Vraag mbt huur

Discussie in 'De lounge' gestart door Devilschase, 11 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Hoi zonnestraaltjes,

Ik ben ruim een jaar geleden hier komen wonen. Ik heb bij aanvang 2 maanden huur vooruit betaald en een maand huur borg én bemiddelingkosten a 900 euro.

Bemiddelingskosten waren onterecht en dat heb ik dus teruggehad naar over en weer getouwtrek. Alleen nu vraag ik me wat af.

15 april heb ik borg + 2 maanden huur vooruit betaald. 18 april kwam ik hier wonen. Maar 3 mei is er gewoon huur afgeschreven voor de maand mei en in juni gewoon voor juni etc etc

Waarom heb ik dan twee maanden huur vooruit betaald? Krijg ik dat dan terug ofzo? Ik woon hier nu dus 11 maanden maar heb dus 13 maanden huur betaald eigenlijk...

Wie kan mij dit vertellen?

2. Tutu

Tutu Fanatiek lid

30 jun 2013
    1.089
    0
    36
    Vrouw
    Noord Brabant
    Dat is raar, huur vooruit betalen en vervolgens nog eens betalen voor die twee maanden. Ik zou dat even navragen bij je huurbaas cq woningbouwvereniging.

Ik moest ooj huur vooruit betalen maar kan me niet herinneren dat ik daarna nog extra voor die maand of maanden heb betaald :(

3. sab1988

sab1988 Niet meer actief

Is het geen borg die vrijkomt wanneer je het huis verlaat? Dat was bij ons het geval.

4. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    je hebt dus borg en 2 maanden vooruit betaald? En is die borg hetzelfde bedrag als je huur? Wij verstaan onder borg dus 2 maanden huur en hebben een apart waarborgsom voor de sleutels. Ik zou het even navragen!

5. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ja de borg was 1 maand huur, die krijg ik dus terug als er bij opzegging niks kapoere is, én ik heb 2 maanden huur vooruit betaald.

het is particuliere huur, ruim 800 euro per maand excl nuts, dus niet via de woningbouw.

6. Mini Shopaholic

Mini Shopaholic Niet meer actief

Dat krijg je niet terug. Alleen je borg.

Je hebt 1x borg betaald (1 maand huur)
    1x bemiddelingskosten (1 maand huur)
    1 maand huur (april)

Zo ging het tenminste bij ons toen we particulier huurden

7. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    #7 Devilschase, 11 mrt 2014
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2014
    nee.

ik heb betaald:
    borg 1x huur
    2x huur vooruit
    900 euro bemiddelingskosten (onterecht) teruggekregen.

Ruim 3000+ euro dus.

Bemiddelingskosten mogen ze helemaal niet rekenen als een huurder gewoon op een advertentie van de makelaar reageert (Burgerlijk wetboek)

Daarbij was het appartement pas van mij op 18 april (sleutel) eerder kon het namelijk niet volgens hun en mogen ze voor april helemaal geen hele maand huur rekenen maar maar 12 dagen.

Op 3 mei is er 800+ afgeschreven (maand mei+ 12 dagen huur april) en 3 juni is er gewoon voor de maand juni afgeschreven en zo verder.

Dus waar zijn mijn 2 maanden huur vooruit gebleven dan? Ik bedacht me dit overigens vanochtend pas na het lezen van een artikel, dus vandaar.

8. Lailay

Lailay Lid

3 jan 2013
    89
    0
    0
    Het scheelt of je particulier of via een woningbouw heb gehuurd. Aan je verhaal te lezen is het particulier. In dat geval, kan je 2 dingen doen. 1 maand niet betalen zodat je "gelijk" loopt en alleen de borg nog tegoed heb.
    Of je doet dit als je de woning verlaat de laatste maand niet betalen.

Probleem is wel dat veel verhuurders dit niet willen en je borg dan inhouden.

Als je goed contact heb met de verhuurder, gewoon hierover praten. Zo niet, kan je nog altijd als je weer gaat verhuizen, de laatste2 maanden je mond houden en geen huur betalen en dan ineens "poef" weg zijn. Dan heb je en je borg en je maand "geleefd" zoals je dan noemen.

Zoiezo even je contract goed nalezen voord e voorwaarden. Particulieren kunnen soms aparte voorwaarden hebben.

9. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    #9 Devilschase, 11 mrt 2014
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2014
    Nou ik heb een slechte verstandhouding. Het complex is zeg maar van een moederbedrijf, dat heeft weer een dochterbedrijf en die verhuurt de woningen weer via de makelaar.

De makelaar licht je op waar je bij staat en alles gaat allemaal erg moeilijk, zo ook met de bemiddelingskosten, die ze overigens dubbel innen (verhuurder en huurder) maar gelukkig hebben we dat teruggehad, net zoals bijna alle buren die nav mijn relaas ook aan de bel hebben getrokken, waren ze dus niet blij mee, maar ach, het is verboden bij de wet en dus hebben ze er helemaal geen recht op.

10. Lailay

Lailay Lid

3 jan 2013
    89
    0
    0
    Je hebt met een zakkenvuller te maken ben ik bang. Je hebt gewoon 1 maand borg en 1 maand huur te goed. Ervaring leert dat je heeeel veeeel moeite moet doen om alles terug te krijgen. En wat betreft je borg. Let goed op, wnt ze komen dan altijd me dingen die jij zogenaamd kapot heb gemaakt.

Ik zou de laatste 2 maanden lekker uitwonen en niet betalen. Met 2 maanden mogen ze je er niet uitgooien. Zelfs als je besluit volgende maand niet te betalen om het recht te trekken, sta je nog in je recht, tenzij hier expliciet iets over staat in het huurcontract.

11. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Maar waarom heb ik dan maar 1 maand huur tegoed als ik er 2 extra heb betaald? Ik heb vanaf de dag dat ik de sleutel heb gewoon elke keer moeten betalen...

12. Ringeling

Ringeling Bekend lid

2 mrt 2012
    869
    113
    43
    Vrouw
    Hadden wij ook :)
    Bij ons was het dan de bedoeling dat we (bij verhuizing)de laatste 2 maanden geen huur hoefde te betalen.
    Vonden wij niet zo'n handige, dus hebben dat geld teruggekregen samen met de borg.

13. Lailay

Lailay Lid

3 jan 2013
    89
    0
    0
    Moest het even teruglezen en echt pen en papier erbij pakken. Klopt je hebt helemaal gelijk.

Borg hou ik even apart. Die moet je zoiezo terugkrijgen

Maar wat betreft de huur.
    18 april betaalde je 2x huur. Dat is dan voor 12 dagen april + mei
    Dan hou je als het ware 18 dagen huur teveel betaald.
    En mei is er weer afgeschreven, maar die was al betaald.

Zoals ik zie, heb je naast je borg nog 1 maand + 18 dagen huur tegoed.

Kunnen ze liever in 1x rechttrekken, ben er gewoon van af.

14. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Nee haha. Ik heb in mei die 12 dagen huur betaald.

Ik heb 3 mei 800+ euro betaald ( maand mei+12 dagen april)

15 april heb ik 2 maanden huur vooruit betaald, borg van 1 maand en bemiddelingskosten.

Lekker duidelijk he.

15. Marlijn82

Marlijn82 Fanatiek lid

28 mrt 2012
    1.968
    0
    0
    Overijssel
    Mensen die geen huur betalen mogen ze pas na 3 maanden uitzetten. Denk dat het daar mee te maken heeft. In geval van slechte verstandhouding zou ik de laatste 2 maanden gewoon geen huur betalen en de borg als verloren beschouwen. Waarschijnlijk vinden ze toch wel wat wat kapot is of iets dergelijks. Volgens mij heb je inderdaad te maken met mensen die het niet zo nauw nemen met regels die niet in hun straatje passen

16. Lailay

Lailay Lid

3 jan 2013
    89
    0
    0
    Wat een verhaal. Pfff nee alles echt nog een keer gelezen, maar die 2 maanden zijn verdwenen. Hoe staat het gespecificeerd op je betaalbewijs?
    Bij de woningbouw moeten wij het heel duidelijk specificeren. Zodat het voor de klant duidelijk is voor welke maand ze betaald.

Als het er duidelijk opstaat, moet je dat we van hun terugkrijgen.

17. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland

dat zou inderdaad kunnen ja!!

@Lailay: zal het eens nakijken!

18. Lailay

Lailay Lid

3 jan 2013
    89
    0
    0
    Succes en de laatste 3 maanden dan niet betalen als je weggaat, dan gaat je borg ook niet verloren. Ik bedoel maar 900 euro is niet niks

19. Evientje

Evientje Niet meer actief

Als ik het goed begrijp heb je dus bij start van je contract 3x huur betaald (2x huur en 1x borg) vervolgens in mei 1,5x huur en juni 1x huur? Toch?
    Als dat zo is en je kunt het zwart op wit aantonen (hoop dat je zwart op wit hebt dat je bij aanvang (2xhuur en 1xborg) moest betalen het liefst met de bedragen. Dan is het zaak om je verhuurder schriftelijk op de hoogte te stellen dat je het hier niet mee eens bent en een voorstel doet hoe jij het opgelost wilt hebben, wettelijk termijn van 14 dagen reageren (geen werkdagen) bij geen reactie herhalen met verwijzing vorige brief en wettelijk termijn van 7 dagen (wederom geen werkdagen) als ze daar nog niet op reageren ze in gebreke stellen en huurcommissie inschakelen.
    Hoe zou jij willen dat het verrekend wordt, volgens mij heb je 3 opties:
    - je laat het teveel betaalde (2xhuur) gelijk terug betalen (incl wettelijke rente)
    - je laat het teveel betaalde (2xhuur) uitbetalen door nu 2 maanden geen huur te betalen.(moeilijker ivm wettelijke rente)
    - je laat het teveel betaalde staan en verrekend het met de laatste maanden huur of na de huur als borg teruggave (dan loop je dus het risico dat ze het verrekenen met zogenaamde schades)
    Je mag dus over het teveel betaalde wettelijke rente vragen mits er uitdrukkelijk in je contract staat dat je 1 maand huur als borg hebt en de andere 2 maanden als vooruitbetaalde huur staat aangegeven. Mocht je omhoog zijn gegaan in huur dan betekent het niet automatisch dat je nog bij hoeft te lappen, mede door de wettelijke rente.

Laat je weten hoe het afloopt?

20. Evientje

Evientje Niet meer actief

Dit mogen ze alleen doen wanneer er in het contract is aangegeven dat borg met evt achterstallige huur verrekend mag worden en die 2 maanden dus als borg wordt aangegeven. Ze kunnen zich niet zomaar indekken op die manier tenzij het in het huurcontract staat gespecificeerd.
    Overigens moet de verhuurder gebreken na verlaten van de woning aantonen (bij de woningbouw is hier de voorinspectie en de eindinspectie voor).

Deel Deze Pagina