Ach zo. Kijk, weer eens een verschil ontdekt! Verklaart meteen waarom al die leesboeken en spelletjes dus níet in blokletters zijn. We zijn daarvoor helaas nog steeds afhankelijk van Nederland als leverancier
Zijn leesboekje is BE met schrijfletters dan? Dus aan elkaar? Dat vind ik wel heel interessant! Heb ik in NL enkel in van die oefenboekjes gezien, nog nooit in leesboekjes. Wij mochten vroeger ook al vrij snel (groep 5?) zelf kiezen; aan elkaar (cursief) of blokletters. Bijna de hele klas koos voor blokletters.
Nee, niet in cursief. Gewoon, zoals elk gedrukt boek. Maar ik zocht dus naar startende boekjes in blokletters. Nu weet ik waarom die niet bestaan
Dat vind ik dan weer erg gek. Ik heb tot mijn achttien jaar cursief moeten schrijven. In elke school ds dat zo. Of het vandaag nog zo is, weet ik niet.
Shakes, Ik ben ook Belgische. In de kleuterklas leren ze inderdaad geen kleine letters. Maar eigenlijk ook geen grote letters. Vaak leren kindjes thuis zelf hun naam schrijven in grote letters en leren dat dan van elkaar. Bij mijn kinderen in de derde kleuterklas werden wel soms letters opgehangen in de klas zodat kinderen het woordbeeld konden leren kennen, maar dan wel zowel in grote als in kleine letter. Maar de juf leerde geen letters aan. Mijn dochter was echter in de tweede kleuterklas al toe aan lezen. Ze 'kende' alle grote letters al en had zichzelf leren lezen bijvoorbeeld op de bussen melk, potten choco,... Ik heb voor haar dan kaartjes gemaakt waarop ik de grote en kleine letters schreef zodat ze die kon 'leren' en na 2 weken kon ze gewoon boekjes voor beginners lezen. Dus als jouw kindje toe is aan lezen, zou ik eerst de koppeling maken tussen de grote en de kleine letters, want in het eerste leerjaar leren ze ook lezen met kleine letters.
Ik zie het hier op scholen erg wisselen; de ene school legt echt nadruk op netjes schrijven (en vooral ook veel blijven schrijven) terwijl bij de andere school ontzettend veel op tablets wordt gewerkt en het vooral gaat om leesbaar schrijven, net per se netjes of aan elkaar. Als ik zie hoe mijn nichtje nu schrijft in groep 8 (echt een tablet-school) zou ik ook heel blij worden van een school die t/m groep 8 nette schrijfletters wil zien Ik vind het zelf ook jammer dat ik nooit echt góed aan elkaar heb leren schtijven. Na groep 4 hoefde het niet meer.
Wat grappig die verschillen. Nu je het zegt, mijn vriend (die uit zuid Europa komt) heeft het ook geleerd in blok/hoofdletters. Terwijl in Nederland inderdaad begonnen wordt met kleine letters. En dan rond groep 3/4 moet je echt aan elkaar gaan schrijven. Ik had tot groep 8 het vak schrijven, daar werd gekeken hoe netjes je schreef. Op de middelbare school mocht je zelf kiezen hoe je schrijft.