Oh wat gezellig lekker druk al! Nog even iets wat misschien typisch Turks is? Mijn vader wil ook OVERAL brood bij. Dus al eten we aardappelen, groente, vlees, dan wil hij er brood bij. En hij plundert 's avonds laat de koelkast (kan ook, want mijn moeder weet dat en zorgt altijd dat er wat staat ) voor rijst of macaroni met yoghurt! Mijn man heeft dat ook een beetje overgenomen. Die is ook dol op Turkse yoghurt en gooit dat ook over de pasta als daar wat van over is Net uit eten geweest... nu even uitbuiken en dan slapen. Iyi geceler!
Hallo dames, Ook hier een turkse dame. Ik ben met een nederlandse man getrouwd. We hebben twee kinderen met turkse namen , tja ze hebben al een nederlandse achternaam dussss overigens ben ik er toevallig na de bevalling en dus na het geven van de naam van onze dochter erachter gekomen dat ze een koerdische naam heeft. Nou ja, niet zo erg zou je denken. Alleen mijn familie houdt niet zo van koerdische mensen Verder kook ik vaak turks maar ook vaak gewoon hollandsche pot met runderrookworst en boerenkoolstamppot. hmmm lekker. Oh ja onze kinderen kunnen geen turks spreken, ik probeer het nu wel met ons meisje, ze is bijna 16 maanden maar de oudste van vijf wil er niks van weten. Hij wil niet turks zijn omdat hij dan een stukje van zijn plassertje af moet laten halen
hahahaha ach gos! Als wij een jongetje krijgen laten we hem wel besnijden maar dan wel voor zijn eerste jaar bij voorkeur zodat hij er niets van meekrijgt. Een neefje in de familie van mijn man is nu 7 jaar geloof ik en helemaal panisch voor die besnijdenis waar iedereen het maar over heeft, ik vind dat doodzielig voor zo'n kind
hahaha eylem lieverd ik ken je idd van het andere fora Ik kan nu wel leuk je banner hier volgen die vind ik zo leuk voor jullie xxxx
tis er eigenlijk gewoon niet van gekomen al die jaren en mijn man is er toch wel een beetje op tegen. hij vind dat Mert het zelf moet beslissen. Maar welke jongen laat op latere leeftijd zich nog besnijden??
Ja dat is moeilijk maar als jullie het niet zeker weten zou ik het inderdaad toch maar niet doen....Er zijn toch nog best wel mannen die op zich latere leeftijd laten besnijden geloof ik, alleen dan heb je er wel wat meer last van.
soms wel soms niet natuurlijk. Wij willen het net als eylem als heel klein laten doen, zodat het er niks van zal meekrijgen. trouwen eylem jouw beginletters wat je mooi vond, vinden wij ook veel namen van mooi!
@Krokus haha, jah inderdaad..Lijkt me dan niet handig om zelf te laten beslissen Hij zou het dan niet doen.. Wij hebben Arda laten besnijden met 8 weekjes!! Ging super goed.. @Lady Jah je ziet het zo vaak..brood bij een gerecht..Mijn zwager eet dan ook vaak brood met rijst e.d. Dat zou ik dus nooit kunnen.. Brood bij de soep doe ik wel weer altijd! Ik ben zelf ook wel dol op yoghurt hoor en met rijst eet ik het vaak!! Maar het lekkerst is yoghurt met manti of met sarma, hihi
Nou mijn man eet ook het liefste bij alles brood, alhoewel het wel bij het nl eten weiniger word, bij het turks eten moet het. Anders raak je toch niet vol
Mijn man eet zelfs als we friet of pizza eten brood erbij.. vind dat helemaal vreemd :S Of dan heb ik heerlijke vis uit de oven en parkeert hij de vis zo op zijn broodje en eet het dan zo op.. grrr zie dat echt als een soort verpesten van mijn gerecht haha. Luiers verschonen doet hij trouewns ook niet (ja ik denk 2 keer in 15 maanden, toen ik even niet thuis was). Bij de bevalling is hij wel geweest en heeft alles op de voet gevolgd (inclusief inknippen en het plaatsen van de vaccuumpomp), viel me toch wel weer mee van 'm . Krokus, ach ja dat gezeur van die Koerden en Turken.. hmmz. Vind dat je meisje een prachtige naam heeft hoor, maakt toch geen bal uit waar het vandaan komt. Wist trouwens niet eens dat er specifieke Koerdische namen bestonden.
Hey dames, zo'n oogje, moet je dat zelf op je kindje spelden, of moet je zo'n oogje ook krijgen van iemand?
Ik persoonlijk heb absoluut niks met die oogjes aangezien het volgens het geloof verboden is omdat het onder afgoderij valt. Weet natuurlijk niet in hoevere jullie gelovig zijn en of jullie er waarde aan schenken, maar dacht meld het even . Weet ook verder niks over tradities op dat gebied.
Volgens mij mag je dat zelf op je kind spelden. Ik weet nog niet of we dat gaan doen, mijn man heeft niet zoveel met het oog, we hebben er geeneens een in huis hangen. Wel wil hij dan als de baby geboren is hem/haar die bepaalde islamtische tekst in het oor fluisteren (ben even kwijt hoe het heet, de geloofsbelijdenis bedoel ik dus). Dat moet volgens mij eigenlijk het eerste zijn wat een kind hoort als het op de wereld komt....nou zal dat wel niet gaan lukken denk ik maar dat is voor hem wel belangrijk. Mijn man eet gelukkig niet overal brood bij...niet bij friet, macaroni en dat soort dingen. Maar anders wel! Elif zegt het al: anders zit je toch niet vol?? haha, daar heb ik nou nooit last van! Willen jullie je kinderen tweetalig opvoeden? wij in ieder geval wel, ik ben daar groot voorstander van, is wat mij betreft echt een verrijking voor een kind om twee moedertalen te hebben. En wie weet verkassen we nog weleens naar Turkije, en sowieso vind ik het belangrijk dat ons wurmpje zich in beide landen thuis kan voelen...en daar helpt de taal wel bij!
Wij zijn allebei niet gelovig, maar ik vind tradities en bijgeloof wel leuk. Ik klop ook altijd af en zo. En ook met onze bruiloft heb ik van tevoren uitgezocht hoe het nou zat met tradities en ik heb vóór het trouwen rechts van mijn man gelopen/gezeten en erna links. Dat soort dingen Gewoon omdat het leuk is. Ook toen ik met twee vriendinnen in Turkije waren, hebben we van die ogen gekocht, maar niemand voor zichzelf. We hebben elkaar er één gegeven Trouwens, in Turkije zie je echt héél veel vrouwen die aan bijgeloof doen, zoals dat ze hand laten lezen en zo. Daar stond ik echt van te kijken! Maar dat gebeurt ook heel stiekem, natuurlijk, omdat het van het geloof niet mag... Wij voeden onze kids niet tweetalig op, want ik spreek zelf niet eens vloeiend Turks. Maar we hebben van de week wel afgesproken dat de kleine tegen mijn vader 'dede' gaat zeggen i.p.v. opa. Dus dan hebben we een opa en oma en een dede en oma Maar we gaan vast nog wel op vakantie naar Turkije en dan pikt ie het vanzelf wel op. Moet ook wel, aangezien mijn familie echt alleen maar Turks kan
Dat met turken en koerden pfoe zo vermoeiend. Mijn man is koerd maar durfde dit in het begin niet eens tegen mij te zeggen, door de vooroordelen en de hele problemen om de pkk. Ik vond laatst ook een mooie jongensnaam maar die was koerdisch en die wil hij dus absoluut niet want ze hoeven niet direct te weten dat het kind dan een koerdische vader heeft. Wij gaan natuurlijk ons kindje ( als we ze mogen krijgen) 2talig opvoeden ik het nederlands mijn man het turks. Vind het erg belangrijk als ze naar opa en oma gaan en de rest dat ze daarmee kunnen communiceren.
heel ff tussendoor hoor meiden als ik later tijd heb kom ik weer maar. Ik vind het ook zo jammer dat alle koerden onder 1 kam worden geschoren (niet door iedereen) maar niet alle koerden staan achter pkk :S ja mijn man is ook flinkkkkkkk tegen PKK maar dat is niet meer dan normaal maar heeft toch echt wel koerdische vrienden gehad. Niet elke koerd denkt als de PKK terroristen. Is toch erg dat bijv de man van elif niet eens durfde te zeggen dat hij koerd is. alleen die piepppppppppppppppppppppp terroristen en die mensen die net als hun denken dat ze TR maar een stuk land aan ze moet geven verpesten het allemaal
mijn man is iemand die hier heeeeeeeeeel veel overnadenkt en zich hierover ergert. Hij haat net als zijn familie de pkk. Hij heeft zelfs 18 maanden in sirnak gezeten voor zijn dienstplicht en de terroristen die dus gepakt waren of gedood waren droegen er heel veel een kruis van, hoop dat niemand dit verkeerd opvat, alleen zo'n dingen komen nooit snel naar voren. Ondertussen is de pkk zijn eigen "volk"aan het vermoorden zelfs dus waar gaat het hier dan over. En als de koerden een eigen land krijgen zegt mijn man, gaan ze weer discussieren over de zaza koerden, de arabische koerden en de "normale "koerden. Dus een eigen land zal zelfs niks oplossen. Hoop dat niemand me verkeerd begrijpt. Maar wilde dit ff kwijt
@meryem: mijn man doet altijd bij rijst (pilav) ketjap. dat vind ik pas verpesten van het eten. hij mag best ketjap gebruiken, maar dan wel als ik bami, nasi ofzoiets dergelijks heb gemaakt. Gelukkig gebruikt hij het nu bijna niet meer. Wij hebben wel bij Mert en Helin in het oor de geloofdbelijdenis laten fluisteren. Hoort er toch wel bij vind ik. Verder heb ik gewoon wel blauw oog gespeld en hebben we het ook in huis hangen, ik geloof er namelijk wel in. ook doet mijn moeder koffiedik kijken, en dat komt altijd uit. zo raar.
wij zijn beiden gelovig wat jij eerst zei MERYEM ik had ook zoiets van dat is bijgeloof, moet een kraaltje mij nou beschermen? maar heb begrepen dat door de blauwe oog dat je ziet aangespeld mensen herinnerd worden om MAŞALLAH (moge Allah je beschermen)te zeggen dus ik doe nu wel armbandjes met blauwe oog of een kettinkje vind ik trouwens heel mooi mijn man is ook een echte brood-eter ook met macaroni gelukkig nog net niet met pizza ik probeer het hem wel af te leren vind het zo droog maar ja hij vind het lekker dus ik kan hoog en laag springen besnijdenis: tja zelf zou ik niet de keuze laten aan de kind want na een bepaalde leeftijd denk ik dat als ik een man was het ook niet zou durven over koerdische namen en koerden moet ik eerlijk zeggen dat de turken in turkije zelf meer tegen ze zijn als de turken in NL zeg maar, ik schrok ervan, dat wist ik niet dus ik begrijp het van je man dat hij het niet van de daken wil afschreeuwen maar dit is een gevoelig onderwerp en vaak leidt het tot discussies en meer en daat zit niemand op te wachten wij/ ik wil zeker dat mn kinderen (Wanneer ik ze krijg) minstens 2 talig opvoeden en het liefst engels erbij je hebt toch ook een gezegde : bir lisan bir insan iki lisan iki insan (1taal 1 mens, 2 talen 2 mensen) ben ik nog te volgen hahahaa