@daan, absoluut niet erg dat t offtopic gaat. Ik vind het eigenlijk wel gezellig zo een beetje ouwenelen.. ik heb 6 weken vakantie sinds gisteren en geloof dat ik ff moet afkicken Ik ga die bietjes zeker een keer proberen.. koop je dan rauwe bieten of al gekookte ? Als je ze nog moet koken..koop je vast rauwe grin. hier krijgt ze altijd s avonds der avond eten en toetje en vaak inderdaad zo een 3 kwartiertot een uur erachter aan een fles van 180+6 nu drinkt ze daar eigenlijk nooit meer dan 120/150 van op, mar biedt t wel aan voor de nacht. Als ze echt weinig eet geef je toch lekker een grotere fles ..ze moet wel lekker gevuld de nacht in is mijn mening
Als je kind helemaal niks gegeten heeft, kan dat best voor een keertje, ik geef dan een bakje yoghurt of borst. Dus een extra grote fles kan dan in zo'n geval wel. Ik vind tuinbonen zo bitter! Ik ben wel van pure smaken leren eten, dus ga de tuinbonen niet prakken door de aardappels ofzo, maar met ui, knoflook en spekreepjes klinkt wel lekker zeg! Zo maak ik ook altijd de spruitjes. Bietjes koken, oh zo'n vieze zooi geeft dat! Had laatst wel voorgekookte gekocht. Koud in een salade met wortel, appel, cashewnoten en rozijnen erg goed te eten!
@zogelukkig de tuinbonen zijn ook heerlijk zo, maar te zout denk ik voor die kleine, dus daarom gewoon kale bonen en aardappelen met wat zelfgemaakte jus. Maar goed.. ze ging er dus flink van kokken..en eten moet wel leuk blijven vind ik , dus de volgende keer proberen we t wel een x geprakt..
Velletjes na het koken van de tuinbonen halen is wel even een klus, maar je krijgt er wel iets voor dat echt heel anders smaakt! Ze zijn dan niet bitter meer bijvoorbeeld.
Rauwe biet, koken totdat ze zacht zijn... vellen haal je er dan zo af onder wat koud water. Ik vind verse bieten lekkerder dan reeds voorgekookte uit de verpakking.
Het geeft zoooooo'n zooi! Ik weet niet hoe jullie dat doen, maar bij verse bieten maken is hier altijd alles rood! Ik kook graag en altijd alles vers, maar ik heb een bio-groentenpakket en daar zitten geeneens verse bieten meer in!
Het spetter wel ja. Maar daar doe ik niets tegen.(ja, schoonmaken achteraf natuurlijk haha) Ik trek alleen handschoentjes aan, zodat mijn handen niet rood worden.
Een beperkt oppervlak gebruiken om ze klaar te maken... En ja dus, er zijn nog mensen die verse bieten klaar maken!
ik ben erg voor uitproberen enzo... maar ook erg anti schoonmaken dus t zouden hier voorgekookte bieten worden
Bieten: Ik kook ze altijd met vel inderdaad, dan zet ik ze goed onder water in de pan, pan in de gootsteen, handschoenen aan en het vel onder water eraf schuiven, dan spettert het niet. Pan omkeren, water weg laten lopen, velletjes in de groenbak en bieten terug in de pan, handschoenen uit en gootsteen schoonmaken! Zo wel eens geprobeerd?
Handschoenen, ja dat had ik natuurlijk zelf kunnen verzinnen. Heb een keer mijn aanrecht helemaal rood gehad, bah, moest echt goed schuren met jif! Weleens schorseneren klaargemaakt? Dan is alles paars, ook zo lekker!
Ik ontkleed de bieten altijd onder water, en dan heb ik een rode handdoek bij de hand om mijn handen te drogen. Gewoon goed af laten koelen, rustig aandoen en de bieten in de keukenmachine raspen. Dan is er weinig troep. Ik ben altijd erg blij met bieten, er zijn maar een paar mensen bij me in de buurt in Indonesie die er een paar in hun achtertuin hebben. Kreeg er vorig jaar eentje zo groot als een voetbal. En gesmuld dat we hebben!
Tegenwoordig gebruik ik de hydrofielluiers van mijn dochter... en als het echt nodig is dan week ik ze weer eens een nachtje in chloor voordat ik ze weer was... meestal gaan de vlekken er allemaal wel uit!
hydrofiel luiers die ik niet meer schoon krijg.. die knoop ik in elkaar en doe ik in een verf badje.. Leuke tie-dy effecten krijg je dan. Idem voor de rompers die verpest zijn Heerlijk offtopic trouwens
Grappig idee! Ik heb hier zat washanden en hydrofieltjes met bananenvlekken; die gaan er ook niet uit!
Ow dat is zeker een goed idee zeg! Ik heb ook aardig wat verpeste doeken! Ga ook maar eens proberen om bietjes te koken....meestal heb ik dus ook die voorgekookte. Las ook dat iemand het over schorseneren had...hoe maak je die??? En is dat lekkeR?
@zogelukkig en sarah gewoon dylon koud water kopen.. wat zout erbij.. knopen in de doeken..of elastiekjes erom heen wikkelen.. geweldige effecten Ff erin laten liggen.. uitspoelen... knopen eruit..elkastiekjes eraf etc..en dan ff nawassen Doe dit wel met diezelfde bieten-schoonmaak-handschoenen
Mmmm, vind ze niet zo bijzonder. Zitten in de winter in de groentetas. Zitten onder het zand en je moet ze dan raspen of krabben en dan wordt dus alles paars, je moet ze dan meteen onder water zetten. Ik at ze met een aardappeltje, maar ze zijn echt bijna smakeloos. Pastinaak daarentegen, die zijn wel lekker! Smaakt een beetje naar winterwortel, maar dan iets meer naar anijs.
Ik vind schorseneren heerlijk. Heb ze al een poos niet gegeten, je ziet ze niet altijd en overal. Ik kook ze net als bietjes meestal in de schil, dat scheelt heel veel met het schoonmaken (vroeger noemden ze het 'dienstmeidenverdriet' vanwege de vieze plakvingers die je van rauwe schorseneer krijgt). Als ze gekookt zijn, in stukjes in een ouderwets bloemkoolpapje (lekker met nootmuskaat) vind ik wel lekker. Of met wat room, ui en knof. Of gegratineerd met aardappelen en een pittige kaassaus, of net als witlof, met ham en kaassaus uit de oven.