Hallo Ik heb een vraag die niemand me tot nu toe kon beantwoorden,maar ik blijf zoeken. Ik probeer het nu hier... Overal word je gewaarschuwd dat ej bepaalde medicatie niet mag nemen in je zwangerschap omdat je daar ernstig letsel bij het babytje mee kan veroorzaken,maar ik kan nergens wat vinden over welke oorzaken we het dan hebben en welke medicatie dan wat veroorzaakt. Ik wil dit weten omdat het kan zijn dat mijn moeder dit gehad heeft tijdens haar zwangerschap en ik probeer uit te zoeken of de symptomen die ik heb misschien daarvandaan komen. Bv wat doet camembert met je babytje? of dus medicatie,of alcohol? Ze heeft me jarenlang verwaarloosd en wil me verder niets vertellen over de zwangerschap en bevalling. Waarom niet,dan was zon zoektocht ook niet nodig. merel
Dat verschilt per medicijn. Het ene medicijn kan helemaal niets doen en wel via de placenta bij de baby terecht komen, terwijl een ander medicijn juist weer de placenta kan passeren. Maar het kan dus ook voorkomen dat een medicijn inderdaad afwijkingen veroorzaakt. Hierbij kan je denken aan o.a. misvormingen in ledematen en organen. Sommige misvormingen zijn niet zo erg dat het kindje niet meer levensvatbaar is, sommige wel. Heb je specifieke medicatie waar je meer over wilt weten? Camembert is meer het probleem dat jij zelf daar heel erg ziek van kan worden en dat is niet goed voor je kindje. Als jij heel erg ziek bent dan kan je kindje niet goed groeien. Alcohol en drugs kan je kindje verslaafd en onderontwikkeld van ter wereld komen (of overlijden).
Camembert doet niks met je kindje, en mag je gewoon eten tijdens de zwangerschap. (gelukkig, want ik kon niet zonder )Alleen van rauwmelkse kazen kun je ziek worden. Medicatie is verschillend, er zijn zoveel verschillende medicijnen met net zoveel verschillende bijwerkingen. Van alcohol kan je kindje FAS krijgen, google daar maar eens op. Veel succes met je zoektocht.
Van veel medicatie is überhaupt niet bekend wat ze voor gevolgen hebben tijdens een menselijke zwangerschap. Er wordt relatief weinig onderzoek naar gedaan. En waarom? Omdat het ethisch gezien niet mogelijk is, en er dus maar zelden een onderzoeks voorstel door een ethische commissie komt. Voor zeer veel medicatie geldt dus dat er helemaal niet bekend is OF ze gevolgen hebben voor de foetus en zo ja wat die dan zijn, maar wordt het uit voorzorg afgeraden deze medicatie te geven. (Of omdat dierproeven schadelijke gevolgen hebben uitgewezen) Op je vraag is dus eigenlijk (helaas) geen antwoord te geven.
hahaha ik deed het op stokbrood en dan in de oven, maakte er tosties van met oregano, at gewoon hele punten zo uit het vuistje, heeeeerlijk
even off-topic... een hele camembert (in schaal) in de oven zodat de binnenkant smelt dan eruit halen in het midden een kruis maken en dan het je geen kaasfondue maar een camembert fondue , dopen met stukjes stokbrood, broccoli, bleekselderij, champignons enz enz Krijg nu al trek, mjam
sow dank jullie wel alvast voor de reacties! ik denk ik kijk even of er uberhaupt al gelezen is,superbedankt alvast! ja ik heb misvormingen aan mn ledematen als een vd symptomen, maar ook gedeeltelijk verstandelijk beperkt, weet iemand dan van welke medicatie of voedsel dat kan komen als je dat in de zwangerschap neemt? ik ga nu opzoeken wat Fass betekent.. echt superbedankt voor jullie reacties!
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=fas%20syndroom&source=web&cd=1&sqi=2&ved=0CGkQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.fasstichting.nl%2F&ei=FsOzT5_BPOqm0QXI_Mi2CQ&usg=AFQjCNFEE6xxTFxm8h_yPJJpi7CrhxOPeg
Heb je hier wel eens met je huisarts over gesproken? En wat zegt die er over? Meestal kunnen ze in je dossier ver terug kijken en misschien zijn er in je jeugd al eens onderzoeken gedaan? Je kan zelf altijd een kopie van jouw medischdossier opvragen bij je huisarts! Met medicijnen zal het altijd moeilijk zijn om echt 100% zeker te weten dat het daar door komt. Bij ernstige bijwerkingen halen ze het vaak meteen vd markt. Zo was er jaren terug(eind jaren 50) een medicijn tegen misselijkheid dat als bijwerking afwijkingen aan armen en benen kon geven. Thalidomide - Wikipedia. Dit middel is sinds 1961 weer van de markt gehaald! Verder heb je nog infecties die een rol kunnen spelen, erfelijkheid of een bouwsteentje dat stuk is. Die laatste twee zou je misschien kunnen laten onderzoeken. Je huisarts kan je daar vast in doorverwijzen.
Een bekend medicijn dat vroeger werd gegeven, maar later nare bijwerkingen voor kinderen van gebruiksters bleek te hebben is DES. Weet zo snel niet meer of de symptomen die je noemt passen bij de bijwerkingen van DES maar je zou het kunnen googlen. Wat naar dat je moeder niets wil vertellen. Sterkte en succes met je zoektocht.
Volgens mij kan DES gebruik tijdens zwangerschap vruchtbaarheidsproblemen en vagina-carcinomen bij 'DES-dochters' geven. Verder sluit ik me aan bij het verhaal van Mawaikee. Veel medicatie is niet of alleen op dieren getest. Camembert kan alleen schadelijk zijn van rauwe melk. FAS geeft dacht ik ook afwijkingen in het gezicht (maar weet niet of dat altijd het geval is). Heftig, Merel.. Succes met je zoektocht.
Dit kun je beter met je arts bespreken. Bij ernstige afwijkingen zal er naar mijn idee ook gekeken zijn naar de oorzaken? zo niet kun je dit altijd nog navragen. Om hier een lijst te geven met alles wat een negatief effect op de baby kan hebben en welke effecten dat zijn...dat is serieus onbegonnen werk. Medicatie zal ook niet getest worden op zwangere vrouwen dus effecten zijn vaak onbekend. Al zijn een aantal effecten natuurlijk te voorspellen. Ik zou me ook afvragen wat je er mee wilt bereiken. Want zekerheid zul je niet krijgen. Het is niet aan te tonen net als genetische afwijkingen aan te tonen zijn.
ik heb zelf een flinke dosis medicatie gehad, ik ben chronische ziek en zat voor de zwangerschap aan "prednison meloxican omeprazol * met de meloxican heb ik moeten stoppen tijdens de zwangerschap, prednison heb ik in dubbele dosis gekregen omdat het slecht met mij ging, ik kreeg dus dagelijks 60mg prednison, ook kreeg ik bij de zwangerschap onze dochter slaapmedicatie, nadeel wat we ondervonden aan prednison is dat de kinderen verslaafd geboren werden, en de combi van medicatie en mijn ziekte heeft ertoe geleid dat ik van beide een maand te vroeg bevallen ben. * wel heb ik weeeeken lang huilbaby's gehad... maar dat is waarschijnlijk het afkicken van de prednison geweest.
Hoe oud ben je? Vroeger werden er bepaalde prikken gegeven aan zwangere vrouwen, dat zou goed zijn. Maar heeft als bij-effect gehad, dat er kindjes met onvolgroeide ledematen ter wereld kwamen. Ik kan even niet op de naam komen. Maar goed, wel een goed voorbeeld van hoe slecht medicatie zou kunnen zijn... En in dit geval, lag het niet eens aan de moeders, want die kregen te horen dat het goed was. Oja... DES is er ook nog... Maar DES had geen effect op de moeders en geen zichtbaar effect op de kindjes. Alleen de DES-dochters - zo bleek veel later pas - hadden ernstige vruchtbaarheidsproblemen. Maar die DES deden ze tot halverwege de jaren 70, dus die DES dochters zijn nu allemaal al rond de 40 of ouder. De generatie vrouwen die nu komt, zou minder problemen moeten hebben met vruchtbaarheid.
Van DES is nog steeds niet zeker wat het met de generaties van nu doet (dus na de DES-dochters). Mijn schoonmoeder is overleden aan de gevolgen van DES, zij as een DES dochter. Mijn schoonzusje en vriend worden nog steeds in de gaten gehouden. Van DES zijn alleen voor zover ik weet geen misvormingen bekend. In Engeland is wel een tijd Softenon gebruikt door zwangere vrouwen, hierdoor werden kinderen geboren met afwijkingen aan de ledematen. Weet alleen niet of dit ook in Nederland werd gebruikt...
Mijn moeder is net als haar zussen DES dochter. Mijn moeder kan hierdoor niet het y gromosoom verdragen maar heeft 5 gezonde dochters gekregen. 2mk waarvan 1 met 16wk. Tante zat met der 28 in de overgang en een tante was onvruchtbaar maar heeft uiteindelijk een zoon gekregen. Wat des doet of heeft gedaan met de volgende generatie is nog niet bekent. Wel is duidelijk dat zoontjes van des dochters problemen kunnen hebben met hun penis ( aangeboren afwijking) en hierdoor problemen kunnen krijgen in de vruchtbaarheid. Ook worden er nog veel onderzoeken gedaan na des dochters en hun eventuele kinderen
Dit is het middel dat sinds 1961 niet meer op de markt is. Mensen die hiermee te maken hebben gehad zijn nu rond de 50.