Hoi allemaal! Ik heb een vraagje: Ik ben nu 23 weken zwanger en ruim twee weken geleden hebben we een mooie 20 weken echo gehad, alles zag er goed uit! Toch maak ik me zorgen om het feit dat ik in de zwangerschap (tot ongeveer 18 weken) iets van drie of vier keer in de tuin bezig ben geweest zonder handschoenen, voornamelijk met onkruid plukken. Hoe groot is de kans dat ik en daardoor ook het kindje toxoplasmose heb opgelopen? Ik heb zelf geen katten en de buren verder ook niet, maar toch maak ik mij een beetje zorgen, ondanks de mooie 20 weken echo... Ik weet ook nog maar sinds kort dat het beter is handschoenen te dragen, dat heeft de verloskundige mij niet eerder verteld. Wie kan mij hier meer over vertellen? Is mijn angst reëel? Alvast bedankt!
Als je gewoon erna je handen hebt gewassen en niet met vieze handen aan je gezicht mond oid hebt gezeten denk ik niet dat je je daar druk om hoeft te maken.
De kans is echt heel klein, helemaal omdat je geen katten in de tuin hebt lopen, en je buren ook niet. Ook al zou er een kat in je tuin poepen, alsnog is de kans heel klein Is best zeldzaam. En voornamelijk kittens dragen het bij zich. Ik doe ook gewoon de tuin, wel met handschoenen en goed me handen wassen. En ik ga niet in de aarde helemaal met me hand, maar gewoon onkruid weghalen tussen de tegels doe ik wel.
Bedankt voor de reacties, ik heb inderdaad achteraf goed mijn handen gewassen. Voel me wel wat gerustgestelder nu