Hoi dames, Even van me afschrijven. Ik ben al een paar dagen flink verkouden en vandaag kreeg ik daar een flinke hoofdpijn bij. Verder op de dag, kreeg ik steeds meer last van mijn tanden, oren, ogen en noem maar op. Paracetamol hielp niet meer en de pijn werd steeds erger. Wij dus de nachtdokter even gebeld, om te vragen wat we kunnen doen. Maar we moesten dus langskomen. Nu blijk ik een voorhoofdsholte ontsteking te hebben. Hij wilde me alleen nog geen antibiotica geven. Daar zijn ze nou eenmaal niet zo vrijgevig mee als je zwanger bent. Eigenlijk kunnnen ze er niks aan doen, behalve paracetamol slikken. Ik mocht wel diclofenac, maar dat durf ik niet aan. Ik mag nu 8 paracetamol slikken per dag. Ik heb zo'n pijn en moet nu wachten tot half 6, voordat ik de volgende dosis in mag nemen. Wel mocht ik otrivin gebruiken, om alles open te houden. Baal ontzettend, voel me belabberd, heb pijn en ze kunnen er niks aan doen. Maar het is niet anders. Bedankt voor het klagen.
wat echt heel belangrijk is bij voorhoofdsholteontsteking is inderdaad je neus goed openhouden met otrivin spray. je mag dit als je zwanger bent, maar niet meer dan een week gebruiken. dan stomen met kamille bloesem. dit kun je bij de drogist kopen (etos, kruidvat). Zorg dat eerst je neus open is anders bereikt het je holtes niet. pan met kokend water, handdoek over je hoofd en een kwartiertje er boven, een paar keer per dag. verder een paar keer per dag echinacea druppels nemen (bv echinaforce). bij mij kan ik hier een beginnende ontsteking meestal mee wegkrijgen. wat nog beter werkt maar dat is alleen op recept is flixonase spray, kun je eventueel aan je huisarts vragen. veel beterschap!
Zo zie je maar dat de ene (huis)arts de andere niet is! Ik mag bijv. echt geen diclofenac of chemische neusspray, maar wel antibioticum: amoxicilline/clavelaamzuur kan geen kwaad tijdens je zwangerschap. Wordt ook voorgeschreven bij zwangeren met blaasontsteking. Als je echt al een ontsteking hebt, zal die toch over moeten gaan. En omdat je als je zwanger bent al een verminderde weerstand hebt van 50% zal dat zonder anitbioticum heel moeilijk worden! Ik zou stomen afraden. Je moet dat vastzittende snot uit je neusholtes nu niet naar boven naar je toch al zo pijnlijke voorhoofd snuiven! Het moet eruit! Dus beter is spoelen met water en zout. Je doet een theelepel zeezout in een kopje en lost dat op met lauwwarm water. Dan ga je boven de gootsteen hangen en giet en snuif je het zoute water in je neusgat omhoog (komt eruit via je mond), dat reinigt als een trein! Misschien ken je het wel van zwemmen in een zoute zee dat je neus dan zo lekker gaat lopen! Er is ook een speciaal kannetje voor; de neti-pot. http://www.lichttempel.nl/catalog/produ ... ts_id=1247 Het klinkt misschien vreemd, maar het is het enige dat werkt als ik een voorhoofdsholteontsteking heb (heb er heeeeel veel gehad!).
Stomen is volgens mij gewoon goed want dan gaat het namelijk los zitten. Ik stoom ook met kamillen en dat helpt echt. Mijn holtes zitten nu ook verstopt nog gelukkig geen ontsteking. Het snot gaat volgens mij niet naar de holtes maar juist eruit en dat moet je hebben
Ik heb het 2 weken geleden en heb een kuur van een week gekrgen, weet alleen niet meer hoe de tabletten heette...
stomen is echt heel erg goed hoor, hier spreekt ook een evaringdeskundige. En de kamille helpt de ontsteking tegen te houden. daarom moet je dus wel zorgen dat je neus eerst open is, dan werkt het het beste. maar snot gaat echt niet omhoog van stomen, integendeel! dat spoelen met zout heb ik ook wel geprobeerd, bij mij werkt het voor geen meter. ik gebruik liever geen antibiotica vanwege alle ellende die daarbij komt (darmflora in puin, schimmels overal) en iets als otrivin is echt geen enkel probleem hoor, dat kun je echt gebruiken.
Al diverse KNO-artsen hebben mij afgeraden om te stomen als je neus echt dicht zit en/of je voorhoofdsholte-ontsteking hebt, maar zoals ik al zei: de ene arts is de andere niet! Ik geef ts antwoord op haar vraag wat ze zou kunnen doen en dan geef ik de tip van de neusspoel-methode. Mensen; doe vooral wat je zelf het beste lijkt, maar ga geen vliegen afvangen!
mijn kno was juist erg voor stomen, maar zoals je zegt arsten zijn ook maar mensen.... Zou het kunnen dat die KNO artsen bedoelde stomen met menthol of eucalyptus? dat is namelijk inderdaad slecht, maar met kamille juist goed. ik denk dat je moet uitproberen wat het beste werkt voor jezelf. bij mij is dat stomen, niet zout, bij jou andersom, kan toch? tasha, ik zou zeggen probeer het allebei!
Hier ook iemand die bekend is met een voorhoofdsholteontsteking tijdens de zw.schap. In eerste instantie advies gekregen om te stomen... echter hielp allemaal niet zoveel, dus nu sinds maandag een antibioticakuur van een week (amoxicilline) Kuur mag gewoon tijdens de zw.schap en is niet schadelijk. En voel me door de kuur echt met de dag opknappen...dus misschien toch even om vragen.
Sorry, voor mijn late reactie, zoontje ziek, dus niet zoveel tijd voor het forum. Het is aardig vol te houden met paracetamol. Ik slik er nu 8 per dag en het wordt al beter. Het is waarschijnlijk niet zo'n heftige, vandaar ook nog geen antibiotica. Mijn hoofd voelt de hele dag heel gespannen aan en dat is een beetje vervelend. Stomen werkt voor mij niet zo goed, krijg het daar altijd erg benauwd van. Ik heb nu wel otrivin en dat helpt wel heel erg. Daardoor krijg ik meer lucht, want ik heb het iedere keer heel erg benauwd. Bedankt voor jullie tips.
Probeer eens de neusspray voor baby's, daar zit alleen zoutoplossing in. Die heb ik ook gebruikt en volgens mij kan deze totaal geen kwaad. groeten jama
Ik ben niet zwanger maar loop al 7 dagen met een holteontsteking! Ik rkijg dus geen antibiotica van de huisarts! De huisarts verteld dat de kans dat antibiotica maar een kleine kans heeft om bij de ontsteking te komen omdat de holte goed afgesloten zit. Daarbij kotm dat antibioica zoveel bijwerkingen heeft dat het niet opweegt tegenover de kans dat het helpt. Ik moet het doen met neusspray, stomen en 3 ibuprofen en 6 paracetamol per dag! Kon wel 8 dagen duren! Pijn wordt niet minder dus heb flink de balen in. De ha is een vervanger dus ga terug op een dag dat er een ander zit! doet zo verdomde zeer! Ga die kamille bloesem eens proberen vandaag! sterkte meiden, kus miek
Het is hier al een heel stuk beter. Ik merk wel, dat ik de otrivin nodig heb, want zodra mijn neus dicht gaat zitten en dus ook mijn holtes, begint het weer zeer te doen en als ik dan otrivin gebruik om het open te maken, dan voelt het een stuk beter. Maar dit mag niet langer dan een week. dus ik hoop dat het dan over is.
Kijk; als je al veel ab achter elkaar hebt gehad en het werkt niet, dan kan ik de reactie van je ha begrijpen, maar alsof een die bups pijnstillers goed voor je is? En dat het de holtes niet bereikt is natuurlijk kul; de ab werkt via je bloedbaan! Ik ben zelf ook geen voorstander van ab, heb er in mijn leven al teveel van gehad, maar ze hebben mij ooit veel te lang laten lopen met oorontsteking, wat m'n oor echt kapot heeft gemaakt! Waak daar dus voor en trek gewoon bij een ander aan de bel als het niet beter wordt! Sommige vervangers zijn een beetje voorzichtig met dat soort medicatie voorschrijven aan de niet-eigen patienten, dus wsl geeft je eigen ha het wel!