Ik zie het kraamzorg niet zitten

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door harmonysz, 29 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. harmonysz

harmonysz Lid

9 mei 2013
    9
    0
    0
    NULL
    NULL
    misschien klinkt het raar maar ik zie het kraamzorg na de bevalling helemaal niet zitten
    ik kan er zelf slecht tegen als ik een wild vreemde om me heen hebt die de hele tijd mijn dingen overneemt
    en aangezien ik veel hulp krijg van mijn moeder na de bevalling heb ik het eigenlijk niet eens nodig
    is de kraamzorg verplicht of kan je ook gewoon aangeven dat je het niet nodig hebt?

Groetjes Harmonysz

2. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Het is niet verplicht. Ik moet zeggen dat ik ook niet dol ben op vreemden in mijn huis terwijl ik in bed lig... maar in mojn geval was de kraamzorg echt noodzakelijk; ik kreeg een infectie na de bevalling en kon echt niets. Mijn moeder is ook een week gekomen toen de kraamzorg afgelopen was, maar zij had echt geen twee weken kunnen komen. Dus ik was erg blij dat wij hulp hadden, een kindje krijgen is niet niks en als er daarbij nog complicaties optreden, is die zorg echt ontzettend fijn!

3. Rooibosje

Rooibosje Bekend lid

16 jun 2010
    572
    104
    43
    Of het echt verplicht is weet ik niet maar ik zou ze wel laten komen. Ik had er ook echt geen behoefte aan, had wel het geluk dat ik een leuke kraamzorg had. Was er heel blij mee ze heeft alles gedaan zoals ik het wou.
    En anders laat je der alleen komen voor moeder kind controle. Ik denk niet dat je moeder alles weet medische controle bijv. eventuele problemen bij jou of je kindje.

Overleg het anders met vk wat die zegt. die komen ook nog een keer langs in de kraamtijd wellicht is dat ook voldoende.

Maar de keuze ligt bij jou zelf.

4. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Overleg het met de vk!

Bij de eerste had ik echt niet zonder gekund.. Was een echt leek op baby-gebied en ook met de borstvoeding veel geleerd. Vraag anders 3 uur per dag aan: dan word er eigenlijk alleen gekeken en gecontroleerd of het goed met zowel jou als de baby gaat, worden er kort wat dingen uitgelegd, even wc en badkamer schoon en dan zijn de 3 uurtjes zo om. Misschien ook als je je goed voelt de laatste dagen skippen, maar dat weet je vooraf natuurlijk niet.

Neem trouwens aan dat je het al aangevraagd hebt aangezien je 32 weken zwanger bent hihi? Heeft de mevrouw tijdens de intake er niets over gezegd? Of komt dit gevoel nu pas?

5. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

11 mei 2010
    7.354
    158
    63
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Uiteraard is het niet verplicht :p
    Ik wilde deze tweede zwangerschap maar 3 dagen ofzo en daarna weg. Hou er ook niet van om vreemden in huis te hebben.
    Helaas wordt het een keizersnede en zal ik meer hulp nodig hebben.

Ik zou haar zeker laten komen en dan in overleg minder uren doen, bijv alleen van 9 tot 11 of 12.

6. miepmiep83

miepmiep83 Bekend lid

6 feb 2012
    509
    0
    0
    Bij de intake kun je ook aangeven dat je niet een kraamhulp wilt die de boel helemaal overneemt, maar een die alles in overleg doet. En zoals de andere meiden al zeggen, je hoeft natuurlijk ook niet alle uren af te nemen waar je recht op hebt.

7. lies276

lies276 Niet meer actief

Je bent daarin echt niet de enige hoor, die er erg tegenop ziet om een vreemde in huis te krijgen die de boel ineeens "overneemt".
    Ik werk als consulente (doe oa de intakegesprekken) voor een grote kraamzorgorganisatie en kan wel uit ervaring vertellen dat veel vrouwen achteraf zeggen dat het toch wel heel prettig was.
    Ik denk dat het heel belangrijk is dat je goed overlegt met de kraamverzorgende, zodat voor haar duidelijk is dat je het lastig vindt en dat jullie goede afspraken maken over werktijden en haar taken.

In mijn werkgebied willen de verloskundigen dat je kraamzorg neemt. Zij willen geen verantwoordelijkheid nemen voor een kraambed waar geen kraamverzorgende is, omdat ze vinden dat zij in die korte tijd dat ze langskomen geen goed beeld kunnen krijgen van de gezondheid van moeder en kind.
    Hier is het dus wel "verplicht" (of je moet het ook zonder de zorg van de verloskundige doen).

Je kunt er voor kiezen om de basiszorg te nemen (45 of 49 uur in 8 dagen), maar je kunt natuurlijk ook voor minimale zorg kiezen (24 uur).
    Ik zou er dan wel voor zorgen dat je partner/ moeder/ schoonmoeder/ vriendin in huis is om wat praktische zaken voor je te doen.

8. senta

senta Niet meer actief

Bij mij is het de vorige keer vreselijk tegen gevallen en heb gezegd nooit meer te doen, inmiddels ben ik wat milder, en heb ik besloten wel voor een andere organisatie te gaan en aan te melden maar dan het moment en alles te laten bepalen wat ik wil en wat ik ga doen, de vorige keer was de vk zelfs blij dat mijn kraamzorg mijn huis uit ging,

tevens wil ik heel duidelijke afspraken maken als ik ervoor wil gaan, het gaat mij niet meer gebeuren dat mijn hond 3 dagen opgesloten zit, of dat mijn ks wond gecontroleerd wordt aan de hand van wat er in het boek staat want ze had het nog nooit meegemaakt. Ow ja en dan het feit dat ik zelf mijn brood stond te smeren en drinken in stond te schenken omdat ze thee zat te drinken en te kletsen. en niet 1 keer maar alle keren net als haar vuile vaat die ik kon afwassen als ze de deur uit was.

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Senta, gelukkig zijn ze niet allemaal zo. Ik had hier 2 keer een heerlijke kraam. Poetsen het huis van boven naar beneden, maakte ontbijt op bed voor mij (en mijn man de eerste keer). De lunch, en als ze in de middag wegging zette ze een fruitmix klaar voor om 3-4 uur. Als ik naar bed wilde mocht ik gaan, als ik beneden wou zitten kreeg ik daar een kop thee. En was/afwas waren zij en mijn man zelfs aan het mopperen. Dat mijn man niks mocht doen als ze weg was, en de gedroogd was gewoon moest laten liggen zodat zij het de volgende dag kon vouwen..

Controles echt kundig, en af en toe even overleg met de vk omdat het niet helemaal 100% liep. Prima dat ze dan even extra advies vraagt, ook al was haar eigen kundigheid ook genoeg.

En alles zonder dwang, gewoon heel gezellig. Dat is toch weer anders met een moeder/zus die natuurlijk eigen ideeën heeft, en waar (ik in ieder geval) misschien minder mijn eigen manier kon volgen. Terwijl je juist je eigen weg moet zien te vinden..

10. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik vond/vind kraamzorg echt helemaal niks. Zag er gigantisch tegenop dat er een vreemde in mn huis rond zou lopen. Helaas kreeg ik ook nog eens een kraam die veel fouten maakte. Ik ergerde me dood aan haar. Ik had recht op veel uren ivm met totaal ruptuur eh alleenstaand zijn maar ik heb haar elke dag vrij vroeg naar huis laten gaan.op het laatst kwam ze nog maar 2 uur en de extra dagen heb ik niet eens genomen.
    Ik redde mij trouwens prima in mn eentje.

Nu gekozen voor alleen moeder en kind zorg. Max 3 uur per dag. Controle en zorg moeder en kind en de hoofdzakelijke dingen als sanitair. Daarna gaan ze weer, desnoods eerder. Moeder en kind zorg is hier verplicht. Bij sommige vlosjes is dit niet verplicht en kan de vlos elke dag komen voor check van jou en kind. En ik weet niet of je thuis wilt bevallen? Ook dan verplicht vlos vaak een kraam om haar assistentie te geven tijdens de bevalling. En wil je BV geven? Ook dan schijnt het beter te zijn om veel uren te nemen zodat ze je meerdere keren op een dag kunnen helpen.
    Verder moet je er rkening mee houden dat als je weinignof geen uren neemt en je hebt complicaties, bijv keizersnede, dat je dan een probleem kan hebben. Er is dan en kans
    Dat ze niet meer uren kunnen bieden dan afgesproken ivm met bijv drukte.

11. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Hier heb je helaas weinig over te zeggen. Als een kraam niks met hondn heeft of bang is dan ben je verplicht om ze op te sluiten of ergens anders onder te brengen. Of je moet net een kraam hebben die helemaal gek is met honden.
    Ik werk in de thuiszorg en als en collega bang is voor d hond dan moet hij opgelsoten worden. Zo niet dan kan hulp geweigerd worden.
    Hier heeft de mijne tijdens de kraamperiode ook vast gezeten. Nu wil ik thuis bevallen en vlos heeft al aan gegeven dat hond opgesloten moet worden of tijdelijk weg. 2 vlosjes zijn als de dood voor honden.

12. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Zo voelde ik het ook vóór de bevalling, maar na die tijd was ik maar wat blij met de kraamverzorgster. Ik had wel duidelijk aangegeven dat ik er geen wilde die de hele vertelde wat ik doen moest. Deed ze ook niet, ze adviseerde en hielp alleen en heb een fijne kraamtijd gehad. Mijn moeder hielp ook veel, maar toch zag ik haar meer als visite en gunde ik haar ook die tijd als visite.

13. angel229

angel229 Niet meer actief

Ik dacht dat van te voren ook. En nu achteraf... Ik had een geweldige kraamverzorgster! Ik had me niet beter kunnen wensen. Had ook extra uren door de KS. Mijn KV bemoeide zich ook eigenlijk niet echt met ons, maar werd wel als een prinsesje behandeld. Ik vond het super.

14. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Ik herken het wel, voelde me in beide kraamperiodes zeer ongemakkelijk in mijn eigen huis. En de laatste kraamverzorgster was nogal van het ouweho.eren en ik totaal niet dus dubbel ongemakkelijk.

Zelf zou ik wel kraamzorg nemen en al helemaal als het je eerste kindje is. Je kan er toch ook heel wat van opsteken.

Je kan ook kiezen voor de minimale kraamzorg. Dan doet ze de noodzakelijk basisdingen en dan gaat ze weer weg en zit ze er niet tot half 2/2 uur in de middag. Ik geloof dat het dan 3 uurtjes is van plaats 6 uur.

15. kinderwens88

kinderwens88 Fanatiek lid

6 aug 2011
    1.213
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou er idd nog maar eens goed over nadenken. Je kunt het ook proberen. Misschien valt het wel enorm mee en vind je het alleen maar fijn.

16. Bri

Bri Niet meer actief

Ik zou in elk geval de moeder en kind zorg afnemen.
    Want al zorgt je moeder nog zo goed voor je, herkent zij het snel genoeg als er iets niet goed gaat met jou of je baby? Kan ze je helpen met voeden?

Zelf heb ik er geen enorme last van als er vreemden in mijn huis zijn, dus ik kan het me ook niet goed voorstellen hoe jij er tegenop ziet. Maar bespreek het in elk geval met je vk én met het kraamzorgbureau bij jou in de buurt. Helemaal zonder zou ik het toch niet doen, of het nou verplicht is of niet.

17. sjanniee

sjanniee Fanatiek lid

15 aug 2012
    1.533
    0
    0
    Kraamzorg nemen is zeker niet verplicht.
    Ik heb tijdens mijn zwangerschap aangegeven dat ze niet de hele dag hier over de vloer hoefde te komen, en dat ik alleen maar moeder/kind controle wilde, meer niet.
    Nou, ondanks dat bleef ze hier toch iedere ochtend 3 uur lang hangen pfff. Ze woog de kleine meid, maakte het badje klaar, controleerde mijn baarmoeder en hechtingen, en dat was had. Daarna ging ze heerlijk op haar kont zitten, koffie drinken. Ik had al aangegeven dat ik alleen de controle wilde, en dat ze dus met een uur weer weg kon, maar de dame in kwestie dacht er anders over, en maakte de rest van de 2 uur gewoon vol door te zitten en koffie te drinken. Tja, en ik maar betalen natuurlijk.
    Bij de 2e ga ik het anders doen. Gewoon mij en het kind controleren, en daarna zet ik haar heerlijk buiten de deur. Gebeurd me geen 2e keer meer pffffff.

18. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik zou dit dan eens navragen bij kraambureau want in princiepe moet je dus gewoon door betalen. Moeder en kind zorg is 3 uur per dag. Dat is het minimale en ook al heb je genoeg aan 1 uur, je krijgt gewoon de rekening voor 3 uur per dag.
    Je mag ze uiteraard wel buiten de deur zetten.

19. Lovely24

Lovely24 Niet meer actief

Ik had dit ook de eerste keer en heb toen voor de minste uren gekozen.
    Vond dit achteraf ook meer dan genoeg hoor.
    Hield er ook niet van dat er steeds iemand in huis is die ook voor me wil zorgen enzo.
    Bijv. naast de koelkast staan en dan vragen of je wat wil drinken, ik pak het zelf wel.
    Dat soort dingetjes.

Ik heb het wel gedaan want vond toch ook wel dat het gewoon moet, ook voor je kindje enzo.

Lag trouwens helemaal niet aan de hulp hoor verder, die deden gewoon prima hun werk.

Ga het dit keer wel aangeven in de intake en als het weer zo goed gaat met mij & de kleine of ik het eventueel nog kan inkorten qua dagen.

Zou mij niet uit maken als ik het dan wel gewoon moet betalen, ik heb geloof ik bij mijn dochter zelf niks betaald.

20. anoeska

anoeska Lid

20 jul 2011
    51
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je thuis wil bevallen dan is kraamzorg wel verplicht. Dit omdat ze dan tijdens de bevalling de verloskundige assisteren. Dat is de reden dat ik uiteindelijk toch kz had aangevraagd.

Waar ik het meest tegenop zag was de angst dat ze een roker zou sturen. Ze konden mij niet garanderen dat er een niet-roker zou komen en ik word erg onpasselijk van de lucht die om zo iemand heen hangt (blijft toch in de haren zitten en je ruikt het als iemand ademt).

Uiteindelijk heb ik een spoed ks gehad en vanwege een infectie van mijn kleine 10 dagen in het ziekenhuis doorgebracht. De verpleging was over het algemeen top. Als de kleine verschoont moest worden dan hoefde ik maar op de bel te drukken en ze kwamen alles aangeven zodat ik haar op bed kon verschonen (ik had in mijn bevalplan aangegeven dat we alle handelingen zelf wilden doen).

Ook toen ze na 2 dagen op de IC kwam heb ik alles (op de medische handelingen na) zelf kunnen doen. Thuis niet meer voor verlengde kz gekozen, had geen toegevoegde waarde meer.

Grote voordeel van zo'n ziekenhuis is dat ze genoeg andere baby's te knuffelen hebben en de jouwe met rust laten (indien je dat wil, zoals wij).

Ik zie een kh niet als deskundig persoon. Teveel foute adviezen in mijn omgeving gezien. Mijn mening is ook dat 80% van de vrouwen die stopt met de bv dit doet vanwege domme adviezen in de kraamtijd. En dat is zonde, je verwacht kennis en kunde van zo iemand.

Als er bij mij een 2e komt, dan zeker geen kraamzorg. Ik mag toch niet meer thuis bevallen en een zwaardere bevalling en kraamtijd dan bij de eerste is vrijwel niet mogelijk. En mijn hond accepteert ook geen vreemden in huis. Hij hoort bij het gezin, wegstoppen de eerste week zorgt alleen maar voor onrust en jaloezie.

Deel Deze Pagina