Misschien dat iemand dit herkent. Ik heb namelijk HS : HIDRADENITIS SUPPURATIVA. Dat is een chronische ontsteking van de talgklieren. Bij mij altijd in mijn liezen doorlopend naar onderen ... sorry Dit ontstaat door wrijving in de huidplooi van bijvoorbeeld ondergoed, broeken, benen over elkaar zitten etc. Het zijn grote "eieren/bulten" die beginnen onder de huid als knobbel en uiten zich na enkele dagen als grote zéér pijnlijke bult/puist gevuld met vocht, etter en bloed. Ja heel smakelijk Ik heb het al mijn hele leven en kom er ook niet meer vanaf zonder operatie. Die operatie wordt nog niet aangeraden door de huisarts, is behoorlijk ingrijpend. Ook krijg ik nu geen antibiotica vanwege de zwangerschap. De bulten lijken nu vaker te komen dan normaal en de wonden helen heel moeilijk. Heb zelfs een stuk vlees over wat al dagen buiten de wond hangt. Heeft iemand tips!? Wordt er een beetje moedeloos van!
Wat ongelofelijk vervelend voor je. Helaas, ik heb er geen ervaring mee maar wilde je toch even veel sterkte wensen!
Thanks...ik ben het wel gewend gek genoeg. Een aantal dagen per maand ben ik vrij! Hopelijk bestaan er "lot" genoten binnen dit forum. Klinkt zo zwaar hè Nee, hoop gewoon dat iemand dé gouden tip heeft. Las net ergens iets over hormoonzalf of zo...
Heel erg herkenbaar. Maar het is bij mij (nog) niet chronisch, denk ik. Ik heb er wel veel last van, maar sinds de zwangerschap gelukkig wat minder. Ik heb ze niet alleen in de liezen, maar ook in de oksels. Tijdens de 22 week van de zwangerschap had ik er zelfs eentje op de bil waardoor ik naar het ziekenhuis moest om deze open te snijden (wilde niet rijp worden). De enige tip die bij mij werkt is heel veel drinken. Minstens 2,5 tot 3 liter vocht op een dag. Hierdoor blijven de lymfen goed doorgespoelt en ben je minder vatbaar voor ontstekingen. Ik heb dus ook gelijk bulten als ik mij niet aan dit "voorschrift" houd. Ook heb ik er wel zalf voor, maar dat werkt meer om ze sneller rijp te krijgen. In de oksels worden ze niet rijp maar verdwijnen ze gewoon als ik het maar op tijd insmeer met zalf. Heb al 2 keer gehad dat ik er niet snel genoeg bij was en dan worden ze zo groot als een ei. Dat is absoluut niet prettig. Helaas heb ik niet de gouden tip voor je, anders had ik er zelf ook geen last van
Heel herkenbaar, Ik ben na lang aanrommelen bij dermatoloog terecht gekomen. Ik heb van hem een zalf gekregen welke mij heel goed helpt. Heeft geen naam maar wel 5 bestanddelen: - sulfur ad usem externum 5,000 g - acidum salicylicum (90) 5,000 g - resorcinolum 5,000 g - aqua purificata 5,000 ml - lanettecreme I fna 80,000 g Dit helpt bij mij erg goed. Wanneer ik een plek aanvoel komen dan begin ik eigenlijk al te smeren. En vaak is het dan 1 a 2 dagen later weg. Ik was op het moment dat ik deze zalf kreeg nog aan het "klussen" om zwanger te worden, en heb gevraagd of het kwaad kon tijdens zwangerschap en hij gaf aan van niet! Is volgens mij idd iets van een hormoonzalfje! Je zou eens naar je huisarts kunnen bellen. Mijn huisarts had het ook over opereren, maar dermatoloog zei dat het nog niet noodzakelijk was en dat deze zalf vaak het probleem al verhelpt (al zei hij ook dat je er nooit helemaal vanaf zou komen) Hoop dat je er iets aan hebt.
Oh zit met tranen in mijn ogen berichten te lezen! Mensen die het herkennen... Het is soms zó balen omdat je toch belemmerd wordt in je doen en laten. De sauna, je bikinibroekje bij het zwemmen, de lol in de slaapkamer etc. Het is allemaal niet erg fijn en smakelijk en daar wordt ik soms erg onzeker van. Maar Danoek en Guppiebe wat een goeie tips. Dat drinken dat is écht een straf ja. Ik probeer me er echt aan te houden maar ik ben iemand die héél weinig drinkt. Soms kom ik thuis van het werk 's avonds en heb ik gegeten... realiseer ik me ineens dat ik de hele dag nog niets gedronken heb. Super slecht natuurlijk! Ik drink nu ongeveer 1,5 liter per dag. Maar.... ik lees nu dat je veel meer drinkt Danoek. Ik ga het gewoon proberen. Ik zal vragen bij de huisarts naar de zal Guppiebe, geweldig! Mijn huisarts wil ook niet opereren eigenlijk omdat het gewoon best heftig is én je helemaal niet zeker bent van volledige genezing. Ik zal dit uitprinten en aan hem geven. Wellicht dat ie me wil voorschrijven. Thanks jongens echt, hier heb ik écht wat aan!
Ik hoop echt dat het minder wordt bij je, want idd je wordt zo ontzettend belemmerd... En het doet ook nog eens best wel pijn (vind ik) Operatie is idd erg heftig omdat de huid getransplanteerd moet worden. Gelukkig helpt de zalf bij mij erg goed. Ik wens je heel veel sterkte... Ben benieuwd of je dokter het voor zal schrijven. Hoop het voor je!
www.hidradenitis.nl Misschien heb je hier wat aan? Ik heb het zelf ook wel eens gehad, erg vervelend en je voelt je zo vies Er is via goole best veel te vinden over HS
Há Redsonja... dat is het inderdaad, de website is bekend maar toch bedankt. Het probleem is dat bij HS eigenlijk geen vaste remedie is wat helpt. Het is een ziekte waar je niet meer vanaf komt en waarbij je gewoon "moet proberen" wat helpt. Er zijn niet echt medicijnen die voor iedereen baten helaas. Maar thanks voor het opzoeken!
Ik had jusit minder last tijdens mn zwangerschap! Hier scheelt het als ik me niet met een mesje scheer op die plaats
Hallo allemaal, Ik heb zelf ook al jaren last van HS en ben laatst weer geopereerd, dit was de 2e keer. Nu ben ik zwanger en de ontsteking is op dezelfde plek terug gekomen. Ten eerste wil ik aangeven dat een operatie niet zo heel erg hoeft te zijn en dat een huidtransplantaat voor chirurgen echt de laatste optie is. Bij mij hebben ze de ontsteking weggesneden en vervolgens dicht gemaakt en het ziet er allemaal netjes uit. Binnen 2 weken was ik weer op de been. Vervolgens ben ik naar een homeopaat gegaan die tevens al 25 jaar werkzaam is als huisarts. Zij gaf aan dat het vooral met je hormonen te maken heeft. Dit blijkt ook wel uit het feit dat ik nu meer last heb. Ik heb korrels gekregen en we gaan nu kijken wat dit gaat doen. Een chirurg kan alleen de ontstekingen wegsnijden maar het komt natuurlijk ergens vandaan. Verder heb ik alles al geprobeerd van zalfjes tot antibiotica. Ik raad iedereen aan om naar een homeopaat te gaan, klachten worden dan van binnenuit aangepakt. Succes allemaal!
Bedankt voor de tip, een homeopaat dus! Ik zal eens even kijken waar die hier ergens zit en baat het niet dan schaadt het niet hè
Nee hoor; daar zitten geen hormonen in! Sulfur is zwavel en droogt uit. Salicylicum is een zuur. Salicylzuur wordt bij huidaandoeningen of spierpijn gebruikt in een vrij lage sterkte (minder dan tien procent) en is te verkrijgen in crème, zalf, gel en lotion. Salicylzuur wordt in een hogere sterkte (meer dan tien procent) gebruikt bij wratten en likdoorns in zalf, gel en aanstipvloeistof. Resorcinol werkt in op de hoornlaag van de huid en is jeukstillend. De hoornlaag is het bovenste laagje van de huid. Resorcinol verweekt dit laagje van de huid waardoor een normale groei van de huid wordt bevorderd. Bovendien remt het enigszins de groei van schimmels en bacteriën. Wordt voorgeschreven bij verstopte talgklieren/porien/puisten. (Een combinatie van Salicylzuur en Resorcinol is vrij verkrijgbaar!). Lanette creme is een verzachtende en beschermende crème en is te gebruiken bij een droge en gevoelige huid, eczeem en jeuk. Ook schrijven artsen deze crème voor om andere, werkzame, medicijnen in te verwerken die u op de huid moet aanbrengen.
Duidelijke uitleg zogelukkig. En eh... wat te doen met uitpuilend vlees . Momenteel hangt er al een aantal weken vlees uit de wond die er niet meer in past... Het is niet geheel gevoelloos maar het is wel een flink stuk deze keer. Ik heb altijd wel dat door een uitbarsting het weefsel enkele dagen erbuiten komt maar dit is toch wel een omvang van 1 cm bij 0,5 cm... Heb er nu maar gewoon een pleister op gedaan maar zwemmen etc. kan nu weer niet.
Ik vind het echt rot voor je! Hoe is die huid los komen te hangen dan? Doordat zo'n ontsteking geknapt is? Anders maar operatief laten verwijderen na de bevalling? Sterkte meid!
Eh tja.. ik heb altijd als zo'n bult kapot gaat en alle rotzooi eruit komt, komt er ook weefsel/vlees mee naar buiten wat uitpuilt zeg maar. Vervolgens groeit normaal de wond weer dicht en gaat het weefsel er weer in. Nu was deze bult zo groot dat eigenlijk al het weefsel naar buiten is gekomen. Ook doordat bijvoorbeeld de rand van het ondergoed het weefsel door de wond naar buiten perst etc etc. Eigenlijk heb ik er nu niet zo'n last van. Het is alleen lastig dat je er steeds rekening mee moet houden. Pijn doet het nl. niet echt. Gek hè