We hebben ooit tuin op het zuiden gehad, dat was vreselijk. Zo warm. Nu op het noordwesten en ik wil nooit meer anders, altijd ergens zon en schaduw in de tuin gedurende de hele dag. De ochtendzon schijnt lekker op het terras naast ons tuinhuis, de avondzon op de veranda verdwijnt in de hoogzomer pas om 22u, terwijl achter in de tuin al schaduw is. Goede vrienden van ons met een grote tuin op het oosten, hoor ik altijd klagen over de kou en weinig zon.
Ik zou een moord voor een tuin op het oosten. Onze tuin zit op het zuiden, zal dat nooit meer doen. Maar goed wij zitten ook niet graag in de zon.
Ik vind het heerlijk de tuin op het Oosten. s morgens heerlijk de zon en tegen de tijd dat die zon te warm wordt draait die weg en zitten we in de schaduw. Wij hebben voor ons huis ook nog een stuk tuin ( van straat tot aan voordeur zo'n metertje of 4) sommige buren hebben hier ook nog een klein zitje gemaakt zodat ze s avonds daar nog kunnen zitten.
Onze tuin zit op het oosten. ‘S morgens gelijk de zon op de gevel en tot een uur of 14:30 staat ie daar. Dan trekt ie langzaam weg en meestal hebben we tot 18:00 uur wel zon in de tuin. Ik hou er sowieso niet van om vol in de zon te zitten dus vind het ideaal. En ‘s avonds is het hier heerlijk in de tuin. De achterbuurvrouw heeft der tuin op het zuiden en zit ‘s avonds Vaak bij de buurvrouw omdat het daar niet te harde is.
ik vond het niet zo fijn op het oosten... smiddags werd het al snel fris in het badje voor de kinderen en s avonds met buiten eten of bbq'en ofzo was het ook sneller fris , met name in de nazomer. Nu weer tuin op het zuid/westen en dat is ideaal. Ja, we hebben wel een schaduwdoek en zonnescherm - maar die kun je ophangen of verwijderen wanneer je wil - zon toevoegen is lastiger .
Jazeker wel. 15 meter en 5 meter breed. Dit is de zonnestand nu. We hebben sinds 2 maanden een overkapping dus randje meer schaduw.
Er is al veel gezegd (diepte, breedte tuin) voorkeur voor ochtend, middag, avond of hele dag zon. Hier lag onze vorige tuin op het noordoosten (met eenzelfde strook langs het huis). Dat zullen wij niet meer doen: door de weeks wordt er gewerkt (dus wij hadden weinig aan ochtend/middag zon) (nu dan thuis, maar toen niet) en met name die strook bleef altijd vochtig. Planten / gras groeiden ook niet lekker en 's avonds was het fris. Ik heb daar nooit (met plezier) in de tuin gezeten). Nu een tuin van 15 bij 11,5 op het volle zuiden. Onze bloemen, planten en gras doen het super goed en we hebben schaduw gecreëerd door een overkapping aan de achterkant. Hoogzomer is daar alleen tussen 16.30 en 18.30 uur geen schaduw, maar sinds dit jaar geïnvesteerd in een zonnescherm, dus nu op het terras direct aan ons huis schaduw wanneer we willen. Heerlijk. Ik kan me dus voorstellen dat jullie (of je man) twijfelt. Succes met het maken van een keuze!
Wij hebben tuin op het noorden, hoekwoning. In voorjaar en najaar zitten we voor in de tuin, ook al achter in tuin zon maar nog fris. In de zomer heerlijk achterin de tuin zon en wind (door de hoekwoning).
Onze tuin ligt op het Noordoosten. Ik vind het heerlijk hoor! Ik zit vaak achterin de tuin, daar staat het ochtendzonnetje en in de middag als het voor mij te warm wordt, is daar weer schaduw en staat de zon vol op het huis.
Wij hebben een tuin op het noorden en toch de hele dag ergens zon in de tuin. Geen rijtjeswoning maar ook geen gigantische tuin of zo.
Wij hebben in ons 1e huis ook een tuin op het zuiden gehad. En dit was ook mijn twijfel bij de aankoop van ons 2e huis. Maar zó goed bevallen juist. Ochtendzon is heerlijk. Onze tuin is niet heel diep, 8 meter of zo. En na 15:00 gaat de zon in de zomer over het dak voren.Toch blijft er achterin nog een strook zon tot in de avond. En dus heb je het grootste gedeelte van de dag zon. Plus schaduw op het terras na 13:30/14:00. De kinderen kunnen zo op het heetst van de dag toch buiten ravotten in de tuin. Want op straat voetballen is niet fijn als het zo warm is. Die strook aan de zijkant van je huis kun je ook een plekje maken met 2 relaxte stoelen. Avondzon is ook heel relaxt, maar vind ik juist niet zo nodig bij het eten. Wel met een kop koffie op zon ligbedje als de kinderen nog even spelen.
Wij hebben tuin op het Oosten, heel ondiep (7m) en hele dag zon tot ong. 18/19u. Wij vinden het heerlijk. Soms zitten we aan het begin vd avond in de voortuin om nog een beetje extra zon mee te pakken.
Ik heb even opgelet: vandaag zon tot 18:00, maar omdat we eigenlijk altijd in de luwte zitten, is de warmte daar ook lang. In de zomer uiteraard langer zon