TSH waarde te hoog

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Nour98, 29 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nour98

Nour98 Actief lid

2 okt 2022
    118
    118
    43
    Hey!

Ik heb twee weken geleden op CD3 mijn bloed geprikt. Ik heb vandaag de uitslagen per post ontvangen, afgelopen vrijdag had ik al wel via de telefoon gehoord dat mijn TSH waarden niet goed waren. Vandaag ben ik er dus achter gekomen dat mijn tsh 5.4 is, met een ft4 van 14.7 die dus wel tussen de normaalwaarden zit. Morgen laat ik mijn tpo-antistoffen prikken. Daarnaast zijn zowel mijn lh (9), fsh (11.2) en prolactine (593) verhoogd.

Nu is mijn vraag of er mensen zijn met dezelfde soort waarden die wel zwanger zijn geraakt zonder interventie? Ik baal er ontzettend van want ik lees online veel dat het vinden van de goede verhouding medicijnen erg lang kan duren, en daardoor duurt het dus waarschijnlijk ook langer tot een positieve test.. :$

2. IsabelD

IsabelD Fanatiek lid

1 sep 2019
    1.430
    1.073
    113
    Vrouw
    Hoi, wat betreft de lh, fsh en prolactine waardes heb ik geen ervaring.

Zelf is mijn tsh waarden altijd rond de 3,5 geweest, wat in de normaalwaarde ligt. Ook toen ik zwanger raakte in ronde 7.

Nu zijn we al in ronde 18 voor 2e kindje en paar maanden terug was mijn tsh waarde 5,3 en ft4 was normaal. 2 maanden daarna opnieuw laten prikken en tsh waarde was toen 3.1
    Het kan dus schommelen!

Was wel gerustgesteld, omdat ik met deze waarde ook zwanger ben geworden. Ik lees wel dat de schildklierwaarden lager moet zijn als je al schildklierpatient bent en zwanger wilt worden.

Ik zou als ik jou was de schildklierwaardes weer laten prikken over 2 maanden. Hopelijk is het dan weer vanzelf hersteld, wat meestal het geval is.

Nour98 vindt dit leuk.
  3. Splitijsje

Splitijsje Fanatiek lid

21 nov 2020
    3.133
    3.212
    113
    Vrouw
    Hoi,

Vervelend zeg! Mijn internist vindt voor een zwangerschap een TSH waarde rond de 1 het beste. Ik zit nu op 0,27 en vrij hoge t4, maar daar voel ik me het beste bij. En mijn internist weet dat. Ik ben nooit zonder hulp zwanger geraakt (lees IVF), ook al is er bij ons geen aanwijsbare reden gevonden en was mijn schildklier middels medicatie al snel wel goed gereguleerd.

Binnen twee maanden was mijn TSH oké (had een TSH van 25) en voel me 100% beter sinds ik schildkliermedicatie slik. Uiteindelijk heb ik nog 4 jaar moeten wachten op een gezonde zwangerschap, maar dat lag dus niet aan mijn schildklier.

Wel is een goedwerkende schildklier essentieel om zwanger te raken én te blijven (wordt o.a. in verband gebracht met miskraam, iq van je baby), dus alleen maar goed dat er aandacht voor is!

Sterkte!

Nour98 vindt dit leuk.
  4. Nour98

Nour98 Actief lid

2 okt 2022
    118
    118
    43
    Bedankt voor de gerustellende woorden! Vijf en 2 jaar geleden zijn mijn schildklierwaarden ook al geprikt, en dat waren blijkbaar dezelfde waarden. Mijn vorige huisarts vond dat gewoon prima, maar mijn huidige huisarts is het daar niet mee eens (vooral door kinderwens, en ik heb ook klachten). Waarschijnlijk mag ik dus beginnen met medicatie! Het is wel heel erg fijn om te weten dat het ook met waarden van rond de 3 al kan lukken, die haal ik waarschijnlijk sneller dan de 1 die ik overal lees!

5. Nour98

Nour98 Actief lid

2 okt 2022
    118
    118
    43
    Bedankt voor je reactie! Waarden rond de 1 lees ik ook overal inderdaad, en mijn huisarts wil mij ook zeker minimaal naar de 2 krijgen. Goed om te horen dat het medicatie dan ook wel weer snel naar beneden is gegaan, dat geeft hoop. En wat ontzettend fijn dat je inmiddels een kindje hebt!

Deel Deze Pagina