Leuk een beetje tropische tuin! Mijn pareltje in de tuin is mijn perzische slaapboom. Geeft ook tropische look. (en de bloempjes ruiken zo lekker )
Nu veel liefde voor de natuur maar met grasveld van 10 bij 4 en flinke border vol planten en onderhoudt ga om nu toch voor strak. We behouden wel onze border van 1,5 bij 7 voor wat groen. Echter grasveld nooit meer. Na 3 rugoperaties en nu nog klachten en uitval wordt het mijn te veel. Elke 2 wk grasmaaien en zomer elke week. onkruid verwijderen, en laag bij de grond border onderhouden is niet te doen Ook zoontje met angst voor insecten en durft niet op gras te lopen We wilde eerste kunstgras maar das voor de natuur ook geen optie. Ziet er alleen leuk uit. Tja dan liever overal tegels. Border wordt verhoogd zodat onderhoudt makkelijker wordt en we nog groen hebben. Strakke glad betegelde tuin met wel hier en daar mooie bloembak
Gras is ook helemaal niet ecologisch, dus prima dat je dat weggedaan Hebt. Gras is een groene woestijn, daar komt nauwelijks leven uit voort.
Toch komen hier volop vogeltjes in de tuin. Zelfgemaakte vogelhuisjes van de kindjes zijn ook elk haar gevuld. Ben bang dat dat straks weg is. Vind altijd zo mooi. Van nest bouwen tot eitjes en daarna jonkies. Wacht altijd tot moment van uitvliegen. Nu ben ik aan het denken de huisjes muur te verplaatsen. Wel nog steeds op het oosten naar dan tussen de bomen en planten in de borden
Hier vorig jaar mijn voortuin laten doen 30m2. Heb verschillende hoveniers laten komen. Voor offertes en hun ideeen. Helemaal mee eens Shakes. Helaas heb ik extreme hooikoorts klachten. Hier dus helaas een saaie tuin met tegels en bloempotten. Had het graag anders gehad maar hele lente en zomer binnen zitten is ook weer zoiets. Planten moet ik nog in gaan verdiepen aangezien het aardig richting winter ging geen planten meer gepoot en nu op zoek naar planten waar ik wel tegen kan. @Shakes als je suggesties heb voor planten in bloempotten voor iemand met extreme hooikoorts. Hoor ik dat graag
Maar hoe grote tuin heb jij dan? Want zo’n boomgaard is hartstikke leuk maar dan heb je wel iets meer dan 140m2 nodig en dan hebben wij voor Nederlandse begrippen echt een grote tuin. TS heeft ook niet aangegeven hoeveel ruimte ze heeft.
Het was maar een idee. Ik heb een kleine tuin: iets van een 300m2. Maar het plan is wel om binnenkort een stukje af te zetten voor de kippen en daar wat fruitbomen te zetten.
Indd wij hebben voor huis in centrum een grote tuin. Maar bomen etc zijn geen goed plan. Wel komen er weer mooie struiken en planten in de border maar dan houdt het wel op. Zitten op bijna 90m2 Best aardig voor rijtjes huis
Maar dat zet jouw en onze reacties wel in perspectief. Jij zegt ik heb een kleine tuin, 300m2. Ik zeg grote tuin, 140m2. Zo'n natuurtuin zoals jij het beschreef is in 90% van de Nederlandse tuinen geen optie simpelweg door de oppervlakte. Wij hebben overigens in onze platte gazontuin wel veel 'bijenplanten', doen we toch nog wat voor de natuur .
Maar het is toch niet omdat je een kleine tuin hebt, dat je niets kan of moet doen voor de natuur? Dat je alles maar moet betegelen? Juist met kleine stadstuinen kan je ongelooflijk leuke dingen doen. Verticaal tuinieren. Waterpartijen. En juist daar zou ik gras buiten gooien en kiezen voor bloemen en planten die diepte en structuur en variatie in je tuintje brengen. Dan wordt een tuin tenminste echt een rustpunt, ipv een saaie woestijn.
Ik weet niet precies hoe groot onze tuin is eigenlijk. Onze hele kavel is ongeveer 700 m2 maar daar gaat het huis nog vanaf. Blijft wel een mooi stuk over. Boomgaard zou ik niet willen maar een klein moestuintje zou ik wel leuk vinden met name om de kids er kennis mee te laten.
Ja maar zoals ik al in mijn eerdere post probeerde duidelijk te maken, het begrip groot varieert nogal. Ik vind 140m2 groot, jij vindt 300m2 klein...
Klopt. Maar dan kom ik terug op mijn eerdere post over waarom het bij een kleine tuin net wél een goed idee is.
Ja, kan maar @Lotion heeft dus een tuin van zo’n 30m2. Als je dan een terras wil om te kunnen zitten, misschien een zandbak, wat ruimte voor een badje of een fiets dan heb je niet enorm veel ruimte over voor waterpartijen...
Ja, dan moet je wel zo'n 400m2 over houden. Weet niet hoeveel je gereserveerd hebt maar wij waren al 20k kwijt . Misschien ook iets om rekening mee te houden .
Nee, dat nu ook weer niet. Maar dat hoeft toch ook niet om ecologisch te zijn? Je lijkt al mijn voorbeelden en ideeën wel heel letterlijk te nemen als een verplichting?