Wat geef jij waar aan uit per maand

Discussion in 'De lounge' started by Babke, Aug 16, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Babke

Babke VIP lid

Oct 24, 2011
    5,895
    4
    0
    Roosendaal
    In aanvulling op het administratietopic, vroeg ik mij eens af. Toen ik net op mezelf woonde kon ik heel makkelijk voor weinig rondkomen. Inmiddels werken we allebei en komt het ruimschoots binnen en het gaat er net zo ruimschoots weer uit.
    Een buffer leggen we vaak niet aan. Beetje dom en daar wil ik dus verandering in brengen. Ik wil inzichtelijk brengen wat ik waar aan uitgeef. Ik weet ongeveer wel waar mijn knelpunten zitten, maar ik ben toch wel benieuwd waar het geld blijft en wat jullie bijvoorbeeld ergens aan uitgeven. Daarom heb ik een lijstje gemaakt van maandelijkse planning en wat kleine zaken, wat je bijv. uitgeeft aan een cadeautje.
    Ik ben bijvoorbeeld heel slecht in het even een boekje bestellen bij bol.com of een dvdtje mee nemen. Dan denk ik, ach 20,- wat maakt het uit. Maar ja, als je dat natuurlijk 2x per week doen, tikt het lekker door.

Ik zal een lijstje maken van wat ik elke maand plan. Ik ga er altijd overheen, Dus of ik plan te wienig of ik moet echt iets aan mijn uitgavenpatroon doen. Dat probeer ik een beetje uit te zoeken nu :D

Boodschappen: € 300 (incl. glazenwasser a € 15,-)
    Leuke dingen: (cadeautjes, feestjes, uit eten, kleding, dvdtjes etc): € 400,-
    Benzine/trein: € 430 (elke dag 170 km samen, we carpoulen in ieder geval al, behalve vrijdag dan pakt manlief de trein).

Ik heb mijn lijstje nu iets ruimer aangepast naar: Ik vraag vraag me dus af of dit normaal is of veel te ruim.

Boodschappen: € 400,-
    Leuke dingen: € 300,-
    Kleding: € 200,-
    Benzine: € 400,-

En dan het kleinere lijstje:

Bloemen per week: € 15,- gemiddeld
    Cadeautje: afhankelijk van de persoon kan dat varieren tussen € 8,- en € 25,- Is een tientje lullig of gewoon heel normaal?Ik geen sosm zo'n schuimdouche van rituals, is maar 8 7,90, maar geeft wel heel leuk.
    Dvd: € 2,99 tot € 9,99. Duurder koop ik ze nog niet. Voorheen huurde ik graag, maar de videotheek is hier weg.
    Boeken: koop ik altijd varierend van € 7,50 - € 19,95. Duurder schaf ik bijna nooit aan of het moet zo geweldig zijn.

Nou ja, misschien vergeet ik nog wat, dus alle tips zijn welkom.
    Wij hebben bijvoorbeeld ook nog een radiobode/televisiegids. Ik gebruik hem nooit, dus kan volgens mij ook de deur uit :).

Boodschappen

2. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,818
    3,344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik vind je boodschappen vrij ruim voor met 2 personen.
    Toen ik érg op ging letten probeerde ik voor ons 4en met 50 euro per week rond te komen. Dat ging nét en soms nét niet. Jullie zijn met z'n 2en, maar zonder extreem te bezuinigen zou je van 400 per maand denk ik best 300 per maand kunnen maken.

Je leuke dingen lijstje vind ik nog wat te uitgebreid. Hoeveel geef je uit aan uit eten gaan, hoeveel aan dvd'tjes etc?
    Ik vind het een behoorlijk bedrag eerlijk gezegd. En net als boeken bv: Een abbo van de bieb is een stuk goedkoper...

3. 24Mandy24

24Mandy24 Fanatiek lid

Jul 23, 2012
    3,499
    0
    36
    Wij maken ook veel te veel op haha maar gaat zo makkelijk he! 10 euro is helemaal niet lullig om te geven, als je het omrekend is het nog best veel! Bloemen elke week doe ik hier niet, vind het zonde van mn geld! Radio gids enzo hier ook allemaal niet, kijk wel op internet ;) en tjaa boodschappen en benzine tis allemaal duur, maar met boodschappen kan je ook goed bezuinigen als je zin hebt ahaha

4. Amfy

Amfy Niet meer actief

Boodschappen: 450 euro (incl luiers enzo)
    Leuke dingen: 100 euro (geen dagjes weg enzo dan komt het al snel op 300 euro)
    Benzine: 250 euro
    Kleding: .100 (ex schoenen)

de vaste lasten.

650 huur
    200 gwl
    350 verzekeringen
    60 wegenbelasting
    150 telefoon internet tv
    35 medicijnen

uhm zijn er nog meer lasten?

5. Babke

Babke VIP lid

Oct 24, 2011
    5,895
    4
    0
    Roosendaal
    Ik heb de boodschappen nu bewust erg ruim gepakt. Eigenlijk niet alleen voor boodschappen, maar omdat ik dan ook uitgaven die niet elke week terugkomen kan doen als drogisterijartikelen, olie voor de auto, dat soort dingetjes.
    Ik doe meestal voor 60,- boodschappen, dus dat valt op zich wel mee. Alleen in de weken dat de vriezer echt leeg is is het vaan 85,- meer komt niet voor eigenlijk. Alleen het bier zit daar niet bij.

Ik kan geen aantal hangen aan dvdtjes, boeken of uit eten. Er zijn maanden dat we 2x uit eten naar een duur restaurant, dus dan is het meer dan 200,- Soms 1x naar de griek voor 50,- en soms ook een maand helemaal niet. dvd's/boeken hetzelfde. Vorige week 3 dvdtjes voor 23,- gehaald, maar daarvoor 4 weken niets. Boeken haal ik altijd zelf. Ik heb vroeger wel een abbo gehad op de bieb, maar dat werkt bij mij niet. Ik lees ze niet altijd gelijk, was te laat terug en ik lees een boek altijd vaker. Dat is 1 van de concessies die ik dan dus niet doe haha. Maar ik ga het bijvoorbeeld wel beperken. Bewaar ze voor sinterklaas of mijn verjaardag.
    En ik ga eens een kasboekje bijhouden. Precies opschrijven wat ik koop. Scheelt ook mega denk ik.

Amfy, als ik je lijstje zie, word ik alweer happyer. Het is gewoon dat je op een gegeven moment aan een uitgaven patroon gewend raakt en ik probeer nu in beeld te krijgen of we wel nog kunnen sparen als we bijvoorbeeld parttime gaan werken.

Mijn vaste lasten zijn trouwens wel hoog, maar die staan apart op een rekening. Daar kan k echter niet op bezuinigen, dus vandaar dat ik het probeer op de variabele posten.
    Van die vaste lastenrekening kan ook nooit te veel gepind zijn ofzo, want daar hebben we geen pasjes van. Rood staan kan ook alleen op die rekening zodat de hypotheek er altijd af kan. Maar dat is eigenlijk nooit nodig.

6. Amfy

Amfy Niet meer actief

wij zijn wel met zijn 4ren babke dus misschien is het dan wel een verschil? ik moet zeggen dat ik de kinderen niet veel vind kosten eigenlijk

7. Babke

Babke VIP lid

Oct 24, 2011
    5,895
    4
    0
    Roosendaal
    Ik bedoel juist dat jij met vieren met minder rond komt :D Dat geeft me goede moed. Dat moeten wij ook kunnen. Heb je het gevoel dat je daarvoor moeite moet doen?

8. Amfy

Amfy Niet meer actief

oo dat red je ook vast wel hoor
    je kan het zo duur maken als je wil. en als je alleen al gaat kijken dat je dingen niet echt nodig hebt dan kun je daar ook besparen. wij komen rond van vriend zijn loon en ik verdien een 500 euro bij met thuiswerk. dus we hebben het super ruim

9. Bbibi

Bbibi Fanatiek lid

Feb 20, 2012
    4,762
    3
    38
    Receptioniste/ financieel admin medewerker
    Dusseldorf
    @babke zo ruim als jij het neemt hebben wij het niet hoor!
    mijn man heeft gewoon een normale/goede baan. ik heb ook een goede baan maar werk uiteraard maar 3 dagen! maar met mijn leeftijd en aantal dagen hoor je mij zeker niet klagen!

hypotheek 500,-
    gas water licht 200,-
    boodschappen 400,-
    autos : 500,-
    telefoons: 60,-
    ziggo: 80,-
    zorgverzekeringen : 250,-
    huisverzekeringen: 100,-
    medicatie: 250,-

Overige 500€ beetje sparen, kleding, kadootjes etc....

Waar wij veel op konden besparen is boodschappen!
    ik haal vlees bij aldi/ lidl voor de hele maand! is 60€
    en dan halen wij ook voor hele maand drinken ... en verder hoef ik dan alleen de rest van de boodschappen wekelijks te doen en dat scheelt ernorm veel :)

misschien een tip!

10. Bbibi

Bbibi Fanatiek lid

Feb 20, 2012
    4,762
    3
    38
    Dusseldorf
    PS. kunst bloemen kopen? hihi eenmalig grote uitgaaf daarna gauw klaar ;)
    en dvd's te duur om te huren dus leuke films opnemen met zo'n ziggo kastje :) of lenen van vrienden!
    en wij geven altijd 10 a 15 €
    alleen bij erg goede vrienden wat meer :)
    en het ligt ook aan het kado zoals je al zegt ik hou ook van rituals pakketjes enzo om te geven! dus altijd goed, ook om te krijgen ;)

11. Babke

Babke VIP lid

Oct 24, 2011
    5,895
    4
    0
    Roosendaal
    Haha Bbibi hoe kom je erbij dat je het niet zo ruim neemt als wij. Onze uitgaven liggen volgens mij precies gelijk :D. Boodschappen, kleding en leuke dingen zit jij samen op € 900,-. Ik zit daar ook op.

Het enige verschil zit hem in de hypotheek. Maar ik had geen vaste lasten genoemd :). Die zit bij ons op 3x zoveel. Bruto dan he, teruggave niet mee gerekend.
    Gas water licht, zitten wij op 146,- Telefoons gelijk. Verzekeringen op 75,- en 232 voor de zorg. Auto, schat ik ook 500,- Op onze vaste lasten valt niets te bezuinigen. Ja volgend jaar de ziektekosten, dan gaat de tandarts er bij ons weer uit. Maar ja het wordt ook weer duurder, dus dara schiet ik toch niets mee op.

12. Bbibi

Bbibi Fanatiek lid

Feb 20, 2012
    4,762
    3
    38
    Dusseldorf
    hihi ik had hypotheek over netto he! we hebben het over netto bedragen geen bruto :)
    dus dan is ht dat voor ong! wij hebben maandelijks 2550,- te besteden! daar is dan al mijn man zijn lease auto eraf getrokken!
    anders hebben we 2850 te besteden maandelijks!

Bij ons is het ook allemaal wat krapjes door parttime werk en hoge medicijn kosten dus een kleine wordt voor ons ook krapjes en wat rustig aan doen.
    Daarbij krijg je wel weer wat aan toeslagen van belasting enzo... en ik denk wel dat je het ook weer zo duur kan maken als jezelf wilt... er is altijd een mauw aan te passen :)

13. Babke

Babke VIP lid

Oct 24, 2011
    5,895
    4
    0
    Roosendaal
    Oh haha, ja ik moet het bruto afdragen aan de bank, dus daarom reken ik daarmee. Als ze ooit de aftrek eraf halen, meoten we het ook op kunnen hoesten. Al gaan we dan wel switchen van soort hypotheek denk ik. Niet meer sparen, maar gelijk aflossen. Netto is het € 1290,- Bruto met de premies erbij is het 1791,- Best een bak geld dus. Maar over 25 jaar zijn we vrij. Dat vind ik ook best belangrijk. Liever nu iets meer, dan een restschuld dan.

Wij hebben geen leaseauto, gewoon een kleine bolletje die rijdt. Het is echt een megaklein autootje voor twee, maar ach. Het gaat vooruit. Ooit komt er een tweede, maar is geen prioriteit vinden wij. Ook met een kleintje straks. Hoe groter de auto, hoe meer je erin propt volgens mij.

14. Bbibi

Bbibi Fanatiek lid

Feb 20, 2012
    4,762
    3
    38
    Dusseldorf
    Sow dat is een behoorlijke hypotheek!! En ja met aftrek is net was je zegt !! Wij hebben gewoon een wat kleiner huis gekocht wel nieuwbouw! En hadden veel spaargeld!! Dus hebben flinke aanbetaling gedaan en daardoor lage hypotheek! Daar hadden we de komende 30 jaar plezier van dus vandaar :) en ook compleet aflossen:) wilde wij ook graag! Maar ben er wel over van mening dat ik op boodschappen nog meer kan besparen! Maar ik moet al zon moeite doen met allergievrij eten dus dan wordt het nog meer zoeken! Dus soms kies ik ook voor gemak hoor hihi :)

15. Bbibi

Bbibi Fanatiek lid

Feb 20, 2012
    4,762
    3
    38
    Dusseldorf
    Owh en wij hebben ook 2 autos! Mijn man een lease auto(tje) en ik een volkswagen! Eigenlijk niet nodig want we carpoolen samen! Maar toch ben ik zoooo verliefd op mijn auto en vind ik het soooo makkelijk dat ik gewoon echt niet zonder kan hihi ;)

Share This Page