Hoi, We zijn al enige tijd bezig om onze dochter uit een bekertje te leren drinken. Alleen gaat dat nog niet heel goed. Of alles gaat er naast of ze smijt het bekertje op de vloer. We doen er om deze reden nog water in, anders wordt het zo'n zooi. Ik wil wel af van de flessen, of is dit te voorbarig van mij? Heeft iemand tips/trics om haar snel en goed te leren drinken uit een bekertje.
Je bedoeld een open bekertje denk ik? Ik moet zeggen dat ikte weinig oefen... Ik heb het onlangs nog bij het CB gevraagd en die zeiden dat t besteen lastig iets is en ze het officieel pas vanaf 1,5 jaar hoeven te kunnen. Geen haast dus! Ik oefen niet met water, want dat proeven ze niet en is dun dus loopt er bij mn zoontje snel en makkelijk zo uit. Meestal doe ik het met een restje yoghurt. Dit is dikker en zo houdt hij beter de controle en loopt niet alles er direct uit.
Tsja wij doen het al heel lang. Wat ik zelf handig vond waren de bekertjes van de ikea, die plastiken, waardoorheen je ook goed de inhoud kan zien. Dan zie je goed hoe schuin je de beker kunt houden en dan slokjes geven. Ook geef ik wel de tuitbeker zonder de tuit/deksel. Die heeft twee oren en houdt makkelijk vast voor Luca. Wat erg aantrekkelijk is, is om het drinken te geven uit dezelfde beker als mama/papa. Dan kun je het voordoen en dan de volgende slok je kindje geven. Luca kreeg een keer zo'n kartonnen feestbekertje en ging daar zelf de laatste slokjes uitdrinken en toen ging het heel snel. Dat was zooo 'stoer' om dat zelf uit zo'n beker te kunnen drinken. Hij deed niets anders meer. HIj heeft ook een thee serviesje, miss is het ook een idee om het spelender wijs nog eens te oefenen met zo'n serviesje?
Nou, mijn dochter weigerde een fles vanaf het begin, een tuitbekertje vond ze ook niet echt iets, en ik was niet verbaasd toen ze met 7-8 maanden al voorkeur voor een open bekertje had. Het lukte gewoon meteen aardig, zonder dat we veel tijd aan oefenen moesten besteden. Nu knoeit ze bijna niet en vorige week hebben we ontdekt dat ze ook een antilektuitbekertje onder de knie had (nooit mee geoefend!). Sorry, niet echt antwoord op jouw vraag maar ons meisje kruipt en loopt nog niet en weigerde fles en dit is dus een beetje de enige waar ze voorop loopt, haha Wat ik zou proberen is uit jouw glas laten drinken - Lisa vind het geweldig, veel leuker, en lijkt me ook makkelijker, dan uit haar babybekertje. Gewoon water in een glas en een slokje voor mama - slokje voor dochter. Succes!
* een beker waar je doorheen kan kijken zodat ze het drinken aan zien komen * eerst wat dikker spul ( yoghurt bijv. ) zodat het slomer gaat * eerste keren helpen * blijven zeggen : '' netjes / voorzichtig drinken '' succes !
Ik heb een laag bekertje met 2 handvaten van Prenatal gekocht. Bij een hogere beker duurt het vaak even voordat er wat komt en ging het sneller mis, nu begreep ze dat ze voorzichtig kleine slokjes moest nemen omdat het anders er langs liep.
Ik heb nu een oefenbeker van difrax waar een uitsparing in zit zodat ze de beker tot aan hun neus kunnen zetten en de kans op knoeien minder is. Niet dat het zaligmakend is want als ik haar geen handdoek ombind is ze alsnog helemaal nat (ongeduldig miepje), maar het gaat nu beter dan alles wat we geprobeerd hebben.
Eerst zelf de beker blijven vast houden, je kleintje mag wel helpen en als je denkt dat de kleine het zelf kan het zelf laten proberen maar hou je handen wel erbij. En laten oefenen in bad, kunnen ze knoeien wat ze willen, jke moet alleen in de gaten houden dat er geen badwater gedronken word.
im oet zeggen dat mijn dochter dit al een tijdje kan....ik heb haar gewoon laten oefenen...is vaker misgegaan maar zo leren ze het wel...
Wij zijn begonnen met hele kleine beetjes in de beker, zeg 1 of 2 slokjes. Dat ging wel goed. Op de creche heeft hij de overgang naar een vollere beker geleerd. Maar dat was echt pas een paar maanden geleden hoor. Nu gaat het redelijk, al blijft het leeggooien wel een probleem. Dat gaat een beetje in de trant van: wat gebeurt er als ik de beker op zijn kop houdt...
Wij lopen bij de logopedie en krijgen bij alles wat met mondmotoriek te maken heeft begeleiding. Ik zal eens bedenken wat voor tips zij ons gaf (is alweer effe geleden!) -difrax beker met uitsparing. Hier kun je de inhoud doorheen zien en dus ook wat je giet. Door die uitsparing zie je prima hoeveel je tegelijk giet. -begin met dikkere vloeistof zoals yoghurt (evt met diksap) -eerst zelf vasthouden, later de handjes erbij, dan zelf vasthouden -Zorg dat de inhoud al bijna tegen de mond is wanneer je giet, anders moeten ze te lang wachten en snappen ze het niet altijd. -laat je kind een paar slokjes per keer nemen, dus 2 a 3. Anders wordt het 'happen'. -Wanneer je kind op het bekertje bijt, helpt het als je het bekertje wat naar beneden op de onderlip duwt, dan stoppen ze meestal vanzelf. -knoeien is niet erg, bniet gelijk wegvegen, zo voelen ze wat hun handeling doet! verder kom ik effe niet!
Vandaag een klein succes geboekt m.b.t. het drinken uit een bekertje. Ik had bij de trekpleister een paar Bert en Ernie bekers gekocht en in de supermarkt friso fruitsmoothie. Dat in de beker gedaan en ze heeft warempel ± een half bekertje leeggedronken. Het ging nog niet zo heel makkelijk, maar het begin is er!! Ben zo trots dat ik het even wilde melden!!