Ovulatietest vs zwangerschapstest

Discussie in 'Ovulatie en zwangerschapstesten' gestart door BBeertje, 30 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BBeertje

    BBeertje Nieuw lid

    30 sep 2021
    4
    0
    1
    Vrouw
    Hoi dames,

    Ik heb al wat rondgespeurd en ik zie dat er al wat topics zijn over het gebruik van een ovulatietest als zwangerschapstest.. toch kan ik zo 1,2,3 geen antwoord vinden op mijn vraag, hoop dat er dames zijn die mij kunnen helpen :)

    Ik ben nu ongeveer 4-5 dagen voor NOD (ongeveer, want mijn cyclus is 27-28 dagen). Gisteren heb ik last gehad van hartkloppingen en mijn maag was wat gevoelig. Verder geen symptomen, maar hartkloppingen heb ik verder nóóit. Nu overigens ook geen last meer van, maar ik dacht, misschien is het een vroeg symptoom (iemand die dit herkent?).

    Vanochtend stond ik op met de sterke drang om te testen, maar omdat ik geen zwangerschapstest in huis had, heb ik een ovulatie dipstick gebruikt. Ik weet het, dit is niet betrouwbaar, maarja, mijn gevoel won het van mijn verstand... Deze gaf een lichte 2e streep aan. Vervolgens met mijn slaperige hoofd mijn eerste ochtendurine weggegooid en nét pas bedacht dat ik deze best had kunnen bewaren, even naar de winkel had kunnen gaan om een vroege zwangerschapstest te halen, en alsnog te testen. Net nogmaals in een beker geplast, maar deze urine was véél lichter (heb inmiddels al 4 thee op) en nu testte een 2e ovulatietest duidelijk negatief, absoluut geen 2e streepje te zien.

    Nu ben ik benieuwd, weet iemand of dat de 1e test wellicht (licht) positief was omdat er hcg in mijn ochtendurine zat, of wordt er nog iets anders gemeten? Op internet lees ik namelijk wisselende verhalen over LH in ochtendurine: de een zegt dat deze in de nacht wordt afgebroken, de ander zegt dat je dit juist in de ochtend uitplast. LH is immers altijd een beetje aanwezig.

    Ik ga sowieso morgenochtend een early zwangerschapstest doen, maar als er de mogelijkheid bestaat vandaag al betrouwbaar (voor zover een early test betrouwbaar is) te testen, dan drink ik de komende uren niks zodat mijn urine wat geconcentreerder is (iemand ervaring mee?).

    Ik heb al 1 zoontje, maar bij hem heb ik 0,0 symptomen gehad, alleen wat moe aan het einde van de zwangerschap, maar verder echt níks. Ben benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen :)
     
  2. shirley1987

    shirley1987 VIP lid

    6 jul 2011
    5.392
    2.113
    113
    Een ovulatietest laat bijna altijd een 2e streepje zien. Pas bij 2 strepen die even donker zijn of de teststreep donkerder, is deze positief. Overigens is een ovulatietest pas positief bij een zwangerschap als een zwangerschapstest al echt knalt. Dus pas vrij laat.

    oftewel: geen ovulatietesten doen om te kijken of je zwanger bent… gewoon naar de winkel, en een test halen. Ook zou ik niet die urine gebruiken, maar nu een paar uur niet drinken en dan urine opvangen.
     
  3. shirley1987

    shirley1987 VIP lid

    6 jul 2011
    5.392
    2.113
    113
    Nog even een aanvulling; kijk goed welke test je koopt. Ik zou geen blauwe plus testen kopen zoals de Kruidvat early of de cb plus test. Deze zijn echt slecht en geven vaak vals positief. Ik zou gaan voor Kruidvat 2 voor 5 euro of een predictor express
     
  4. WinMom90

    WinMom90 VIP lid

    9 jul 2021
    5.510
    4.310
    113
    Vrouw
    Nederland
    Bij mij geven ovulatietesten altijd 2e streepjes..
    Ik zou echt een zwangerschapstest ophalen. :)
     
  5. BBeertje

    BBeertje Nieuw lid

    30 sep 2021
    4
    0
    1
    Vrouw

    Aah dankjewel voor je tips! De Kruidvat 2v5 is geen early toch? Meen me te herinneren dat die 25 mIE/ml HCG test. Kan ik dan niet toch beter een early nemen (omdat ik 4-5 dagen voor nod ben) of maakt dat niet veel uit?

    Vwb het advies niet te testen met ovulatietesten heb je natuurlijk helemaal gelijk, maar het was het enige wat ik voor handen had, ik verbind er sowieso geen conclusies aan, maar vroeg me wel af waarom ik eerst wel een streepje krijg, en even later geen streepje meer :)
     
  6. WinMom90

    WinMom90 VIP lid

    9 jul 2021
    5.510
    4.310
    113
    Vrouw
    Nederland
    De early van kruidvat is met blauwe streepjes en testen met blauwe streepjes (ook de cb) geven vrijwel altijd vals positief.

    K2v5 is redelijk gevoelig.

    Kijk net even een ovulatietest gedaan om te laten zien.
    Ik ben 8 dpo dus als er al hcg is, is het niet veel en kan een LH test er niet op reageren.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  7. shirley1987

    shirley1987 VIP lid

    6 jul 2011
    5.392
    2.113
    113
    de kv 2v5 is een gevoelige test die meet vanaf 10 mIE/ml HCG
     
  8. BBeertje

    BBeertje Nieuw lid

    30 sep 2021
    4
    0
    1
    Vrouw

    Dankjewel voor je reactie! En het voorbeeld natuurlijk :)

    Ik denk dat ik maar gewoon wacht tot morgenochtend met testen, dan hoef ik vandaag ook niet op te letten hoeveel (of weinig) ik drink, ik drink normaal namelijk vrij veel op een dag.

    Iemand toevallig ervaring met hartkloppingen in de (eventuele) prille zwangerschap? Mijn vriend dacht dat het misschien kwam door de spanning, maar ik moet zeggen dat ik echt niet gespannen ben, wel erg nieuwsgierig, maar op een gezonde manier vind ik zelf. Heb er nu geen last meer van, alleen gisteren.
     
  9. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.570
    9.020
    113
    Vrouw
    Kv2v5 zelfs lager dan 10 @Do1981 had een strepje met hcg onder de 7.
     
  10. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    klopt!
     
  11. shirley1987

    shirley1987 VIP lid

    6 jul 2011
    5.392
    2.113
    113
    Klopt… maar voor de voorzichtigheid heb ik het op 10 gehouden ;)
     
  12. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.173
    6.698
    113
    Vrouw
    Mijn ovulatietest liet zowat niets zien toen ik wel positief testte op een zwangerschapstest, en was donkerder toen ik een een andere cyclus een paar dagen later ongesteld werd. Niet op te bouwen dus. Succes met testen morgen!
     
  13. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Een ovulatietest kan niet licht positief zijn hè? Die is alleen positief als het tweede streepje minstens zo donker is als het controlestreepje, anders is ie gewoon negatief.

    Ik had dit onlangs ook bij de hand. Een paar dagen voor mijn NOD deed ik bij gebrek aan zwangerschapstesten een ovulatietest. Die was echt knalpositief. En een paar dagen later bleek ik inderdaad zwanger met een zwangerschapstest.
     
  14. BBeertje

    BBeertje Nieuw lid

    30 sep 2021
    4
    0
    1
    Vrouw
    Dank jullie wel allemaal voor de reacties! Ik heb vanmorgen twee testen gedaan: een Etos Early en KV 2v5, beide omo wit helaas. Ben natuurlijk nog vroeg, maar zeurend gevoel in mn onderbuik en het feit dat ik wat emotioneler ben doen me denken dat ik ongesteld ga worden. Op naar de volgende ronde dan maar!
     
  15. shirley1987

    shirley1987 VIP lid

    6 jul 2011
    5.392
    2.113
    113
    Wat vervelend. Sterkte en succes volgende ronde
     
  16. WinMom90

    WinMom90 VIP lid

    9 jul 2021
    5.510
    4.310
    113
    Vrouw
    Nederland
    Jammer! Hopelijk volgende ronde meer succes!
     

Deel Deze Pagina