allemaal, Mijn zoontje is a.s. vrijdag precies 10 weken oud. Als ik rond 5.30 a 6.00 de eerste fles geef (dan geven we 180/6) dan is het daarna 9.30/10.00 - 13.30/ 14.00 - 17.30/18.00 en dan komt het: meneer valt daarna heerlijk in slaap. Afgelopen zaterdag heb ik eens afgewacht en om 00.00 sliep hij nog. Toen maar wakker gemaakt en fles gegeven. Toen kwam hij daarna weer 4.30 a 4.45. Het lijkt er dus op dat hij de lange ruk, die wij natuurlijk het liefst na die 22.00 fles willen, al na 18.00 maakt. Ik durf m niet zo goed te laten slapen na dat tijdstip, omdat ik dan denk dat hij rond 1.00 a 2.00 komt en dan weer 4 uur ofzo daarna. Overigens kwam hij van de week weer om 4.00 in de nacht. Kleine fles gegeven en toen kwam hij weer om 7.30. Speen om 4.00 werkt dan niet. Dan is het zelfs zo dat dat we hem rond 19.30 wakker moeten maken en dus ook nog voor de allerlaatste. Het wisselt dus momenteel of hij snachts toch komt rond 4 uur en we starten met de ochtendfles rond 7.30 of hij red het tot om en nabij 5.00 a 5.30 en dan starten met de ochtendfles. Overigens zitten wij nu met de laatste op 180/6 en als hij in de ochtend na 5.00 komt ook op 180/6. net om 10.00 ook 180/6 aangeboden, maar dan drinkt hij nog 165 cc totaal (laat dus wat staan). Kan ik hier regelmaat in krijgen? Dat hij de lange slaap gaat maken na de laatste? bijvoorbeeld dat als hij 18.00 de fles heeft gehad we hem echt om 22.00 wakker maken en dan de laatste geven en er niet langer tussen laten? Hij drinkt ook nog niet in alle flesSen 180/6 weg (ook vaak de laatste niet, gisteren liet hij zelfs 50 staan). Is dit herkenbaar? En hoe is dit bij jullie uiteindelijk zo gegaan dat ze bijvoorbeeld wel 22.00 - 6.00 deden? Het is nu een beetje een rommeltje (dan weer 7.30 ochtendfles omdat hij wel om 4.00 kwam en dan weer tegen 5.30). Ik vind hem nog zo klein voor 4 flessen.. Hij woog overigens 26 oktober 4995 gram
als hij om 1/2 uur komt voor een voeding en 4 uur later weer dn zit je toch ook op 6 uur.... net als nu dus Je moet gewoon even geduld hebben.. het ritme gaat vanzelf verschuiven
Dat is heel herkenbaar en ook heel normaal denk ik. Ik wist met mijn zoontje ook niet zo goed of ik er wat aan kon doen, dus heb van alles geprobeerd, maar dat is op die leeftijd zooo zinloos. Nu is er bij ons weer een kleintje op komst en die laten we gewoon zelf het ritme bepalen. Morgen, volgende week of volgende maand verandert het toch weer, dus je moeite is altijd voor de korte termijn. Ik zou voor jezelf gewoon bepalen wanneer jij op de lange termijn wil dat het nacht is (bv. van 22.00 tot 6.00 wat je zelf aangeeft) en met je partner afspreken hoe jullie beide voedingsmomenten gaan aanpakken. Bijvoorbeeld overdag gezellig en met lekker kletsen en knuffelen en 's nachts in het donker en wel lichamelijk contact maken maar verder niet praten. Dan geef je wel het signaal van nu is het nacht en nu is het dag, maar laat je verder het ritme aan je kindje. Ik zou ook geen grote of kleine flessen aanbieden, maar gewoon uitgaan van een hele voeding ook al is het nacht. Met 6 maanden kan je altijd nog proberen de nachtvoeding te verkleinen als die er dan nog is. Nu is het daar best vroeg voor en je loopt ook de kans mis dat je misschien wel tot 9.00 uur had kunnen blijven liggen. Je ziet vanzelf dat er een ritme in komt op termijn. Als je merkt dat hij de lange slaap maakt van 18 tot 1, dan ga je toch zelf ook tijdelijk om 20 uur naar bed? Maak het jezelf makkelijker in plaats van moeilijker
In theorie werkt dat wel, maar wat met de praktijk als je al een kleuter hebt rondlopen? Dan kan je echt niet al om 20u gaan slapen, en ik kan ook niet tot 9u in bed blijven liggen omdat mijn dichter naar school gaat en ik haar toch nog wil zien voor ze vertrekt. TS: ik denk dat het normaal is. Hier eentje van twee maand die hetzelfde vervelende patroon heeft. Ik lees dus graag mee
Mijn beide kinderen hadden dat rond die leeftijd, het was het begin van doorslapen. Mijn zoontje presteerde het zelfs om na zijn fles van 16.30 al een lange slaap te gaan doen. Hier werkte wakker maken averechts, dus ik heb het gewoon laten gaan en beide hebben het vanzelf opgeschoven naar 19.00 uur, een paar weken later.
Ik weet verder inderdaad niet wat verder de situatie is van TS, maar het lijkt mij dat een kleuter langer slaapt dan een volwassene, dus met de kleuter mee gaan slapen 's nachts zou dan al winst zijn ten opzichte van het eigen ritme aanhouden. En ik weet zelf ook niet hoe het is hoor, om tot 9 uur in bed te blijven liggen
Ons meisje is nu 12 weken en heeft dit ook een tijdje gehad. Nu gaat ze om 18.00 slapen en maak ik haar na 45 minuten wakker (1 slaapcyclus) en dan krijgt ze om 19.00 haar laatste fles. Daarna valt ze weer lekker in slaap tot 5.00/5.30. Tijden gaan vanzelf verschuiven 😉
Idd het ritme gaat vanzelf schuiven als ze langer wakker blijven na een voeding! En een nachtvoeding om 4.00 uur met 10 weken is niet gek hoor!
Ik weet nog dat wij hier al vanaf en week of 6-8 de kinderen niet meer wakker maakten voor de fles van 23 uur. Vanaf 18 uur slapen en dan een keer om 1-2 uur komen is prima. Die tijd begon vanzelf langzaam op te rekken naar de ochtend. Ik zou er geen punt van maken, gewoon laten gaan en kijken wat er in de weken erna gaat gebeuren.
Hier deed hij dat ook, kreeg om 17.00 een fles en ging dan al de nacht in. Hij was wel al iets ouder toen, meen een maand of 3-4. Ik ben hem toen na een uurtje weer wakker gaan maken. Nog even bij ons beneden spelen, dan lekker in bad of douche en dan kreeg hij rond 21.00 de laatste fles en ging naar bed. De eerste paar keer vond hij het (natuurlijk) niet zo leuk om wakker gemaakt te worden, maar na een paar dagen werd hij gewoon uit zichzelf na een uurtje weer wakker. Hierdoor sliep hij in de nacht wel beter en gingen wij van 2 naar 1 nachtvoeding, vond ik toch ook wel erg prettig.
Hier ook zo'n ritme, na de fles tussen 18.00-20.00 uur(voed op verzoek dus ligt er een beetje aan) gaat hij de nacht in. Eerst kwam hij zelf rond 23 uur(vanaf 10 weken) en dat schuift langzaam op richting 4.00 uur nu. En ja, je moet er snachts uit of twee keer. Me man en ik doen t om en om, in het schemerdonker. De oudste deed dit ook en ging daardoor ook vanzelf doorslapen. Heb ze beide nooit wakker gemaakt voor een fles, en ben het ook nog niet van plan. Heb je tenminste de avond voor jezelf, keep in positive!
Inderdaad. Hier maakt baby ook z'n langste slaap van 20.00 tot 23.00. (daarna maakt ie stukjes van 1,5 uur) Paar avonden in de week probeer ik dan die 3 uurtjes slaap achter elkaar mee te pakken. Gaan kleuter, peuter, baby en ik gewoon tegelijk naar bed
Even terugdenken hoor... vanaf tien weken sliep de kleine door. We gaven nog wel een fles om 22:30 maar deze dronk hij kn zijn slaap. Hij ging om 19:00 de nacht in. Eerst werd hij om 5:00 wakker en langzaam verschoof dit naar 6:30 uur. Om voor mezelf een beetje ritme erin te houden, gaf ik wel een flesje om 5 uur. De volgende om 8 uur. Vanaf dat moment vier uur tussen de voedingen houden. Dit redde hij toen makkelijk. Toen hij om 6:00 wakker werd, gaf ik een kleinere fles (90/2) en dan normale fles weer om 8:00 uur. Nu wordt hij tussen 6:30 en 7:00 wakker en dan krijgt hij zijn eerste volle fles. Nu is er ook fruit ed bijgekomen dus is het handiger om eerder de dag te beginnen. Trouwens, ZL wordt tegen uur of 17:00 nog moe. Hij gaat dan even slapen en om uiterlijk 18:15 uur haal ik hem eruit. Hij mag dan nog even spelen, knuffelen etc. Om 19:00/19:30 krijgt hij dan de fles en gaat naar bed. In de middag haal ik hem er ook uiterlijk 15:15 uit. Dan weet ik dat hij om 17:00/17:30 weer moe is en dan kan hij nog een uurtje slapen. Dus misschien je kindje er tussendoor nog even uithalen? Er zijn veel mama's die het ritme van de baby aanhouden. Ik kijk natuurlijk wat ZL nodig heeft, maar hanteer ook mijn eigen ritme en daar gaat hij langzaam in mee. Tuurlijk niet elke dag, want het is geen robotje.