na de eerste week heb ik geen enkel probleem gehad. Of jij het ook zo zal ervaren weet ik natuurlijk niet, maar ik zou zeggen: geef het twee weken en beslis dan of je het echt niks vindt. De eerste week is vaak sowieso rot, maar dat zegt niets overhoe het daarna zal gaan. Lukt het en vind je het fijn, ga je lekker door en anders kun je altijd nog gaan kolven of een fles geven. En voor papa kun je altijd een flesje kolven voor de leuk! Succes met je kindje straks, en als je nog iets wilt weten kom je gewoon terug op het forum!
Ik heb bij mijn dochtertje full time gekolfd omdat ze niet aan de borst kon ivm een aangeboren afwijking. Het is enorm zwaar, want eerst moet je kolven, dan de fles geven, en ook elke keer (zeker in het begin) je kolf schoonmaken en zo. En weer wachten tot de melk opgewarmd is, en dat mag niet in de magnetron, dus zit je een eeuwigheid met een schreeuwend kind op de arm....en je vriend/man gaat neem ik aan echt niet alle flesjes doen dus het meeste van het dubbele werk komt dan op jou neer. Mijn zoontje kan gelukkig wel aan de borst en dat scheelt een ongelooflijke hoeveelheid werk. Nog belangrijker, je krijgt er meer produktie van. Toen ik alleen maar kolfde moest ik er hard tegenaan om mijn produktie op peil te houden. Ik moest vaker kolven dan dat mijn dochtertje de fles kreeg, om haar behoefte bij te kunnen houden. Al met al, verre van ideaal. Ik zou je aanraden, net als de rest, om toch te overwegen de borst te geven. Wij geven ook af en toe al een flesje vanaf 4 weken, en die geeft mijn man. Maar als je dat niet wilt: zorg ervoor dat je een dubbelzijdige kolf hebt anders is het helemaal tegen de klippen op werken. Je kunt een kolf met 2-fasen technologie kopen maar voor mij maakte het niet uit, ik kreeg al een TSR van de kolf zelf Begin direct na de bevalling te kolven en doe dat zo'n 7 tot 8 keer per dag. Als je geen TSR krijgt kun je daar een neusspray voor van de dokter krijgen, maar ik weet niet hoe dat werkt want zelf nooit gehad. De melk kun je invriezen of in de koelkast bewaren. Ik vroor het in, de ontdooide de melk op het principe van first in-first out, dus de oudste melk eerst, anders moet je dat later misschien weggooien. Afhankelijk van hoe hngerig mijn dochtertje was maakte ik eerst het flesje klaar met de ontdooide melk en kolfde ik daarna, en soms andersom. Dus je hoeft niet per se eerst te kolven en daarna de afgekolfde melk direct te geven. Lang verhaal, ik hoop dat je er wat aan hebt.
Prettymum, Jij bent dus eerst ook begonnen met kolven en na een week overgegaan op de borst zo als ik er uit begrijp? En dat is je zeer goed bevallen?
ja ik heb hier zeker wat aan dames, ik ga het allemaal is overwegen en me er goed in verdiepen, Bedasnkt, nog meer verhalen zijn welkom hoor.
Hoi Malle! Eigenlijk was dat kolven om de bv op gang te brengen na een keizersnede, toen het na twee dagen op gang was ben ik daar weer mee gestopt. Dit moest omdat ik pas weer na vijf uur mijn kind zag dus kon hij niet direct drinken en na een keizersnee komt het allemaal ietsje langzamer op gang. Maar dankzij de zoekenhuiskolf kwam het dus vrij snel goed.
Nadeel van eerst kolven als je toch zelf wil gaan voeden is dat je zit met tepel/speen verwarring en dus liever geen flesje geeft de eerste tijd maar werkt met cupfeeding of een spuitje. Wil trouwens niet zeurend overkomen hoor
Ik zou zeggen, verdiep je in alle opties, ga naar een bv-cursus en beslis op het laatste moment. Ik moest de eerste tien weken kolven, omdat mijn kind nog niet kon drinken, ik was dolblij toen dat daarna wel lukte. Zo blij dat we nog maar een paar jaar zijn doorgegaan Ik moeders die vanaf de geboorte een jaar of langer voorbhun kind kolven, maar Poe, da's echt meer gedoe hoor. Gewoon borstvoeding geven is echt makkelijker dan flesvoeden met afgekolfde melk. De aanloopperiode kan best pittig zijn, want borstvoeding mag dan wel heel natuurlijk zijn, maar het is wel iets dat veel babies en moeders eerst moeten leren. Eerlijk gezegd die vaders die veel flessen geven...hoeveel ken je er? Ik zie maar al te vaak dat daar na een paar weken de lol van af is voor vaders, en dan mag mama het toch weer zelf doen...
Hoi Malle, Ik kan je mijn ervaring vertellen over fulltime kolven Ik heb bij de 1e geen BV gedaan omdat ik ook zoiets had van dat past niet bij mij (later spijt van gehad,maar achteraf ben ik heel ziek geweest en kon het alsnog niet) Maar nu bij de 2e had ik me erop gezet om het wel te doen maar door de snelle bevalling en een verkeerde start dankzij de kraamhulp (zij deed heel ruw en wild met de kleine)wilde de kleine niet drinken anderhalve dag geprobeerd en kleine zette zich steeds meer en meer af (hij heeft dus bijna 2 dagen niks gedronken)\ Toen hebben we fingerfeeding gedaan en dat vonden mijn partner en ik wel zo zenwuslopend en hebben toen besloten dat ik zou gaan kolven en in een flesje te gaan geven Ik ben gelijk gaan kolven en had gelijk al iets van 100 cc de 1e x kolven en het werd steeds meer Ik heb toen elke x gekolfd als de kleine de fles kreeg (mijn vriend deed de flesjes geven en ik ging kolven,mijn vriend was ook 4 weken thuis) Nu kolf ik 4x per dag 10 min en heb dan ongeveer 1 liter per dag,kleine man drinkt tussen de 700 en 850 dus heb zelfs over Ik heb de medela pump in style advanced dat is ook een 2fase pomp,vind hem ideaal Mijn vriend geeft hier elke voeding vanaf het moment dat hij thuis is(omdat hij dat leuk vind om te doen) en in het weekend doet hij ook de nachtvoeding ideaal dat we het zo samen kunnen doen en de kleine toch BV krijgt Ik heb hem inmiddels al wel een paar x aangelegd en het is idd heel bijzonder,maar ik word daar heel onzeker van,want ik zie niet hoeveel hij binnen krijgt en met het flesje wel Dus wij gaan zo door Als ik terugloop krijg dan kolf ik weer wat vaker een paar dagen en hoop het zo nog heel lang vol te houden Succes met je beslissing t.z.t