wat krijgt een kindje van 6 maanden?

Discussie in 'Voeding' gestart door skatjuh87, 27 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. skatjuh87

skatjuh87 Niet meer actief

hallo meiden,

Mijn zoontje heeft sinds 4 maanden al vaste voeding. Ik pureer altijd zelf groente en fruit.

Nu is hij op een leeftijd dat hiij wel meer kan eten maar wat dan, en hoe kan ik het klaarmaken.

Aardappels invriezen werkt niet goed, en zelf eten we dit niet heel vaak. En 1 hele aardappel krijgt hij natuurlijk echt niet. Verder, wanneer mogen ze wat vlees eten, en hoe maak je dit klaar?

Sorry maar ik weet het niet zo goed.

Liefs

2. Bri

Bri Niet meer actief

Sowieso hoef je het niet te pureren, prakken kan ook (of hele stukken geven). Dan kan hij aan wat grovere stukjes wennen.

Je kunt ook wat gaargekookte pasta of rijst of wat couscous door de groente heen prakken. Of toch een aardappeltje, die ene keer dat je het zelf wel eet. Een prakje van groente met aardappel kun je overigens prima invriezen, beter dan een losse aardappel.
    Vlees ben ik pas bij 9 mnd mee begonnen, volgens mij is 6 mnd daar nog wel erg jong voor.

3. skatjuh87

ik heb het wel eens geprakt, maar dan wil hij het niet. En stukken al helemaal niet.

En vind dat met bepaalde stukken fruit ook best wel eng eerlijk gezegd.

Maar ik heb aardappel wel eens ingevroren en dat zag er echt heel goor uit. Maar rijst mag dus ook. Moet je dit dan net zo lang koken als wanneer je het zelf eet, of iets langer?

Liefs

4. Bri

Bri Niet meer actief

Ik kook het voor de kleintjes iets langer dan voor mezelf; ik hou van 'al dente', maar dat krijgen zij moeilijk weg, die korrels zijn dan net te hard.

5. skatjuh87

oke dan ga ik dat ook eens proberen.

Vind het echt heel moeilijk om te weten wanneer ze iets mogen en wanneer niet. Vind het echt onwijs lastig terwijl ik al jaren met kinderen werk, maar dat is wel anders natuurlijk.

Liefs

6. Bri

Bri Niet meer actief

7. skatjuh87

ik heb helemaal niks gekregen van cb, allen dat groeiboekje maar daar staat volgens mij weinig in. En mijn man geeft Jasper helemaal niks uit zichzelf dus bij hem hoe ik helemaal niet te komen voor advies.

Ik zal even op die site gaan kijken, thanx

8. Pickle

Pickle Fanatiek lid

7 mei 2010
    1.293
    5
    38
    Heb je dat oranje-witte "ik word groter" boekje van het CB? Daarin staat in het kader verstopt wel een voorbeeld-dagmenuutje voor vanaf 6 mnd. Op pagina 72. Er staat ook wel welke vleessoorten minder geschikt zijn voor kleintjes. Ik kan je het Babykookboek (Sharon van Wieren) ook aanraden, dat is ongeveer de helft theorie, dus vanaf wanneer mogen ze wat en ook het waarom, en de andere helft van het boek zijn receptjes. Overal staat dan bij voor welke leeftijd het geschikt is en aanwijzingen voor invriezen en opwarmen etc.

9. skatjuh87

@ pickle, bedankt voor de tip. Ik denk dat ik er dan overheen heb gekeken dus zal het boekje eens even goed door gaan lezen.

Liefs

10. tulip

tulip Niet meer actief

ik gaf eigenlijk alles wat wij ook aten, maar niet uit pakjes of met toegevoegd zout. Wel veel andere kruiden. Ik las ook dat hij niet graag geprakt of stukken eet. Toch zou ik het nu blijven aanbieden. Anders went hij te veel aan het gepureerde en dan komt hij straks op een leeftijd (rond zn verjaardag) waarop je er bijna niet meer vanaf komt. Want dan weet ik zeker dat je een topic moet openen: hoe kom ik van het pureren af;) Het is een tip he??? Nu is het nl nog niet zo erg als hij maar weinig eet dan, omdat hij nog veel melkvoeding krijgt. Over een half jaar is dat anders en dan kan het wel vervelend worden, omdat je dan bang bent dat hij niet genoeg binnenkrijgt.

11. Mayon

Mayon Niet meer actief

Bij ons staat in het CB boekje ook helemaal NIETS over voeding hoor, en schemas heb ik nooit gehad, enkel eens te horen gekregen ze mag nu weleens een stukje brood, of heb je al eens toetje geprobeerd ofzo. Verder alleen maar: Hoe gaat het met eten, goed? Mooi..

Heerlijk toch, maar ik had wel het boek van Stefan erbij, (andere kan ook.) je kunt niet alles uit jezelf eten.

12. babyproject

babyproject Niet meer actief

Ik kreeg van het CB een document met Babyvoeding 0-12 maanden. Heb eenzelfde document ook eens online gevonden. Ga even voor je zoeken.

Ah gevonden! Op de website van consultatiebureau Utrecht: Consultatiebureaus - zie Babyvoeding 0-12 maanden (pdf, 110 kB).

Ik gebruik dus de richtlijnen van het CB en daarnaast de recepten van het AH Opperdepop! boek. In het Opperdepop! boek staan recepten per leeftijd (aantal maanden), superhandig!

Deel Deze Pagina