TSH en FT4 waardes bij 22 weken zwangerschap

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Justme1985, 29 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Justme1985

Justme1985 Fanatiek lid

16 okt 2009
    1.028
    641
    113
    Wie weet de referentiewaarden bij 22 weken zwangerschap?

Ik heb vorige week weer es bloed geprikt en mn TSH is 2.15 en FT4 13.7.
    De laatste keer was in juni en toen was mn TSH 1.23 en FT4 15.0.

Ik merk dat ik erg moe ben en veel wil/kan slapen en gewoon futloos ben dus dacht dat het misschien aan mn schildklier kon liggen. Ik slik trouwens euthyrox 50

2. guus

guus Fanatiek lid

20 mrt 2012
    2.083
    0
    0
    in het koude noorden
    die mag wel wat omlaag, zeker als je je zo voelt, mooist is nog steeds rond de 1. ik zou gewoon vragen of je mag verhogen, ik heb thyrax en slik op dit moment 225

3. Justme1985

Justme1985 Fanatiek lid

16 okt 2009
    1.028
    641
    113
    Dank je Guus, dit dacht ik zelf idd ook al maar van google word ik niet veel wijzer aangezien daar veel "discussie" is welke waarde nu belangrijker is.. de tsh of ft4...

Als et goed is belt de huisarts morgen terug en dan vraag ik wel of ik misschien iets mag ophogen.

Jeutje!!! 225?? Heb je veel moeten ophogen? Ik heb tot nu toe nog helemaal niet hoeven ophogen. Ik heb tussen 4 en 5 weken ook laten prikken maar toen hebben ze alleen de ft4 geprikt want die was volgens de gyn van groter belang en die was toen als ik me niet vergis rond de 16 of 17.. tsh weet ik dus niet. Ben soms toch best wel angstig dat dit ons kindje heeft beïnvloed.

4. sunshine92

sunshine92 Fanatiek lid

11 feb 2013
    2.227
    1
    36
    Ik ben pas 7 + 2 maar ik lees graag even mee omdat ik totaal geen schildklier heb en al 2x binnen een week ben opgehoogd van 100 naar 150 ( standaard 25 erop ) bleek toch te weinig (slik trouwens euthyrox)

5. twinny2014

twinny2014 Bekend lid

25 jul 2012
    761
    0
    0
    Ik zou ook ophogen. Met schildklierproblemen is een TSH van rond de 1 het beste. Je FT4 is wat laag, maar dat herstelt zich ook als je omhoog gaat met je medicatie. Internisten vinden het niet altijd nodig om op te hogen, maar je TSH mag echt wat lager.

6. twinny2014

twinny2014 Bekend lid

25 jul 2012
    761
    0
    0
    Sowieso moet je proberen elke 4-6 weken bloed te laten prikken zodat je er snel bij bent als je waarden niet goed zijn.

7. guus

guus Fanatiek lid

20 mrt 2012
    2.083
    0
    0
    in het koude noorden
    Tsh is wel het belangrijkst, dus ophogen!!!!! Anders gewoon een verwijzing aan vragen .

8. Justme1985

Justme1985 Fanatiek lid

16 okt 2009
    1.028
    641
    113
    Dank je mcKenzie ik ga morgen zeker aangeven dat ik het liever wat lager zie ook gezien hoe ik me voel.
    Ik heb nu ook in mn telefoon elke 6 weken een alarm staan zodat ik kan gaan prikken.

Idd Guus als de huisarts niet wilt ophogen vraag ik een verwijzing aan. Desnoods via mn oude gyn!!

9. Justme1985

Justme1985 Fanatiek lid

16 okt 2009
    1.028
    641
    113
    Sunshine wat zijn jou waardes nu dan?

10. Bailief

Bailief Niet meer actief

Ik heb ook een traag werkende schildklier, slik ook euthyrox en ben bijna 22 weken ;).

Waarom prik je zo weinig? Ik moet elke maand prikken van de huisarts. Verder moet je een TSH van rond de 1 hebben zoals eerder gezegd.

Ik slik 100 mcg, dit slikte ik ook al voor de zwangerschap en gaat nog steeds goed. Vandaag mijn uitslagen gekregen, dinsdag heb ik geprikt. TSH is 0,6 en T4 is 15,6.

Zorg wel dat je het met de huisarts overlegd, niet met de assistente want mijn ervaring is dat zij de normale referentiewaarden aanhouden van iemand die niet zwanger is.

11. sunshine92

sunshine92 Fanatiek lid

11 feb 2013
    2.227
    1
    36
    Vorigeweek tsh van 4

12. Justme1985

Justme1985 Fanatiek lid

16 okt 2009
    1.028
    641
    113
    Bailief de huisarts heeft me nooit opgeroepen en de vk en gyn hebben ook nooit heel duidelijk aangegeven dat het van groot belang is, daar ben ikzelf achter gekomen ;)
    Ik had idd vanmiddag de assistent aan de lijn en die gaf idd aan dat het goede waardes zijn maar dat het wel hoger was dan de laatste keer, daarom laat ze de huisarts zelf morgen bellen.

oef Sunshine dat is idd erg hoog! Ben je niet onwijs moe?

13. guus

guus Fanatiek lid

20 mrt 2012
    2.083
    0
    0
    in het koude noorden
    ik prik ook elke 4 a 5 week, zeker in het begin is het heel belangrijk. ik slikte al 150(roze) maar je moet gelijk met minimaal 25% verhogen, ik mocht gelijk met 50 verhogen(1 witte) en 2wk terug nog een blauwe erbij(kan intotaal ook halve roze doen, maar dit had ik nog liggen)

14. sunshine92

sunshine92 Fanatiek lid

11 feb 2013
    2.227
    1
    36
    Nee dat viel opzich wel mee ik At alleen niet meer dus daar merke ik het aan
    Was afgelopen dinsdag wel wat bloed verloren en toen ebben ze een echo gemaakt want ik had ook verteld van die hoge waarde dat ik me zorgen maakte maar een mooi kloppent hartje gelukkig

15. Justme1985

Justme1985 Fanatiek lid

16 okt 2009
    1.028
    641
    113
    Pfffffffffff ik net naar de huisarts bellen dat ik toch wel graag wou dat ik vandaag nog gebeld werd ivm hoe ik me voel en dat de waardes toch echt iets lager moeten zitten. En die muts aan de telefoon bleef maar zeggen dat 2.15 hartstikke goed is en dat het weekend geen wonderen zou brengen als ik wel zou mogen ophogen nu ;). Heb ook aangegeven dat het me niks interesseert hoe ik ne voel maar dat ik niet wil dat mn kindje eronder lijdt... ja maar dat gebeurt ook niet zegt ze want t heeft niks met de voeding te maken die het kindje van jou krijgt. Nou werkelijk!! Heb gezegd dat ik dit liever met de huisarts bespreek en niet met haar en dat ik anders wel met de gyn contact opneem waar ik (hopelijk) wel serieus word genomen! Muts!!!

16. Bailief

Bailief Niet meer actief

Jeetje dat is echt belachelijk van die assistente! Ook dat ze je niet gezegd hebben vaker bloed te prikken. Je kindje heeft jouw schildklierfunctie nodig en ik vind het heel goed dat je op je strepen gaat staan. Zeker blijven doen! Wil ze je huisarts nog laten terug bellen?

Mijn huisarts houd trouwens een TSH waarde van tussen de 1 en 2 aan in overleg met de gynaecoloog. Die heeft haar (mijn huisarts) dat advies gegeven. Ondanks dat je altijd leest dat de TSH rond de 1 hoort te zijn, vind mijn huisarts het geen probleem als ik onder de 1 zit. Die 2,15 bij jou zal dus volgens de referentie waarden van mijn gynaecoloog niet heel erg zijn, maar absoluut wel de moeite waard om de medicatie te verhogen.

Laat je weten hoe het afloopt? Ik ben wel benieuwd.

17. sunshine92

sunshine92 Fanatiek lid

11 feb 2013
    2.227
    1
    36
    Tot 3 is het een normale waarde maar 1 is het ideaalst

18. sunshine92

sunshine92 Fanatiek lid

11 feb 2013
    2.227
    1
    36
    Trouwens waarom bij de ha? Mijn ha vertelde me zodra je zwanger bent je onder controle hoort te zijn van de internist

19. Miss Mac

Miss Mac Fanatiek lid

21 jun 2013
    2.006
    0
    0
    Zou ik maar razendsnel ophogen ala ik jou was, vooral gezien je prille zwangerschap.

TSH van rond de 1 moet je hebben bij een zwangerschap, dan zit je met 4 daar ruim boven. Zie het schildkliermagazine voor zwangere.

http://www.schildklier.nl/media/www_schildklier_nl/speciaal_nummer_schildkliermagazine.pdf

Bij een NIET schildklierpatient die dus geen euthyrox/thyrax slikt kan een TSH tussen de 1-3 idd weinig kwaad.

Direct bij je positieve zwangerschapstest moet je normaal als schildklierpatient al 0,25 verhogen.

In de zwangerschap elke maand prikken.

20. Miss Mac

Miss Mac Fanatiek lid

21 jun 2013
    2.006
    0
    0

Dat is omdat huisartsen vaak geen kaas hebben gegeten van schildklier + zwangerschap. Hier ook de hele zwangerschap bij de huisarts onder controle, maar ik heb dan ook een huisarts met veel verstand ervan waardoor een internist geen meerwaarde heeft aangezien die hetzelfde advies geeft

Deel Deze Pagina