Help Ik volg een fulltime studie en dergelijke en stond vandaag in de klas met een leraar te praten over een rapport. Ik heb het rapport geschreven en hij gaf mij enkele verbeterpunten. Het was een fictief rapport over geluidsoverlast. Vervolgens zei hij: "dit doe je verkeerd, het is 'de' geluidsoverlast." "Nou, echt niet," riep ik verontwaardigd. Maar hij beweerde van wel. Het is de overlast, maar het geluidsoverlast - vind ik. Hij beweert dat al het overlast 'de' overlast is. Mijn Wolters woordenboek zegt dat het beiden kan. De van Dale zegt dat het de overlast is. Diverse websites op internet vertellen mij allebei wat anders... Ik weet het niet. Is het nou het of de geluidsoverlast? Hoe meer ik erover nadenk; hoe krommer dat het wordt. - Ik heb veel last van de geluidsoverlast van de buurman - Ik heb veel last van het geluidsoverlast van de buurman Ik neig toch naar het. De klinkt zo, ehhh, niet-van-Nederlandse-origine. Misschien ligt het wel aan mij en dan hoor ik het ook graag. Ik ben namelijk best een redelijk goede taalpurist en wanneer ik mijzelf daarin kan verbeteren doe ik dat. De de de de de de de de de de. Het!!!! :x Grrrrr Help!
Je kan het ook gewoon weg laten problem solved. Maar als ik het zou zeggen, dan zou ik ook 'de' gebruiken.
De... Het is inderdaad "de overlast", maar doordat het "het geluid" (s) voor overlast komt kan het beiden gebruikt worden. Maar volgens mij is het in de eerste plaats logischer om "de" te gebruiken.
De overlast en het geluid, daar komt waarschijnlijk ook je verwarring vandaan. De geluid... Klinkt inderdaad vreemd Dus ik ga voor de geluidsoverlast
Whahahaha, heeft er iemand een recent woordenboek? Kunnen jullie een fotootje uploaden? Mijn Wolters is van 1999 en mijn Prisma van 2005 Maybe i missed something!
In een samenstelling word het lidwoord bepaald door het tweede woord van de samenstelling. Het is de overlast dus ook de geluidsoverlast. De reden waarom het gek klinkt is omdat het wel het geluid is, en niet de geluid. Maar daar moet je niet naar kijken, de regel is dat je kijkt naar het tweede woord in de samenstelling.
Het is 'de overlast' dus ook 'de geluidsoverlast' volgens google. Ik heb geen idee waar mijn woordenboek is dus kan het even niet beter dan dit controleren