Wij hebben een appartement, nu willen we verhuizen naar een huis met een tuin. Ik ben erg benieuwd wat jullie voor tuinligging hebben en welke tijden je de zon hebt. Op het zuiden heb je het meeste zon maar ik lees veel Zuid-Westen of Zuid Oosten wat moet ik me daar van voorstellen?. Alvast bedankt voor jullie reactie´s.
Hier oost , weinig wind en tot 16:30 in het laatste stukje van de tuin nog zon. Rest hele dag gewoon zon maar zou toch voor zuid gaan als het even kan..
Wij hebben een tuin op het noorden en hebben de hele dag zon achterin de tuin. Voorin alleen heel vroeg in de ochtend.
Onze tuin ligt op het westen. Betekent dat we vanaf een uur of 10 zon hebben aan de achterkant van onze tuin en vanaf 12 uur in de hele tuin tot de zon onder gaat achter de rij huizen achter ons (in de zomer zo rond 20.00)
Bij een tuin op het zuid oosten heb je vanaf zonsopgang tot een uur of 17.00 uur zon in je tuin. Bij zuidwesten heb je zon vanaf ong 11,30 tot 21.30 uur
Wij hebben een tuin op het westen en hebben eigenlijk altijd zon, maar aan het einde van de ochtend sowieso overal. Ik vind het ideaal omdat we ook in de avond nog veel zon hebben.
Hangt natuurlijk ook van de diepte van je tuin af en evt omliggende gebouwen hè Wij hebben een tuin op het zuiden (klein tikkeltje naar het westen toe, maar nog niet zuid-west ): hebben de hele dag zon in de tuin, maar op verschillende plekken. Overburen (dus tuin op noorden) hebben ook de hele dag zon op een deel in de tuin door de diepte van de tuin.
Wij hebben een tuin op het zuiden. We hebben vroeg in de ochtend al zon in de tuin, maar rond 17.30/18.00 uur is ie helemaal verdwenen. En als het echt warm weer is zoals de afgelopen dagen dan is het soms gewoon echt te warm om in de tuin te zitten. Ik zou het allerliefste een tuin op het westen of zuid-westen hebben. Dan heb je ook in de avond nog heerlijk zon in de tuin.
Ook met een tuin op het noorden kun je veel zon hebben hoor! Naast kijken of de tuin op N-O-Z-W ligt is het belangrijk om te kijken hoe diep de tuin is, de omgeving (huizen, bomen die de zon wegnemen)
Mijn vorige tuin stond op het zuiden, we hadden van vroeg in de ochtend tot laat in de avond zon. Nadeel was wel dat het daardoor ook in huis erg warm werd. Nu staat onze tuin NW en hebben we achterin de tuin zon vanaf 10 uur tot zonsondergang en dan hebben we voorin zon. Heerlijk omdat het huis nu koel blijft.
vorige huis had een tuin op het noorden. nooit meer! geen zon! misschien als je een grote tuin hebt maar ons klein tuintje kon de zon niet vinden. nu tuin op het zuiden en de hele dag zon. inderdaad nu met dit hete weer is het warm en binnen ook maar je kunt in het voorjaar al vroeg buiten zitten. heerlijk dat eerste maart zonnetje. en natuurlijke lange zomeravonden. ik wil niet anders.
Ligt idd ontzettend aan omliggende bouw etc. Wij hebben de tuin op het noorden en van de ochtend tot in de avond ongeveer 19.00 zon. Heerlijk!
Zuid West van smorgens vroeg tot ong 20.uur in de achtertuin. voor t huis van in de middag tot zonsondergang.
Wij hebben een tuin oo het zuid oosten. Maar ook een behoorlijke kavel (650m2) waardoor we de hele dag zon hebben en ook altijd ergens schaduw.
Noord. Zon vanaf 's ochtends vroeg tot een uur of 4-5. Vrijwel de hele dag ook schaduw. Eerder noordwest en dan de hele dag zon en schaduw. Tuin op het zuiden zou ik niet snel doen: daar drijf je met dit warme weer echt weg! Zou kiezen voor iets waarbij je en zon en schaduw hebt, zodat je met heel warm weer ook nog prettig in de tuin kunt zijn.
Wij zitten op z/o en de hele dag wel ergens zon. De tuin is diep genoeg en het is toch ook wel heel fijn om ergens schaduw te hebben met de hete dagen. Op de foto is het 14.40 op een dag in mei. De zon/schaduw is duidelijk te zien .
Wij zitten op het zuiden en hebben zo ongeveer de hele dag zon. Behalve het avond zonnetje, die valt net over onze tuin heen (onze tuin is niet zo breed). Maar tot een uur of 5 hebben wij volop zon! Als je een tuin op het westen hebt dan heb je vanaf een uur of 1 de zon (ligt een beetje aan de ligging) maar wel tot later in de avond!
We hebben een tuin op het zuidwesten. Er staan echter bomen rechts van ons huis zodat we tot ongeveer 19:30 echt zon in de tuin hebben. Ons woonkamer wordt nooit echt warm. Onze slaapkamer helaas wel. Nadeel van deze tuin is dat het inderdaad vrij snel te warm is doordat het ook windstil is. Maar goed, ik geniet er alsnog enorm van.
Ik ben een aantal keer verhuisd, heb ervaring met een tuin op het oosten, zuidoosten, westen en straks krijgen we een tuin op het noordoosten. Ben er al op verschillende tijdstippen van de dag gaan kijken, maar tot een uur of half 5 heb je dan wel zon in de tuin, maar gelukkig ook wat schaduwplekken. Het westen vond ik ook wel aardig, al werden de kinderkamers snikheet aan die kant van het huis, omdat de hele middag daar de zon vol op stond te bakken. Ik vind deze tuin (zuidoosten) eigenlijk ook te heet. Zuiden zou ik niet hoeven. Doe mij maar oost of west. En zoals al eerder gezegd, je moet wel rekening houden met de diepte van de tuin en de hoogte van gebouwen die er om heen liggen.