Hooii dames, Even een vraagje omdat ik zelf totaal geen verstand hiervan heb. Mijn vriend en ik hebben een leuke woning op het oog allen ligt de tuin op het noordwesten. Nu weet ik dat een tuin op het noorden je echt niet moet doen maar hoe zit het met een tuin op het noordwesten? Heb je dan wel wat zon? En zo ja wanneer? In de ochtend of juist het einde van de middag tot avond? Graag hoor ik jullie ervaringen. Alvast bedankt!
Ik heb ooit een site geraadpleegd waarop je het zo kon zien aan de hand van het huis en de precieze locatie, misschien even Google gebruiken daarvoor? Sowieso speelt de precieze stand, de hoogte van het huis en omliggende gebouwen, maar uiteraard ook de diepte van de tuin een rol.
Onze tuin ligt op het noord westen. In de zomer, komt de zon vanaf een uur of 2 langzaam de achtertuin in en dan heb ik zon tot ze onder gaat. Of in ieder geval tot ze achter eventuele gebouwen zakt. Hebben wij hier niet, dus best lang zon op zomeravonden.. In de winter een stuk minder, dan staat de zon een stuk lager en dan heeft ze meer moeite om in de tuin te komen.. Met een tuin op n-w heb je sowieso de middag/avondzon, aangezien ze in het westen ondergaat..
tuin op het noorden kan prima zolang de tuin maar diep genoeg is en niet teveel omringende gebouwen idd.. met deze link kun je je eigen gegevens invullen en zien hoeveel zon je kan verwachten in je mogelijk nieuwe tuin SunCalc - sun position, sunlight phases, sunrise, sunset, dusk and dawn times calculator
Suncalc is die website. Volgens mij punt net. Ik heb nu een huis met een tuin op het noord westen. Ik heb 's ochtends vroeg achter aan in m'n achtertuin zon. De zon komt in de loop van de dag steeds verder richting m'n huis. Aan het einde van de dag schijnt ie dus heerlijk m'n huis binnen. Nooit een huis moeten kopen met een tuin op het noorden is te kort door de bocht. Hoe groot is je tuin? Hoe hoog is je huis? Kijk, met een huis van 15 meter hoog en een tuintje van 3 meter diep heb je idd nooit echt lekker zon in je tuin. Maar ik overweeg een huis te kopen met twintig meter diepe en 10 meter brede tuin. Huis heeft een gemiddelde hoogte. Dan heb je echt wel de hele dag zon in je tuin. Je moet dan alleen wat meerdere hoekjes om te zitten maken.
Ik zie dat ik te lang over het typen van m'n reactie heb gedaan waardoor het als mosterd over kan komen haha
In ons vorige huis tuin op het Noord westen, tuin was 8m diep en 5m breed, kregen rond het middaguur zon in de tuin tot hij onderging (begon achterin en schoof steeds meer op totdat hij op het huis stond. Behalve in de winter, dan vrijwel geen zon in de tuin. Nu een tuin op het Noord Oosten, 12 meter diep en 12 meter breed, hier meteen al zon vanaf de vroege ochtend tot een uur of 6/7 savonds. Behalve in de winter, dan komt de zon bijna niet over het huis heen.
Wij hebben een tuin op het noord oosten en zijn bij aankoop gewoon een paar keer gaan kijken op verschillende tijdstippen. Tuin is klein maar zon genoeg 🎉 Alleen onze moestuin gaan we in de voortuin maken, dat wel. (Prima want voortuin is groot zat) Kijk ook goed wat je wil met de tuin dus.
Onze tuin ligt op het noordwesten. In de zomer in de ochtend achterin de tuin zon en einde van de dag op het terras aan het huis, dus heerlijk buiten eten op mooie dagen! De achterburen hebben de tuin op het zuid oosten en zij hebben tijdens etenstijd geen zon meer in de tuin. Dan vind ik noord westen toch wel prettiger! Langs lopen klinkt als een goed idee, al is het nu niet representatief gezien de lage zonstand.
Wij hebben een tuin op het noordwesten, ik zou niet anders meer willen. Onze tuin is wel ruim 20 meter diep en 10 meterbreed. Wij hebben de hele dag wel ergens zon. Op het heetst van de dag schijnt de zon overal behalve op de verranda aan het huis. Daar komt de late middagzon en die blijft de hele avond tot de zon onder gaat. Dus daar is het in de avond heerlijk toeven maar blijft het koel als het smiddags te warm is. We hebben helemaal achter in de tuin ook nog een terras. Daar schijnt de zon vanaf 10 u sochtends en draait weg tegen 15u. Het midden van de tuin heet van smorgens tot zonsondergang zon. Heerlijk! Nu in de winter heeft het terras achter in de tuin overigens ook gewoon zon.
In ons huidige huis een tuin op het Noorden. Huis is 3 verdiepingen. Tuin is ongeveer 8meter breed bij 12 meter diep. En echt meer dan genoeg zon in de tuin. Zelfs zoveel dat het op echt zonnige dagen te warm is op bepaalde plekken.
Als je in de komende maand een paar keer gaat kijken zul je waarschijnlijk zien dat er vrij weinig zon is, omdat de zon nu erg laag staat. Wij hebben een tuin op het noordwesten. In de winter hebben we alleen in de middag zon op een stukje van het westelijke deel. In de zomer is er zon in overvloed door de hele tuin. Bij ons is de woonkamer ook aan de noordkant. Dat vind ik eigenlijk veel vervelender. Dat betekend dat je nooit binnen in het winterzonnetje op de bank je middagdutje kunt doen 😉
mijn vorige tuin lag op het noord-noord-oosten. Nooit zon binnen, plus dat de schuur in de achtertuin direct aan het huis vastzat, maakte het een donkere bedoening. Dus ik moest en zou een tuin op het zuiden. Zo gezegd, zo gedaan. ik heb de afgelopen weken de zon sowieso niet gezien in de woonkamer? en als hij overdag wel schijnt dan moeten de gordijnen vaak dicht omdat het precies in mn gezicht schijnt... ik zou rustig een huis met tuin op noordwest kopen. heb je lekker savonds wel de zon in de zomer, mits de tuin lang genoeg is.
Dat hebben wij ook gedaan, paar keer gaan kijken overdag, ook noordoosten. Ik heb tot een uur of 6 zon in mijn achtertuin, maar we hebben ook een zitje in de voortuin. Buiten in het zonnetje zitten is dus geen probleem. Ik bak ook niet weg, ik vind het wel prima. Alleen 's winters heb ik in de achtertuin beperkt zon, maar dan zit ik toch niet in de tuin.
Wij hadden een tuin op het noordwesten. Volop zon. Tuin was 8 meter diep. In de ochtend stond de zon achterin de tuin waar we ook een terras hadden. Later kwam de zon veel meer bij huis.
Wij hebben ook een tuin op het noord-westen. Nooit meer anders voor mij! Hij is zo'n 25m diep dus er is altijd wel ergens zon. Heerlijk!!
Hier ook noordwesten (iets meer noord dan west), en wij vinden het heeel fijn. In de zomer hebben we bij ons huis altijd schaduw, achterin de tuin (11m diep) zon. 's Ochtends vroeg net zon bij de achterdeur; heeerlijk voor een kopje thee! En tot 's avonds laat fijn zon, maar dus ook altijd schaduw. Heeerlijk!
Ik gebruik dit topic even voor een andere vraag die hier ook mee te maken heeft als het mag 😶 Wij hebben ook een tuin op noordwest (ook ietsie meer noord dan west). We wonen hier pas sinds kort, dus nog geen eigen ervaring. Maar ik vroeg me af welke zonwering jullie hebben voor het huis? Want de zon staat wel tot 's avonds er nog op dus waarschijnlijk? Wat ik heel fijn vind trouwens Alleen hangt er nog nergens iets van zonwering hier.