Man overwerken

Discussie in 'De lounge' gestart door Esmaralda, 26 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    Hallo,

Ik zit met een 'probleem'. Mijn man werkt bij een metaalbedrijf als kotteraar (metaalbewerker) en is al zo'n 3 weken aan het overwerken. Hij begint normaal om 07:30 en is om 16:30 klaar. Nu begint hij om 06:00 en is ook op 16:30 klaar. Hij begint dus eerder.
    Ik kan me voorstellen dat er werk af gemaakt moet worden en als mijn man hier geen problemen mee heeft vind ik het ook prima.
    Alleen nu komt de bouwvak eraan en begint het gezeik dus al.

Verleden jaar moest mijn man van 06:00 tot 02:30 werken! Achter elkaar!! Mijn man heeft dit gedaan (komt niet echt voor zichzelf op en vind alles prima) maar ik was echt boos, op hem en op het bedrijf.
    De volgende dag was hij toen ziek geworden (denk van vermoeidheid) en had zich ziek gemeld (hij moest gewoon weer om 07:30 beginnen!) Daar kreeg hij dus behoorlijk wat commentaar op, want het werk moest af! Ze zijn hem toen komen halen met de auto en mijn man is meegegaan! Ik was toen echt woest op hem en had zoiets van bekijk het maar. Maar goed, nu begint dit dus weer opnieuw.

Mijn man stuurde me net een smsje dat het wel heel laat kan worden vanavond, maar hij is dus al begonnen om 06:00 vanochtend! Mag een werkgever dit zomaar verlangen? En kan mijn man gewoon weggaan als hij 12 uur achter elkaar heeft gewerkt? Mijn man zegt, het werk moet af, maar dat hoeft toch niet ten koste te gaan van mijn man, of ben ik nu gek??

Ik heb in de CAO gekeken van kleinmetaal, maar ik word daar niet veel wijzer uit.

2. Naomi1971

Naomi1971 Bekend lid

21 okt 2010
    740
    0
    16
    woonbegeleidster gehandicaptenzorg
    home sweet home
    Kun je niet even informeren bij de bond?
    Eigenlijk zou hij dit soort dingen zelf moeten regelen he? Jij lijkt er meer moeite mee te hebben dan hij ;), kan me er wel iets bij voorstellen hoor maar is natuurlijk zijn eigen verantwoordelijkheid.

3. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    Ik heb er ook meer moeite mee dan hij! Ik heb een handicap aan mijn heup en kan niet 24uur de zorg voor mijn zoontje alleen op mij nemen. Ik heb daarnaast mijn voet ook zwaar gekneusd, dus vind het wel fijn als hij thuis is.
    Het probleem is vaak dat als hij moe word, hij op de automatische piloot gaat en alles doet wat mensen van hem vragen. Als ik dan later aan hem uitleg wat ik ervan vind, vind hij het ook wel zo. Hij komt al veel meer voor zichzelf op dan vroeger hoor! Alleen met dit soort dingen heb ik zoiets van man kom op!

En bedoel je de fnv? Kun je daar zomaar heen bellen? Wil namelijk niet meteen gaan klagen, wil het gewoon zeker weten. Want volgens mij mag je niet zo lang achter elkaar werken.

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Meer dan 12 uur overwerk mag niet.

maar.... inderdaad het werk moet af.

Mijn man had dit in zijn vorige baan ook.

5. Brett

Brett Bekend lid

2 jul 2009
    896
    1
    0
    NULL
    NULL
    Je man kiest er toch zelf voor om te gaan werken, dan zou ik me er niet druk over maken. Mijn man is vrachtwagen chauffeur en ondanks dat hij al 15 uur per dag maakt word er ook weleens verlangt dat hij langer werkt om nog even te laden of te lossen. Ja soms doet hij dat, maar als hij daar geen zin in heeft doet hij het niet, dat is zijn keuze. En wordt daarover ook niet boos op mijn man, hij kiest er zelf voor, hij heeft de keuze om te weigeren dus......

6. Neeltje1986

Neeltje1986 Fanatiek lid

29 aug 2009
    3.313
    1
    0
    Onze boef! :)
    Eindhoven
    Volgens mij moet je man aan zoiezo een nachtrust komen van min. 8 uur..

7. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    ik weet dat er in de cao van kleinmetaal iets staat over overwerk
    een x-aantal uren per week/maand mogen ze van je eisen

mijn man loopt eens in de zoveel tijd storingsdienst en als hij dan na 22.00uur nog bezig is (bv tot 02.00uur), dan heeft hij de volgende ochtend recht op 4 slaapuren (gewerkte uren na 22.00uur dus). deze kan hij ook niet altijd opnemen omdat het werk op hem wacht dan pakt hij die uren dus op een ander moment ( dag later en soms dus ook niet....)
    maar ik weet niet of slaapuren ook gelden bij overwerk dat zou je eens na moeten zoeken

ook wordt er bij hen dus regelmatig (en lang) overgewerkt. er gaat eigenlijk geen maand voorbij dat hij een kaal salaris ontvangt.

maar check die cao nog eens of bel fnv/cnv met deze vraag!

8. Amfy

Amfy Niet meer actief

dat is altijd het gekut in de vakantie periodes in veel van dat soort sectors.
    zijn baas zou moeten zorgen dat hij de vakanties op vangt door een extra personeels lid.

als er niet in het contract staat dat hij in deze periodes moet over werken is het niet verplicht.
    wel zou ik er rekening mee houden dat als hij tegen gaat werken zijn baas hem tegen kan gaan werken en dat moet niet de bedoeling zijn.

als ik al lees dat als hij zich ziek meld ze hem gewoon komen halen. dan vrees ik dat het een baas is die over lijken gaat en als er een dwarsligger is dat hij er alles aan zal doen deze eruit te werken (in dit geval zou die cwarsligger dan jou man zijn als hij er tegen in gaat)

9. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    Dat ik me er niet druk over moet maken is makkelijk gezegd als je met een klein kind zit. Ik heb hier verder niemand.

Ik snap heel goed dat het werk af moet, maar wat ik dan ook niet eerlijk vind is dat hij de volgende dag gewoon om 06:00 weer moet beginnen!

@Jacky: Dat klopt, dat had ik ook gelezen. Aan dat aantal uren (10 uur geloof ik per maand) zit hij allang. En wat hij krijgt voor die aantal uren overwerk is niet echt veel, de belasting gaat er met het grootste deel vandoor.

10. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    @Amfy: Het staat niet specifiek in zijn contract, alleen het probleem is dat mijn man de enige is in het bedrijf die het werk kan wat hij doet. En daar zitten volgens mij weer andere regels aan verbonden geloof ik.

Zijn baas gaat idd over lijken, er zijn al heel wat mensen weg (hebben ontslag genomen.)
    Dit is nu erger door de bouwvak, maar gewoon zonder bouwvak gaat het er ook zo aan toe, maar dan minder. Als je een dag vrij vraag (3 maanden van te voren) verplichten ze je bijna nog om te komen. Dat eruit werken maakt niet uit, mijn man wil daar toch weg, mede door die rotsfeer. Zijn contract verloopt in Oktober.

11. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    (Opgelost)

12. luckybird

luckybird Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    de arbeidstijdenwet geldt altijd, boven de cao, dus kijk die maar even na voor de rusttijden. Sowieso moet hij zich niet laten dwingen. Werkt hij ook met zware machines? Dan is het uit veiligheidsoogpunt echt onverantwoord als je het mij vraagt.

13. Zanoni

Zanoni Fanatiek lid

26 jun 2006
    2.646
    1
    36
    Administratief medewerkster
    Nijmegen
    Hoe is het opgelost dan?

14. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker