Hallo dames, ik zal proberen het kort te houden want het is een vrij lang verhaal. Ik heb na mijn bevalling een angststoornis ontwikkeld waardoor ik mezelf helemaal ben kwijt geraakt. Gelukkig krijg ik nu hulp na 2 maanden smeken bij de huisarts. Ben bij een psygiater geweest en heb anti-depresiva's waardoor ik nu langzaam weer mezelf begin te worden. De laatste 2 maanden zijn heel zwaar geweest voor mij. Ik kon niet meer voor mijn dochter zorgen want dat durfde ik niet en heb dus constant hulp van mijn man,moeder en schoonmoeder gehad. Daardoor heb ik veel gemist van mijn dochter voor mijn gevoel. Nu het eindelijk beter gaat kan ik weer genieten van mijn dochter.Ik ben er nog niet maar de wereld begint langzaam aan weer ook de mijne te worden. Wat is nu mijn vraag:mijn dochter krijgt op dit moment potjes voeding van olvarit.Dus fruit en de groentes. Volgende week is ze precies 6 maanden. Ik wil eigenlijk heel graag verse voedingen gaan maken maar ben bang/onzeker hoe ik dit moet aanpakken. De hoeveelheid maar ook welke fruitsoorten en groentes?Wat mag ze wel en wat absoluut niet? Ik tril nu al bij de gedachte om dit te gaan doen.Maar ik wil het wel heel graag zodat ze haar smaak verder kan ontwikkelen. Ik weet dat dit een openbaar forum is maar ik wil liever geen reacties over het feit dat ik dus potjes voeding geef.Daar help je mij niet mee en wordt ik alleen maar onzekerder. Ik bedoel dit uiteraard niet gemeen maar heb weleens reacties voorbij zien komen die erg hard over kwamen en ik kan daar op moment dus slecht mee omgaan.Ik durfde eigenlijk de vraag niet te stellen daardoor ,maar ik hoop dat er moeders zijn die mij een beetje begrijpen en mij handvaten/tips kunnen aanbieden hoe ik dit het beste kan aanpakken. Bedankt voor het lezen en ik hoop dat er iemand mij een beetje kan helpen?
Misschien helpt het om te kijken naar de potjes en wat daar in zit. Die dingen mag ze dus sowieso. Beetje googlen gaf deze site: Zelf babyvoeding maken, van groentehap tot fruithap | Smikkels.nl daar kun je ook recepten vinden. Verder zou ik het vrij eenvoudig houden, ze adviseren te beginnen met 1 smaak en die dan een paar keer geven en dan een andere smaak etc.
Hoi meid, Allereerst wat fijn dat je je steeds beter gaat voelen en dat je weer kunt gaan genieten! Dit is wat ik voor mijn zoontje maakte toen hij 6 maanden was: Fruit: banaan, peer, appel. Dit gaf ik of gemengd met elkaar of puur. Als ik enkeloudig (puur) gaf, pureerde ik of één banaan, of 2 peren of 1 appel. Bij gemengd 1 van elk. Hij gaf vanzelf wel aan wanneer hij genoeg had. Groente: Aardappel, wortel, bloemkool, sperziebonen, dopertwen, broccoli, peultjes. Ikzelf vries altijd aparte porties van+/- 100 gram groente + 50 gram aardappel in. Vanaf 7 maanden kwam daar ook vlees/kip/vis bij. Dat vries ik ook in aparte porties in, ongeveer een eetlepel. Zodoende kan ik telkens variëren met verschillende combinaties. Dit hoeft niet hoor, je kunt ook gewoon porties invriezen van bijvoorbeeld aardappel/broccoli/rundertaraar. Qua verhouding gaf ik dus zeg maar 2/3 groente en 1/3 aardappel. Vanaf 7 maanden een eetlepel vlees/vis of kip erbij en ook begonnen met rijst en pasta. Op deze site kun je trouwens lezen wat ze allemaal mogen en waar je mee moet oppassen: Wat kun je je kind geven? | Voedingscentrum Hoop dat je hier wat aan hebt en succes!
Heel stoer dat je ondanks je angsten je dochter vers wilt gaan geven! Dat is super voor haar, maar ook voor jou, ik denk dat als je eenmaal bezig bent, je je ook zekerder gaat voelen als mama. Dus niks geen 'potjes is slecht' verhaal, je doet wat je kunt en als dat tot nu toe potjes waren: prima meid! Tips: ik had (qua theorie zeg maar) veel aan het introductieschema van Olvarit: http://www.nutriciavoorjou.nl/babymaanden/eerste-hapje/Documents/460040342_Voedingsschema_Cons_841x573,5_v3_C.pdf En dan dus inderdaad lekker zelf maken. Zelf maakte ik elke twee weken een aantal enorme pannen met groenten en vroor kleine porties in (bij de hema of xenos verkopen ze handig bakjes voor in de vriezer). Verschillende fruitsoorten kun je ook invriezen, maar inmiddels maak ik die altijd direct vers. Qua wat ze wel en niet mag en wanneer, hield ik zelf het schema van Stefan Kleintjes aan: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Schema - Voedselintroductieschema vanaf zes maanden Hier staat heel makkelijk wanneer ze iets mogen. Leeftijden verschillen soms iets met adviezen van Voedingscentrum/cb, maar ik voelde me gewoon fijner bij het Kleintjes schema (bv rood fruit pas vanaf 1 jaar, geen worst tot 2/3 jaar en snoep/suiker zo lang mogelijk uitstellen). Op de site van het Voedingscentrum kan je verder wel heel goed vinden hoe en wat. Ook tips mbt bewaren en klaarmaken van hapjes: Eerste hapjes | Voedingscentrum En verder als tip: Ga niet van dag op dag in één keer over op vers. Dat lijkt me beetje heftig voor je. Doe eerst één dag. Kijk hoe dat gaat en doe na twee dagen ofzo, nog een dag. Je hoeft niet meteen de hele week alles vers te geven! Rustig overgaan werkt voor jou (en je baby trouwens ook) het beste denk ik. Heel veel succes! En plezier want het is ook wel leuk om het zelf te maken
Heel normaal dat je onzeker bent daarover. Het is ook heel spannend. Ik heb altijd het schema aangehouden van kind en gezin, het cb in Vlaanderen. Daar staat mooi in aangegeven wat wanneer mag: Eten en drinken In principe start je best met 1 groente, zodat ze pure smaken leren kennen. Daarna kan je gaan mengen. Hou daarvoor een verhouding van pakweg een derde aardappels (of rijst of pasta) aan en tweederde groenten. Later kan je dan weer vlees gaan toevoegen, maar dat gaat dan in het begin echt maar over 10 gram kip of kalf, of zo. O, en voeg een beetje kookvocht en wat olie toe aan je groenten, dat maakt het wat smeuïger. En baby's hebben die vetten van de olie nodig.
Bovenstaande deel ik ook En als het je teveel stress geeft gewoon potjes geven. Vond het ook lastig en geef nu nog potjes fruit en 50/50 groente. Vind het ook lastig wat hij wel en niet kan mee-eten. Vooral met wat wij graag eten. Hollandse pot eet hij gewoon mee : bietjes, spinazie, bloemkool, witlof etc etc En eerlijk is eerlijk; vind t ook makkelijk hoor. Vooral met fruit. Speel liever met hem dan dat ik een half uur appeltjes sta te prakken :-D
O en ook nog: potjes geven is helemaal ok, je hoeft je daarover niet schuldig te voelen. Op dit forum wordt soms echt overdreven gereageerd. Potjes moeten voldoen aan allerlei kwaliteitscontroles, en er zitten vaak meer vitamines in dan in zelfgemaakt voedsel. Maar er zitten natuurlijk ook wel toevoegingen in die je kindje niet nodig heeft, en waar sommige baby's zelfs slecht op kunnen reageren. En vers is natuurlijk op lange termijn positief, omdat ze dan pure smaken en echte texturen leren kennen. Maar laat je nooit aanpraten dat potjes geven slecht is/was hoor!
Wat rot dat je je zo naar hebt gevoeld, fijn dat het weer de goede kant op gaat! Zelf ben ik erg depressief en angstig geweest na de bevalling en zelf nog 2 maanden opgenomen geweest, ik durfde niet goed met hapjes te beginnen, bang dat ik het niet goed deed enzo. Daar heb ik gewoon potjes gegeven groenten en fruit en soms prakte ik een banaan. Toen ik weer thuis was (ze was toen ruim 6 maanden) ben ik begonnen met vers maken, eerst bloemkool, brocolli, wortel koken en pureren, fruit gaf ik banaan (prakken), peer, meloen (pureren). Ik heb het boek Opperdepop van AH gekocht (2ehands via MP, word vlgs mij niet meer verkocht) en ben steeds iets meer gaan uitbreiden qua smaken en combinaties, beetje aardappel erbij. Probeer het gewoon en kijk wat je kleintje lekker vind, het verschil van potjes naar vers kan best wennen zijn voor een kleintje: andere smaak en textuur. Potjes zijn prima om te gebruiken hoor, maar het is heel goed dat je wilt beginnen met vers, volgens mij is de overgang van met-de-pot-mee-eten makkelijker. M'n dochtertje is nu bijna 11 maanden en eet nu stukjes banaan, halve druiven, mandarijntje, meloen, ananas, nectarine in stukjes. En qua groenten, aardappels, vlees/vis, bied ik het nu los aan. En soms eet ze heel weinig, maak je daar niet druk om hoor! Voor jou kleintje is het nu nog bijvoeding en ze krijgt ook nog de fles. Ik weet nog dat ik met 6 mnd bij het CB zat en ze zeiden dat ze dan met 1jaar met de pot mee-eten en ik dacht: hoe dan, zag het echt niet gebeuren... Maar 't komt allemaal vanzelf. Op het moment dat je wer beter in je vel zit gaat alles veel makkelijker en ik spreek uit ervaring Heel veel succes en vooral veel plezier!!!
Joh, ik zou me niet te druk maken: je hebt er alles aan gedaan om je kind onder de gegeven omstandigheden zoveel mogelijk te geven van wat ze nodig had, en alle moeders die er zo in staan, zijn wat mij betreft retegoeie moeders Wat betreft hoe je het aanpakt: ga in ieder geval NIET af op wat fabrikanten zeggen. Die geven namelijk geen advies op basis van wat OK is, maar op basis van wat zij willen verkopen. De adviezen van olvarit zijn regelmatig echt ten hemel schreiend Op borstvoeding.com kun je een hoop vinden over wat je wanneer zou mogen geven en dat is een heel fijn schema. Verder kun je qua potjes ook nog wel kiezen uit betere en mindere merken. Olvarit stopt vrij veel onnodige zooi in z'n potjes, (appelsap in de potjes broccoli bijvoorbeeld. Heel bijzonder...), maar merken als hipp bijvoorbeeld, doen dat veel minder. Ik kan die laatste hier bij de C1000 kopen, maar mogelijk kun je via hun website ook nog vinden waar jij het bij jou in de buurt kunt krijgen.
Ik wil je een dikke knuffel geven en zeggen dat ik je nu al een topwijf vindt. Ik herken je angsten. Je bent niet alleen!!!
Misschien is dit boek wat voor je, Opperdepop(van ah) Ik heb het hier liggen en het is een leuk boek met recepten voor verschillende leeftijden (t/m 4 jaar). Ik gebruik het voor de afwisseling wel eens.
Opperdepop kan je bestellen in de winkel (AH). Ik heb hem vorige maand ofzo besteld en kon hem toen afhalen bij de servicedesk. Heel leuk boek!
Ja ik las eerst overal dat ie niet meer te koop was. Gewoon gevraagd en kon dus gewoon besteld worden! Eerste paar hoofdstukken zijn nogal suf: kook een wortel, pureer deze Maar hoofdstukken vanaf 10mnd zijn leuk gevarieerd. Zo hebben de dames hier al witlof en asperges gegeten!
Wat fijn zeg dat je je weer beter voelt! Je hebt niets verkeerds gedaan hoor. Dus daar hoef je echt niet bang voor te zijn. Mijn dochter krijgt bijvoeding sinds 6 maanden en dan via de rapley methode, dat is dus een gekookte wortel zo in haar handje geven. Pureer dus niets. Ze vind het geweldig. Maar dit moet je natuurlijk wel willen doen op die manier. Pureren kan natuurlijk ook. Ik hou ook het schema van Stefan Kleintjes wat op borstvoeding.com staat aan, de link was al gedeeld op de eerste pagina zag ik. Ik voel me hier ook goed bij. Probeer vooral ook op je gevoel af te gaan, een schema is handig, maar er zijn verschillende schema's. Mijn dochter mag bijv ook brood krijgen maar ik merk dat ze er op reageert met buikkrampjes en veel scheetje laten dus dat geef ik haar niet zo vaak. Soms is het best lastig wat nu wel en niet goed is, maar daarin mag je ook echt vertrouwen op je moeder gevoel. Veel liefs en sterkte!
Ik doe ook Rapley maar niet fanatisch: ze krijgt banaan en avocado wel geprakt of in kleine stukjes. Rapley zelf stelt dat kinderen alles mogen en dus helemaal vrij zouden moeten kunnen kiezen. Dus wat je zelf eet aan je kind aanbieden. Met andere woorden... er zijn zoveel manieren. Probeer (ondanks je angst en onzekerheid) te vertrouwen op jezelf en je inschattingsvermogen als mama.