Turkse mama's

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door SushiLover123, 24 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Maar hoe groot is "1 blikje salca" dan? Hoeveel ml?

2. Krokus

Krokus Fanatiek lid

5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst
    je hebt verschillende hoeveelheden, maar de kleinste in de turkse winkel is toch wel 100-150 ml.

3. elam

elam Actief lid

26 feb 2009
    311
    0
    0
    Amsterdam
    Mijn ingredienten voor ÿaprak sarmasi:

met gehakt:
    Olie,ui, paprika (rood/groen), rijst, gehakt, peterselie, munt (gedroogde), komijn, zwarte peper,basilicum zout,salca
    De bereiding is standaard zoals eylem het ook heeft beschreven..:D

vegetarische:
    Olijfolie, ui, paprika (rood/groen), rijst, pijnboompitten, kleine rozijnen, en de kruiden van boven..
    Ik vind de zoete smaak die je door de rozijnen krijgt heerlijk en basilicum voegt er ook een heerlijke smaak aan toe!!
    In Konya wordt het ook vaker zoet gemaakt, meestal dan voor bij de thee..Althans bij de mensen waar ik het weleens heb gegeten..;)
    En wij maken vegetarische sarma standaard op deze manier..

De hoeveelheden van ingredienten??
    Ik doe het op gevoel, dus hierover kan ik weinig zeggen..
    Het heeft er natuurlijk ook mee te maken hoeveel je wil maken..

4. Eylem

Eylem Niet meer actief

@salca: salca is inderdaad ietsje anders dan tomatenpuree maar ik gebruik gewoon die kleine blikjes tomatenpuree, want ik gebruik het verder zo weinig...

Heb trouwens nog een vraagje...ik gebruik dus altijd of bladeren uit een pot, of vacuum uit plastic. Maar als ik ze alleen afspoel zijn ze nog te zout, en toen heb ik ze op advies van mijn schoonzusje een nacht laten weken in water (en dat nog ververst) maar toen waren ze helemaal smakeloos...zucht..hoe doen jullie dat?

@Duchess:
    nee ik heb niet eerst in Turkije gewoond, wij hebben 2,5 jaar op en neer gereisd, ik daar voor vakantie en hij hier...En in mei 2007 is hij hier komen wonen. Oh en nieuwsgierig ben ik zelf ook dus schaam je niet ;). Mijn vriend is Ankarali maar heeft de laatste 7 jaar in Turkije in Alanya gewoond en gewerkt en daar hebben wij elkaar ook leren kennen (en nee hij is gelukkig niet zo'n vieze player :p maar gewoon een hele leuke en lieve jongen ;) net als alle mannen in dit topic natuurlijk :D )

Ik ben echt uitgeput deze week pffffff. Op het werk gaat het prima maar zodra ik thuiskom stort ik in. Nog 1 dagje en dan weekend gelukkig maar

5. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Serveren jullie de sarma warm of koud?

6. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Eylem, moeilijk zeg 2,5 jaar op en neer reizen.. Brr. Ik ben heel erg blij dat ik zo snel die kant op gegaan ben, anders had ik het echt niet getrokken al dat verdriet en gemis telkens. ;) Vind het heel knap dat andere dit wel kunnen, maar besef me dat er soms geen andere mogelijkheid is!
    Leuk uit Ankara, daar komen een paar vrienden van ons ook vandaan en mijn vriend woont er 'vlakbij' zoals ie het zelf zegt... Uhuh (we doen er ongeveer 4 uurtjes over met de auto vanaf Ankara.. dat is heel Nederland rond!! ;) )
    Enne dat het een player zou zijn dat had ik ook absoluut niet gedacht hoor! ;)
    Mijn vriend heb ik ook leren kennen in Marmaris en liever en trouwer als hem bestaad niet. Maar ik ken, helaas, de vooroordelen...

Over de sarma ga ik niet mee kletsen want dat vind ik zo vies, haha. Het wordt bij ons wel altijd koud gegeten.

7. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    @ eylem,ik doe de sarmabladeren ongeveer 5 a 10 minuutjes van te voren ff in water koken.
    Zo hebben ze toch nog smaak maar niet meer te zout.

8. KanjerB

KanjerB VIP lid

24 apr 2007
    5.097
    0
    36
    Goeiemorgen meiden,

alles goed met iedereen?

Ozgul nog gefeliciteerd meid en zoals de anderen ook zeiden 32 is nog langgg geen tursu :D

roosje met ons gaat het een stuk beter. Alle lof is aan Allah. hoe is het met jullie en is Zeynep weer hersteld?

Elam had je nog gesproken :D

Eylem ik heb nog nooit sarma gemaakt :) dus weet eigenlijk niet hoe of wat.

salca ik gebruik ook de turkse versie kook bijna elke dag turks (ook af en toe stampot ofzo hoor ) ik vind die kleine blikjes een andere smaak hebben en niet echt lekker in het eten.

9. Ecosa

Ecosa Fanatiek lid

15 dec 2006
    2.397
    1
    0
    Wat betreft de salca:
    Ik koop altijd 2 blikken tomatensalca en 1 blik paprikasalca (de milde, niet de hete) en die doe ik samen in een grote pan met wat olijfolie en zout en kook dit al roerend een minuut of 15 samen. Vervolgens laat ik het afkoelen en doe ik het weer in potten. Ik doe het zelf in doe grote salca potten omdat ik best wel veel gebruik, maar je kunt het ook in kleinere potjes doen. Dan zet ik 1 pot in de koelkast en de rest van de potten in de vriezer. Want ja, salca kun je heel goed invriezen!

Op deze manier heb ik altijd salca achter de hand op de manier zoals ik het lekker vind, want zo uit het blik vind ik salca niet lekker.

Wat betreft de sarma; ik ben er verslaafd aan! Zooo lekker! Alleen ik hou niet van de vegetarische variant, omdat die door de uzum te zoet wordt.
    Ik koop altijd in vacuum verpakking, uit pot heb ik nooit geprobeerd. Ik was ze 3 keer in warm water, gewoon in de gootsteen zeg maar. Dus elke keer gootsteen vol laten lopen, bladeren erin, even laten weken en weer eruit halen, dan nog een keer en daarna nog een laatste keer.
    Als ik dat heb gedaan is het meestal goed. Te heet water is niet goed denk ik, want daar worden ze heel slap van. En goed laten uitdruppen natuurlijk. Oohh ik krijg er nu alweer zin in, maar het is zoveel werk! :(

Hebben jullie wel eens sarma met bulgur geprobeerd? Ook heel lekker!

10. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Bedoel je kuru üzüm? Die kun je er toch uitlaten?

11. Roosje08

Roosje08 Actief lid

23 sep 2007
    302
    0
    0
    Den Haag
    Hoi hoi,

Jaa hoor naar een grote 1 jaar is mij kleine baby vandaag 1 jaar geworden.. Met de dank aan allah..
    Wat ben ik toch blij.. Beetje emotioneel.. Ze is toch groot geworden zeg.. De tijd vliegt gewoon. Geniet van jullie babytijd.. Je doet je ogen dicht en open en 1 jaar zit er weer op..
    Vandaag gaan met z'n drieetjes vieren. Zeynep mag vandaag naar de Mac:D Ze is helemaal gek op!

Over sarma meestal maak ik met gehakt en bulgur, maar voor morgen ga ik de recept van Eylem maken (zonder rozijntje).

Iedereen alvast een fijn weekend!

12. Ecosa

Ecosa Fanatiek lid

15 dec 2006
    2.397
    1
    0
    Ja dat klopt, thuis heb ik dat ook een keer gedaan hoor, maar ik bedoel meer als je het bij andere mensen of in restaurants ofzo eet, snap je?

13. Ecosa

Ecosa Fanatiek lid

15 dec 2006
    2.397
    1
    0
    Gefeliciteerd Roosje!

14. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    @Roosje: Gefeliciteerd!
    @Ozgul: Ik snap je. Ik vind het dan ook te zoet. Ik houd helemaal niet van zoet, dus met baklava en zo maak je me ook niet blij. Leg dat maar eens uit in Turkije :D
    Met kadayıf is het handiger, want dat kun je zo zoet maken als je zelf wil. Als ik hem niet zo zoet maak, vind ik hem wel lekker!

15. Ecosa

Ecosa Fanatiek lid

15 dec 2006
    2.397
    1
    0
    Hahhahaha, uhm, ik ben verslaafd aan baklava! :) Ik ben echt een zoetekauw, ik houd alleen niet van de combi zoet en hartig, die zoete smaak geeft dan zo'n rare bijsmaak. Ja, ben een beetje apart ;). Je maakt mij bijvoorbeeld ook niet blij met krentenbollen of die studentenhaver met noten en rozijnen. Volgens mij houd ik gewoon niet van rozijnen en krenten, hahahahaha!

16. elam

elam Actief lid

26 feb 2009
    311
    0
    0
    Amsterdam
    @Ozgul
    Haha, dan lust jij zeker ook geen pizza met ananas?
    ben echt dol op hartig met zoet..En studentenhaver heb ik vaak op mijn tafel staan:D

Over sarma gesproken; eet buitenshuis ook heel weinig sarma bij andere mensen..ben daar best gevoelig voor..Vooral als het met gehakt is ben ik er een paar daagjes ziek van..
    En sarma met bulgur lust ik absoluut niet!;)
    De sarmabladeren krijg ik overigens altijd van mams..Die neemt ze mee uit Turkije..ben niet bekend met verpakkingen..

En de salca gebruik ik ook standaard turks..Tomatenpuree heb ik nooit in huis gehad..Ook ik vries vaker salca in..want anders kan ik het zo weggooien..

@Roosje
    Gefeliciteerd met de verjaardag van Zeynep..Wat gaat het allemaal hard hè? Maak er een leuke dag van!
    Ik kan ook niet wachten tot Arda jarig is..3 januari is de grote dag:)

Nouhh, vandaag maar sarma gemaakt..;)En linzensoep..en een börek met kaas in de oven geschoven net..:)
    Heb ook zo'n enorme trek vandaag;)

17. Eylem

Eylem Niet meer actief

@Roosje:
    gefeliciteerd!

@sarma:
    oh met rozijnen lijkt het me ook niet lekker hoor....maar die zitten ook niet in 'mijn' recept. Ik hou juist niet van sarma met gehakt, maar goed, smaken verschillen natuurlijk! En bedankt voor de tips van de bladeren, ik vind het ook superlekker maar moet echt weer even moed vinden eraan te beginnen...misschien zondag als ik puf heb.

Nou ik ga gauw weer want Gooische Vrouwen begint nu en daar ben ik lichtelijk aan verslaafd :D

18. Esila

Esila Fanatiek lid

17 sep 2006
    2.389
    831
    113
    Hey allemaal,

Ik ga morgen weer reageren op jullie, nu snel naar bed want ik voel me een beetje ziek aan het worden, beetje grieperig en aangezien mijn meisje meestal rond 6:00 uur wakker wordt...dat is het zo weer ;)

Roosje gefeliciteerd met Zeynep !

Fijne avond nog allemaal !

19. Esila

Esila Fanatiek lid

17 sep 2006
    2.389
    831
    113
    Hehe daar ben ik eindelijk weer (een dagje later dan gepland) maar waar hangen jullie allemaal uit ? :) Druk weekend ??

Over de sarma, Ozgul heb het recept niet meer kunnen vinden, maar je hebt al andere gekregen zag ik. Mijn schoonmoeder doet trouwens geen gehakt in de sarma, eerlijk gezegd lijkt mij dat ook helemaal niet zo lekker. Maar misschien moet ik het eens proberen ?

Roosje, hoe was de verjaardag van Zeynep ? Is het echte feest inmiddels ook geweest ?

Lady, wij doen de sarma koud serveren.

Hm al teruglezende zie ik dat er minder bijgeschreven was als ik dacht, het gaat vooral over salça en sarma haha.

Mijn dochtertje ligt lekker even te slapen. Ik heb echt geluk dat ze nog steeds 3 keer per dag slaapt (1 tot 1,5 uur) lekkere rustmomentjes zijn dat voor mama ;) Haar 3e en 4e tandje zijn aan het doorkomen en de 5e ook een beetje, ze heeft al 2 ondertandjes en nu komen er dus maar liefst 3 boventandjes aan ! Schattig is dat.

Verder weinig te doen vandaag beetje een saai dagje, het weer is er ook naar. Maar ik zit lekker in mn joggingbroek en comfo long sleeve, verwarming aan en kopje thee erbij. Toch heb ik wel een beetje heimwee naar de zon en warmte in TR maar goed over een paar weekjes zijn wij daar weer dus mag eigenlijk niet klagen tegenover jullie :) Ik ben een beetje verwend ;)

Gister naar een voorstelling geweest met Turken, Marokkanen en Spanjaarden die in Nld zijn opgegroeid. Over gemengde relaties, het wonen in Nederland, cultuurverschillen. Was heel mooi !

20. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Wij zijn een nachtje weggeweest om te vieren dat we gisteren 2 jaar getrouwd waren :D
    Net pas weer terug.
    Hè bah, ik lees dat er steeds meer mensen ziek worden. Zorg goed voor jullie zelf, hè! Veel vitamientjes eten en drinken!

Deel Deze Pagina