tuigje zielig?

Discussie in 'Verzorging' gestart door NathalieH, 25 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NathalieH

NathalieH Fanatiek lid

4 mrt 2009
    1.332
    0
    0
    administratief medewerkster
    Sliedrecht
    Onze dochter doet sinds een paar weekjes zelfstandig wandelen en ben thuis al aan oefenen om met haar aan het tuigje te lopen. Mijn bedoeling is namelijk dat ze van de zomer op vakantie in het tuigje mee gaat lopen zodat ze niet ineens verdwenen is. Maar nu zie ik maar weinig kinderen tegenwoordig in een tuigje lopen. Komt dat omdat er teveel gezegd word dat het zielig is? Ik hoop maar dat ik dan tegen die kritiek kan, want ik vind de veiligheid voorop staan en ben veel te bang dat ik haar kwijt raak als we ergens in een stad ofzo lopen.

2. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Ik vind een tuigje op zich helemaal niet zielig. Liever een kindje in een tuigje (of polsbandje), dan een kindje wat papa en mama kwijt is of onder een auto ligt.

Ik denk alleen wel dat het ook heel zinvol is om veel tijd te besteden aan het leren meelopen. Ik probeer mijn zoontje nu ook heel veel te stimuleren gewoon met mama mee te lopen, bijv. de buggy vast te houden of mij een handje te geven. Handje geven hoeft niet per sé, zolang hij maar luistert en meeloopt. Dat gaat eigenlijk heel goed. Bij het oversteken MOET hij wel een handje geven (straks schiet ie ineens weg....).

Over een tijdje komt nr. 2 hier en dan hoop ik dat hij voldoende luistert om mee te lopen. Mocht toen alsnog blijken dat hij een weglopertje is en dat het gevaarlijk wordt, komt er ook een polsbandje/tuigje.

Ik denk dat je idd weinig tuigjes ziet tegenwoordig om dat mensen er toch een beetje raar tegenaan kijken. Met name de mensen zonder kinderen, die hebben toch altijd wat te zeuren. Is het niet over een tuigje, dan wel over iets anders.
    Maar goed, daar moet je maling aan hebben hoor! Als jij het nodig vindt, lekker doen!

3. mikos

mikos Bekend lid

7 dec 2010
    944
    0
    0
    vind dat helemaal niet zielig, zou ook niks aantrekken van vreemde blikken.

Een kind wat haar/zijn ouders kwijt raakt in een chaos van mensen dat is pas zielig. En voor de mama ook.

Ik ben van plan ook zoiets aan te schaffen als we dit jaar naar turkije gaan.

4. Milaa

Milaa Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.310
    0
    0
    Ik denk dat mensen het een beetje "raar" vinden dat je je kind "aanlijnt" om het maar even heel bot te zeggen.
    Ik vind dat je gewoon zelf moet doen waar je achter staat, en als je je veilig voelt bij een tuigje, dan moet je dat ook gewoon doen!

5. Lt20

Lt20 Niet meer actief

Ben het helemaal met Femme eens!

6. Ringeding

Ringeding Bekend lid

14 jan 2009
    646
    0
    0
    moeder
    Alkmaar
    Wij hebben ook een tuigje voor als onze dochter gaat lopen en we bijvoorbeeld even weg gaan. Dit is mede omdat ik soms in een rolstoel zit, en haar dan niet achterna kan rennen mocht ze weg lopen.

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Tuigje zielig? Helemaal niet.. harstikke veilig en handig. Niets aantrekken van andere mensen en hard lachen als hun kind de boel bij elkaar gilt omdat ze niets mogen. Met een looptuigje (of polsbandje) geef je een kind vaak veel meer vrijheid dan wanneer ze verplicht aan de hand moeten lopen.
    Het hangt erg van het kind af of het 'nodig' is. Ik heb een polsbandje veel gebruikt tijdens mijn zwangerschap. Toen kon ik ook niet achter een wegrennende dreumes aan!

8. kimm1988

kimm1988 Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.125
    0
    0
    Enschede
    op drukke plekken heb ik het gebruikt (zaterdagmarkt, pretpark e.d.)

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Als het nodig is voor de veiligheid zou ik het doen..
    Mijn zoontje heeft een poosje slecht geluisterd en rende zo de straat op (express). Toen heb ik overwogen om een tuigje te halen. Maar met wat oefening bleef hij toch wel in de buurt, en wacht op mijn hand voor het oversteken.
    In een vreemde, drukke stad zou ik het ook eerder overwegen. Je kunt ook moeilijk de hele dag hun handje vasthouden..

Aan de andere kant, ik zou het alleen gebruiken als het echt nodig is. Dus wel in de stad, maar als je een later in een park of rustige wijk bent, dan wel af. Ze moeten toch ook leren te luisteren..

Vorige vakantie zag ik een meisje, ook zo'n 1,5 toen. Die had een klein rugzakjes om. Daarachterop zat een draadje voor papa/mama. Zo voelde het voor het kleintje niet als aan de riem lopen.
    En je hebt ze ook met polsbandjes. Dat lijkt ook vriendelijker ;)

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Alsof een kind van 1,5 zichzelf associeert met een hond.. Als je het als ouders heel gewoon vindt, dan vindt je kind het ook prima hoor. En ze gaan er echt niet van blaffen ;)

11. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    hihi, Nee mag hopen van niet..

12. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.857
    113
    Mijn dochtertje associeerde zichzelf met net 2 jaar oud wel met een hond, maar dat was juist positief, zij vond het geweldig om hondje te spelen en wou dat tuigje helemaal niet meer af!
    Tja, en ik heb ook wel opmerkingen gekregen hoor, van 'oh, wat zielig, net een hondje'....ja, je kind wat door een auto wordt aangereden, dat is niet zielig hè, en in een buggy zitten ze toch ook vast? Kom op, dat vind ik zo kortzichtig. In ieder geval kon ze zo lekker lopen.

13. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Wij hebben er ook eentje hoor, ideaal... idd het kost wat meewarige blikken :D maar het scheelt ons een hoop stress in een drukke winkelstraat!
    Niet dat ik het heel vaak gebruik, maar vooral op evenementen etc in drukte maak ik er dankbaar gebruik van, mede omdat dreumes van bijna 2 zich niet zo druk maakt om wat papa of mama wil ;)

14. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    Hier komt ook een tuigje hoor! Doordat we varen vaak situaties waarbij ik geen kinderwagen aan wal kan krijgen, dus dan is tuigje wel zo prettig!

15. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Nee echt niet zielig.

Mijn dochter is niet iemand die bij ons weg loopt. maar als Julian wel een klein stuiterballetje blijkt zou ik er zeker eentje kopen. eentje aan de pols.

16. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik ben blijkbaar de enige die never nooit een tuigje zou aanschaffen voor mijn kind.. : )
    Ik vind het geen gezicht en meer iets voor huisdieren.
    Maar dat ben ik.

17. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Nee hoor ik ook niet... als ze kunnen lopen kunnen ze ook leren luisteren. Ze mogen heus wel eens vogelvrij rondrennen maar er zijn ook genoeg plekken waar ze gewoon een hand moeten geven.. dat is niet anders nu ze bijna 4 en 5 zijn. Verder gewoon een kwestie van opletten... kinderen zijn vlug maar als je daar op bedacht bent.

Ik vraag me wel af hoelang je daarmee door gaat. Mijn dochter van 5 kan soms ook zo lopen dromen dat ze gewoon doorloopt terwijl de rest stil staat of de hoek omgaat maar je gaat een meisje van 5 toch niet aanlijnen? Kortom gewoon opletten... en na een poosje ben je daar zo getrained in als moeder. Als ik nu zonder ze loop ben ik echt een beetje verloren en moet mezelf dan echt eraan herrinneren dat ik niet zo waakzaam hoef te zijn.

18. mamaatje2008

mamaatje2008 Actief lid

7 sep 2008
    186
    0
    0
    never nooit een riem om mijn kindjes heen..
    ik vind dat ze maar moeten leren om bij je te blijven lopen..
    Het kost even energie, maar dan luisteren ze wel!
    En dan is zo'n stom hondenriempje niet nodig..

maar zoiezo moet iedereen het voor zich weten!
    doen waar je je goed bij voeld!

19. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Ik vind het not done. Kindjes moeten leren luisteren en niet op zo'n manier. Ze moeten als je dat gebruikt toch eens uit zo'n ding en dan? Rennen ze dan de weg op of luisteren ze dan niet?
    Nee alle kinderen zijn bewegelijk en willen alle kanten uit etc. Maar ik zou het nooit doen.

20. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Het heeft niet met wel of niet leren luisteren te maken maar met veiligheid.. Als je een beetje nadenkt zet je ook je schoonmaakmiddelen op een veilige plek en ga je er ook niet vanuit dat je kind wel zou luisteren... Dat wil niet zeggen dat voor iedereen een tuigje nodig is maar er zijn kinderen die er bij gebaat zijn... enne.. het biedt een heel stuk meer vrijheid dan een buggy!

Deel Deze Pagina