vasten na een miskraam

Discussie in 'De lounge' gestart door mamatje, 12 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamatje

    mamatje Actief lid

    14 aug 2007
    417
    0
    0
    Halo allemaal,
    Heb jammergenoeg vorige week een miskraam gehad met 8 weken.. Maar gelukkig gaat het wel goed met mij. Morgen begint de Ramadan en nu weet ik dus niet of ik wel of niet mag vasten. MIjn moeder en een paar vrienden zeggen van niet maar ik weet het niet zeker.
     
  2. sweetangel100

    sweetangel100 Niet meer actief

    Als je niet meer bloed mag je toch zeker vasten?
     
  3. Sientje

    Sientje Fanatiek lid

    4 mei 2005
    2.747
    0
    0
    Mama
    jeetje lastig..is dit niet iets om even na te vragen bij je huisarts?
    Als je lichaam namelijk een optater heeft gehad (wat volgens mij een miskraam toch is) lijkt het me niet verstandig het energie te ontnemen..Even goed navragen lijkt mij.
     
  4. mamatje

    mamatje Actief lid

    14 aug 2007
    417
    0
    0
    Heb op een ander forum dit gekregen:
    Als het bij jou gaat om nifaas, dan heb ik hieronder het volgende erover gevonden, want de vraag van hierboven gaat om het bidden en ik heb hieronder bewijs over het vasten (bij nifaas).


    An-Nifaas staat voor kraambloeding. De maximum tijdsduur hiervoor is veertig dagen.
    Oem Salamah overlevert: “Een vrouw die pas bevallen was, onthield zich (van het vasten en het bidden), in de tijd van de Profeet, veertig dagen.”
    (Sahih Soenan Ibn Maadjah)

    Als de kraambloeding voor het verstrijken van de veertig dagen ophoudt, dan dient de vrouw zich te wassen en is zij weer schoon. Als de kraambloeding langer dan veertig dagen duurt, dan dient zij zich, na de veertig dagen, gewoon te wassen en kan zij zichzelf daarna als schoon beschouwen.

    Verboden handelingen tijdens de menstruatie en kraambloeding
    Wat verboden is voor een persoon die zijn woedoe’ heeft verbroken, is ook verboden voor een vrouw in haar menstruatie- of kraamperiode. Daarnaast zijn voor deze vrouw de volgende zaken verboden.

    1. Vasten

    De vrouw dient de periode die zij niet heeft gevast tijdens de maand Ramadan wel in te halen!
    Moecaadhah verhaalt: “Ik vroeg cAa’ieshah het volgende: ,,Hoe zit het met een menstruerende vrouw (na haar periode) die het vasten inhaalt en het gebed niet?” cAa’ieshah antwoordde: ,,Wij kregen daarmee te maken in de tijd van de Profeet waarop ons werd opgedragen het vasten in te halen en het gebed niet.”

    (al-Boechari en Moeslim
     
  5. mammieloves

    mammieloves Actief lid

    8 aug 2007
    205
    0
    0
    maar als je bij 8 weken miskraam hebt gehad, kan je gewoon vasten hoor. zal ik anders voor je bellen?
     
  6. mamatje

    mamatje Actief lid

    14 aug 2007
    417
    0
    0
    Hoezo bellen?
     
  7. mammieloves

    mammieloves Actief lid

    8 aug 2007
    205
    0
    0
    pas bij de 120 dagen (lees: 3 maanden) val je onder nifaas-bloed en dien je niet te vasten totdat je bloed is gestopt, daarna kun je ook weer vasten inshallah!
     
  8. Sientje

    Sientje Fanatiek lid

    4 mei 2005
    2.747
    0
    0
    Mama
    @mamatje, volgens mij moet je gewoon even contact opnemen met een huisarts of verloskundige, zij kunnen aangeven of dit lichamelijk verantwoord is.
     
  9. mammieloves

    mammieloves Actief lid

    8 aug 2007
    205
    0
    0
    geleerde:) dat bedoelde ik maar ik heb het antw al voor je geplaatst hierboven
     
  10. mamalieske

    mamalieske Fanatiek lid

    14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Ik zou kijken hoe je je lichamelijk voelt, naar mijn weten hoeven zieke mensen niet te vasten.
    Als jij je dus niet lekker voelt je lichaam niet meer gaan belasten als echt nodig is.
     
  11. Karagoz

    Karagoz VIP lid

    14 apr 2006
    7.984
    0
    36
    Moeder en verzorgende
    ergens in het land
    selam
    als je een misrkaam hebt gehad en als je bevalleen bent mag je na 40 dagen vasten, gemeenschap hebben, de koran lezen en biddden. In die 40 dagen is alles verboden.
     
  12. mammieloves

    mammieloves Actief lid

    8 aug 2007
    205
    0
    0
    maar niet zomaar een miskraam, als je over de 120 dagen bent van zwangerschap en DAN miskraam krijgt, val je onder die regelgeving en dien je niet te vasten en bidden. omdat islamitisch gezien de ziel dan in het babytje wordt geblazen. LEES HIERONDER:

     

Deel Deze Pagina