Even een vraag tussendoor als 't niet erg is, naar aanleiding van de post van Tanja77: Ik hoor vaker dat als iemand eenmaal een KS heeft gehad, er geen kindjes meer vaginaal geboren kunnen worden, hoe kan dat? Mijn schoonmoeder heeft een KS gehad van een tweeling (mijn man was één van de tweeling, zijn zusje is na 1,5 maand overleden ) en daarna nog een kindje per KS. Maar mijn moeder heeft haar tweede kindje per KS en daarna nog 3 kindjes vaginaal. Kan iemand uitleg geven?
Zoals jezelf al zegt kan dat dus wel... De kans op een keizersnee is groter dan wanneer je nog geen keizersnee in het verleden hebt gehad. Maar vaak genoeg vindt er bij een volgende bevalling een vaginale bevalling plaats. Je moet alleen wel alle volgende keren in het ziekenhuis bevallen... Een thuisbevalling zit er dan niet meer in.
Hey, wat goed! Je was me al voor! Was gisteren na het bezoek aan het ziekenhuis zo moe dat ik niet meer achter de pc ben gekropen. We hebben in overleg met de gynaecoloog besloten dat we gewoon een stuitbevalling gaan proberen. Ik wou dat zelf ook liever (als er in elk geval geen bezwaren tegen waren) en alles zag er prima uit dus dat was super. De gynaecoloog adviseerde dat zelf ook, een keizersnee is namelijk ook een hele ingreep. Als het alsnog een keizersnee wordt vind ik dat helemaal niet erg, dan heb ik het tenminste geprobeerd. In dit ziekenhuis hebben ze ook ruime ervaring met stuitbevallingen en dat is wel heel fijn. Je hebt ook gewoon ziekenhuizen die eigenlijk nog steeds standaard voor een keizersnee gaan en daar is natuurlijk een stuk minder ervaring ermee. Ik ben er wel erg blij om, nu kan het kindje zichzelf ook gewoon aandienen wanneer hij/zij er klaar voor is.
super! fijn dat je deze beslissing hebt kunnen maken en dat je er helemaal achter staat. dan is het nu wachten op wat komen gaat. spannend! als je wel voor een keizersnee was gegaan was dat ook oke geweest? want ik heb het gevoel dat ze me in het ziekenhuis perse richting stuitbevalling willen sturen terwijl ik daar niet achter sta.
In principe mag JIJ kiezen. Als jij een keizersnee wilt dan krijg je die. Ik had alleen een heel naar gevoel bij een keizersnee en dat is ieder voor zich. Ik zou bijv. het eerste uur voor geen goud willen missen (pasgeboren kindjes zijn een vaak een uur na de geboorte heel alert. Dat zie je soms wekenlang eerst niet weer) en meer van dat soort dingen. Onze gynaecoloog deed het heel goed maar liet wel doorschemeren dat hij zelf ook voor een stuitbevalling was gegaan. Had ik toen gemeld dat ik perse een keizersnee wou dan was het ook prima geweest.
Hoewel ik voor de ks heb gekozen (was onder de omstandigheden beter volgens de gyn) ben ik het helemaal eens met het punt dat je allerlei dingen mist bij een ks, zoals bijv.: - Je bent inderdaad een hele tijd van elkaar gescheiden. - Je rol als kraamvrouw is minimaal; iedereen is druk met het halen van jouw kind behalve jijzelf. - Zelf zag ik mijn kindje pas na twee of drie dagen naakt. - Pappa gaat 's avonds alleen naar huis. En natuurlijk is het een hele ingreep. Hoop persoonlijk dan ook van harte dat het bij een volgend kindje (als dat er ooit mag komen) een natuurlijke bevalling mag worden. Wens jou dan ook heel veel succes en ik hoop voor jou dat het een prachtige belevenis gaat worden! Tanja
Hey Tanja, bedankt voor je reactie. Bij jou was het dus duidelijk: keizersnee was beter. Dan is het denk ik ook sneller geaccepteerd dan wanneer je mag kiezen en was het voor jou dus ook onvermijdelijk. Gelukkig is het voor ons wel een reeele kans om gewoon natuurlijk te bevallen en ben ik dus wel in de gelegenheid een keuze te maken.
Hey hallo yvon, zoals je weet ben ik vandaag in het ziekenhuis geweest voor een draaipoging, ik was er al helemaal van overtuigd geen poging meer te willen en over te gaan tot ks...maar door de lieve en geduldige verpleegkundige en gynacoloog en goede uitleg had ik er toch vertrouwen in gekregen en hebben ze t toch geprobeerd te draaien, helaas zonder resultaat, hij lag al te vast in mijn bekken en de pijn was bij mij echt niet te dragen waardoor ze ook gelijk gestopt zijn. Vlg week heb ik weer een afspraak en kon ik beslissen of ik een stuitbevalling wilde of ks. Mijn gynacoloog adviseerde net zoals bij jou een gewone bevalling, ook omdat dan de weeen die je dan gewoon moet afwachten er voor zorgen dat je baby erop word voorbereid geboren te gaan worden, wat weer een groot voordeel heeft op je kindje. Mijn keuze is dus nu toch zover dat ik een gewone bevalling wil gaan proberen. Bovendien zullen ze dan toch eerst onderzoeken doen of het daadwerkelijk mogelijk is en als daaruit blijkt dat t niet gaat leg ik me ook neer bij een ks...
Fijn dat je toch zo'n begripvolle gynaecoloog hebt die je goed kan begeleiden. Zo te horen heb je er heel wat meer vertrouwen in gekregen. Leuk dat je hetzelfde standpunt hebt als ik: poging tot stuitbevalling en als het niet gaat dan is het zo en is dat ook niet erg. Ik heb er een goed gevoel over en zie vanzelf hoe het loopt. Succes voor jou in elk geval!
Hoi Mijn kindje ligt ook in een stuit. Na een mislukte draaipoging heb ik besloten om voor de keizersnee te gaan. Ik durf een gewone bevalling niet aan, ben veel te bang dat er iets misgaat en dat er complicaties optreden bij het kindje of dat er dus uiteindelijk in paniek toch een KS moet worden gedaan. Een geplande KS voelt voor mij veiliger ook al lig ik daardoor natuurlijk zelf wel een tijdje in de kreukels. Op zich adviseerden de gynaecologen bij mij wel een gewone bevalling dus misschien heb ik de `verkeerde` keuze gemaakt. Maar het idee aan de stuitbevalling bezorgt mij al zoveel paniekgevoelens dat dat ook niet goed kan zijn. Vind het knap dat een aantal van jullie wel een gewone bevalling aandurven. Ik ben gewoon te bang groetjes Anne
Vrijdag was ze jarig! 1 jaar alweer, en op die dag ging ik in gedachten vaak terug naar de stuitbevalling van vorig jaar. Een natuurlijke bevalling, die in 3,5 uur 'gepiept' was! 4 minuten persen en toen was ze geboren. Ik zag er tegen op als een berg, maar heel veel lieve verpleegkundigen, verloskundigen en gyn's hebben mij ervan overtuigd, dat het goed was om het in elk geval via de natuurlijke weg te proberen. Wat ben ik daar blij mee! Ik was ontzettend snel weer op de been en hersteld na de bevalling! Inmiddels ben ik weer pril zwanger. Overmorgen moet ik voor het eerst naar de verloskundige. Omdat ik naar een andere praktijk ga dan de vorige keer, werd mij gevraagd of ik mijn bevallingsverslag kon mee brengen. Dat heb ik daarnet eens te voorschijn gehaald, en weer doorgelezen. Ook voor deze (dus de volgende zwangerschap) is mij een stuit voorspeld. Ik heb een afwijkende vorm van de baarmoeder. Maar ik ga ervoor hoor! Dames succes met het maken van de keuze, en met de bevallingen, op welke manier dan ook! (Mijn verhaal staat ook op de site van stuitekindjes)
Hoi, Ik vind het erg fijn om ook eens een postieve reactie te lezen wat betreft een stuitbevalling, je leest nml bijna alleen maar negatieve reacties. Succes nog verder met je zwangerschap!