Tuinontwerp: Hoe diep de borders?

Discussie in 'De lounge' gestart door SushiLover123, 19 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    #1 SushiLover123, 19 jun 2010
    Laatst bewerkt: 19 jun 2010
    Ik ben bezig met het ontwerpen van onze tuin. Hij is best klein: Effectief is ie ca. 5,5 bij 5,5.

Voor het beeld:
    Oost = huis met schuifpui, opening in hoek met zuid
    Zuid = stenen muur met pilaren, poort in hoek met oost
    West = over hele breedte een houten schuur, deur in hoek met zuid
    Noord = Muur met stenen pilaren en 2 houten schuttingen er tussen

Nu wil ik twee borders plaatsen. Gezien de beperkte ruimte wil ik ze zo smal mogelijk hebben. Maar wat is nou de minimale dikte van een border, om er nog functioneel gebruik van te kunnen maken? Hoeveel hebben leuke borderplantjes nodig? Ik denk dat ik de borders aan de noord en zuidzijde wil. Een voor plantjes die veel zon believen en de andere voor schaduwplantjes.

2. Banne77

Banne77 Fanatiek lid

18 nov 2009
    1.113
    0
    0
    Arnhem
    Het ligt er aan wat je erin wil zetten. Als je bijvoorbeeld kiest voor wat leuke planten 'op stam' (rozen, hortensia, prunus, enz..) dan heb je niet zo'n brede border nodig. Je kan het verder bijvoorbeeld aanvullen met wat verschillende bodembedekkers. Ik denk dat je dan aan zo'n 30 cm diepte zeker wel genoeg hebt.

Succes!

3. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik weet ook nog niet wat ik er in wil zetten. In ieder geval iets wat makkelijk onderhoudbaar is. Wij hebben niet echt groene vingers ;)

4. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

border kan je zo breed maken als je zelf wilt, mijn ouders hebben nu een border van 40 a 60 cm aan 1 zijde. hun hebben ook een kleine tuin. wat wel heel verstandig is als je een kleine tuin hebt is om met diepte te werken, dus hoge planten achterin, waarbij je op moet letten dat ze niet breed worden, maar echt in de hoogte groeien (bv kattenstaart) en daarbij variatie kwa bloei tijd, dus dat niet alles tegelijk bloeid, en kwa kleur natuurlijk beetje bij elkaar past.

en je border zelf ook hoger maken, dus niet gelijk met de grond heeft ook een leuk effect. en de kant bij het huis wat lager is kwa hoogte planten dan op het einde.

je kan er zelf een boom in planten, je hebt tegenwoordig kleine leifruit bomen, erg leuk voor in een kleine tuin.
    mijn ouders hebben zelfs een stukje waar ze tomaten planten kweken.

ik daar in tegen heb een luxe probleem kwa tuin groote, en wil juist hele hoge leibomen hebben (alleen zo duur) en ook een verhoogte border maar ook kwa formaat ben ik er nog niet uit, laat staan planten, nouja aan de voorkant (4kante stenen met 4 gaten erin) wil ik vet planten hebben.

wat ik pers leuke border bloemen/plant vind ik de pioenroos, die kan je zo breed houden als je zelf wilt omdat het ook snijbloemen zijn.

kleinblijvende vlinderstruiken doen het ook altijd goed.
    wat klimplantjes (hedra kan flink woekeren in een tuin, maar clematis bv blijft vrij klein maar vaak mooie grote bloemen)

5. Banne77

Banne77 Fanatiek lid

18 nov 2009
    1.113
    0
    0
    Arnhem
    Dan zou ik in ieder geval kiezen voor makkelijke bodembedekkers, zoals vrouwenmantel. Het groeit vanzelf en als de border 'vol' gegroeid is heb je ook weinig last van onkruid!!:D

Rozen hebben vaak last van luizen, dat vind ik zelf altijd erg vervelend.
    Wat ook leuk en heel makkelijk is, is Salix (met van die roze uitlopers) Die kan je ook eigenlijk niet verkeerd snoeien!;) Hij loopt volgens mij altijd weer uit..

6. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Nou, ik ben aan het ontwerpen gegaan en dit is het resultaat:

Oh ik zie dat het niet leesbaar is voor jullie.
    Van links naar rechts:
    Lupine, lavendel, salie, kruipphlox en onderaan langs het randje her en der nog wat tijm.

7. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    #7 SushiLover123, 20 jun 2010
    Laatst bewerkt: 20 jun 2010
    Nieuw plan:
    Lupine, Drakenbek, Lavendel, brede ereprijs en langs de randjes doe ik steenzaad.

In potjes doe ik dan nog wat kruiden, zoals salie, tijm, munt, basilicum, etc.

Ik vond net het antwoord op mijn vraag op de website van Eigen huis en tuin:
    Dat gaat em dus niet worden, want dan is de border zo'n 1/3 van de hele tuin... :(

8. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

een border is gewoon stuk tuin wat je bepalt daar staan geen vaste afmetingen voor.

ik heb een paar jaar tuinbouw gedaan, en ok school hadden ze ook echt geen borders van 1 meter diep

een border kan ook 30 cm zijn.

definitie border:
    Een border is een strook van vaste planten in verschillende hoogte. Meestal grenst een border aan een muur, schutting of een haag.

9. piemie

piemie Fanatiek lid

28 mrt 2009
    1.769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    Nou onze border is ook ong 50/70 cm diep en mijn vriend is hovenier dus dat kan best hoor. We hebben niet al te grote planten erin staan (lavendel, hortensia, rozen en veel zomergoed)

10. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik vind het best lastig een goede combi te vinden. In het tuincentrum adviseerden ze me in een border van 60 bij 350 cm om vier groepen te maken, anders wordt het te druk. Nu wil ik voornamelijk paars en blauw in mijn tuin. Ik heb geprobeerd om met het volgende rekening te houden:
    - Van laag naar hoog
    - Vooraan vroegbloeiers
    - Ook wat groenblijvers ertussen
    - Winterhard spul
    - Liever geen snijbloemen (of wat er nog meer hoog op de stengel bloeit)
    - Goede spreiding qua bloeitijd
    - Onderhoudsvriendelijk (wij hebben geen groene vingers!)
    Volgens mij moet je ook nog eens rekening houden met wat voor grond ze nodig hebben. Ik weet niet of je een plant die zure grond behoeft wel naast een kalkminnende plant kunt zetten...

Nou, dat is me een behoorlijk karwei! Gelukkig heb ik de hulp van deze twee websites:
    Plant encyclopedie
    Plantengids, Gids van de tuin

Alle advies is verder welkom! Als de border er eenmaal is, ga ik toch langs het tuincentrum met mijn 'plan', om te zien of zij nog aanvullende ideeën hebben, of dat ze moeilijkheden voorzien.

11. MrsDee

MrsDee Fanatiek lid

12 jun 2008
    1.647
    0
    36
    Overijssel
    Wij zijn ook bezig om borders te maken, hadden we bij het vorige huis ook (zijn net verhuisd). Maar wij zijn gewoon in de tuin gaan staan en hebben gekeken wat het mooiste zou zijn qua maat. Gaan we nu ook weer doen, hebben nu een kleinere tuin, dus dan zal de afmeting van de borders ook wel anders worden maar we gaan gewoon weer kijken wat erbij past.
    En met planten heb ik nog nooit een plan gemaakt. Ik kijk gewoon naar wat ik mooi vind en of ze een beetje verschillende bloeitijden hebben en dan zet ik dat erin.

Succes ermee!

12. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    onze border is niet zo diep, denk 25 cm ongeveer (en dan nog 5 cm achter en 8 cm ervoor aan steen, dus samen max 40cm). En dan 2 meter breed. Deze staat tegen de uitbouw (van de buren) aan. Lekker vol met frambozen, bramen, blauwe bessen en aardbeien. De 1e 2 tegen een rek aan de muur, de andere 2 eronder.
    En dan nog een paar verdwaalde potten in de tuin.

Dat fruit is gewoon lekker. Elke dag een handje fruit, wat kindlief zo wegwerkt. En dan zit je ook niet zo snel met giftige begroeiing. Want hier in de voortuin staan wel een paar (beetje) giftige planten..

13. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Aronskelk en Ridderspoor vind ik er mooi, maar ja... giftig...
    Fruit klinkt goed! Alleen... hoeveel fruit krijg je er af per seizoen? Ik heb het idee dat ik binnen een week al het fruit op heb. :D

14. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    De helft van het fruit gaat hier naar de vogeltjes :)

Maar de framboos is niet alles tegelijk rijp natuurlijk. Ik denk dat we vanaf nu zo'n 8 weken lang elke dag een handje vol hebben (voor het weekend de eersten geplukt). Daarna komen de bramen op, kunnen we ook nog een paar weken van eten. Het zijn geen bakken vol, maar mooie tussendoor porties voor een kleine koter.

Die aardbei en aalbes gaan grotendeels naar de vogels, die zitten hier 's ochtends om 6 uur al in de tuin. Ach, het geeft toch groen in de tuin..

15. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Klopt :)
    Nee, fruit koop ik wel... Ik ga een etagère met kruiden doen...
    Denk ik...

Deel Deze Pagina