Trump Poetin Europa. Hoe eng is het?

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Mamafiets, 25 feb 2025.

1. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.357
    30.647
    113
    Vrouw
    Ik vond de theorie van
    :roflmao::roflmao::roflmao: voor de publieke omroep gaan we de deur niet uit :rolleyes:

2. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.366
    21.745
    113
    :roflmao::roflmao:

3. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Een paar weken geleden deed ik een fietstocht door Bangkok, iedereen in de groep moest zich even voorstellen en vertellen waar je vandaan kwam. Hier heb ik de eerste Amerikaanse ooit ontmoet die zich schaamde voor haar afkomst. Dat zegt genoeg denk ik? Want meestal zijn Amerikanen super trots op het feit dat ze in de VS wonen.
    Deze vrouw vertelde dat de meningen over Trump en zijn acties nogal verdeeld zijn in de VS, en dat het eigenlijk nog een soort van 'not done' is om je negatieve mening over hem te geven, zeker in bepaalde beroepstakken. Maar dat ze in haar eigen omgeving wel steeds meer tegengeluiden hoorde.

Hoe representatief dit verhaal van 1 dame voor de gehele VS is, dat weet ik natuurlijk niet.

4. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.171
    4.482
    113
    afgelopen weekend waren er in heel de US demonstarties en protesten tegen Trump.
    Hij is wel met een meerderheid gekozen, maar niet met 100% ofzo he, de helft van de amerikanen is ook geen Trump fan.

'Hands Off': Anti-Trump protests held in cities across the US
    47 signs from the anti-Trump Hands Off! protests - April 6, 2025 | Reuters
    Anti-Trump protests hit cities worldwide – in pictures | US news | The Guardian

Ik heb regelmatig meetings met amerikaanse collega's en die zijn er ook niet blij mee, vinden Trump ook een verschrikkelijke president.
    Het bedrijf waar ik voor werk is een internationaal bedrijf met roots in de USA.
    De CEO vind dit ook een ontzettend moeilijke tijd, ik denk dat het voor veel bedrijven ontzettend lastig anticiperen is op deze absurde maatregelen de hele tijd.

5. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.224
    28.192
    113
    Ik had het er gisteren over met mijn man toevallig. Het verbaasd me dat er weinig gebeurd in Amerika. Op het internet lees je zoveel boosheid, men beschuldigd Trump en zijn aanhang van de verschrikkelijke daden (racist, fascist, transfoob, misogynist, dictator, landverrader, Hitler 2.0, iemand die mensenrechten links en rechts schent)
    maar gezien er weinig actie is denk ik zelf dat de meeste mensen dat niet echt vinden.
    Want kijk, je kan aan de demonstraties (de duur, de heftigheid, de hoeveelheid) over het algemeen uitmaken hoe belangrijk een onderwerp echt is voor de mensen. Zeker in de westerse wereld waar demonstreren toegestaan en beschermd is denk ik. Een paar honderdduizend demonstranten die na een paar uur weer naar huis gaan daar maak ik uit op dat men het niet zo erg vind.
    Ik zie 2 verklaringen hiervoor:
    1) Het overgrote deel vindt Trump niet echt Hitler 2.0.
    of 2) Het overgrote deel vindt Hitler 2.0 niet zo'n probleem.
    Ik neig naar het eerste.

Maar we gaan het zien. Morgen gaan de tarieven in (toch?). Ik weet niet wanneer de Amerikaan de prijzen zal zien stijgen maar wellicht dat dat iets gaat doen qua motivatie. Als het genoeg pijn gaat doen krijg je de meeste mensen wel in beweging.

Saartje33 vindt dit leuk.
  6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.910
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik denk dat ook meespeelt dat de VS nog meer verdeeld is dan Nederland. Misschien mede door het twee partijenstelsel. Er is daar een behoolijke polarisatie: je bent voor of tegen. Republikein of democraat. (Of het interesseert je helemaal niet, maar dan ga je ook niet demonstreren.)
    Er is niet echt een middenweg, die we hier vaak wel hebben. Nu mis ik hier ook vaak de nuance hoor. Maar ik zie nog wel een aantal politici en media die toch nog een beetje proberen 'in het midden' te blijven. Ik vraag me af of dat geluid in de VS nog bestaat.

En tel daar nog iets bij op: als je je uitspreekt tegen Trump, kan zomaar je bedrijf of baan in gevaar zijn. Ambtenaren worden al massaal ontslagen. Trump valt advocatenfirma's aan die zich tegen zijn beleid verzetten.
    En wat denk je van voormalig medewerkers van het Witte Huis, die met de dood bedreigd worden en waarvan hij de beveiliging heeft ingetrokken. Met andere woorden: durf je maar eens tegen mij uit te spreken, dan ben je je leven niet meer zeker. Of dat van je kinderen.

Dubbelgeluk en Syane vinden dit leuk.
  7. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.168
    10.677
    113
    Puur door de importheffingen op alle onderdeeltjes en grondstoffen gaan de productiekosten voor een iPhone voor de Amerikaanse markt met ruim 50 procent omhoog, zo'n 300 dollar extra. Dat is wat Trump blijkbaar bedoelt met "buy American". Gaat Apple minder winst accepteren, gaat de Amerikaanse consument een veel hogere prijs accepteren, komt er een zwarte markt van uit andere landen geimporteerde iPhones, of stort de boel in? Ik ben benieuwd.

8. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.238
    11.816
    113
    Dit kan je denk ik niet zo stellen. Precies wat Tupp hier boven ook zegt… mensen raken hun banen kwijt. Men wordt geïntimideerd. Als je niet doet wat wij zeggen dan wordt je ontslagen. Men is bang. Je weet niet wat er gebeurd als je gaat demonstreren. En demonstreren is maar 1 vorm. Mijn man kijkt vaak streams bijv van@metselaar uit Amerika. Daar spreken allerlei mensen zich uit.

9. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.224
    28.192
    113
    Dat geloof ik niet zo. Niet elke Amerikaan werkt voor de overheid en ook is niet elke bedrijfsleider of manager Trumpist. Er zullen vast wel mensen zijn in die situatie, net zoals er omgekeerd er ook mensen zijn die bang zijn om zich uit te spreken als conservatieve rechtse. Maar ik denk zelf dat het meer te maken heeft met (gebrek aan) urgentie voelen dan angst om veiligheid.

Iets afkeuren (uitspreken tegen) is makkie in een land met vrijheid van meningsuiting, ik tel dat zelf niet mee als demonstreren tegen.

10. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.224
    28.192
    113
    Ik heb geluiden gehoord dat de democraten zich meer centrum aan het oriënteren zijn op dit moment. Ik zou dat zelf denk ik een verstandige ontwikkeling vinden. Ik denk dat door op bepaalde zaken zo links (en/of progressief) te zijn gaan zitten er wellicht teveel centrum (/centrum-linkse / linkse stemmers) de andere kant op zijn geschoven omdat het teveel voor ze was.

Ik denk dat rond de midterms daar wel meer duidelijkheid over gaat komen.

11. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.224
    28.192
    113
    Valt me nog mee om eerlijk te zijn. Ik las vandaag hetzelfde in de Volkskrant, maar gisteren hoorde ik via Amerika media 1000+ dollar extra.

Ik denk zelf dat het op het bordje van de consument komt te liggen want bedrijven moeten winst blijven maken om hun investors (tevreden) te houden. Minder mensen zullen kopen want niet alleen de iPhone is duurder, alles is dan duurder natuurlijk (incl basisbehoeften). Als er niet voldoende verkocht wordt dan zal dat leiden tot sluiting en ontslag, wat dan weer leidt tot minder kopen, wat dan weer leidt tot.. enz enz, cirkeltje. Ik denk zelf dat het zal instorten als er niet wordt ingegrepen ergens.

Maar dat zeg ik als een totaal leek hoor! Wellicht praat ik ontzettend poep :roflmao:

12. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.884
    5.830
    113
    Vrouw
    En als Apple z’n fabriek naar de VS verplaats zal het nog steeds grondstoffen moeten importeren en de mensen een hoger uurloon moeten betalen waardoor zo’n IPhone net zo veel in prijs stijgt.

13. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.168
    10.677
    113
  14. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.884
    5.830
    113
    Vrouw
    citroenrasp vindt dit leuk.
  15. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.910
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het gaat niet alleen om ambtenaren. Bepaalde journalisten krijgen geen toegang meer tot AirForce One en the Oval Office.
    Universiteiten worden gekort op hun fondsen.
    Advocatenkantoren krijgen geen opdrachten meer vanuit de overheid.
    Hoge militairen (technisch gezien ambtenaren, maar wel met een andere status) zijn ontslagen.
    De Washington Post slaat onder eigenaar Jeff Bezos een andere koers is, waarbij bepaalde kritiek niet meer mag worden geschreven. Hierdoor zijn mensen ontslagen of zelf opgestapt.

Dit zijn dus al voorbeelden van bedrijven en personen die door het huidige beleid inkomsten mislopen of hun baan kwijtraken. Dit raakt niet alleen de betreffende bedrijven en hun sectoren. Ook andere bedrijven zullen voorzichtiger worden in wat ze durven te zeggen.

Zuul, Syane en Saartje33 vinden dit leuk.
  16. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.224
    28.192
    113
    Maar dat is een relatief kleine groep, de gewone Amerikaan heeft dat niet ervaren (en ervaart dat ook niet). Zij hoeven persoonlijk ook nergens bang voor te zijn want Trump kan geen medewerkers van een klein accountant bureau ontslaan zeg maar. Maar alle Amerikanen (iig zij die een probleem hebben met dit beleid) zien wel hoe Trumps regering zich steeds meer zou kunnen gaan uitbreiden. Het internet (social media) staat er vol mee, met die onvrede. Oftwel: men wil dat het stopt. Oftwel: demonstreren met z'n allen en je laten horen.
    Maar blijkbaar is het niet zo urgent dan? Of krijgt de organisatie het niet voor elkaar? Of zijn er gewoon niet heel veel Amerikanen die er zulke problemen mee hebben?

No idea, maar dat angst de oorzaak is van zo weinig activiteit geloof ik niet zo. Amerikanen zijn niet zo angstig als het gaat om politiek.

17. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.175
    6.577
    113
    Nou fijn dat een accountant gewoon zijn werk mag blijven doen, maar het is toch doodeng wat er gebeurt? Ik kan me best voorstellen dat de olievlek steeds groter wordt en dat kritiek op het beleid gevolgen kan gaan hebben.

18. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.357
    30.647
    113
    Vrouw
    Dit dus.
    Wanneer mediabedrijven het gaan voelen wanneer ze zich kritisch uiten, gaan ze minder kritiek uiten.

Wanneer vanuit de media minder kritiek komt, zullen de mensen zich minder zorgen maken. En komt er dus minder protest.

Dan kan de druk nog wat hoger gelegd worden om alleen positief te berichten over de regering.

En stap voor stap wordt de vrijheid van meningsuiting de das om gedaan.

En dan heb ik het nu alleen nog over de media.

Positief puntje: ik las ook dat er vanuit de top van grote bedrijven kritische geluiden komen tegen de importheffingen. Ben benieuwd hoe de oranje zonnekoning daarmee omgaat.

Zuul, Saartje33 en Syane vinden dit leuk.
  19. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.224
    28.192
    113
    Ja dat zeg ik. Daarom moet men ook gaan demonstreren, maar dat gebeurd nog niet zo.

20. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.224
    28.192
    113
    Wat ik opmerkelijk vind want veel van hen zijn republikein, en hebben - neem ik aan - Trump gestemd, en wisten tot op zekere hoogte ook zeker af van zijn plannen qua heffingen. De topman van JP Morgan (was het geloof ik) die sprak zich uit dat hij wel heffingen verwachtte maar niet zo hoog *huilie huilie*. Ik vertrouw dat soort reacties niet zo hoor. Ik vind het erg manipulatief naar de gewone burger (en daarmee de beurs ook). Dit soort lui denken echt alleen in eigen belang en belang van 'de markt', niet in het belang van het volk. Ik denk dat velen van hen (topmannen) ook wisten dat Trump de tarieven niet door kon zetten vanwege de rente op staatsleningen die omhoog gingen, en dus net voordat Trump zich terugtrekt fake aan de noodrem gaan hangen om hun eigen hachie te redden.

Zo zie ik het iig. Eén pot nat hoor die top. Ik ben er zelf alleen nog niet helemaal uit of Trump daar deel vanuit maakt of dat hij bespeeld wordt. Ik denk dat hij onbedoeld bespeeld wordt. De echte macht ligt in de handen van de banken.

Ik ben ook benieuwd wie er superwinsten hebben gemaakt nu de beurs wereldwijd weer is aangetrokken en of daar onderzoek naar gedaan gaat worden om te achterhalen of het natuurlijk gebeurd is (Trump die jeuk kreeg aan zijn ego) of dat het bewust is gedaan (Trump heffingen laten leggen, de markt zien kelderen, daarop kredieten omhoog gooien zodat Trump het wel moet stoppen en dan binnenhalen de winst)

... maar wellicht ben ik wat pessimistisch :p

Deel Deze Pagina