Een maand of 2 geleden hebben wij onze fluweelboom (Rhus typhina) uit de tuin verwijderd met kluit en al. Reden was dat hij te groot werd en alle vocht uit de grond trok waardoor er een steeds groter wordende kale plek ontstond in het gazon. We hebben ons huis in 2015 gekocht, de buurman waarschuwde ons al dat de wortels van onze boom vier huizen verderop nog in de tuin teruggevonden zijn, en dat ze enorm hardnekkig zijn. Behoorlijk, heb ik inmiddels gemerkt. Omdat de wortels zo lang zijn hebben we alleen de kluit en 50cm rondom afgehakt. De wortels lopen bv onder de overkapping van de buren door, dus het is niet mogelijk om alle wortels eruit te trekken. Nu schiet de boom overal, echt overal opnieuw uit. Dagelijks trek ik zo'n 10 stekjes uit de grond die boven komen piepen, en de dag erna staat ernaast weer 3cm stek. Ze groeien letterlijk 3cm per dag! Het worden er steeds meer, ik trek het er steeds zoveel mogelijk met wortel en al uit, maar die stekjes schieten uit de lange wortels die van de originele boom waren. Enige oplossing die ik kan bedenken is heel onze tuin omspitten om bij de schutting/ erfgrens de wortels af te hakken, maar buiten dat ik best veel werk aan de tuin heb gehad, ben ik ook bang dat de wortels dan gewoon weer aangroeien... Heeft er iemand verstand van deze boom die mij advies kan geven? Houdt dit vanzelf op, of heb ik bij thuiskomst van vakantie (2wk aan het eind vd zomer) een gazon vol mini-fluweelboompjes? Het lijkt verdorie wel alsof hij wraak neemt voor het omkappen
OMG geen enkel advies, maar ik zat te twijfelen tussen het planten van deze boom of een krentenboom en ineens weet ik welke het wordt! Bedankt voor de waarschuwing. Sorry dat ik je niet kan helpen, ik hoop dat iemand de oplossing voor je heeft.
Graag gedaan Manque De fluweelboom was wel heel erg mooi, vooral in de lente en zomer, en ik heb wel even een brok moeten wegslikken toen hij om ging. Maar mijn vriend moest hem vasthouden als ik er met de grasmaaier onderdoor moest enz, en zijn pollen en blaadjes lagen overal verspreid. Voor een hele grote tuin is hij perfect, maar die hebben wij niet
Ik zou even bellen met een expert hierin. Maar ik zou zeggen dat er gif in moet. Misschien kun je dat in de worstelt spuiten zodat de wortel afsterft. Vreselijk ook dat de halve straat er mee zit
Ik dacht ook direct aan het vergiftigen en laten afsterven van de wortels. Ik ben alleen geen expert en weet niet of het kan.
Gaten er in boren en een water oplossing met steenzout er in doen. Dan sterft het af. Of je kunt er een herbicide in doen, dan gaat het sneller.
Mijn vriend is hovenier.. hij is nu naar zijn werk, als hij vanmiddag terug is zal ik hem even vragen wat je het beste kunt doen.
Wat vervelend zeg dat ook de buren er zoveel last van hebben. Boomkwekers hebben middelen daarvoor. dat spuit je in de wortels en die groeien zich dan kapot.
Weet je zeker dat het stekjes zijn van de boom? Zou het niet een onkruid kunnen zijn, bijvoorbeeld heermoes?
Zevenblad is ook zoiets, Wat zich blijft verspreiden door de hele tuin en daarom heen. Lastig om vanaf te komen..
Sorry, late reactie, ik kan niet meer op de website via mijn telefoon en heb mijn laptop niet meer zovaak aan. Ik zal een foto uploaden. Zevenblad hebben wij ook, maar dat groeit in de voortuin
Sorry ik krijg ze niet gekanteld haha Bovenste foto zijn de ministekjes die in kleine groepjes dagelijks boven de grond uitpiepen, op deze is wat speelzand uit de zandbak terecht gekomen. De onderste (dubbel per ongeluk) is hoe het stekje wordt als ik het even laat groeien. Ik herken er duidelijk de Fluweelboom in
Hier in de buurt heeft iemand round up aan de wortels getipt. Probleem was toen opgelost... Maar ehhh round up is wel enorme rotzooi...