Probleem zindelijk worden: heel vaak poepen en geen controle

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by mari83, Oct 6, 2019.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mari83

mari83 Actief lid

Mar 1, 2012
    157
    30
    28
    Mijn dochter wordt over ruim 3 maanden 4 jaar. In de zomer hebben we geprobeerd haar zindelijk te krijgen. Daarvoor hadden we wel eens een poging gedaan, maar durfde ze nooit op de wc (of potje).
    In de zomer werd ze al snel plaszindelijk, maar ze heeft problemen met haar ontlasting. Dit is al iets voor de zomervakantie begonnen. Ze poept erg vaak (soms wel meer dan 10 keer per dag). In de zomer was het vaak maar een klein beetje per keer. Nu is er wel wat veranderd in het patroon en poept ze sommige dagen veel minder. Op andere dagen poept ze nog vaak en nu ook veel per keer. Het staat het zindelijk worden in de weg.
    We zijn bij de huisarts geweest en hij zegt dat het een fase kan zijn bij het zindelijk worden en dat er verder niets aan de hand lijkt te zijn.
    Herkent iemand dit toevallig?

2. Evanesco

Evanesco Niet meer actief

Ik herken het wel ja.
    Mijn middelste had dit ook.

Ik heb er geen aandacht aan besteed. Na een paar maanden werdt het minder. Toen ze gewend was aan poepen op de wc.

3. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,102
    3,489
    113
    Ik denk dat ze idd niet ‘uitpoept’ dus steeds een beetje poept en de rest (onbewust) ophoudt.

Je kunt proberen zodra je denkt dat ze moet poepen of als ze een klein beetje gepoept hebt even samen met haar te gaan zitten. Liedje zingen, boekje lezen, filmpje kijken, doosje rozijntjes eten. Net wat voor haar werkt.
    zorg dat ze goed met haar voeten gesteund zit, knieën hoger dan de billen. Dus op de pot, of met een hoog genoeg krukje bij de wc.

4. mari83

mari83 Actief lid

Mar 1, 2012
    157
    30
    28
    ok, bedankt voor jullie reacties. Zouden jullie haar dan wel met luier laten lopen of zonder?
    We doen nu vaak zonder maar dat levert erg veel was op en is voor haar zelf ook vervelend. Ook is dit wat lastig op de opvang.
    Maar ze is dus wel plaszindelijk.

5. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,102
    3,489
    113
    10 luiers per dag is ook zonde als het alleen voor een klein beetje poep per keer is. Ik zou dus ondergoed aan doen. Of wasbare luiers.

Heb je trouwens al laten controleren of ze niet verstopt zit?

6. mari83

mari83 Actief lid

Mar 1, 2012
    157
    30
    28
    Ja daar heeft de huisarts naar gekeken, het is geen obstipatie.

7. Vogelmeisje

Vogelmeisje Fanatiek lid

May 3, 2010
    1,036
    303
    83
    Is het geen overloopdiarree?
    Wat je kan doen is eens bij een poep en plas fysio langs te gaan, dit heeft onze zoon enorm geholpen. De intake werd in 2 afspraken gedaan (gesprek en oefeningen doen) en tot onze verbazing was dat al voldoende, terwijl wij al 8 maanden aan het dobberen waren met dit probleem. Door het gesprek wat zij deed met mijn zoon (ik zat erbij maar liet het gesprek bij hun om een vertrouwensband te laten groeien) en door wat ze zag dit op een juiste manier terug te koppelen aan mijn zoon waren we van het probleem ineens af. Ook maanden vieze broeken dagelijks, ik gooide ze soms weg zo vies dat het was, maar meeste ging in een emmertje biotex en savonds de was in.
    Sterkte ermee!
    O trouwens, onze huisarts hielp ook niet, het was een fase, maanden aangekeken op advies. Volg jouw gevoel , heb ik daarvan geleerd..

Share This Page