Trump Poetin Europa. Hoe eng is het?

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Mamafiets, 25 feb 2025.

1. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.204
    10.813
    113
    Je bedoelt het bekende stukje uit een voordracht van de Duitse predikant Martin Niemöller.

Duitse tekst

Als die Nazis die Kommunisten holten, habe ich geschwiegen;
    ich war ja kein Kommunist.
    Als sie die Sozialdemokraten einsperrten, habe ich geschwiegen;
    ich war ja kein Sozialdemokrat.
    Als sie die Gewerkschafter holten, habe ich nicht protestiert;
    ich war ja kein Gewerkschafter.
    Als sie die Juden holten, habe ich nicht protestiert;
    ich war ja kein Jude.
    Als sie mich holten,
    gab es keinen mehr, der protestieren konnte.
    Nederlandse vertaling

Toen de nazi's de communisten arresteerden, heb ik gezwegen;
    ik was immers geen communist.
    Toen ze de sociaaldemocraten gevangenzetten, heb ik gezwegen;
    ik was immers geen sociaaldemocraat.
    Toen ze de vakbondsleden kwamen halen, heb ik niet geprotesteerd;
    ik was immers geen vakbondslid.
    Toen ze de Joden opsloten, heb ik niet geprotesteerd;
    ik was immers geen Jood.
    Toen ze mij kwamen halen
    was er niemand meer, die nog protesteren kon

https://nl.wikipedia.org/wiki/Toen_de_nazi's_de_communisten_arresteerden?wprov=sfla1

Saartje33 en citroenrasp vinden dit leuk.
  2. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.321
    28.504
    113
    Wat we wel kunnen en waar we wel invloed op hebben is de politiek door te stemmen op de partijen die staan voor jouw normen en waarden.
    Het is niet compleet uitzichtloos en hulpeloos zolang we een democratie zijn.

Mamafiets vindt dit leuk.
  3. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.950
    5.982
    113
    Vrouw
    Maar wat doe je als alle mensen om je heen lijken te vallen voor de makkelijke oneliners, de schuld leggen bij een groep mensen etc etc, en dus het merendeel gaat kiezen voor populisten? Met deze mensen praten heeft (naar mijn ervaring) erg weinig zin. Zelfs voor aantoonbare feiten zijn ze niet gevoelig

Syane, Maryelle en citroenrasp vinden dit leuk.
  4. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.321
    28.504
    113
    #424 KleineLai, 11 mei 2025 om 15:07
    Laatst bewerkt: 11 mei 2025 om 15:35
    Ik denk dat sommige mensen niet te overtuigen zijn nee. Zij hebben hun wereldbeeld, ervaring en daardoor mening. Maar ik denk dat er een hele hoop mensen zijn waar je wel mee kan praten waarvan je wel kan (leren) begrijpen hoe ze bij hun opvattingen komen en zo in gesprek kan over (andere) oplossingen voor (hun) problemen. Niet allemaal stemmen ze om dezelfde redenen. Niet alle extreem rechtse stemmers willen geen buitenlanders meer en niet alle extreem linkse stemmers geen witte mannen meer (zeg maar). Als je met mensen gaat praten over hun gekozen partijen dan kom je (ik althans) er vaak wel achter dat er meer achter zit dan het populistisch of ideologisch geneuzel van de politieke partijleider of beweging.
    Maar misschien ligt dat ook wel aan je omgeving hoor. Ik zit in een omgeving waar men graag over politiek praat. Zowel links als rechts.

Loufoque vindt dit leuk.
  5. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.950
    5.982
    113
    Vrouw
    Ik luister altijd graag naar mensen als ze bij ons in het restaurant zitten. Bij de meeste mensen kan ik inderdaad hun redenen nog terug redeneren maar ik heb een aantal vaste klanten die gewoon niet te volgen zijn. Die mensen klágen, klágen, klágen maar zien helemaal niet wat ze allemaal hebben en dat de dingen waar ze over klagen helemaal niets met hun leven te maken hebben. (Mensen vertellen regelmatig hun hele levensverhaal tegen ons)

6. Cornflake

Cornflake Fanatiek lid

12 jul 2023
    1.332
    1.437
    113
    Vrouw
    Ja eens hoor. Het schijnt alleen enorm complex te zijn zoals ik begreep vanuit de historici en experts. Wat ik ook wel geloof.

7. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.204
    10.813
    113
    Wat is er precies ingewikkeld?

citroenrasp vindt dit leuk.
  8. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.321
    28.504
    113
    (Ik wist niet dat jullie een restaurant hebben! wat leuk!)

Ja, zulke mensen zijn lastig. Ik ken ze ook wel hoor, een complete politieke richting gebaseerd op één of twee horen zeggen verhalen die hoe je het went of keert gewoon nergens op slaan. En daar is verder dan ook geen ingang om verder over te praten want 'ieder zijn mening, het is een vrij land' en zo. Frusterend soms ja, haha.

9. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.950
    5.982
    113
    Vrouw
    Haha nee ik werk er alleen :roflmao: sorry ik heb het verkeerd verwoord. Maar ik ben er zo veel dat het “ons” als in van mijn collega’s en mij is.

maar ja, zulke klanten hebben we er wel tussen zitten.
    Collega’s zien gelukkig nog wel het grijs tussen het zwart/wit

10. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.321
    28.504
    113
    ohh! Nja.. als je er zoveel bent dan is het ook wel een beetje jouw restaurant ja :D

11. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.950
    5.982
    113
    Vrouw
    Ja iets met collega’s die allemaal weg gaan, en dan samen met 1 collega in een keer alle verantwoordelijkheid moeten dragen Ipv met z’n 6en…

12. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.321
    28.504
    113
    Lastig! Is er ook zo'n tekort in Nederland aan restaurantpersoneel? Hier in FR is het in sommige gebieden erg lastig om (goed) personeel te vinden op dit moment. Het wordt geloof ik wel iets beter, maar het blijft lastig.

13. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.950
    5.982
    113
    Vrouw
    Ja, winkel en horeca personeel dat ook echt langdurig wil blijven is lastig te vinden.

14. Cornflake

Cornflake Fanatiek lid

12 jul 2023
    1.332
    1.437
    113
    Vrouw
    Ik vind het niet ingewikkeld. Maar het schijnt voor de mensheid allemaal ingewikkeld te zijn om op te staan tegen onrecht. En verder verwijs ik je naar de podcast of artikelen hierover want het is erg interessant maar heel veel typewerk om daarover hier in discussie te gaan :o:

15. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.983
    15.016
    113
    Zo heb ik een vriend gehad die door menigeen bestempeld werd als "dorpswappie". Zat geen gram kwaad in, zo'n onwijs lieve man.

Echt geen gevalletje klap van de molen, nouja allicht soort van wel al was het niet de chemtrails/flatearth/reptielen/projectiehemel hoek goddank (die ken ik ook, die onderwerpen trek ik max 5 minuten, doodvermoeiend).

Maar qua wereldpolitiek en onderlinge verhoudingen en (oorlog)historie echt giga belezen.

De man is helaas inmiddels overleden. Ik mis die gesprekken wel.

Maar Putin stond niet hoog op zn lijstje. Trump als president (de 1e ronde) heb ik m weinig over gehoord. Ja hij vond t een galbak en pestkop, maar was meer geboeid door wat ACHTER de kop van jut gebeurde.

Hij kon dat ook prima bijhouden, gepensioneerd, ik heb er te weinig tijd voor en al zou ik er wijzer van worden, ik kan er ook niks mee. Dus ik besteed mn tijd er maar niet aan (en ben verdraaide slecht met namen dus ben daar al helemaal niet geschikt voor).

Zou het alleen wel waarderen als landen/gemeenschappen/individueën eens elkaar met rust en in ere lieten. Van handjes thuis op andermans lijf en diens bezittingen tot aan bombardeer je buurland niet.

In de duizenden jaren die we rondwandelen hier op deze aardbol zijn menigeen nog steeds een stel idioten. Al zie ik dat in de aankomende generaties helaas ook nog niet veranderen en betwijfel ik of dat ooit gaat veranderen. Altijd heeft iemand wel meer macht/geld/gelijk nodig.

Saartje33 vindt dit leuk.
  16. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.637
    31.161
    113
    Vrouw
    Ik heb er wel een beeld bij denk ik. Iets in de trant van wat hierboven al beschreven wordt. Het heel erg vinden, maar uiteindelijk is de was dan toch urgenter of zo.
    Wel willen opstaan, maar niet weten hoe. Of denken dat jouw invloed toch te klein is.

En natuurlijk, eens in de 4 jaar kan je je stem laten gelden. Maar ook die invloed is miniem.

Toch heb ik het idee dat er wel dingen aan het bewegen/schuiven zijn. De petitie tegen Faber heeft inmiddels meer dan 100.000 handtekeningen bijvoorbeeld.

En de kleine dingen die we zelf kunnen doen en tegelijk doorgaan met de dagelijkse beslommeringen: wij steunen oa Amnesty International. Via die weg heeft deze organisatie meer gewicht in haar strijd voor mensenrechten.
    En zo nog wat organisaties.

Saartje33 en Cornflake vinden dit leuk.
  17. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.829
    19.166
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    De Amerikaanse regering heeft nu aangegeven dat transgender militairen die zichzelf melden, oneervol ontslagen zullen worden. Daarna gaan ze in medisch dossiers zoeken. Wie daarna nog als transgender 'ontmaskerd' wordt, krijgt oneervol ontslag.

Het gaat dus niet om de capaciteiten van deze. mensen, over hoe kundig ze hun werk doen. Nee, puur het feit dat ze transgender zijn, is reden voor ontslag.

Ze doen niet eens alsof het geen discriminatie is. Hoe lang zal het duren voordat vrouwen en zwarten volgen?

Syane en Saartje33 vinden dit leuk.
  18. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.204
    10.813
    113
    Het was ook bedoeld als wat provocerende vraag, vooral ook omdat "het is ingewikkeld" nog steeds als dooddoener wordt gebruikt om vooral niet op te treden of je uit te spreken in dat conflict dat we hier niet mogen benoemen.

19. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.482
    6.098
    113
    Vrouw
    Ik vind het wel ingewikkeld. Het is niet sinds de oorlog in Oekraïne gestart. Dit is al veel langer aan de gang, misschien zelfs altijd al alleen nu op steeds grotere schaal. Waardoor je het als ‘normale’ burger helemaal niet doorhebt, in het begin, in wat voor slangenkuil je zit. Nu wordt dat wel steeds duidelijker, maar voor veel nog steeds niet. Of die zitten al zo diep in de slangenkuil dat ze het eerder zullen voeden dan in opstand komen. Het is zeker wel ingewikkeld. Zoveel lagen, zoveel mensen, zoveel invloeden van buitenaf waar je niet direct iets mee kunt, maar ook veel onwetendheid. Wat kan je doen? En als men zich dat afvraagt is het al lang en breed aan de oppervlakte gaande. En dan is het inderdaad al te laat.

Moet ik nu bv elke dag de straat op bv? Alleen? Ik heb ook een gezin, en de hypotheek die betaald moet worden. Dat cirkeltje blijft nog steeds doorgaan. Voor zoveel mensen geldt dit, ook voor de mensen die (als voorbeeld) in het Witte Huis werken. Mensen die daar werken met families en niet zouden willen dat ze de veiligheid van hen in gevaar brengen, dus doe je wat er gevraagd wordt. Eerst nog ‘normale’ vragen, waarvan je misschien hoopt dat het een uitzondering gaat zijn of het daar stopt, en zo steeds verder. Het is ook een bepaalde machtsgreep.

Ja, je kan stemmen als burger op een politieke partij die deugt, en je kan organisaties steunen door middel van donaties of petities, en ja je kan je uitspreken tegen je medemens over hoe je erover denkt, maar verder? Wat is daar dan de impact van?

20. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.983
    15.016
    113
    Belachelijk, alsof we weer terug zijn bij de heksenjacht...

Transgender in bepaalde posities in het leger zal niet kunnen ivm hormonen en beschikbaarheid daarvan, ala. (Wij hebben een trangender vriendin (man=>vrouw)) Maar nuance is wel vaker ver te zoeken.

Saartje33 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina