Woz waarde

Discussie in 'De lounge' gestart door zwaaistaart, 26 feb 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zwaaistaart

zwaaistaart Fanatiek lid

23 jan 2011
    2.449
    1.036
    113
    Vrouw
    Wij hebben de woz waarde ontvangen. Onze buren (2 onder 1 kap) zijn bijna 40k gezakt qua woz waarde en wij bijna 100k gestegen! Bizar!
    Wij gaan hier wel bezwaar tegen maken.
    Dit kunne we zelf proberen maar vandaag kregen we al post van eerlijkewoz.nl

Heeft iemand hier toevallig ervaring met deze partij of iets soortgelijks?

2. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.040
    2.904
    113
    't Gezellige Brabant
    Wij hebben afgelopen jaar gebruik gemaakt van kosteloosbezwaar.nl. Fijne partij, heel duidelijk en we hebben een verlaging van 40.000 euro gekregen. Was best de moeite waard. Zij zeggen het ook als ze geen heil zien in je bezwaar. Maar bij ons was dat heel duidelijk. Ze hadden vergeleken met huizen die veel meer inhoud hadden en de onze stond verkeerd benoemd.

Onze gemeente geeft dit jaar zelf al aan dat je prima in gesprek kunt met hun taxateur. Ze hadden kennelijk erg veel bezwaren via zo'n weg ontvangen en dat kost ze klauwen met geld. Wellicht eerst even vragen naar degene bij de gemeente en je bezwaren kenbaar maken.

zwaaistaart vindt dit leuk.
  3. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.779
    3.907
    113
    Zou eerst even kijken hoe je bezwaar in kan dienen. Bij onze gemeente is dat super makkelijk, 5 minuten werk. Ik zou daar dus nooit iemand voor betalen.

4. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.040
    2.904
    113
    't Gezellige Brabant
    Je hoeft voor die externe partijen niet te betalen. Alle kosten worden uiteindelijk op de gemeente verhaald. Uitgezonderd als er geen aanpassing komt, maar in het geval van kosteloosbezwaar op hun risico. En ik d8 dat dat voor de meeste van zulke partijen geld. Wij wisten dus echt niet waar te beginnen. We hebben dit als heel fijn ervaren. Voor een evt. volgende x nemen we wel eerst contact op met de gemeente. Die kosten betaal je als belastingbetaler uiteindelijk vast wel terug ;)

5. Droompje123

Droompje123 Bekend lid

28 okt 2020
    680
    738
    93
    Vrouw
    Hier vorig jaar gewoon zelf bezwaar aangetekend, genoeg voorbeeld brieven voor te vinden online, was zo geregeld! En gelijk gekregen. Zag dat hij nu weer achterlijk gestegen is, dus dit jaar maar weer =‘D.

6. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Je moet echt nooit met zo’n no cure no pay bureautje in zee gaan. Gewoon zelf bezwaar maken, dat kan vaak heel makkelijk digitaal en dan wordt de waarde opnieuw beoordeeld door een taxateur. Omdat gemeenten van alle panden in de gemeente jaarlijks een waarde moeten bepalen gebeurt dat grotendeels modelmatig en geautomatiseerd. Een foutje glipt er dan makkelijk tussendoor. Als je bezwaar maakt wordt je waarde handmatig beoordeeld door een taxateur en weet je zeker dat die correct is (uitzonderingen daargelaten).

7. zwaaistaart

zwaaistaart Fanatiek lid

23 jan 2011
    2.449
    1.036
    113
    Vrouw
    Dank jullie wel! Dan ga ik eerst zelf contact opnemen denk ik

8. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.104
    12.084
    113
    Ik had ook advies gevraagd en het bureau geloofde niet dat het lager zou worden, dus geen bezwaar ingediend.
    Uiteindelijk een brief van de gemeente, dat wegens de aanvraag van diverse buren ze ons huis ook hadden gecontroleerd en hij toch omlaag kon. Dus voortaan doe ik dat allemaal zelf.

9. Haje32

Haje32 Bekend lid

4 sep 2019
    582
    383
    63
    Vrouw
    Dit jaar zijn de regels veranderd en wordt de WOZ-waarde berekend o.b.v. gebruiksoppervlakte en niet meer op inhoud. Sommige gemeentes waren al over, veel nog niet. Het is al bekend dat hier veel fouten mee worden gemaakt. Dus ik zou ook even kijken of het aantal vierkante meters wel klopt. Ons huis was ineens 12 vierkante meter groter. Dus gebeld met de gemeente en na wat telefoontjes heen en weer is dit aangepast. Scheelt ruim 20000 euro op de WOZ-waarde.

10. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.812
    2.501
    113
    Vrouw
    Hier nog niets ontvangen en het staat ook nog niet op het wozloket!

11. LizMe

LizMe Fanatiek lid

7 aug 2016
    3.882
    2.562
    113
    Kan iemand me uitleggen of het te hoog of te laag is?
    Kan ik dit ergens opzoeken?

12. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.355
    1.830
    113
    Vrouw
    Onze buren hadden ook stuk lagere woz, bezwaar ingediend en toen kwam iemand kijken in welke staat ons huis was. Dit was echt 1 maand voor onze grootscheepse verbouwing begon:roflmao: waardoor waarde echt enorm veel hoger zou liggen.
    Maar het kan dus dat de buren hebben aangetoond dat het huis minder waard o.i.d.

13. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    eerlijkewoz.nl
    Daar kan je je gegevens invullen. Bij ons kwam er een hogere woz uit dus bezwaar maken heeft voor ons geen zin haha.

LizMe vindt dit leuk.
  14. Casara

Casara Fanatiek lid

20 aug 2014
    2.264
    416
    83
    Ik ga zelf bezwaar maken. Bij eerlijkewozwaarde gaat volgens mij bedrag wat je uiteindelijk bespaart naar hun. Althans dat zegt mijn man. Ons huis is minstens 30000 te hoog ingecalculeerd.

15. Korenbloem86

Korenbloem86 Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.835
    1.344
    113
    Wij hebben 3x bezwaar ingediend en daarop is de WOZ-waarde verminderd.

Vorige week kregen we de nieuwe WOZ-waarde. Een stuk lager dan verwacht, was echt verbaasd.
    Wij wonen in een hoekhuis, totaal 165m2. In onze huizenrij is een tussenwoning verkocht van 124m2. Onze tuin is een stuk dieper en breder. Hun verkoopprijs zit €17.000 boven onze WOZ-waarde. Blijkbaar is er naar andere huizen gekeken om de WOZ te bepalen.
    Dit jaar gaan we dus niet in bezwaar;).

16. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik heb het gewoon zelf gedaan en toegekend gekregen. I snap niet zo goed waarom daar een bureau tussen moet. Je kunt gewoon via internet inzien op basis waarvan de WOZ waarde bepaald is en dan kun je zien of dat klopt. En als het niet klopt kun je bezwaar maken. Kan ook gewoon via het internet, uploaden van je materiaal en klaar.

17. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Je moet gewoon bij de gemeente het taxatie rapport opvragen op basis waarvan ze de waarde hebben bepaald. Bij ons hadden ze verkeerde referentie panden gebruikt en de staat van het pand was heel slecht, dus dat kon toen prima 60k omlaag. Hielp ook wel dat ik een NWWI gevalideerd taxatie rapport van een maand oud had, daar kon zo'n WOZ ambtenaar weinig tegen inbrengen :rolleyes:

18. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.040
    2.904
    113
    't Gezellige Brabant
    Ik heb vanavond even gekeken naar het taxatierapport van de aanslag die we van de week kregen. Maar er staan nergens oppervlakten benoemd, niet van ons huis en niet van de referentiepanden. Nu ken ik die 3 huizen van funda, ze zijn alle 3 groter. Als ik zou bellen, zou je dan iets uitgebreiders krijgen? Wat ik nu zie is puur op basis van verkoopprijzen. Meer informatie staat niet benoemd.

19. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ze taxeren op exact die basis, recente verkoopprijzen van referentie panden. Dus je kunt gewoon bezwaar maanden dat de referentie panden niet goed zijn vanwege reden x,y of z. In jouw geval, ze zijn groter dan jullie huis.

Deel Deze Pagina