Hoi, Mijn vader heeft helaas niet meer lang te leven hebben we 2 weken geleden te horen gekregen. Nu is zijn wens en hebben wij cadeau gekregen om een paar dagen naar euro disney te gaan. Hij hoopt dit nog te kunnen. Echter staat dit gepland op 1 april 2014 (geen grapje). Nu is mijn vraag zou mij zoontje van dan net 6 jaar en oudste kleuter daar vrij voor krijgen en als mij vader eerder komt te overlijden mag dan dat verlof als het eventueel al goedgekeurd is ook weer ingetrokken worden? Als mijn vader er niet meer is wil hij dat het gewoon door gaat maar dan zonder hem.
Ik denk als je de situatie uitlegd, dat ze wel begrip hebben en niet "lastig" gaan doen. Veel sterkte komende tijd.
Ik zou zeggen, leg de situatie uit op school, aan de docent, misschien zelfs aan de directie. Dan hoor je het vanzelf. Maar het lijkt mij, dat als school een beetje menselijk is, dat je daar wel verlof voor kunt krijgen. Maar nogmaals, vraag het na op school, dan weet je het zeker. Een aangevraagd verlof, kun je volgens mij ook weer intrekken.
Lijkt mij dat ze dat wel goedkeuren hoor! Gewoon vragen! Voor die enkele dagjes missen zal geen enkel kindje in de problemen komen met de lesstof de rest van het jaar denk ik. Sterkte alvast, en hopelijk kunnen jullie volgend jaar samen genieten in Eurodisney!
Ik denk dat je dit gewoon moet bespreken met de (locatie)directeur. Kan me niet voorstellen dat ze hier moeilijk over gaan doen. Heel veel sterkte de komende tijd!
Ik zou het eerst bespreken met de directie. Doen zij moeilijk maak je een afspraak met de onderwijsinspecteur bij de gemeente. Van 1 keer krijg je namelijk geen boete, alleen een gesprek. Mijn ouders hebben dit ook een keer moeten doen voor mijn broertje(wel middelbaar onderwijs) en was toen geen probleem.
Triest dat je vader niet lang meer te leven heeft maar eerlijk gezegd snap ik niet waarom dat uitstapje voor 1 april gepland is. Tot die tijd zijn er nog tig mogelijkheden (herfst-, kerst- en voorjaarsvakantie) om het uitstapje plaats te laten vinden. Ik kan me goed voorstellen dat de school het afwijst.
Meen je dit nou serieus?! On topic: ik ben docente (middelbaar onderwijs, maar ik denk niet dat dit veel verschil zal maken) en op onze school zou je absoluut verlof krijgen hiervoor. Gewoon een gesprek aanvragen met de directeur, die gaat over verlofaanvragen als het verlof langer dan vier dagen is. (Zo gaat dat althans bij ons op school wel). Heel veel sterkte de komende tijd!
Nou, ik kan me daar niks bij voorstellen juist. Zo ja, dan zou er wat mij betreft iets aan medeleven mogen worden gedaan op die school. Wellicht hebben ze een goede reden om op 1 april te gaan en niet op die andere 'tig mogelijkheden'. Heel veel sterkte en hopelijk kunnen jullie volgend jaar mét je vader naar Disney!
Dit denk ik eerlijk gezegd ook. In principe zullen ze niet zo moeilijk doen denk ik maar wat Queen zegt is natuurlijk wel waar. Het is nog zo ver weg, nog 6 maanden in die tijd kan er nog zo veel veranderen. Ik denk dat wanneer het volgende maand zou zijn ze eerder geneigd zijn hettoe te laten dan dat je nu met deze reden iets regelt voor over 6 maanden. Dan is het niet iets accuuts, snap je wat ik bedoel? Er komen voor die tijd nog genoeg vrije dagen/weken voorbij. Ik wil jullie heel veel sterkte wensen, ik hoop dat hij het redt en julie nog een maal een toptijd met zn allen mogen beleven.
misschien is er wel een goede reden dat ze dan niet gaan bv behandelingen enz.. Ik zou het gewoon overleggen. sterkte ermee
Ja, dat meen ik serieus. TO wil een extra uitje aanvragen over 6! maanden met de reden dat haar vader niet meer lang te leven heeft. Wat ik al eerder schreef zijn er voor die datum genoeg mogelijkheden om tijdens reguliere vakanties dat uitje te doen. Daarbij komt dat het plannen van zo'n lange termijn in tegenstelling is met het feit dat iemand nog maar kort te leven heeft. Als een dergelijk uitje wordt aangevraagd op korte termijn omdat iemand bijv. nog maar een maand of zo heeft, dan vind ik het een heel ander verhaal.
Ik snap de opmerking van Queen wel. Ik had dezelfde gedachte. Ts: ik denk dat je er wel vrij voor kan krijgen, maar waarom perse die datum?
Had de reacties natuurlijk wel verwacht, maar kijk ook eens naar de reactie van mommy... die heeft het bij het juiste eind en daar zijn tig redenen meer bij maar dat doet er toch niet toe... Mijn vraag was of dat ze daar moeilijk over gaan/kunnen doen
Ik heb het voor je opgezocht in de verlofregeling zoals onze school die hanteert (en die wijkt net af van leerplicht.) Je kan hooguit 10 dagen verlof aanvragen per schooljaar voor gewichtige omstandigheden. Ernstige ziekte zonder utizocht op herstel van een familielid tot de 3e graad valt hieronder. Je moet wel een doktersverklaring kunnen overleggen als bewijs. Ik ben alleen bang dat als je vader eerder overlijdt, dat dan de officiële grond voor verlof vervalt. Hoe cru ook: je hebt er dan eigenlijk geen recht meer op omdat het dan ineens een 'gewone' vakantie is. Maar ik zou het gewoon aanvragen, reden uitleggen en dan denk ik dat de school een oogje dichtknijpt als het verlof is goedgekeurd maar je vader toch eerder overlijdt. Veel sterkte in deze moeilijke tijd!
De school heeft hier niks over te zeggen hoor. Er zijn gewoon regels vastgelegd door leerplicht. Wij mogen daar niet van afwijken. Doen we het wel, krijgen wij een forse boete net als de ouders.
Ik ben directeur en kan je het volgende antwoorden: een verlofverzoek moet je tijdig indienen (en dat doen jullie). Een directeur mag verlof tot 10 dagen zelfstandig toekennen of afwijzen. Bij twijfel zal de leerplichtambtenaar geraadpleegd worden. 10 dagen verlof geldt alleen voor heftige omstandigheden, nooit voor vakantie/vermaak etc. De school zal er nu vast niet moeilijk over doen, hooguit advies inwinnen bij de leerplicht. Stel dat je vader eerder overlijdt, dan verandert de reden van verlof en wordt het (hoe cru het ook klinkt) verlof voor vermaak. Dan zullen ze er moeilijk over gaan doen, zeker omdat je kinderen ook vrij zullen moeten hebben voor het overlijden (neem ik even aan). Ik zou echt proberen te kijken of je eerder weg kunt dan 1 april.
Er wordt inderdaad wel makkelijk gepraat over medeleven van de school, maar dat heeft er absoluut niets meer te maken. Allereerst vind ik het heel vervelend voor jullie sterkte! Bij ons zijn er verlofformulieren die ingevuld dienen te worden waarop aan de achterkant de 'regels' staan en op de voorkant kan je alles invullen, data, reden enz. Ik snap dat het voor jullie moeilijk is misschien te begrijpen maar als het om medeleven vanuit de school moet gaan is er natuurlijk geen houden meer aan en zijn er elke keer kinderen 'vrij'.