Goed dat deze arts dit deelt en dat jijj het hier plaatst. Het gaat de bekende namen die met een heksenjacht bezig zijn tegen vaccins niet overtuigen. Maar misschien helpt het om tegenwicht te bieden tegen haar verhalen. Zodat mensen blijven nadenken en hopelijk niet te snel klakkeloos die verhalen geloven.
Zo is ons zoontje van bijna 3 maanden gisteren uit het ziekenhuis ontslagen. Hij heeft kinkhoest gehad. Zeer waarschijnlijk in contact geweest met iemand die niet ingeënt is (door GGD uitgezocht, voor zover dat mogelijk was). Nog nooit ben ik zo bang geweest en nog nooit ben ik meer overtuigd geweest dan nu hoe belangrijk die vaccinaties zijn. Mensen die roepen dat het allemasl wel meevalt met die kinderziektes en dat het echt niet zo heftig is kan ik inmiddels wel de nek omdraaien.
Uiteraard zal een stuk als deze de pro vaccineerders doen zeggen; zie je wel! En de anti prikkers zullen het veel te eenzijdig vinden of indianen verhalen. Overigens beetje jammer dat je dus niet kritisch naar vaccinatie mag kijken. Prik critici dat is wat anders dan mensen die anti vaccineren zijn. Het gaat alleen maar over uiterste in deze discussie. Want over de jaren heen kan je ook een heel mooi lijstje maken met kinderen die zijn overleden na een vaccinatie. Je hoeft er maar genoeg op te noemen en prikken lijkt de gevaarlijkste keus die je voor je kind kan maken. Maar kritisch kijken naar wat je in je kind spuit of misschien op een ander tijdstip dan in het boekje en oeilala. In dit stuk gaat het met namen om pubers en jong volwassenen die kinderziektes hebben gekregen. Ooit wel eens een volwassene met waterpokken gezien? die kunnen er hartstikke dood aan gaan. Maar voor een klein kind is het een redelijk 'onschuldige' ziekte om door te maken. Uitzonderingen daar gelaten.
Hoe kan de GGD in vredesnaam uitzoeken? Ze weten namelijk ook dat het bestanddeel uit de vaccinaties dat bedoelt is voor kinkhoest zijn werking deels heeft verloren. Het kan dus ook zijn dat een gevaccineerd kind in de geval jou kindje heeft aangestoken. Zorgen over kinkhoest ondanks aanpassingen vaccinatie - RIVM
Deze verhalen ken ik. Net als de verhalen van ernstige complicaties ( incl overlijden) na vaccineren, dus zul je als ouder zelf op onderzoek uit moeten gaan en afwegen wat voor jou het zwaarst weegt. In ons geval betekent dat uitgesteld en niet volledig vaccineren. Dat een ander er voor kiest om zijn/ haar kind wel volgens het rvp te vaccineren, prima. Ik doe dat niet.
Dit wilde ik ook al zeggen. Natuurlijk vreselijk als je kind kinkhoest doormaakt, maar meteen het beschuldigende vingertje naar een niet gevaccineerd kind...... Mijn volledig gevaccineerde collega kreeg vorig jaar ( heel heftig incl zh opname) kinkhoest. Van wie zal ze dat gekregen hebben? Ze is nl met niemand in contact geweest die niet gevaccineerd was .
Rare redenatie.... ten eerste kan je nooit 100% uitsluiten of iemand niet in contact geweest is met een ongevaccineerde. die lopen immers niet met een bordje om hun nek dat ze niet gevaccineerd zijn En dan is ze gelukkig volledig gevaccineerd. als ze niet gevaccineerd was geweest dan had dit nog heftiger af kunnen lopen dan hoe het nu is gegaan!!
Bij Pauw zaten een paar maanden geleden ook twee overtuigde anti-vaccineerders. Hoe fanatiek die uit hun ogen keken, het maakte me bijna bang. Bij fanatici van allerlei pluimage zie je ook zo'n gloed in hun ogen. Die zitten echt helemaal in hun eigen wereldje. Ik heb me blauw geergerd. Daar tegenover hadden ze een heel lieve dokter van het CB gezet, dat was ook niet de beste partij.
En zo zijn er ook vele verhalen, niet persoonlijk, niet genuanceerd en niet wetenschappelijk onderbouwd van kinderen die (ernstige) schade hebben opgelopen door vacvinaties, waarvan sommige met de dood als gevolg. Iedereen maakt dus zijn eigen keuze op zijn eigen gevoel en met eigen kennis.
Nee hoor, de kinkhoestvaccinatie werkt op je 40e allang niet meer! Ik zeg ook niet dat dit kindje de kinkhoest niet van een niet gevaccineerd kind heeft gekregen maar de kans dat het besmet is door iemand die wel gevaccineerd is, is er wel degelijk. Dat de GGD dus " uit heeft gezocht" (hoe???) dat het van een niet gevaccineerd kind komt, vind ik zeer dubieus.
Omdat directe familieden zijn getest. Er is daardoor een vermoeden ontstaan al kan je zoiets nooit met 100% zekerheid vaststellen. Vandaar dat ik dus ook zeg 'voor zover dat mogelijk was'
Na onderzoek blijkt dat mijn kind in contact is geweest met een kind van 6 die kinkhoest heeft. Is niet eerder als zodanig erkent omdat het gewoon om een verkoudheid leek te gaan. Pas na onderzoek bleek hij dus idd kinkhoest te hebben. Kan toeval zijn maar zeer waarschijnlijk niet. Is je vraag hiermee beantwoord?? Oh enne..dat kan prima onderzocht worden door een simpele bloedtest. Het virus blijft nl wel ff zitten.. Naast mijn zoontje heb ik ook nog een dochter en 2 stiefzonen, allemaal gevaccineerd, die hebben nergens last van gehad. Het zusje van dat 6 jarige kind daarentegen, die overigens niet aanwezig was ten tijde van de vermoedelijke besmetting (lees; vermoedelijk), en ook niet gevaccineerd is, heeft het wel.
De GGD kan, denk ik, ook wel nagaan of de vaccinatiekaarten van kinderen zijn ingeleverd of niet. Ik neem aan dat dergelijke gegevens wel 5-10 jaar bewaart blijven. Een gevaccineerd kind kan ook kinkhoest krijgen, maar zal het minder heftig krijgen heb ik me laten vertellen.
Wat zal dat schrikken geweest zijn met zo'n kleintje! Beterschap voor je zoontje. Ik ben nu 30 weken zwanger en laat mij over twee weken vaccineren tegen kinkhoest. Zo krijgt de kleine via mij al de eerste booster, die hopelijk bescherming biedt tot de baby de prikken via het RVP krijgt. Via mijn oudste kom ik namelijk regelmatig op school en dus ook kans om niet-gevaccineerde kleuters te zien helaas. Nu ik jou berichtje lees ben ik extra blij dat ik me alvast laat vaccineren. En natuurlijk gaat de baby straks het volledige RVP volgen, plus extra vaccins tegen waterpokken en tekenencefalitis.
Een arts is verplicht om bij kinkhoest de GGD op de hoogte te stellen van een besmetting. Vervolgens wordt in die regio extra goed gekeken of er in korte tijd meer mensen besmet raken. Als dat het geval is, kan je als patient worden gevraagd om inzicht te geven in waar je bent geweest in de besmettelijke periode (werk, school, sportclub, bejaardentehuis, etc). Als blijkt dat er in een korte tijd echt heel veel mensen ziek worden is er een risico op een epidemie en kunnen lokale maatregelen worden overwogen. Hoe ik dit weet? Ik heb zelf twee keer een ziekte opgelopen die binnen deze procedure valt. Dus ja, daar is de GGD érg alert op. Zij kunnen nooit met 100% zekerheid zeggen van wie je de besmetting hebt opgelopen (en het lijkt me ook sterk dat dat gedaan wordt ivm privacy), maar ze brengen wel degelijk de patiënten als "spinnen in het web" in kaart.