Dit onderwerp gaat over vruchtbaarheidsbehandelingen in combinatie met werk en plaatst het bewust hier omdat niet iedereen bij de andere pijler leest en ik advies zoek van verschillende mensen, ook die niet in de mmm zitten en misschien wel er één en ander van weten. Ik ben net weer begonnen met een nieuwe baan in het volwassenonderwijs. Ik heb heel veel verschillende groepen die ik 1x per week zie. Dus schuiven in mijn rooster omdat ik op een bepaald moment in het ziekenhuis moet zijn, gaat niet lukken. Lessen die uitvallen zijn niet op een ander tijdstip in te halen. Mijn leerlingen werken 4 dagen in de week en 1 ochtend of middag in de week naar school. Mijn werkgever is verplicht vrij te geven voor IVF behandelingen maar niet voor IUI. En nu zit ik dus een beetje met mijn handen in het haar. Eergisteren moest ik een afspraak maken op de 10e dag voor een onderzoek en dat kon natuurlijk alleen om 10.30 (graag of niet). Dan is het ook nog zo dat mijn werk een uur rijden is. Dus even naar het ziekenhuis zit er ook niet in. Iemand?
Nou laatst probeerde ik om voor 09.00 een afspraak te maken of na 16.00 uur en dat kon niet met de aanvulling: "Om 10.30 uur is er een gaatje, graag of niet" En de daadwerkelijke IUI behandeling is afhankelijk van mijn eisprong, dat is dus niet te plannen.
Zit je nog in je proefperiode? Weet je werkgever dat je vrij nodig hebt voor IUI? Is er een vertrouwenspersoon op het werk met wie je kunt overleggen? Heb je al met je bedrijfsarts gepraat? En als dat allemaal niet werkt: Hoe voelt het om zelf een calamiteit te verzinnen? (bv. loodgieter) Sterkte. PS, dat zou mooi zijn als het ziekenhuis eens wat flexibeler werd in haar afspraken, maar als ik naar mijn ziekenhuis kijk... Ik neem overigens vrij als ik weer een afspraak heb voor mijn zoontje, maar dat is lang zo vaak niet dan als je in de MMM zit.
Toen ik in de MMM zat, vond ik dit ook lastig. Ik werk ook in het onderwijs, het is dus niet zo dat een collega het werk "even" kan overnemen. Ik ben naar de directie gegaan en heb het gewoon verteld...... Dus kwam er een vervanger.
In het volwassenonderwijs is dat net weer heel lastig. Ik ben docent/ docent/ trainer binnen een bedrijf. De enige ook. Er is geen invalpool.
Ik zou het toch bespreekbaar maken met je werkgever. En het is volwassenonderwijs,kun je je studenten niet met een opdracht/casus aan het werk zetten in de tijd dat je weg bent? Is een ander ziekenhuis een optie? Eentje dichterbij en die wellicht wel wat flexibeler om kan gaan met de afspraken? Zijn er anders geen klinieken die de iui kunnen doen?
Ik zou een afspraak maken met de afdeling hrm. Leg de casus voor en kijk samen naar het beleid en de mogelijkheden. Je bent misschien niet de enige en niet de eerste. Bovendien is dit vertrouwelijk. Gewoon eerlijk zijn en wie weet hoe flexibel je werkgever is.
Oef! Vervelend zeg! Ik herken je problemen gedeeltelijk wel. Maar ik vraag me af of je toch niet meer "recht" op vrij hebt? Heb je al eens contact opgenomen met de vakbond? Wat staat er in je CAO?
Wat vervelend Katja, 't gaat natuurlijk niet alleen maar om de inseminatie maar je zult natuurlijk ook voor folikelmetingen vrij moeten neem ik aan. En als er iets niet te plannen valt zijn dat vruchtbaarheidsbehandelingen. Ik hoop dat jullie er uit kunnen komen, je ondergaat dit ook niet voor je lol...
Weet je wat vaak het probleem is? Bij iui moet het zaad opgewerkt worden en vaak zijn er maar een max aantal inseminaties per dag. Je moet hormonen spuiten om een eisprong op te wekken en dit moet stipt op een bepaald tijdstip gebeuren, het moet nl aansluiten op het tijdstip van insemineren. Zit daar te veel tijd tussen heb je kans dat het eitje al gesprongen is en dan is de kans van slagen veel kleiner. Als een koppel dan opeens niet kan op een bepaald tijdstip is dat toch lastig, je kunt niet zomaar schuiven...
Bij ons was plannen ook lastig. Ook onderwijs. Daarom heb ik alles eerlijk verteld, toen kon er een hoop werktechnisch gezien
Kun je het je werkgever niet uitleggen? Het is wel vervelend zeg. Anders misschien een beetje draaien en zeggen dat je IVF hebt? Of is dit te controleren? (Ben een leek qua MMM)