Hier een tuin op het ZW waarbij we dit ook hebben. Heerlijk! Nagenoeg vergelijkbaar hier (alleen dan ZW achter en NO voor). Afgelopen zomer heb ik voor het eerst in 11 jaar (!) enkele keren in de voortuin gezeten! Wel moet ik zeggen dat we achter een soort overkapping hebben. Daar is het heerlijk toeven op dagen dat het erg warm is (behalve die 3 dagen afgelopen zomer dus, want toen was het zelfs daar te warm). Edit: hier een huizenblok van 7. 1 stel is verhuist met name vanwege de achtertuin. Die van hun ligt nu op het noorden. 1 huis is in de loop van de 11 jaar dat wij er wonen door diverse mensen bewoond geweest. Van de andere 5 zijn wij degene die er het minst lang in wonen en het dus uit houden met een tuin op het ZW Dus van ons blok bevalt dat zeker 5 van de 7 goed
Bedankt voor jullie reacties. De kavel is 305 m2. Er is een voortuin en achtertuin. Onze achtertuin zal grenzen aan de achtertuin van mensen uit de naastgelegen straat (die hun tuin op het zuiden hebben) en er staan hoogbouw huizen naast, aan beide kanten. Maar ik denk niet dat dit het gaat worden, want mijn man wil absoluut geen tuin op het noorden.
Hahaha grappig dat stond dus onderaan het lijstje. Een tuin nop het zuiden zou ik niet willen. Ben meer van de schaduw. Als je tuin groot genoeg is dan heb je altijd wel een plek in de zon. Wij hebben een kleine tuin op het oosten. Halverwege de dag is de helft van de tuin schaduw. Wij willen savonds ook niet in de zon te zitten. We hebben zelf een zonnewering gekocht voor extra schaduw hahaha.
Hier een tuin op het noorden. Wel redelijk diep voor een tussenwoning, dacht 12 meter. In de winter hebben we geen zon in de achtertuin, dat is wel jammer. Maar in de zomer meer dan genoeg maar dus wel altijd schaduw van het huis. Dus de eerste meters als je de deur uitgaat is schaduw. Ik vind het super. En in de winter/lente pakken we de eerste zonnestralen gewoon in de voortuin. Maar in de zomer heb ik echt medelijden met m'n achterburen die dus het tegenovergestelde hebben van ons.
Ik geef je man gelijk.. 2 dingen kun je niet aan een huis veranderen: de buurt en de tuin. Ik wilde een grote tuin(voor een rijtjeshuis) met schaduw en zon. En een leuke buurt Hier wilde ik geen concessies op doen. Tuin op het noorden zou voor mij afvallen Ik heb afgelopen weken al vaak in het zonnetje gezeten, zo lekker. We hebben een tuin op het zuidwesten. Vanaf 10 uur hebben we zo'n, tot 2000(zomer). En ik heb écht een pesthekel aan de zomer
Ik wil nooit meer een tuin op het zuiden, als wij ons huis nog een keer gaan verkopen en dus een nieuw huis kopen is de eis echt een tuin op het noorden.
Wij hebben een grote en diepe tuin op het noorden. Ben er juist super blij mee! (22 meter diep en 23 meter breed). We hebben altijd ergens zon en ook voldoende schaduw. Dat was bijv afgelopen zomer heerlijk met die hittegolven. Hoorde toen veel mensen klagen dat het in hun tuin niet te harden was. zelfs nu al vanaf 9.00 zon tot 18.00 uur. Ik denk dus vooral dat het belangrijk is hoe groot en diep je tuin wordt.
Wij hebben ook een tuin op het noorden. Hiervoor op het zuiden. Het is heerlijk!! In de zomer kunnen we heerlijk in de schaduw van ons huis zitten. In het voor en najaar zitten we aan de zijkant van ons huis in de zon, of helemaal achter in ons tuin. Wij wonen wel vrijstaand en hebben een vrij grote kavel.
Dit is niet een heel grote kavel....dan heb je best kans op een mos groene achtertuin Je hoeft niet vol op het zuiden te zitten, maar voor de helft zuid is echt wel lekker hoor! Succes met zoeken!
Ons huis heeft een achtertuin op het noorden. Toen we dit huis wilden kopen heb ik iedereen in onze kennissenkring de oren van het hoofd gezeurd over de tuin op het noorden... Maar we wonen er nu al een paar jaar heerlijk en iedere zomer als we visite in de tuin zitten en het is bloedje heet komt iemand met “Weet je nog dat je zo aan het tobben was met je tuin op het noorden?”
Ons vorig huis had een kleinere tuin op het noorden met aan drie zijden bebouwing. Heerlijk wanneer het hoogzomer was, maar in het voor- en najaar misten wij wel de zon. Nu een grote tuin op het noordwesten gericht met weinig bebouwing en iedere keer dat er zonnschijnt kunnen wij ervan genieten. Dus alles ligt en staat met de ligging. Een tuin op het noorden hoeft geen probleem te zijn als hij maar groot genoeg is.
Wij hebben onze tuin (11m diep) pal op het noorden en ik begrijp echt niet wat daar het nadeel van is. Ik heb toen het laatst zo lekker weer was al even in de zon gezeten. En ‘s zomers als de zon alles wegbrandt, hebben wij heerlijk schaduw op ons terras meteen bij de achtergevel - dat scheelt binnen ook veel hitte! Ik was bang dat je op het noorden amper zon in je tuin zou krijgen, maar dat is dus echt niet waar. Ik vind het juist ideaal zo Onze tuin is heel groen en absoluut niet kil.
Wij hebben sinds een jaar een huis met tuin op het zuiden. Afgelopen zomer was de tuin nog niet aangelegd (kale zandvlakte) en hadden we nog geen screens. Dat was inderdaad erg heet, binnen en buiten. Maar we hebben al zoveel meer buiten geleefd dan in de afgelopen 15 jaar met een tuin op het noorden! We drinken nu in maart al regelmatig buiten koffie in de ochtendzon, doen de vrijdagmiddag borrel in de tuin, hebben al een paar keer buiten geluncht. Ik ben echt geen mens voor hitte of zonnebaden, maar ik geniet zo van dat voorjaarszonnetje in de tuin. In het vorige huis was ik in het voor- en najaar zelden buiten. Koud, overal alg en mos, vochtige borders, gras vol mos, geen zon bij de tuintafel in het voorjaar. Een prut moestuin want aardbeien houden niet van schaduw. Die kavel was 310m2. Nu hebben we het dubbele. Ik ben nu elke dag buiten terwijl ik totaal geen buitenmens ben. Vorig jaar kon ik gerust drie weken niet in de tuin komen. Schaduw hebben we gecreerd met een overkapping en leibomen, en bij de schuifpui hebben we screens. Ik heb liever de mogelijkheid om de zon weg te halen dan helemaal geen zon. Mijn overburen hebben de tuinen op het zuiden. Die zie regelmatig op een tuinstoel naast het huis koffie of een wijntje drinken in de zon. Daar heb je dan een grote kavel voor en een mooie achtertuin laten aanleggen denk ik dan...
Hier een tuin op het noorden, de slaapkamers aan de achterzijde van het huis zijn qua temperatuur lekker. Behalve natuurlijk op die extreme dagen. Wij hebben een behoorlijke tuin, dus altijd zon. Maar.. ook altijd een stuk schaduw. Ik vind het heerlijk. Een kleine tuin op het noorden zou ik niet doen.
Ik zou nooit weer een tuin op het noorden willen. Ik had een tuin op het noord - noord westen. Nu heb ik weer een tuin op het volledig westen en ik vind het heerlijk!! Ik heb een grote tuin (2 onder 1 kap) en ik heb de gehele dag zon in m’n tuin. Schaduw creëer ik wanneer ik er behoefte aan heb. Zon kun je echter niet creëren wanneer je er behoefte aan hebt. Bovendien is het grootste gedeelte van het jaar het niet idioot warm. Idioot warm is het altijd hooguit enkele weken. Ik zag dat je later nog ergens geschreven hebt dat er ook nog eens hoogbouw aan de oost en westkant zit. Zou echt depressief worden van een huis op het noorden met ook nog eens dat.
Ik kan alleen vanuit eigen ervaring spreken...bij mij staat de zon de hele dag op de keukenkant/voorkant en omdat de woning (te) goed geïsoleerd is kan de warmte niet weg.Vanaf het moment dat de zon aan kracht wint (ergens einde van deze maand) warmt de woning op en is deze met geen mogelijkheid meer koel te krijgen.Het word dan al vrij snel 25 tot 30 graden in huis.Ramen en deuren openen werkt niet om het koel te krijgen.In de nacht koelt het ook niet af,ook al doe ik ramen open en overdag speciale zonwerende gordijnen dicht.Ik heb een woning met een warmtepomp maar deze kan niet koelen,speciale screens hebben we nog niet omdat dit tijdens de bouw van deze woning nog niet verplicht was (2018) en de verhuurder wil er nog niets aan doen.In de zomer ben ik dus wel blij met een tuin op het noorden,kan ik buiten nog afkoelen als we weer een hete zomer hebben...
Hier een tuin op het noorden, onze tuin is ongeveer 11/12 meter diep. We hebben altijd wel een plek met zon en een plek met schaduw. Bij ons vorige huis lag de tuin ook op het noorden maar dat was een kleine tuin. We hadden amper zon. Het ligt er dus wel aan hoe groot de tuin is.
Wij hebben een voortuin op het noorden. In de zomer komt de zon er gewoon in, in de winter en vroege voorjaar /najaar niet, dan blijft alles wel lang nat (en dus snel groene aanslag), maar even de groeneaanslag reiniger er over van het tuincentrum en alles is weer spik en span.
Nieuwbouwwoningen zijn zo goed geïsoleerd dat de warmte bijna niet meer naar buiten kan. In de winter is dat super tof, in de zomer is dat dan natuurlijk een probleem. Want dat wil zeggen dat als de hitte binnen zit, je deze ook heel moeilijk eruit krijgt. Grote raampartijen zorgen ervoor dat je woning extra snel opwarmt (zeker als de zuiderzon erop schijnt). En grote raampartijen zijn tegenwoordig enorm hip (denk maar aan ramen die tot op de grond komen). Daarom (in België toch) worden nu enorm veel woningen met zonnewering en airco geplaatst, omdat het anders niet meer uit te houden is. De oudere woningen (voorbeeld: die van onze ouders) kunnen véél langer zonder die hulpmiddelen, zonder dat het ondraaglijk wordt in de woning. In België is er zoiets als een EPB-verslag van je nieuwbouwwoning. Je moet zorgen dat je zo energie-neutraal mogelijk bouwt (voorbeeld: zo goed mogelijk isoleren, maar ook zonnepanelen,...), maar je krijgt 'strafpunten' als je woning hierdoor kan oververhitten.