Mijn zoontje heeft vandaag zijn eerste prikjes gehad. Het was even keihard huilen maar hij was goed te troosten. Ze hebben even verteld welke symptomen je kunt zien bij je kindje voor ongeveer twee daagjes. Ook zeiden ze dat we evt een paracetamol zetpil mochten geven maar dat we daar het beste zo lang mogelijk mee konden wachten omdat we anders symptomen onderdrukken. Lucas heeft de prikjes vanmorgen om half 10 gehad. Vanaf dat moment tot nu heeft hij misschien 1,5 uur geslapen. Verder heel veel gejengeld en gehuild, ook heeft hij wat verhoging (37,7). Normaal ligt hij in een puckababy in zijn bedje, maar dat mag nu niet, dus nu in een pyama. Aangezien ik nog nooit eerder zetpillen heb gebruikt bij mijn zoontje, twijfel ik dus wat ik moet doen. Moet hij eerst koorts hebben voordat we ze mogen gebruiken?? Of kan het met 37,7 ook al wel? Of moeten we gewoon inderdaad even twee daagjes afwachten? Vind het zo zielig dat hij zo'n verdriet heeft...
Sneu is dat he? Ze zijn nog zo klein en dan al zo'n grote naalden. Gelukkig kon je hem troosten.. Wij hebben de paracetamol die avond wel gegeven, omdat hij 38.5 had en we ook wilden dat hij 's nachts goed zou kunnen slapen. Hij heeft er verder weinig last van gehad. Ik zou zijn temperatuur met name goed in de gaten houden, als die nog wat oploopt kun je de paracetamol altijd nog geven. Wij zijn zelf niet zo pro-medicatie dus zullen het over het algemeen niet te snel geven, maar als je denkt dat hij er last van heeft lijkt me dat geen enkel probleem toch? Hoe gaat het slapen zonder puckababy overigens? (wellicht is dat ook waarom hij zich wat minder happy voelt, het is toch anders dan anders..) Hopelijk voelt hij zich snel weer beter!
Wij zijn ook niet zo van de medicatie dus we wachten idd nog even af, we houden zijn temp goed in de gaten. Het slapen gaat niet zo goed maar ik weet dus niet waar dat aan ligt, of het te maken heeft met pijn/ ongemak of dat het met de puckababy te maken heeft. Hij ligt steeds 10 min te slapen, dan weer huilen, weer slapen enz. Hier hebben we helaas ervaring mee (dit heeft Lucas weken lang gehad, uren op een dag, daarna is hij opgenomen geweest vanwege KMA en reflux) dus ik moet eerlijk zeggen dat ik ervan baal. Niet voor mezelf maar voor Lucas! Hopelijk is dat vaak binnen enkele daagjes over!
Dat is inderdaad wel heel erg vervelend, zeker omdat hij dan waarschijnlijk al zo moe is en maar niet vast kan slapen... Wellicht dat een paracetamolletje dan wel helpt, volgens mij kan het verder geen kwaad. Anders misschien bij je in slaap laten vallen? Ik weet niet of dat werkt?
Ik geef de jongens alleen een zetpil als ik vermoed dat ze ergens echt last van hebben. Los van koorts dus. Hebben ze geen koorts maar wel 'last' (pijn, ongemak, weetikhet), dan krijgen ze een paracetamol. Hebben ze wel koorts, maar geen 'last', dan geen paracetamol, snap je? Dus als jij denkt dat hij er last van heeft, lekker een zetpil geven hoor! Leuke naam heeft je kleine trouwens
Ik heb hem uit bedje gehaald, hij lag zo te huilen. Heeft nu 38,4 Hij ligt heel zachtjes te kreunen bij mijn man en voelt wel erg warm. Ik had hem overigens in bedje liggen met een romper en een shirtje (geen broek of sokken) onder een laken en dekentje. Dus hij lag niet veel te warm of zo... Ik denk dat we hem er toch een geven zo voordat hij gaat slapen (voordat hij de fles krijgt en dan na de fles naar bedje), hopelijk slaapt hij dan nl een paar uurtjes, want nu wordt hij natuurlijk ook steeds vermoeider...
in slaap vallen bij ons doet hij helaas bijna nooit meer...hij wil normaal ook niet lang op schoot, hij ligt liever 'los' op de bank zodat hij even lekker kan bewegen! Maar hij is nu vrij hangerig vind ik...
ik zou het echt niet doen. Paracetamol onderdrukt de koorts en dat is iets wat je niet wilt bij ziekte. Koorst is een natuurlik afweersysteem van het lichaam en dat moet je zijn gang laten gang. Er is helemaal geen nut om dat te willen verlagen. Werkt juist averechts.
dat is dus wat ze bij het CB ook zeiden...dat we het echt pas op het laatst moeten gebruiken...daarom twijfel ik ook..
Volgens onze kinderarts is het flauwekul. Als een kindje zich totaal niet lekker voelt met 37.9 gewoon een paracetamol geven. Het heeft namelijk geen nut om een kindje met koorts wat zich ook nog ellendig voelt rond te lopen, je kunt beter een pcm geven zodat kindje zich beter voelt dan gaat de genezing ook sneller. Wij geven dus gewoon een paracetamol als ze zich niet lekker voelt. En bij temperatuur tegen de 38,5 ivm risico op koortsstuip..
Net nog getempt voordat we hem in bed hebben gelegd, toen was het 38,2 dus we hebben nu nog niets gegeven. Vanavond om 11 uur nog even tempen, als het boven de 38,5 is geven we er wel een. Hopelijk slaapt hij nu even een paar uurtjes, hij is de hele dag al ontzettend van slag. Terwijl ze op het CB nog zeiden dat kindjes vaak heel lang slapen hahaha, nou hier niet!
heppiedepeppie die temperatuur zegt mij eerlijk gezegd niks. 38.2 of 38.5. Het is geen extreem hoge koorts voor een kindje. Ik meet vrijwel nooit de temperatuur op. Wat heb ik er aan of ik weet of hij 38.5 heeft of 38.4 bijvoorbeeld? Ik zou gewoon kijken hoe je kindje zich voelt. Voelt hij zich ellendig dan kan je een paracetamol geven. Onafhankelijk van de koorts. Als jij pijn hebt neem je toch ook een paracetamol of je nou koorts hebt of niet? Ik begrijp het wel hoor... kindje van 2 maanden, is altijd lastig zulke dingen in te schatten... ze kunnen niet praten. Maar ik zou het niet van een getalletje laten afhangen. Luister naar je gevoel en kijk naar je kindje. Als jij er een beter gevoel bij krijgt om wel een paracetamol te geven moet je dat doen. Het is geen vergif Zelf geef ik geen paracetamol om de koorts te bestrijden. Maar goed, misschien ben ik hier apart in. Als ik zou zien dat mijn kindje pijn had of dat zou vermoeden zou ik het we geven. Jou kindje heeft geen geschiedenis van koorststuipen toch? Want als dat wel zo is dan is alles wat ik hierboven gezegd heb lariekoek
@debby: nee, geen ervaring met koortsstuipen, ikzelf wel hihi maar dat telt niet Je hebt gelijk hoor wat betreft de cijfertjes, maar het is ook zo lastig met een kleintje van 9 weken.... Hij ligt nu te slapen we hebben hem niets gegeven, wij zijn ook niet zo van de pillen enz... Ik houd hem gewoon in de gaten. En ik snap wat je zegt, voor het ene kind is 38 al ellendig terwijl een ander daar misschien geen last van heeft...
succes dr mee meid. Is altijd ellendig om je kleintje ziek te zien. Trouwens grote kans dat ie zich morgen een stuk beter voelt hoor. Hier was het ook (als ze er last van hadden) meestal na max 24 uur weg.
Mijn meisje heeft ook vandaag haar prikjes gekregen,nu ook 38,5 graden koorts en ze ligt te ijlen,ik geef nog niets,mij werd er gezegd dat alss ze aan een stuk door ging huilen of als haar koorts 39 is ik haar een zetpilletje 60 mg mag geven.ik hou het gewoon goed in de gaten,en als ik zie dat ze er echt last van heeft geef ik haar er echt 1.
Hier heeft de arts ook afgeraden om te snel een zetpil te geven ivm het verminderen van het afweersysteem! Ik vind zowiezo dat mensen er te makkelijk over denken en die kids maar van alles toedienen. Mama liefde is vaak het beste medicijn! Tis misschien een beetje onhandig om het grootste deel van de dag met een kleintje op je arm te lopen, maar ik zie dat als mijn taak hoor, en doe het met liefde! Heb 1x een zetpil gegeven toen ze echt echt echt ziek was (39,6) en een beginnende ooronsteking had. Pillen toedienen kan altijd nog, heb geduld!
Bij onze kleine werd mij door de KA aangeraden om haar preventief PCM zetpil te geven. Maar goed zij was toen denk ik ook nog geen 3 kilo bij de eerste prikjes. Sindsdien heb ik dat altijd gedaan. Ik snap trouwens niet hoe een zetpil PCM het afweersysteem zou kunnen verminderen. Het is immers alleen maar een symptoombestrijder?! En helaas wilde zij net als bij de kleine van heppie niet veel op de arm zitten. Gelukkig inmiddels wel weer . GRTZ.
nou we zijn de nacht doorgekomen! De koorts is gezakt, vanmorgen weer netjes 37 graden. maar de nacht was een drama, dit heeft denk ik gedeeltelijk te maken met het zich niet lekker voelen, maar vooral met het niet kunnen liggen in zijn puckababy. Ben vannacht denk ik 25x mijn bed uit geweest. Hij sliep dan na hulp van mij best snel weer, maar ik ben een paar keer even blijven staan om te kijken wat er gebeurt. Hij krijgt een soort schok door zijn lichaam (wat je als volwassene ook wel eens hebt) en knalt dan met zijn armen alle kanten op,waardoor hij wakker schiet en direct gaat huilen. Vanmorgen om half 6 was ik het zat, heb hem in zijn puck gelegd, alleen in zijn luier en de dekentjes iets minder hoog opgedekt en hij sliep direct 1,5 uur! Bewijst voor mij nog maar eens hoe blij ik ben met die puckababy!
hoi Heppie, super dat zijn temp weer laag is,hier vanacht heeft Daniƫlle heerlijk geslapen,ze lag in haar slaapzakje. Vanmorgen had ze weer 37,1 en dat is haar normale temp. Hopen dat ze verder geen koorts meer krijgen nu.
Toen mn zoontje zn eerste prikjes had gekregen, was ik ook terughoudend met paracetamol geven. Om dezelfde redenen die TS noemt. Maar hij heeft toen behoorlijk koorts gehad en veel gehuild. Bij de tweede prikjes vertelde ik dat, en toen zij de CB-arts dat ik hem gerust paracetamol had kunnen geven. Ze was zelfs verrast dat ik dat niet gedaan had, ze vond het nutteloos om hem te laten huilen (ik pakte hem wel op hoor, maar hij zat duidelijk niet lekker in zn vel) als het niet nodig was. Sindsdien heb ik bij koorts (van prikjes of niet) altijd paracetamol gegeven.