Gisteren bij verloskundige geweest (stagaire) maar geen advies gekregen mbt weeen en wanner bellen. Nu is t zo dat ik vrij hoog draag en de baby is toch reeds ingedaald maar mijn buik is dus neit meegegaan (tis mijn 1e zws) nu heb ik vandaag wel veel gelopen en gesjouwd, maar heb sinds vanochtend tussen mijn buik en schaambeen een gevoel van een strakke band die erg vermoeiend en en een zeurend gevoel geef (vind pijn een erg groot woord, maar ja eigenlijk wel) en dit ebt weg maar komt steeds terug en houd een minuut of 20 denk ik aan en dan gaat t weer even... Zijn dit soms oefenweeen of begint mijn buik nu te zakken waardoor ik last heb? Ik weet t een rare vraag maar ik ben er na 1 dag vreselijk moe van knuf Minime
Hoi Minime, Wanneer je moet bellen. Je moet bellen als je ongerust bent en/of bloedverlies hebt en/of weeën volgens een bepaald patroon en/of vruchtwaterverlies hebt. Een wee is een samentrekking van je baarmoederspier en neemt toe in pijn en neemt na het hoogtepunt weer af in pijn. Weeën komen meestal eerst onregelmatig, soms een avondje en dan zakt het af. Ik zou dus ook zo lang mogelijk je eigen gang gaan, niet gaan zitten afwachten. Op een gegeven moment komen de weeën regelmatig, en worden ook steeds heviger. Twijfel je of het werkelijk weeën zijn wacht het dan nog even af. Je voelt echt wel als je gaat bevallen. Bij een eerste kindje is meestal het beladvies: weeën om de 4 minuten, een wee duurt ongeveer 1 minuut en dat een uur lang. Vruchtwater verlies. Is het helder met witte vlokjes dan bel je overdag. Is het groen of je twijfelt over de kleur dan bel je meteen, ook midden in de nacht of vroeg in de ochtend. De "pijn" die jij aangaf lijkt een beetje op oefenweeën. Ten slotte moet ook je baarmoederspier weten wat hij moet doen als het zover is. Doe het rustig aan met sjouwen en lopen want harde buiken of oefenweeën zijn niet altijd prettig en soms ook een teken van doe het iets rustiger aan. Als je thuis gaat bevallen is het handig om je bed op klossen te doen en een ondersteek te halen. Ook het kraampakket is fijn om in huis te hebben. Als je poliklinische gaat bevallen zorg dat je koffer klaar hebt met kleding voor jouw, jullie kindje en toiletartikelen. Het indalen van het hoofdje in het bekken en je buik. Dat je buik niet meegaat met de indaling van het hoofdje zegt niet zoveel. Het is niet zo dat het kindje niet is ingedaald als je buik hoog zit. Soms kan je wel overduidelijk merken maar niet altijd. Ik zou me daar dus geen zorgen over maken. Een heel verhaal, hopelijk is het duidelijk geworden, succes met bevallen, groetjes, Japke
Bedankt voor de info... Denk inderdaad dat ik teveel heb gedaan, want niet alleen buik, maar ook schaambeen en liezen staan onder spanning en de baby is heel erg druk. Drukker dan normaal, maar door dit antwoord ben ik toch wel wat gerustgestelder Bedankt Brenda