Ook bij back to the future. Er gaat een foto rond van een krant met 'trump is president' maar heb het opgezocht op google. Dit is een hoax Degene die rondgaat en de originele
Of deze. Hij geeft de datum aan, wijst naar de 9 en 11. Plek waar hij staat, stand van de maan klopt. Maar tja overal is wel een foto of tekening van dus eigenlijk is alles wel op 1 of andere manier voorspeld. Maar toch knap dat de simpsons het 15 jaar geleden al wisten.
Wat mij betreft wel. Zeker als de opkomst maar rond de 55% ligt. Het blijft de keuze van de meerderheid, al is het verschil wel heel klein. Ik ben wel blij met het Nederlandse systeem wat dat betreft.
Ik kijk naar de vpro over Bernie Sanders. Man man man wat een gemiste kans. Kan die man niet naar Nederland komen? Haha
Bah, wat zijn mensen hier soms weinig emphathisch. Ik hoop dat deze mensen in RL anders zijn... Een van die "huilende Amerikanen" is een van mij beste vriendinnen, moeder van 3 kinderen, waarvan de jongste van nog geen twee chronisch ziek is. Ondanks dat zij en haar man werken zijn ze grotendeels afhankelijk van Obamacare. De kans is zeer aanwezig dat haar zoontje straks niet meer de zorg gaat krijgen die hij nodig heeft. Zij en velen met haar zullen er vast veel aan hebben om zich nog even te herinneren dat dit is hoe een democratie werkt. Hartelijk dank voor dit inzicht . Nogmaals, ik ben reuze benieuwd of de reacties net zo lomp en hard zouden zijn als er in Nederland een idioot tot mp gekozen wordt! Wellicht komen we er in mei achter...
Maar als je zelf hebt gestemd en iedereen in je omgeving hebt aangespoord om te stemmen, dan is er toch niet meer dat je kunt doen? Hoezo is het dan "welverdiend"? Een land/ samenleving bestaat nog altijd uit individuen, die allemaal helaas maar beperkt invloed hebben. Wanneer je alleen in termen van landen praat is het soms wel erg gemakkelijk om het menselijke aspect- de mensen in het land- te vergeten. Dit leidt niet echt tot empathische reacties helaas.
Nogmaals: Ik heb alle sympathie voor de mensen die niet op Trump hebben gestemd, en vind het ontzettend sneu dat dit voor hen wellicht ingrijpende gevolgen zal gaan hebben. Ik snap ook werkelijk niet dat er mensen zijn die überhaupt op die griezel hebben gestemd, maar dat terzijde. Het blijft een feit dat in een land met zoveel verdeeldheid als Amerika dit een risico is van het democratisch proces (en vergeet niet dat Obamacare er ook pas 8 jaar is, en dat ook onder luid protest van een groot deel van de Amerikanen tot stand is gekomen, de kans was dus aanwezig dat dit niet eeuwig zou blijven duren). Ik heb zelf 14 jaar in de UK gewoond, waar ook het kiesman systeem van toepassing is. Daar zijn ook verkiezingsuitslagen geweest waar ik niet achter stond (om maar niet te spreken over Brexit, wat voor ons persoonlijk ook gevolgen heeft en zal hebben). Maar wederom: dat is het risico van een democratie.
Ik snap dat dit het gevolg van een democratie is. Echter, waarom moeten de reacties altijd zo hard zijn als het om de VS gaat. Alsof iedere linkse, liberale persoon (en geloof me dat zijn er heel veel, vooral in de grote steden) maar gewoon moet verkassen of het systeem moet veranderen als het niet bevalt. Beiden liggen niet zo simpel. Natuurlijk is het land verdeeld, dat weten de Amerikanen zelf ook heel goed, maar er zijn heel veel mensen (een meederheid- zie popular vote!) die hier geen ene drol aan kunnen doen. Volgens mij komt een deel van de animositeit ten opzichte van de VS en Amerikanen voort uit het feit dat sommige Amerikanen zo openlijk vol van hun land zijn. Ik snap best dat deze arrogante houding Europeanen tegen zich in het harnas jaagt (schaam me er zelf ook voor), echter er zijn zoveel Amerikanen die eigenlijk heel erg op Nederlanders lijken in hun normen en waarden. Mensen hier focussen zich vooral mensen in het Zuiden en het midden lijkt het wel. Anyway, mijn probleem ligt niet zozeer met de inhoudelijk ideeen die mensen heir uiten als wel met de toon. Het valt me gewoon op dat als het om de VS (of om China...) gaat, dat iedereen zo gemakkelijk over één kam geschoren wordt. Maar het is wel goed om je voor ogen te houden dat de outgroup (andere landen) vaak net zo divers en niet homogeen zijn als de ingroup (Nederland) en dat het onze eigen perceptuele bias is die maakt dat we het anders zien .
Denk je dat er überhaupt een president/kandidaat zijn vermogen heeft vergaard langs louter zuivere wegen? Tis allemaal 1 pot nat.
Dat weet ik - ik woon al bijna 20 jaar niet meer in Nederland - en woon al evenzo lang samen met een buitenlander.
Geweldige man, zoveel positieve charisma, en als je dan zijn aanhang vergelijkt met die van Trump...Pijnlijk! Positiviteit, een samenleving met dezelfde kansen en vrijheden voor iedereen..
Ok, snap ik. Maar de vraag blijft dan (en niet specifiek alleen aan jou, maar aan héél veel hier), waarom toch zo weinig compassie? Als er een topic is over een baby die slecht slaapt of een kindje dat vooral aan papa hangt en mama negeert dan is iedereen hier (paar uitzonderingen daargelaten misschien ) vol compassie. Maar als het om zoiets groots als een totaal verknipte president krijgen gaat, dan is het bijna een wedstrijdje in wie is het lompste... Alleen al op deze pagina lees ik "lekker de economie instorten" (leuk joh, als papa en mama beiden hun baan verliezen en de hele familie, kindjes incluis een paar dagen in de auto mag leven! ) en "schop onder de kont geven"... Moet dat nou mensen?
Het is eerder een reaktie van volslagen ongeloof denk ik (en vergeet niet dat de rest van de wereld eveneens de l*l is met die totaal verknipte president). En als je dan keer op keer weer geconfronteerd wordt met beelden van hele zalen vol schuimbekkende idioten (sorry, kan er geen andere woorden voor vinden) die zich door Trump laten opzwepen dat wekt dat bij mij wel enige afkeer ja. En dan maak je wel eens een lompe opmerking. En tenslotte nog dit: de opkomst deze verkiezing lag rond de 50%. Dat betekent dus dat er heel veel stemmen waren die niet benut zijn (waarvan ongetwijfeld een groot deel democraten). Hoeveel sympathie ik ook heb voor de mensen die nu benadeeld zullen worden: Waarom zijn mensen niet in grote getale opgekomen om tégen Trump te stemmen?
Nou ik heb echt serieus te doen met al die mensen die hier veel verdriet om hebben. Ik vind dit ook een van de meeste emotionele verkiezingen in VS (kan het mis hebben). Maar ik ben gewoon boos dat die mafkees heeft gewonnen. Als je maar hard genoeg schreeuwt en je tegenstander compleet de grond in boort dan leef je blijkbaar 'the american dream' en ga je winnen. Ik zag een foto van een aantal vrouwen met een wit t-shirt aan waarop bij iedere vrouw een verschillend woord stond, in de juiste volgorde stond er 'Make America white again'.:x Hoezo again? Het zijn van oorsprong allemaal immigranten, incl. de oranje marmot. De indianen zijn de oorspronkelijke bewoners. Stelletje dombo's (die vrouwen dus)! Je had toch ook een opmerking over wanneer Wilders tot MP zou worden benoemd. Maar eerlijk gezegd heb ik al jaren plaatsvervangende schaamte wanneer Rutte en een aantal jaren geleden Balkenende MP was. Dan zag ik ze weer schaapachtig lachen bij een van de wereldleiders, alsof ze net een suikerspin op de kermis hadden gekregen.