Stoppen of doorgaan?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Typicalme, 27 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Typicalme

Typicalme Fanatiek lid

11 dec 2014
    1.158
    442
    83
    Vrouw
    Hee dames,

Ik zit ff in een borstvoedingsdip, zowel mijn productie als mijn motivatie. Mijn dochter is 4 maanden, neemt 6 voedingen per 24 uur, 2 live (nacht) aan de borst en de rest gekolfd in een flesje (heel verhaal maar dit gaat zo goed) Al een hele tijd voldoende melk, zelfs toen ik weer begon met werken en het loopt lekker. Echter, is het ritme van ons meisje sinds 2 weken wat verandert, werd ik afgelopen week wakker met een pijnlijke borst (wat koorts, flinke hoofdpijn, is inmiddels weer over en prima) en storte mijn productie ineens flink in dit weekend. Ik ben dus meteen veeeeel gaan kolven (regelen) maar ik begin er een beetje doorheen te zitten. Ik doe bijna niks anders de afgelopen dagen en begin me af te vragen of dit het wel waard is, ik heb het idee dat ik mezelf en de mensen om mij heen zoveel te kort schiet hierdoor. Ik besef me dat ik ontzettend veel tijd en energie over zou houden als ik maar niet steeds hoefde te kolven. Maar ik zou het zo jammer vinden om nu te moeten stoppen, van die gedachten word ik echt verdrietig.
    Iedereen om mij heen vind dat ik maar gewoon moet stoppen, 'ze heeft toch het beste al gehad' Ergens snap ik wel wat ze zeggen, maar ik word daar zo verdrietig van.. Dus ik ben echt even in gevecht met mezelf.. Moet ik koste wat kost doorgaan..?
    Ik weet niet wat ik met mijn verhaal wil bereiken maar ik wou het gewoon even kwijt..

2. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Wat naar dat je zo in dubio zit. Ik denk dat uiteindelijk alleen jij de beslissing kan nemen. Snap je gevoel dat het zoveel energie kost en dat je die energie graag in de mensen om je heen stopt maar dat je ook verdrietig wordt van het idee om te stoppen.
    Ik zou als ik in jouw situatie zat nog zeker een aantal dagen doorgaan, wellicht schiet de productie weer omhoog (heb wel eens ergens de 4 maanden dip gelezen) en krijg je spijt als je nu stopt. Misschien besef je in de komende dagen dat je het echt niet meer ziet zitten en dat je wel wilt gaan afbouwen, dan is het ook prima en wat anderen al tegen je gezegd hebben, je dochter heeft de beste start gehad.

Ik ben van mening dat je niet koste wat kost met bv door moet gaan als je als moeder er zelf aan onderdoor gaat. Uiteindelijk moet je goed voor jezelf zorgen om goed voor je kind te zorgen. Hier bewust gekozen om vanaf 6 maanden af te gaan bouwen omdat de combinatie Werk - bv heel zwaar werd voor me, week voor dl 8 maanden was helemaal gestopt en toch vond ik het een hele lastige keuze.

Veel succes met je beslissing en ik hoop toch dat je productie snel weer op peil is!

3. MamavanJenY

MamavanJenY Actief lid

10 mrt 2015
    236
    0
    0
    Volg je eigen gevoel is het enige advies wat ik je kan geven.
    Koste wat kosten moet bv niet worden .
    Maar ik geef nu bijna een jaar borstvoeding en ik heb ook vaak zo gezeten Hoe jij nu zit, en geloof me dit is niet de laatste keer dat je denkt is de fles niet veel makkelijker?
    Ja de fles is veel makkelijker dan borstvoeding, maar de momenten die ik heb mogen ervaren zou ik voor geen goud willen missen!
    Ook niet deze momenten die eigenlijk niet vaak worden benoemd, wegen niet op tegen de mooie momenten.
    Ik hoop dat het snel beter gaat, en bij deze je bent echt niet de enige die zo heeft gezeten!

4. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    De enige die de knoop kan doorhakken ben jezelf. Maar zolang je erg verdrietig wordt bij de gedachte om te stoppen, ligt spijt op de loer en zou ik het persoonlijk niet doen.

Ik herken je gevoelens heel erg. Mijn middelste heeft ook vanaf ongeveer 3 maanden overdag alles gekolfd uit flesjes gekregen en in de nacht live (ook lang verhaal ;)). Ik had in begin niet genoeg melk en heb tot 7 mnd moeten aanvullen met 1 flesje KV per dag.

Bij iedere productiedip stond ik ook voor de vraag: doorzetten of stoppen? Heb ook flink geworsteld met mezelf en die andere mensen die zo makkelijk roepen: stop toch gewoon, je kindje heeft toch al... Maar ik denk dat veel mensen niet beseffen hoeveel emoties daar bij komen kijken.

Ik kon het niet. Ik werd ook te verdrietig bij gedachte om te stoppen en ben doorgegaan. En doorgegaan. En doorgegaan. Tot mijn dochter met 11 maanden haar ritme weer omgooide en ik opeens met een flink overschot aan melk zat ;). Kolfbeurten afgebouwd en de stoute schoenen aangetrokken: haar overdag ook weer live aan de borst geprobeerd. Omdat ze in de nacht was blijven drinken, had ze techniek nooit verleerd en... dat ging goed! Heb haar uiteindelijk nog tot 2 jaar live gevoed en toen vond ik het welletjes en ben ik gestopt (met overtuiging en een goed gevoel).

Ik wens je veel succes! (het zijn zware tijden, ik weet het!)

5. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Of je moet stoppen ja of nee kun jij alleen bepalen.:)
    Hoeveel drinkt jouw dochter per voeding?
    Rond de 4 maanden is er vaak een productie dip. Deze dip is eigenlijk geen echte dip. Het houdt in dat vraag en aanbod goed op elkaar afgestemd is, waardoor er vaak geen 'overschot' aan melk is. Vooral moeder die fulltime kolven merken dit goed aan de kolf opbrengst en schrikken hiervan. ( eurolac heeft hier een helder artikel over geschreven). Dus de vraag is, kolf je op dit moment echt te weinig of is de afstemming nu prima? Of geef je je kindje misschien te grote flessen? Net als bij kunstvoeding?
    Je kunt ook wat je tekort komt (tijdelijk) aanvullen met kv. Dan kun je gewoon bv blijven geven en hoef je je ook niet zo druk te maken.

6. Typicalme

Typicalme Fanatiek lid

11 dec 2014
    1.158
    442
    83
    Vrouw
    Bedankt voor jullie lieve reactie!!

Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die het moeilijk vind om te stoppen, het is inderdaad zo'n emotioneel ding, ik snap zelfs soms niet waarom ik dat zo voel. Ik zou zo graag stoppen op een moment dat het gewoon goed is, dat ik het af kan sluiten met een goed gevoel. Maar ik vraag me af wanneer dat is en of het niet gewoon lastig en emotioneel blijft.. Ik heb ook altijd gedacht: dan blijf ik de avond en de ochtend borstvoeding geven en de rest bouw ik af. Maar het probleem is dan dat mijn productie het niet houd, dus dan word het toch weer alles of niks.. (Als iemand daar ideeen/tips over heeft??)

Patrijs1981:
    Mijn dochter drinkt uit een flesje gemiddeld 130cc per voeding, soms wat meer soms wat minder, dit wisselt. Mijn productie was echt even flink gezakt, dit was duidelijk zichtbaar aan het aantal gekolfde flesjes in de koelkast en ik heb heel mijn diepvriesvoorraard moeten gebruiken dit weekend om het rond te krijgen. Ik zie nu gelukkig weer een stijgende lijn. De druk wordt dan inderdaad erg groot, dit terwijl we eerder flesjes 'kunstvoeding' hebben gegeven om een dip door te komen en dit helemaal geen problemen gaf, toch probeer ik er dan alles aan te doen om dat niet te hoeven doen.
    Als ik dit zo terug lees denk ik: wat maak ik het mezelf toch moeilijk hihi ;)

7. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Ik wil toch nog even reageren. Wat je uiteindelijk kiest kun je alleen zelf bepalen. Mijn persoonlijke ervaring is echter dat kv mij heel veel rust heeft gegeven. Ik heb van begin af aan gekolfd en de bv met een fles gegeven. Omdat ik weinig productie had, ben ik na 1 maand 1 fles kv per dag gaan bijvoeden. Na 2 maanden kreeg ik een antibioticakuur waardoor ik geen bv mocht geven. Mijn productie stopte ook meteen en ik ben, met tegenzin, overgegaan op kv. Ik voelde mij erg schuldig tegenover mijn dochter, maar achteraf is het voor mij de juiste beslissing geweest.

Bij 4 maanden is meer dan de helft van de vrouwen overgestapt op kv.
    Ik vind het heel knap dat je kolven zo lang volhoudt

8. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Ik wilde eigenlijk de ochtend voeding erin houden maar dat trok mijn productie ook niet. Heb toen besloten dat het toch helemaal klaar was maar heb de laatste keer live voeden toch echt wel een traantje gelaten. Om mij heen hebben ook alle bv moeder moeite gehad met het stoppen. Je hormonen spelen hierbij mee en soms kan je jezelf echt gek maken. Dat 1e flesje fv voelt ook echt als "verraad" naar je kindje maar uiteindelijk wen je eraan ;).
    Als ik je berichtje zo lees dan zou ik nog niet stoppen, tenzij je in de komende dagen er echt de balen van krijgt wel zou ik, als je productie nog niet aantrekt dat flesje fv toch introduceren en jezelf voorhouden dat de meeste melk toch echt nog mama melk is met alle goede eigenschappen.
    Hier heeft dl vanaf 4.5 maand 1 flesje fv per dag gekregen, eerst omdat ze door een ander ritme ik het niet meer gekolfd kreeg op dagen dat ik werkte en daarna omdat ze in 1e instantie de fv niet wilde. Toen ze die eenmaal wel pakte heb ik die dus erin gelaten. Dit Tot 6 maanden dus gedaan en toen vanaf 6 maanden rustig afgebouwd. Week voor ze 8 maanden werd was het toen klaar.

9. Typicalme

Typicalme Fanatiek lid

11 dec 2014
    1.158
    442
    83
    Vrouw
    Herkenbaar wat jij omschrijft MamaLe over dat gevoel van verraad bij het eerste flesje kv en dat traantje laten, dat heb ik precies zo gevoeld toen ik eerder ooit wilde stoppen! Brr geen fijn gevoel! Hoewel het idd je eigen gevoel/gedachten zijn, en niet de werkelijkheid..
    Maar mijn productie is weer helemaal oke! Het regelen had al vrij snel resultaat gelukkig. Hoewel ik het kolven nog steeds wel een beetje beu ben ga ik toch nog even door. Ik heb de kolfmomenten weer terug gebracht naar wat acceptabel is voor mij, en dan kijk ik maar weer hoe lang het goed gaat/ik het volhoud.. ;) :)

Nogmaals bedankt meiden voor jullie lieve reacties!!

10. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Super dat je productie weer op peil is! Geniet van jullie momenten samen. Of dit nu aan de borst of fles is :).

11. Humtum

Humtum Fanatiek lid

9 nov 2013
    1.046
    30
    48
    Noord Brabant
    Allereerst je doet t nu al super! 4 mnd kolven is erg knap.
    Zoals gezegd bij 4 mnd komt die dip vaak. Combi vaak van weer werken bij de mama (meer stress en organisatie) en meer behoefte baby (nieuwe ontwikkelingsfase). Ik merkte dat ik na mijn dip (met 4.5 mnd) ineens meer melk had ongeveer week na de dip dus kon keer kolven verminderen op werk en zoontje drinkt nu ook keer minder. Dus mogelijk gebeurd dat bij jou ook en neemt t ook weer druk weg?

En stoppen of niet stoppen, volg je hart! Ik wilde graag 3 mnd, bij 3 mnd werd m'n doel 6 mnd omdat men dat toch in de literatuur als meest ideaal omschrijft als t lukt. Dat is vandaag gehaald en merk dat ik afgelopen weken ook wel relaxt was. Ik ga nu gewoon door, lukt t niet meer of voelt t niet meer fijn bouw ik af en zolang t goed voelt ga ik door. Bedenk je waar je t voor doet en wat het je kost. Als t niet meer in balans is dan is dat ook ok! Maar t moet jouw keuze en gevoel zijn, van niemand anders want dan krijg je spijt!

12. limili

limili Bekend lid

24 apr 2013
    604
    7
    18
    Even om je hart onder de riem te steken...ik heb zo vaak dat apparaat willen wegleggen. Ik heb 14 maanden fulltime gekolfd. Maar als ik dan een dipje had (niet vaak gelukkig) dan ging ik ervoor... Een weekendje mezelf oosluiten om te kolven elke twee drie uur kolven en ik leerde van mijn vriendin (is vk) dat het pas na drie dagen meestal effect te zien is met opbrengst! Je bent goed bezig...

Drink je ook borstvoedingsthee, en eventueel zijn er homeopathische middelen te krijgen om je productie op te peppen.

Succes en volg vooral je gevoel

Deel Deze Pagina