Hoi, Mijn dochter is 1maandje oud en ik heb een paar onzekerheden over of ik dingen wel goed doe. Dit is ook mijn eerste kind. Ik wil half aug de borstvoeding gaan afbouwen en dit combineren met flesvoeding. Wat ik nu doe is 1 keer per dag kolven met een handkolf en dit geef ik bij de eerst volgende voeding na 18 uur. Ik voed op behoefte dus ik heb geen vaste tijden met voeden. Wanneer mijn dochter na 18 uur hongersignalen geef, haal ik het afgekolfde melk uit de koelkast en zet ik het in de flessenverwarmer. Het duurt wel even voordat het warm is. Ze huilt soms totdat het flesje warm is of soms geef ik het maar minder warm. Soms doe ik kokend water in de flessenwarmer om het sneller op te warmer, maar volgens mij is dat niet goed. Hoe kan ik dit anders aanpakken? Mijn dochter slaapt veel. Ze wordt doorgaans wakker van honger, luier doen, borstvoeding en ze slaapt weer. In de nacht slaapt ze op haar kamer en overdag in de box in de woonkamer. Echter, elke avond na 21 uur is er iets aan de hand. Ze huilt zonder duidelijke reden. Ze wil geen voeding, maar toont zich slaperig. Als ik haar in haar bed leg, wordt ze meteen wakker en weer huilen. Dan brengen we haar in slaap op de hand of in de draagdoek en na enige tijd leggen we haar weer in haar bed en meteen wordt ze wakker. Dit ga zo door tot een uur of 1of twee. Elke dag weer. Wat doe ik verkeerd? Want in principe kan ze zichzelf in slaap brengen en houden. Overdag doet ze alleen maar. Ze is overdag wel op willekeurige momenten even alert, maar wordt moe en gaat slapen. Uiteindelijk brengt ze zichzelf na dit rare gedoe ook weer vanzelf in slaap. In de nacht ook. Het is alleen tussen 21 en 2 uur raar. Wat kan ik hieraan doen? We hebben alles geprobeerd. Laten huilen ook en dan slaapt ze even en denken we yes en uit het niets wordt ze wakker en huilt ze weer. Ik snap er niets van. Doordat ik bv geef kom ik weinig en kort buiten. Ik wil vaker en langer weg, maar ik hou er niet van om in het openbaar te voeden. Bovendien kan dit niet overal. Hoe doe ik dit met afgekolfde melk? Ik kan het niet warm houden in de tas. Tips zijn welkom
Met de voeding kan ik je helaas niet helpen. Heb geen verstand van bv. Over het slapen. Misschien heeft ze echt even mamatijd nodig. Overdag slaapt ze veel, dus er zal ergens op de dag een tijd zitten dat ze wilt kroelen. En ze heeft nog niet door dat het dan avond en nacht is. Rond de 4 weken hoor je veel dat baby's meer gaan huilen. Hier ook gehad. Ik heb me er maar aan overgeleverd. Probeer zelf overdag ook te rusten. Binnenkort krijgt ze meer wakkere momenten.
Betreft de voeding weet ik niet. Dat huilen is herkenbaar. Hier ook in de avond geweest tot 10 weken ofzo. Bij haar waren het krampjes en ontladen van de dag. Ze viel af en toe in slaap bij ons om weer huilend wakker te worden. Duurde dan niet zolang als jij zegt, meestal van 19:00-22:00. Inderdaad niet willen drinken dan. Eind van de avond wel wat drinken en dan kon ze rustig slapen. Advies: Lekker haar bij je houden.
Ik sluit me aan bij bovenstande reacties.... Denk dat ze gewoon lekker bij mama wil zijn, ze is pas 1 maand!!! Mbt opwarmen voeding: water erbij lijkt mij idd niet goed, dan verdun je de borstvoeding. Daarnaast tja soms moeten ze even wachten. Heb je geen magnetron?! Dat verwarmt een stuk sneller, binnen 30 sec is het flesje warm. Mbt het de deur uitgaan, zelf ben ik mama van baby van 5 maandwn die dus echt haar rust, regelmaat en ritme nodig heeft dus kom weinig de deur uit (ben thuisblijfmama), maar ik vibd dat niet zo erg. Maar in jouw geval: afgekolfde melk in een flesje (in koeltasje?!) en de deur uit. Ergens wat gaan drinken als je kleintje honger krijgt en vragen of ze het flesje even opwarmen! Geen enkel probleem, doen ze overal hoor!!!
Wat slaap betreft: lees over rust en regelmaat. En wat opwarmen melk betreft is toch makkelijker in magnetron??? 30sec en klaar Wat weg gaan betreft: of je geef bv waar het uitkomt of je neemt bewaarde melk uit vriezer in koetas en warmt op ergens in cafe vragen of je neemt koeltas met melk en geeft gewoon niet opgewarmde. Of je geeft fv en zelf afkolven indien nodig.
Ik heb geen verstand van het afbouwen, maar weet alleen dat het goed is dat je ook al een flesje geeft (aangezien je wilt afbouwen). Dan went ze sneller aan de fles en is het niet zon probleem als je wilt afbouwen. Ik weet niet of de flessenwarmer tegen zulk heet water kan, maar heel erg is het vast niet. Je kunt ook een fles in een pan opwarmen, of in de magnetron. Maar daar zijn de meningen over verdeeld dacht ik. Als je weg gaat zou je dan sowieso kunnen doen: flesje mee en ergens waar je bent op laten warmen in een magnetron. Deed ik met flesvoeding ook 'altijd'. Wat betreft weg gaan, ja dat is soms wat lastig met een baby. Ze hebben regelmaat nodig en slapen gewoon erg veel (als het goed is). Wat ik deed, is net voor en net na een fles weg gaan. Meestal was het in het begin vooral een bezoekje aan een vriendin oid. Dan ging de kleine daar verder slapen. Ik nam alles mee wat ik nodig dacht te kunnen hebben. Over de lastige tijd tussen 21:00 en 1:00 uur.. Ja dat is echt balen. Maar je kindje is nog zo jong en heeft gewoon heel veel mamas warmte en liefde nodig. Lekker bij je houden dus..! Ik sliep/dommelde ook met de kleintjes op mijn buik. Of in mijn armen. Kun je zelf ook een beetje slapen. En verder zelf bijslapen overdag als de kleine slaapt. Maar heel veel babys hebben zon huilmoment wel een paar maanden. De tijd zou nog wat kunnen verschuiven. Maar je doet het dus prima! Wat anderen ook zeggen of doen, wat het cb ook zegt: het is jouw kindje en jij kent haar het beste, ook al twijfel je soms. Dat is logisch. Volg je gevoel! En geniet van het kleine, rustige en slaperige bvan deze leeftijd!
bv niet in de magnetron opwarmen hoor!! Das niet goed voor de voedingsstoffen die erin zitten. Alleen flesvoeding kan in de magnetron > water opwarmen in magn. en daarna poeder erbij. Als je ergens anders wilt voeden met afgekolfde melk, kan je het thuis opwarmen en in een warmhoudtas meenemen. Wel de melk BINNEN één uur geven! Ik heb deze, echt ideaal: Philips/Avent Thermabag Zwart - SCD150/60 | Philips/Avent Flesvoeding | Baby-Dump Gebruik hem ook voor het badje: ik maak de melk (tegenwoordig fv), doe het in de tas, baby's in bad en daarna melk uit de tas. Doe ik ook bij de lunch. Dan hoeven ze niet na het brood of bad te wachten tot de flessen klaar zijn. Maar goed das voor later En verder: tja, in het begin kom je gewoon nog niet zo veel de deur uit....... wordt later beter! Hier heb ik me altijd heel strak aan rust en regelmaat gehouden. Werkt voor iedereen het beste en daardoor ontstond op een gegeven moment een vast schema waardoor je ook vaker iets kon gaan doen (omdat je dan weet: zo laat slapen, zo laat eten). Succes!
Volgens mij kan je prima warm/kokend water in de flessenwarmer doen hoor. Slim juist! Ik vond dat hier ook altijd vreselijk. Twee huilende baby's en die stomme flessen die maar niet warm werden!! Maar op een gegeven moment werden ze geduldiger (als je dat kan zeggen van een baby ). Ze wisten de volgorde beter. Je zou trouwens ook je flessenwarmer kunnen meenemen, of met een kipkep doek voeden: Feedi Voedingsdoek - kipkep
Uhmmm ok! Dat wist ik niet dat dat niet mocht... Maar in een restaurant kun je wel vragen of ze het even aubainmarie opwarmen, toch ipv magnetron?
Ja indd sorry, ik schreef ook bv opwarmen magnetron maar indd is beter onder warme kraan vasthouden. Dat leerder kraamzorget zo inddz. Fleswarmer of aubemarie is dan ook soort magnetron dus voor bv ook niet echt geschikt. Magnetron kan je ook opwarmen op 80wtt 30 sec is vergelijkbaar maat beste bv ondet warme kraan of in bakje heet water. Het gaat om dat je het op kamertemp opwarmt dat raken voedingstoffen niet kwijt. Fv is dan anders die moet warmer zijn
Gefeliciteerd! Je kindje toont heel normaal bv-gedrag: clusteren. Vaak noodzakelijk om de melkfabriek op peil te houden. Wat kan je doen? Lekker bij je houden, huid op huid. Kopje thee er bij, dvd-tje op. Ze zal graag veel kleine slokjes willen nemen. Beetje drinken, beetje slapen, beetje drinken. Hiermee geeft ze jouw borsten een teken dat ze harder moeten gaan werken; immers, borstvoeding is een vraag/aanbod principe. Je kindje groeit, en heeft meer melk nodig. En op deze manier, regelen ze dat zelf (heel eenvoudig dus eigenlijk). Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Productie vergroten - Clusteren Lees maar eens door, vast heel herkenbaar Wat betreft het niet buiten de deur willen voeden, tja, dat is iets wat iedere vrouw voor zichzelf moet beslissen. In het begin kan aanleggen een onderneming zijn, maar naarmate je er handigheid in krijgt, is buiten de deur voeden echt superhandig. Als je gewoon een doek of sjaal mee neemt, hoeft niemand het te zien. Je hoeft niets mee te nemen, nergens aan te denken. Kind honger? Even aanleggen en klaar. Kies je toch voor melk meenemen, realiseer je dan wel, dat je ter plekke eigenlijk dan ook moet kolven. Want je slaat op dat moment een voedingsmoment over. Anders kom je met enorme knoeperds te zitten, echt zo niet fijn. Ook niet voor je productie . Wat betreft het afbouwen, wil je helemaal afbouwen of combineren? In dat laatst geval moet je er rekening mee houden dat je op die termijn (rond de 12 weken?) op zijn minst 3 voedingen per dag (of momenten waarbij je borsten gestimuleerd worden) nodig hebt. Anders gaat je productie het niet redden helaas. Onze borsten zijn niet geschikt voor zo weinig stimulans op die termijn. Overigens...ik ben het niet met je eens dat het door de borstvoeding komt dat je niet veel buiten komt. Het heeft er meer mee te maken dat je kindje nog maar heel klein is. Veel meer dan slapen en eten doen ze nog niet. Ze hebben vaak behoefte aan rust en regelmaat. En die vinden ze in eerste instantie toch thuis. Dat heeft niets met de voeding te maken. Toen ze wat ouder werden ging ik meestal de deur uit na een voeding. Dan kon ik toch zeker 1,5 uur weg. Dat vond ik (maar goed dat is persoonlijk) al meer dan lang genoeg met een kleintje van 1 maand En als je bij iemand thuis afspreekt, kan je altijd vragen of je bijv even op de slaapkamer kan voeden. Dan hoef jij je niet opgelaten te voelen, maar hoef je verder niet moeilijk te doen.
ey! De avonden zijn hier ook ongeveer zo...alleen wat eerder op de avond. Hier zijn het krampjes en ik denk ook een beetje verwerken van de dag. Mijn tip...net als de andere dames zeggen lekker bij mama of papa op de buik. Dat is vertrouwd en zo'n kleintje vindt dat heerlijk. Ookal huilt ze...gewoon lekker bij je houden. En met de bv...ik neem dan gewoon een hydrofile luier mee en leg dat over hem en mij heen...dan ziet niemand wat... r
Uiteraard! Maar daar zou ik zelf dan wel even naast gaan staan, of vragen of je het zelf mag doen. Zou het zelf onprettig vinden als de kok aubainmarie met mijn melk aan de gang gaat, maar das gewoon mijn gevoel. Hier werkte de tas super goed. Veel verder dan een uur 'reizen' ga je toch niet met een baby.
Dit klopt niet hoor, bv kun je prima au bain marie of in een flesverwarmer opwarmen. Liever niet in de magnetron, omdat de temperatuur moeilijker te reguleren is en je dus al snel hot spots in de melk krijgt, waardoor je voedingsstoffen verliest en waardoor delen van de melk erg heet kunnen worden. Uiteraard moet je bij au bain marie of de flesverwarmer ook op de temperatuur letten. Zelf neem ik altijd een bakje warm water en zet het daarin. De rest is denk ik al gezegd, ik denk ook dat je kindje 's avonds wilt clusteren. Lekker aan toegeven, dat hoort echt bij die eerste weken.
Ik had je reactie over het niet weggaan niet gezien. Ja, het is jouw keuze dat je niet in openbaar wil voeden, daarmee beperk je jezelf. Ik gaf dan flesvoeding, omdat niet anders ging maar ben het niet eend met aantal van hier dat het niet kan ivm regelmaat. Dat ligt echt aan je kindje. Toen Elissa nog zo klein was sliep ze zoveel dat dit niet uitmaakte waar dan. Dus kon ook prima in de kinderwagen. Nu heeft ze haar vaste tijden van slapen en is het iets meer puzzelen. Als ik direct naar ochtendslaapje ga dan eten we wat in de stad bijv. Als ze dan moe wordt doezelt ze wat in de wagen. Ben ik vaak wat later thuis dan ze normaal naar bed zou gaan, maar dan slaapt ze dan nog even. Natuurlijk zijn er kinderen die dit niet pikken en veel meer regelmaat nodig hebben en doe ik dit ook niet elke dag. Los daarvan. vind ik niet dat je jezelf zo moet beperken want dan neem je je kind daar alleen maar in mee en weet t ook niet beter.
Bedankt voor alle reacties. Ik wist dat opwarmen in de magnetron niet goed is, daarom gebruik ik de flessenverwarmer en wat kokend water erin zodat het sneller opwarmt. Maar aan jullie reactie te horen is dat ook niet goed. Het is trouwens niet direct uit de waterkoker. Ik kook het in de waterkoker en zet het in de thermoskan. Wanneer mijn baby wakker wordt, dan pas giet ik het in de flessenwarmer en zet ik het op 35 graden. Ik heb nog een paar vragen, want volgens mij doe ik iets heel verkeerds. Mijn baby krijgt bij de eerste hongersignaal na 18 uur dus afgekolfde melk. Maar dit melk kolf ik op een willekeurig tijdstip op de dag ervoor of die dag zelf. Ik kolf niet consequent op hetzelfde tijdstip, omdat ik niet altijd genoeg kolf. Ik wil altijd minimaal 50 ml/cc kolven, want mijn baby eet flink en als ik te weinig kolf dan moet ik op dat tijdstip toch weer bv geven. Ik ga zodra zij na 18uur komt sporten ipv bv geven. Want na het eten dan gaat ze slapen en dat is het moment waarop ik kan sporten en vriendlief kan voeden. Maar doe ik het wel goed? Na een voeding kolven levert niet genoeg op, dus ik kolf vlak voor een voeding. Ook omdat ik een sterke toeschietreflex heb. Wanneer baby eerste zuig doet dan spuit het eruit. Dus vlak voor een voeding kolf ik ff snel 50 of soms 80 cc. Ik heb denk ik veel bv, want binnen paar minuten heb ik al zoveel. Als ik wil kan ik makkelijk 100 ml/cc kolven in paar minuten. De afgelopen twee dagen heb ik zoals in de kraamtijd last van stuwing en lekkende borsten. Kan dit komen doordat ik niet consequent op hetzelfde moment kolf? Maar hoe kan je op dezelfde moment kolven als je baby zo onregelmatig eet. Consultatiebureau zegt kolf een voeding die je makkelijks kan missen, maar dat is lastig want elke dag ziet het er qua voedingsmomenten anders uit. De kortste voeding van 13uur vandaag is morgen alweer anders. Hebben jullie dit ook gehad en wat adviseren jullie mij? Jullie helpen mij overigens meer dan het consultatiebureau want die begrijpen niet dat ze niet op vaste tijden borstvoeding krijgt, maar op behoefte en dus zeer onregelmatig. Ze komt echt niet om de twee uur. Ene keer na 1 uur ene keer na 4 uur of 2 uur. Hopelijk begrijpt iemand mijn verhaal hierboven en kan die passend advies geven. Ik ga haar vandaag als ze na 9 uur weer zo ontroostbaar is lekker bij me nemen. Ik lees vaak advies als structuur geven, voorspelbaarheid en regelmaat. Maar hoe kan je een vaste dagritme aanhouden als je baby zelf onregelmatig is met voeding. Ik kan haar toch niet om 12 uur wakker maken voor bijvoorbeeld voeding is badje, omdat ik regelmaat moet/wil bieden. Wat bedoelen jullie concreet met regelmaat enzo? Sorry als ik zoveel vragen stel.
Wat betreft rust en regelmaat dat houd meer in dat de volgorde elke keer hetzelfde is, het wordt voorspelbaar dat je na de voeding de luier doet, dan spelen, dan naar bed(ik zeg maar even wat hoor) Babys kunnen geen klokkijken hè dus de tijdstippen maken niet uit. Qua kolven kan ik je geen antwoord geven, hopelijk komt dat snel nog.
Qua kolven wordt mij steeds verteld dat je 's ochtends het beste kan kolven. In de nacht is je productie het beste, dus heb je 's ochtends genoeg melk. BV kan je trouwens zo'n 8 uur buiten de koelkast bewaren en kan evt ook koud gegeven worden. Niet alle babies vinden het koud even lekker, maar hier was het geen enkel probleem. Je kan het een keer proberen! En wat betreft de stuwing, dat gebeurt zo af en toe eens. Hier ook nog steeds hoor. Als zij meer vraag heeft dan mijn borsten op dat moment kunnen bieden, dan gaat ze vaker drinken en heb ik de dag erna echt last van stuwing. Het kan dus komen als je elke dag rond hetzelfde tijdstip kolft, dat je borsten juist denken "Ohja, hier moest er ook voedsel zijn!" en dan gaan stuwen.
Op het moment dat je een voeding per fles geeft, moet je die voeding eigenlijk ook kolven omdat je dan niet aan legt. Anders krijg je natuurlijk mega stuwing met ook kans op een borstontsteking... Opwarmen in flessenwarmer is prima. Als je ongeveer verwacht dat je kindje wakker gaat worden kun je deze natuurlijk alvast aanzetten en dan de fles er later in zetten... Wat je in de avonden beschrijft klinkt inderdaad als clusteren/mamahonger. Lekker op de bank nestelen met kop thee, afstandsbediening/boekje/laptop en dan lekker bij je leggen. Beetje drinken, beetje slapen etc. Dochter had hier ook echt veel behoefte aan in het begin, zoonlief veel minder maar die lag wel bij mij omdat ik het gewoon zo heerlijk genieten vond! Je kunt ip best even de deur uit, maar misschien niet zoals je dat gewend was te doen. Maar dat al de komende jaren sowieso niet meer kunnen, of misschien wel nooit meer! Rond die tijd had ik er ook nog niet zoveel behoefte aan om voor langere tijd de deur uit te gaan... als je weer een maand verder bent lukt dit al veel beter! Verwacht nog niet teveel van jezelf en van je kindje... Je bent pas net bevallen en ze is nog zo klein! Geniet van deze bijzondere tijd... Het lijkt hier nu al weer eeuwen geleden!