Tuin

Discussie in 'De lounge' gestart door geduld, 10 apr 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. geduld

geduld Bekend lid

22 jan 2007
    607
    0
    0
    rijswijk
    Over een paar maanden wordt ons huis opgeleverd. De tuin is dan een stuk bouwgrond en moet dus volledig onder handen worden genomen. Veel van onze toekomstige medebewoners hebben een tuinarchitect en geven echt bedragen uit van 25 - 30 duizend euro en daarboven....

Onder het mom van we zijn toch niet gek hebben we besloten dat we het zelf gaan doen. Ben nu op zoek naar tuin ideeën. Koop regelmatig tijdschriften maar kom ik eigenlijk niet zover mee.

Iemand een idee? (leuke site, je favoriete planten in de tuin, iets wat helemaal te gek is in je tuin, zeker niet vergeten aan te leggen o.i.d.)

2. Diddl

Diddl Fanatiek lid

13 jan 2006
    3.907
    0
    0
    Fryslan
    Wat wil je in je tuin ... wat zijn je wensen. Als je dat weet kun je lekker gaan schetsen!

3. AnneLiesje

AnneLiesje Fanatiek lid

4 dec 2006
    3.241
    0
    0
    Je kunt nu al kijken waar je je avond- ochtend zon hebt en waar je je terras wilt plaatsen.
    Wil je gras ivm toekomstige kindjes? Of wil je veel borders met planten?

4. missgroovy

missgroovy Niet meer actief

je kunt ook eens langs intratuin gaan of een ander tuincentrum voor advies. Meestal is dat gratis en neem je de tekening mee en dan krijg je zo 100 ideeen voorgeschoteld.

En als je van te voren je wensen opschrijft is het nog makkelijker.

Moet er een tuinhuisje in, vijver, gras, tegels, speeltoestel later, bloementuin, zomer en winterbloeiers, onderhoudsvriendelijk, plaats voor de was, waar de terrassen.

Welke stenen vind je mooi, groot klein, glad grof :D fijn hè al die keuzes hihi mijn vader is gelukkig gediplomeerd tuinder dus voor ons ideaal :D

5. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

ik weet de site niet maar er is een online tuin planner met allerlei ideeen, ff googlen.

ik was op zoek naar een interieur planner en kwam die tegen.

wij hebben geen tuin dus kan geen ervaringen met je delen. ik ben wel jaloers heerlijk hoor een tuin. :D
    succes!

6. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

7. Germpie85

Germpie85 Niet meer actief

Ja, je zou eerst even op papier moeten zetten wat je in ieder geval wilt hebben. Zoals eerder geschreven, dingen zoals gras? tuinhuis? grind? pergola?

En waar komt de zon vandaan? Dan weet je waar je je terras kunt plaatsen.

Wij hebben ook een nieuwbouwhuis. Wonen er nu een jaartje en ik heb het ook allemaal zelf bedacht. Vond dat zo leuk! Gewoon heel veel tekeningetjes maken!
    Nu had ik geen pergola en zag dat ergens in een blad en heb die sinds vorige dus ook > moet mooie bloemetjes! Haha!

Planten die ik heb: rhododendron, hortensia, laurier, buxus, varens, vlinderstruik, klimop tegen schutting..

Succes!

8. geduld

geduld Bekend lid

22 jan 2007
    607
    0
    0
    rijswijk
    Pfff zie je dat bedoel ik! Keuzes keuzes keuzes

Geen tuinhuisje dat staat vast! Wel gras, veel bloemen en bamboe en als het aan mijn mannetje ligt een palmboom....

Zon hebben we de hele dag. Mogen geen schutting plaatsen past niet in het plan van de architect die de buurt ontworpen heeft. Rare mensen architecten. Moet dus iets hebben wat snel dichtgroeit.

Geen vijver. Ben niet zo goed in het helder houden van vijvers (ervaring).

Ga vandaag met schetsblok in de tuin zitten. Wie weet wat de zon voor inspiratie brengt.

Bedankt voor jullie reacties!

9. kiki80

kiki80 Fanatiek lid

6 sep 2006
    3.967
    0
    0
    Centraal
    Flink rondlopen buiten en alles wat je leuk vind onthouden.
    Thuis een schetsje maken, terassen in de zon plannen en al het leuks dat je hebt gezien eromheen plannen.
    Planten, naar een groot tuincentrum gaan, let op hoogte, schaduw en bloeitijd. Uitzoeken en invullen op de schets.

ps. wel veel ruimte voor de planten laten om te groeien, heb ik vorig jaar niet gedaan en zie nu bij het opkomen dat het krapjes gaat worden ;)

10. Germpie85

Germpie85 Niet meer actief

Wat snel dichtgroeit?

Mag je wel gaas neerzetten ipv van schutting? Klimop zit hier met een jaar bijna dicht..

Laurier, daar kun je ook een heg van maken. Groeit snel!

11. kiki80

kiki80 Fanatiek lid

6 sep 2006
    3.967
    0
    0
    Centraal
    o ja, een laurier is lekker stevig, groeit snel en kan goed tegen wind! Prima als erfafscheiding (hier ook zo'n leuke architect die tegen schuttingen is).
    En het is ook mooi om de kleuren, materialen en lijnen van de woning in de tuin door te trekken.

12. Dushi

Dushi Niet meer actief

Nog een tip is het feit dat bouwgrond altijd nog 'inzakt'. Verhoog de tuin bij voorbaat. Dan ligt jouw tuin later niet lager dan de tuinen om je heen (waar een hoop geld wordt uitgegeven) en zul je inderdaad bij flinke regenval ook nooit een vijver krijgen ;)

Succes.

Groetjes,
    Danielle

13. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Gouden tip; leg overal worteldoek onder (tegels) want het onkruid dat tussen de tegels groeid is wel zo irri.

Wij hadden vroeger een kruidentuin, een circel aangelegd met 4 vlakken, en elk vlak een andere kruidensoort.
    Wij hebben nu een groot terras, de vijverbak (gemetseld) word een zandbak, stukje gras, en gemetselde plantebakken, waar leuke salix boompjes in staan, en een schuuting eromheen, oja en een tuinhuisje, ook superhandig.
    Allemaal zelf veranderd 2 jaar geleden.

14. geduld

geduld Bekend lid

22 jan 2007
    607
    0
    0
    rijswijk
    Kruidentuin ook leuk. Heb het nu in bakken staan. Maar in de grond is beter. Worteldoek onder tegels helpt dat echt? Ik heb begrepen dat het onkruid er toch komt omdat er tussen de tegels toch aarde en zand komt en dat het dan alnog daar gaat groeien. Of is dat niet zo?

Er moet drainage in de tuin komen dat staat vast. En een putje op het terras. Voor de altijd handig of zoiets als ik mijn hubbie moet geloven. ;)

Zou het liefst een jacuzzi erin zetten maar ik heb gehoord dat dat mega veel stroom kost. Als je er mee bezig bent krijg je steeds wildere ideeen. Hahaha

15. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Worteldoek helpt idd wel, maar zoals hier heb je mega vruchtbare onkruid grond, en komt het er wel iets doorheen.
    Maar ja anders heb je ook niks geen werk meer he!
    Zou het er wel onderleggen.
    En een jacuzzi, zwembad en sauna is natuurlijk ook geweldig, ligt eraan wat je eraan uit wilt geven ;)

16. AnneLiesje

AnneLiesje Fanatiek lid

4 dec 2006
    3.241
    0
    0
  17. missgroovy

worteldoek helpt echt als je goeie hebt of je legt t terras gewoon in een mengsel van zand en cement. Helpt ook tegen t verzakken.

Voor t water moet je zowiezo altijd rekening houden met een kleine schuinte!

En bamboe,,,,weet je dat zeker? Ik bedoel t is mooi en ziet er leuk uit blah blah maar over een paar jaar komt de bamboe overal uit. Die wortelt namelijk verticaal onder de grond en die komt altijd door worteldoek en alles heen. Zelfs de buren ga je dan verblijden met je bamboe

18. Fibi

Fibi Bekend lid

9 mrt 2007
    762
    0
    0
    Telefoniste / Receptioniste
    Drenthe
    Wij maken zelf een beetje een exotische tuin (palmbomen, bananenbomen, bamboe's etc.) Ik lees dat jouw mannetje ook wel graag een palmboom wil en bamboe, dus ik zou zeggen, kijk eens op deze site:

http://www.exoterra.nl

Daar hebben ze heel veel exoten die ze verkopen en er is ook heel veel informatie op te vinden. Bamboe kan inderdaad gaan woekeren maar daar zijn ook nog weer een heleboel verschillende soorten in te vinden, ook zijn er foefjes om er voor te zorgen dat het niet gaat woekeren (ingraven van bijvoorbeeld een afscheiding in de grond).

19. missgroovy

die afscheiding in de grond klopt maar dannog geldt goed bijhouden. Bamboe zoekt zich een weg :D dus zodra je ergens een wortel of scheut naar boven ziet komen waar je m niet wil meteen helemaal wegtrekken tot aan de bamboe zelf.

Zowiezo vaak checken en opnieuw afsteken rondom de afscheiding.

Heb er zelf ook twee in de tuin en vind t heerlijk hoor, zeker als de wind erdoorheen gaat dus wil je er niet vanaf helpen maar geef gewoon advies ;)

20. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.258
    4.489
    113
    Neem GEEN bruidssluier, heel leuk om te zien maar het is net onkruid gewoon niet te stoppen, tenminste bij mij dan. (hihihihi).

Wij zijn op dit moment ook met de tuin bezig.
    Ons terras wordt verlegt en het op het oude terras komt een zandbak.

Voor de rest hebben we een vijver, komt betongaas overheen.
    Een kippenhok + ren.
    Een grasveldje (althans dat moet het worden)
    En een stukje tuin waar al twee fruitbomen (appel en peer) staan.
    Daarom heen komt thijm en we hebben tomatenplanten.
    Voor de rest komen er bloemen die bijen en vlinders aantrekken.
    Vlinders is nu eenmaal leuk en bijen zijn handig als je fruit wilt hebben.

Groetjes anita

Deel Deze Pagina