Tuin op het noorden

Discussie in 'De lounge' gestart door Elsa86, 11 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.719
    113
    Een goed geïsoleerd huis houdt juist ook de warmte buiten. Wij hebben een huis uit 2017 dat is gebouwd op energiezuinig zijn. Toen het buiten dik in de dertig graden was, was het binnen een stabiele 26 graden, terwijl we daar niks voor deden en op dat moment nog niet eens gordijnen hadden (in de verhuizing)

2. Eli05

Eli05 Niet meer actief

Je hebt helemaal gelijk! Maar eens de warmte binnen zit, dan heb je wel een probleem. Zo ervaren wij dat toch hier. Héél wat nieuwbouwwoningen van vrienden en familie die daar last van hebben. En ja, glas isoleert gewoon minder goed dan baksteen. Zelfs driedubbel glas. Tegenwoordig worden bijna glazen huizen gebouwd, dus die hebben echt best veel last ervan. Meestal zijn dat zo van die kubuswoningen.

3. Haver11

Haver11 Fanatiek lid

3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Wij hebben ook een nieuwbouw woning, het duurt lang voordat de warmte binnen is. Maar idd als het binnen is, Krijg je het er bijna niet uit.

Eli05 en Neuzeke vinden dit leuk.
  4. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier ook een heel goed geïsoleerd huis, de hitte kunnen we prima buiten houden (dank ook aan de tuin op het noorden ;) onze voorgevel heeft minder grote ramen, dat scheelt). ‘s Ochtends vroeg en ‘s avonds laat even goed luchten, en het blijft binnen heerlijk koel.

5. Splitijsje

Splitijsje Fanatiek lid

21 nov 2020
    3.134
    3.212
    113
    Vrouw
    Hier een nieuwbouwhuis met tuin van 15 meter diep op het zuiden. Hiervoor een hoekwoning met tuin op het noorden. Niet fijn vonden wij dat: veel beplanting groeide slecht en de grond was vaak vochtig. In onze huidige tuin hebben we schaduwplekken gecreëerd middels een overkapping aan de achterzijde (tot 15 uur hartje zomer in de schaduw) en over een maand wordt er een zonnescherm geleverd. Wij zijn er erg blij mee. (Onze eerste optie was een tuin op het noorden, maar blij dat we we ons huidige kavel hebben gekozen).

6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Dat hadden wij in ons vorige huis (nieuwbouw) ook. En dat was zelfs nog een wit huis, met de achtertuin op het noordoosten. Dan kun je wel een koele achtergevel hebben op het noorden of noordoosten, maar de zon staat aan de voorkant dan weer te bakken.

Het kavel is niet erg groot, met een huis er nog op, blijft er niet heel veel tuin over en dan nog met hoogbouw er om heen, begrijp ik wel dat je man het niet ziet zitten.
    Wij hebben nu zuidoost en een veranda. Ik heb nog nooit zoveel buiten gezeten als afgelopen jaar. Heerlijk, de afgelopen weken ook al een paar keer lekker in het zonnetje gezeten. En ik hou van zonlicht in huis.
    Maar helemaal het zuiden zou ik ook niet hoeven hebben.

7. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Wij hebben een tuin op het zuiden, inderdaad warm hartje zomer maar ik vind het prima.
    Fijne vind ik dat je in het voorjaar al vroeg lekker in de tuin kan zitten zonder dat het frisjes is.
    Vorige huis was noord/west, dat was ook prima. Helemaal noord zou ik niet doen, want dan komt er ook weinig licht je huiskamer in.
    Bij noord west hadden we in de ochtend achte in de tuin zon en dat kwam dan steeds meer naar het huis toe. Had je altijd wel zon en schaduw.

8. tuc

tuc Niet meer actief

Hier wil ik echt geen tuin op het Noorden. Er zijn enkele hete dagen waarop dat ws fijn is, maar het overgrote deel van het jaar is geen hittegolf natuurlijk. En dan is veel zon in de tuin juist heerlijk.
    Wij hebben de tuin op het zuidoosten, heerlijk.
    In het ouderlijk huis helemaal op het zuiden, dat vond ik nog fijner.

Me26 vindt dit leuk.
  9. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.570
    3.507
    113
    Even een update: we hebben een optie op de kavel met de tuin op het noorden.
    Maar nu is het zo dat eind deze maand de inschrijving begint voor kavels met de tuin op het zuiden.

Daarbij komt ook nog dat die kavels 320m2 zijn en die andere 305m2.

Onze voorkeur gaat uit naar de kavel met de tuin op het zuiden. Maar dat gaat via loting, als er meer belangstellenden zijn. Het zijn maar 2x 2 onder 1 kap woningen, dus hoeveel kans hebben we dan vraag ik me af. Ik wil hier zo graag weg, dat ik bang ben dat we naast het net gaan vissen.

Wij hebben woensdag een hypotheek gesprek om te kijken wat we financieel precies kunnen.

10. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Exact hoe wij het ook hebben. Maar we moeten de tuin nog aanleggen ... heb jij gras? Blijft dat een beetje mos vrij?

11. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik zou nooit een tweede keus huis kiezen, zeker niet eentje met een tuin op het noorden. Dan beter wachten op een nieuwe kans als die zich weer eens voordoet, mocht je niet ingeloot worden op de 2 onder 1 kapper met tuin op het zuiden.

Bailey07, Ysabella, Elsa86 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Waxinelichtjes

Waxinelichtjes Fanatiek lid

22 jun 2018
    3.695
    4.231
    113
    Vrouw
    Hier achtertuin zuid, bloedheet in de zomer. Voordeel dat je in het voorjaar wel gauw buiten kan zitten.
    Voortuin Noord, veel mos en groene tegels. Maar wel heerlijk in de zomer. Daar zet ook vaak het zwembad voor de kinderen neer.

13. tuc

tuc Niet meer actief

Daar sluit ik mij bij aan ts. Zelf wil ik zeker geen achtertuin op het noorden, en als ik lees dat jullie voorkeur de tuin op het zuiden heeft, dan zou ik voor die gaan of anders niks.

14. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Dit. Behalve dat ik juist zou kiezen voor noord en never niet zuid, maar dat is dus persoonlijk. :p Ik zou niet voor een mindere keus gaan qua wonen, het is niet iets waarvan je na een korte periode wil zeggen, nou doe toch maar iets anders..

Butchke en Ysabella vinden dit leuk.
  15. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.828
    18.548
    113
    Vrouw
    Onze tuin is op het oosten.. ideaal. In de zomer doe ik altijd 's ochtends een bakkie in de tuin in het zonnetje.... :)
    Al zou ik een tuin op het zuiden ook best lekker vinden :oops:heerlijk s avonds nog lang in de tuin kunnen zitten.. ik heb het namelijk al snel koud als de zon weg is (tenzij het 30+ graden is haha)
    Tuin op het noorden zou echt niks voor mij zijn.

16. Milkyway7

Milkyway7 Fanatiek lid

28 apr 2020
    1.485
    955
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    Wij hebben een tuin op het noord - oost. In de winter weinig zonlicht in de woonkamer want dan draait de zon weg achter de andere huizen en staat dan eind middag aan de voorzijde van ons huis.
    In de lente / zomer hebben we op het terras gedeelte wat aansluit bij de schuifdeuren tot 15.00 ongeveer (hoog zomer) zon en sowieso de hele dag dan tot een uur of 18.30 op het achterste gedeelte van de tuin. Een lekker avond zonnetje hebben wij dus niet meer in de tuin want na die tijd ligt alles in schaduw en is het fris. Vind ik jammer want dat is juist de aangenaamste temperatuur van de hele dag.

17. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Een achtertuin op het Noorden betekend een voortuin op het Zuiden. In het voorjaar gezellig op een bankje in de voortuin en als het te warm word zit je achter beter.

Zelf een achtertuin op het Noord/ Oosten en dat is heerlijk. Mijn schoonpa heeft een tuin op het noorden en dan nog zitten de overkappingen dicht tegen de warmte. In het voor en najaar gewoon een bankje in de voortuin.
    Echt prima te doen.

De planten zover mogelijk achter in je tuin, ook leuk fruit boompjes, die doen het altijd en de vruchten zijn lekker.

18. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.367
    113
    Voor mij zou een tuin op het noorden met een tuingerichte woonkamer het niet worden. Ik hou erg van veel licht in de woonkamer en ik geniet van elke zonnestraal die het hele jaar door bij ons binnenkomt.
    Die paar echt warme weken in de zomer wegen voor mij niet op tegen al die weken meer zon en licht binnen.
    Nu hebben wij een woonkamer met ramen op zuid, west en noord, dus al snel wel ergens zon in huis. Maar mijn ouders hebben 2 keer een tuin op het noorden gegad van 12 meter diep ofzo en ze willen het echt nooit meer. Er groeide ook maar weinig echt goed en altijd donker in huis. Of je moet natuurlijk doorzien hebben, dan valt het mee.

19. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Ach ik heb 2 mannen in huis, en gok zomaar dat fikkiesteken de heren hun hobby gaat worden. Lekker bij de vuurkorf ook heerlijk. Of rond om de bbq, wil je geen houtstoken kan je ook kiezen voor een terrasheater op gas.

20. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.570
    3.507
    113
    Wij hebben besloten om af te zien van de kavel met de tuin op het noorden.

Wij gaan ons inschrijven voor de kavels met de tuin op het zuiden, zodra dit kan. En dan maar hopen dat we 1 van de 4 kavels toegezegd krijgen.

We weten nu in ieder geval dat het financieel gezien makkelijk gaat lukken.

Eppo82 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina