Ik heb een dochter van 6 mnd. Nu krijgt ze: 4x 180 +6 melk (laatste fles met rijstebloem) 1x fruit 1x tussendoortje (klein stukje liga en beetje diksap) 1x groente, yoghurt of fruit (groente wil nog niet zo goed) Vaak laat ze nog minstens een halve fles per dag melk staan, dan geef ik de laatste fles meer (200 ml). Ze slaapt nu overdag 2x maar erg kort (1 tot 1,5 uur). Ze is dan tussendoor ook veel wakker. Ik denk dat ik nu meer voeding moet gaan geven. Daarom wil ik graag vergelijken. Ze is niet moe of vervelend omdat ze korter slaapt, gewoon lekker vrolijk!
Het lijkt mij dat je kindje helemaal tevreden is op deze manier als je ook zegt dat je een lekker vrolijk meisje hebt! Groeit ze verder ook goed? Goede plas en poepluiers? Het is heel normaal hoor dat je een lekker wakker aapie hebt, vooral rond deze leeftijd maken ze weer een sprongetje Blijf vooral kijken naar de behoefte van je kind!!! Dat heb ik wel geleerd vanaf begin af aan. Ik heb het voedingsschema van mijn zoon hier ook ter vraag/discussie gesteld, maar dat is meer om mijn idee aan dat van anderen te meten. Uiteindelijk kies ik het geen wat het beste is voor mijn kind. Mijn zoon zijn schema op dit moment: 08:00 fles 180 + 6 slapen van 09:30 tot 10:45 11:00 fruithapje 2 a 2,5 eetlepels 12:00 fles 180 + 6 met ter introductie broodkorstje slapen van 13:00 tot 15:00 16:00 fles 180 + 6 17:15 groentehap 2 a 2,5 eetlepels slapen van 17:45 ot 18:30 20:00 180 + 6 + 3 eetlepels rijstebloem Ik merk dat mijn zoon behoefte heeft aan meer. Het is een goede eter en fruit en groentehap vond hij vanaf de eerste hap helemaal geweldig! Hij maakt nu ook net een sprong: rond 5,5 maand in 1x 4 tandjes, om kunnen rollen en is nu contstant druk met de twee-klanken zoals da-da, ba-ba, ga-ga en gillen en willen zitten Wil graag naar volgend schema toe: 08:00 papfles 180 + 6 + 5 bambix (en of aanpassen aan zijn behoefte misschien 210 + 7 + 6 bambix) slapen van 09:30 tot 10:45 11:00 slokje drinken zoals bijvoorbeeld sap 12:00 brood met fles (fles afbouwen tot 90 +3 naar mate hij meer brood eet) slapen van 13:00 tot 15:00 15:30 fruithap met sap 17:15 groentehap + aardappel en op den duur ook vlees/kip/vis en toetje slapen van 17:45 ot 18:30 20:00 180 + 6 (aanpassen aan zijn behoefte misschien 210 + 7? Zolang mijn kind niet aangeeft behoefte aan meer tussendoortjes te hebben dan zal ik dat ook niet zo gauw geven. Misschien op den duur nog een rijstewafeltje bij zijn sapje, maar wij hebben liever dat hij meer fruit of warme maaltijd eet dan koekjes etc. Wij zijn zelf ook niet van die snoeperts Wanneer ik aan de papfles in de ochtend begin bouw ik de avondfles met rijstebloem af tot een gewone fles melk. Steeds een beetje minder in doen. Als hij gedurende de dag goed eet dan moet dat geen probleem zijn voor de nacht.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Goh, wat gaat jouw kindje al hard zeg! Ik geef wel rond 2300 nog een fles. Brood geef ik nog niet, hoe ging dat begin bij jou?
Vanaf de geboorte is hij zo makkelijk en easy going. Heb hem eerst een maand borstvoeding gegeven, maar daaraan had hij niet meer voldoende. Was niet meer tevreden te stellen en het waren echt niet de regeldagen en dus rigoreus (zijn de meningen ook over verdeeld) gestopt met borstvoeding en begonnen met flesvoeding. Gelijk hadden wij ons tevreden mannetje weer terug. Mannetje moest even wennen aan de smaak van brood, maar zat al gauw te trappelen van enthousiasme in zijn stoeltje dat hij meer wou Maakte zelfs al een beetje kauwbewegingen. hihihi. Ben begonnen met korst, kleine stukjes geven en daar hapt/sabbelt hij dan op. Wil het gaan uitbreiden door steeds een beetje meer van ook het binnenste van het brood geven en dan besmeren met margarine en dun laagje smeerbeleg
Hier kregen alle drie de kinderen met 6 maanden gewoon alleen borstvoeding (evt soms een keertje kv) op verzoek ! Kortom aan mij heb je weinig denk ik zo ! Verder lijkt me dat het geen dat jullie kindje krijgt wel voldoende is.
Ik denk dan ook dat de vraag in dit geval gesteld word aan ouders van kindjes die flesvoeding (lees kunstvoeding) krijgen dames Wel heel goed en knap van de borstvoedende mama's!
Hier huidige schema met 6 maanden: 07.00 fles 180/6 09.00 fruit ong 100gram (soms een beetje liga doorheen) 11.00 fles 180/6 15.30 fles 180/6 17.00 groente ong 100gram, soms minder 19.30 fles 180/6 + granenpap (soms een avondpapje KK) We willen binnenkort ook uitbreiden met brood en vlees, maar echt langzaam aan. Ik weet alleen nog niet of ik brood zal geven bij de fles van 11.00 uur of bij 15.30uur. Na die fles van 11.00uur hebben ze een lange slaap (van 3 uur), dus vind ik het belangrijk dat ze dan goed vol zijn zodat ze lekker kunnen slapen. Op dat tijdstip zijn ze ook veel te moe om te gaan klooien met brood. Dus misschien toch bij de fles van 15.00uur, dan zijn ze uitgerust en hebben goed honger
Als je een kunstvoedingsmama bent kan je met 6mnd ook alleen nog op kv zitten overigens. Maar daarom ook dat ik verder alleen even wilde melden dat het gene dat de kleine krijgt mi meer dan genoeg is .
Dat weet ik, dat dat ook kan. Aleen uit het eerste bericht kun je al opmaken dat het over kv gaat Maar inderdaad haar verzekeren van dat ze het wel goed doet is ook wel sociaal en vriendelijk
7.30 uur - fles 180 + 6 9.30 uur - fruit 11.00 uur fles 210+7+3 rijstebloem slapen tot 14 uur soepstengel 16 uur warm eten + toetjes 19 uur fles 210+7+3 rijstebloem + 2 fantomalt groetjes anita
Allemaal bedankt voor jullie reacties. Anita; Wat is fantomalt? Zoon; Ik ga morgen ook brood proberen, ben benieuwd Groente wil nog niet zo behalve bruine bonen, sperziebonen en stoofpeertjes. Wat vinden jullie kinderen lekker? Hebben jullie goede tips?
Fantomalt is een poeder dat je door eten maar het liefst door vloeibaar iets dus bijv drinken of iets van een sausje kan doen om er iets meer callorien in te stoppen. Je proeft hier overigens niets van, heb dit ook gebruikt en gebruik het nog af en toe. Bij onze dochter zijn bloemkool (vooral niet gesneden, maar gewoon roosjes), sperciboontjes en spinazie toch wel haar favoriete groenten al vanaf het begin !
Fantomalt is een poeder waarmee ik extra caloriën in een fles doe (elke schep is 20 calorieën extra) Dit heb ik van de cb arts gekregen omdat Kinley nogal een hongerlap is en dus toen ze nog geen bijvoeding mocht ruim over een liter kv per dag wilde drinken. Dus zijn we extra gaan toevoegen zodat ze onder de liter bleef. Nu zijn we het aan het afbouwen omdat ze nu wel bijvoeding krijgt en krijgt ze het alleen nog door de laatste fles en gaan we 8 maart bekijken of we van die laatste fles een echte papfles kunnen gaan maken. Groetjes anita
Favorieten heeft ze hier nog niet daarvoor eet ze nog te kort Tot nu toe heeft ze aardappelen met wortel aardappel met brocolli gehad. Wat wel duidelijk is is dat ze het niet "lekker" vind als het te dun is. Ik mik het nu nog in de staafmixer omdat ik door mijn MS slecht kan prakken. Groetjes Anita
Fantomalt heeft mijn kleine dus niet nodig, ze heeft namelijk lekkere spekbeentjes! Als ik haar laat sabbelen op iets dan krijgt ze af en toe een groter stuk binnen. Dat haal ik dan weer uit haar mond omdat ze begint te koren (goh wat netjes omschreven van mij...). Stikt zo'n kleintje dan niet snel? En hoe werkt dat met brood?
Nee, meestal duwen ze het met hun tong weer naar buiten, in het ergerste geval ( ) spugen ze het uit. Voordat je een stukje brood binnen krijgt zonder tanden moet er aardig op zuigen dus is het toch al slap. Oh, en mijn mannetje eet trouwens avocado alsof het het laatste maaltje op aarde is.
Tim heeft hetvolgende schema: 07.15u: 180+6 of 210+7 11u: 180+6 of 210+7 12.30u: fruithap: 2 stukken fruit 15u: 180+6 of 210+7 18u: groentehap: +-150gr (kan ook 200gr op) 19.30u: 180+6 of 210+7 (bij dit tijdstip ook 1 of 2 schepjes rijstebloem) ik merk bij 180+6 of 210+7 geen verschil. hij heeft normaliter 210+7 maar hij is een beetje spuugachtig de laatste week (wij hebben vorig weekend buikgriep gehad, misschien heeft hij er ook last van. verder wel vrolijk en normale "gedrag" hoor) Tim heeft onderstaande al gegeten en vindt het lekker: aardappel witte rijst bloemkool broccoli sperziebonen bruine bonen wortel andijvie courgette witlof tomaat kip (ik vergeet vast nog wat) zal deze week nog aubergine eten appel banaan peer mandarijn sinaasappel meloen kiwi (hier vergeet ik ook vast wel nog wat) betterfood (= belgische Liga) Liga zal deze week nog mango eten hij heeft gelukkig nog nergens allergisch op gereageerd.
http://www.zwangerschapspagina.nl/voeding/191859-rijstebloem-bambix-papfles-brood-ovegang-naar-3-flessen-2.html Kijk eens in dit topic. MisX28 kwam met een goede tip over het brood in het wangetje stoppen ivm minder kan op verslikken na tip van het CB. Lijkt mij het proberen waard! Ik heb er bewust voor gekozen om mijn zoon eerst alle soorten fruit en zoveel mogelijk groente te laten eten voordat ik met brood zou starten. Zo kunnen zijn darmen eerst wennen aan dat en daarna kan ik kijken hoe hij reageert op brood. Als ik en nieuw fruit zou introduceren en brood en hij zou dan reageren dan weet ik niet waarop hij reageert en moet ik eerst beide weer apart geven en reatie uitlokken. Dat wil ik niet.
Vanmorgen een klein stukje brood uitgeprobeerd. Gewoon een korstje in het handje en... hoppa hele broodje verdwijnt zo in haar mond! Niks sabbelen, niks rustig aan. En ja hoor een heel stuk los in haar mond! Toen heb ik maar héle kleine stukjes afgebroken en dat gaat wel goed. Allergie zit niet in de familie. Ik probeer steeds wat nieuws maar het zijn maar kleine beetjes. Vanavond krijgt ze spinazi Maccy; Hoe maak je de advocado klaar? Tim eet trouwens al echt veel groente en fruit (lees; wat goed!).